’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 09:37

http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/wat ... 176672.ece
nhd.nl


Van ruiterpaden in het Purmerbos komen conflicten tussen verschillende gebruikers van het bos. Dat zegt Ben Brugge, die tegenover het bos woont. Hij vindt het schandalig dat de ruiterpaden worden aangelegd, waarmee de gemeente in zijn ogen een commercieel bedrijf - Manege Purmerbos - faciliteert en financiert.

Brugge vindt dat de gemeente en de andere financier, Landschap Waterland, daarmee zijn gezwicht voor terreur van ruiters. ,,Bedreigingen en vernielingen, het loont kennelijk ook nog. Een kleine groep mensen krijgt zijn zin op kosten van anderen'', foetert hij. De Purmerender doelt daarmee op conflicten die eerder tussen ruiters en andere gebruikers van het bos plaatsvonden, omdat er illegaal met paarden werd gereden. En op de stelselmatige vernielingen van de hekken die Staatsbosbeheer plaatste om ruiters te weren.

Volgens Brugge blijkt uit een onderzoek van Landschap Waterland naar recreatieve behoeften dat veel beter wandel- en fietspaden kunnen worden aangelegd, omdat aan ruiterpaden nauwelijks behoefte is. Ze zijn duur in aanleg en onderhoud en worden maar door een kleine groep gebruikt. ,,Onderhoud van ruiterpaden in het Purmerbos is een bodemloze put vanwege de kleigrond en de hoge grondwaterstand en waterdruk.''

Verwant artikel:

Cayenne @ [VN] Gemeente maakt haast met ruiterpaden in Purmerbos

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:49

Omdat er geen ruiterpaden zijn moet je als ruiter toch ergens rijden en dat is dan op paden waar andere gebruikers ook aanwezig zijn. Denk dat je minder botsingen krijgt als een ieder dat krijgt waar het voor bedoeld is, de ruiters op de daarvoor bestemde paden en de wandelaars/fietsers enzovoorts op de daarvoor bestemde paden. Dan heb je toch ook geen botsingen lijkt me want je komt elkaar dan vele malen minder tegen als het goed is.
En is het aanleggen van fietspaden op die ondergrond geen bodemloze put?????

kiolette

Berichten: 435
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: twente

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:51

Ja en daar draait het allemaal om. Het mag niets kosten als het niets opbrengt. Boos!
Toerisme heeft nog iets aan de wandel en fietspaden. en niets aan ruiterpaden. Knipoog
En jij mag weer met je paard op de grote weg tussen het andere "gevaarlijke"verkeer voegen en dan kom je wel op die manier in het nieuws Knipoog

mellamoshan

Berichten: 4260
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:46

Het is weer purmerend op z'n kleinst. Die meneer Brugge zal wel in die eco wijk wonen... :s Ik vind het belachelijk dat het al zo lang heeft geduurd en wij ruiters totaal uit het bos verbannen werden, maar er kunnen wel speelplaatsten aangelegd worden waar geen hond komt.
Vernielingen hoeven van mij ook niet nee, maar er moet gewoon ruimte zijn om te kunnen rijden met je paard.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:35

En als er ruiterpaden komen zullen ook meer ruiters daar gebruik van maken. Dan is de groep die er gebruik van maakt vanzelf groter.
En waarom heeft deze meneer daar zo'n last van dat er paarden door het bos lopen?
Heeft zeker een hond die los moet kunnen lopen?

Ik kom er nooit hoor, Ik woon daar niet in de buurt

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:13

En dan te bedenken dat er in Zeewolde bij de aanleg van de Zeebodemtrail subsidie is gegeven vanuit Leader+ (Europese subsidie), omdat men bewezen vond dat ruiterroutes een belangrijke bijdrage leveren aan recreatie en toerisme....
Maar in Purmerend ligt dat klaarblijkelijk anders.... Clown

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:20

Zolang als het Purmerbos er al ligt is er ellende en discussie geweest als ruiters er wilden rijden. De bouw van Manege Purmerbos is onredelijk lang tegengehouden, en nu ineens faciliteerd men met de aanleg van de ruiterpaden deze Manege? De ruiterpaden hadden er al veel eerder kunnen liggen, waar blijf je dan met je argumenten?

larrylurex
Berichten: 702
Geregistreerd: 18-07-05

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:33

terreur van ruiters Verward
Wat bedoelen ze daar nu weer mee??

Zullen ze niet sikeneurige fietsers bedoelen met hun eeuwige afgezaagde commentaar: kan je niet ergens anders lopen met die knol??
of hardlopers die al gaan schelden als ze nog niet eens in de buurt zijn (en je paard doet echt helemaal niets)

of treiterende schoolkinderen / pubers en andere weggebruikers die denken dat ze leuk zijn, nou nee dus...... Stoom uit je oren

Slaat nergens op, altijd dat gezeik op ruiters die op de weg lopen.

Sorry dat moest ik effff kwijt... Bloos

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:34

Het lijkt mij juist dat er minder conflicten komen als er ruiterpaden zijn. Als er ruiterpaden zijn kunnen de ruiters daarop rijden.

Ik vind het wel raar dat er staat, terreur van ruiters, zoals hierboven ook al gezegd; moeten ze eens kijken naar de fietsers en wandelaars, die zijn vaak niet al te vriendelijk...

mellamoshan

Berichten: 4260
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:38

daar bedoelen ze mee dat de hekjes waardoor het bos was afgesloten werden gesloopt Knipoog

larrylurex
Berichten: 702
Geregistreerd: 18-07-05

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:40

duuh zeg maar gerust dat ze onbeschoft zijn, en soms zelf levensgevaarlijk. Zoals geen voorrang verlenen op een rontonde om een voorbeeld te noemen.

En soms zijn het gewoon mensen op leeftijd die je uitschelden dat vind ik echt niet kunnen die zouden beter moeten weten.... Frusty

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:41

gemeente Purmerend No Cheer

AAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHH

ingieten in snelbeton Boos!

Wolken

Berichten: 765
Geregistreerd: 13-09-06

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:43

Ach, het zal wel dezelfde man zijn die loopt te klagen over een boederij die al 150 jaar bestaat. Die mensen willen zonodig in een eco woonwijk wonen, maar owee als ze misschien ergens overlast van zouden kunnen krijgen.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:44

Gelukkig komen er ruiterpaden!
Zouden ze hier bij de gemeente Andijk ook eens moeten doen Boos!

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:48

Wat een flauw gezeur van de gemeente. Ik krijgs soms echt het gevoel dat in ieder gemeente wel een paar paardenhaatende wethouders zitten.

sunnymay

Berichten: 822
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Purmerend

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:48

Waarom doen ze zo moeilijk. Het is niet alleen voor ruiters van Purmerbos.
Ga er vanuit, dat er meerdere mensen uit omstreek zullen gaan rijden. Ik in ieder geval wel en sta in de Beemster. Daar heb je alleen maar rechte wegen met veel te hard rijdende auto's!

En die eco-wijk, wat heeft die er nu voor last van...
Maak een speciale parkeerplaats van simpel grind en daar kan een buitenstaander de trailler neerzetten. Netjes opzadelen en braaf van een rondje purmerbos genieten...

Maar nee hoor... de mensen die bezwaar maken, komen volgens mij nooit in dat bos!
En het excuse van klei grond... onzin. Mijn paard kan wel tegen vieze voetjes krijgen hoor! Maar dan gaat in ieder geval het normale wandel pad er niet aan!

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:42

Ja hoor, er moet natuurlijk weer gezeurd worden.

Zulke mensen gunnen een ander ook helemaal níks.. Báh, strontziek word je daarvan.
Een ander mag gewoon geen lol hebben, mag gewoon niet genieten..

En ó, wat een last hebben ze ervan zeg?

Simone_40
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-08-06

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:43

Deze man heeft vroeger zeker nooit een kinderfietsje gehad en zit geestelijk vast helemaal in de knoop.

Aradis

Berichten: 6183
Geregistreerd: 14-08-06

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:46

Je zou een ander ook nog es wat gunnen hee
die meneer lijkt me een erg egoistisch mannetje Bloos

nijntje01

Berichten: 525
Geregistreerd: 05-01-05

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:49

Jammer dat de bewuste man hier niet zal reageren.
Dan hadden we hem wat vragen kunnen stellen waarom hij er zo op tegen is.
Het is toch van de zotte dat er idd een hele speelplaats...wandel/fietspaden en zelf aparte hondenvelden worden gecreeërd maar geen ruiterpaden in een "bos".
Denk dat dit dezelfde meneer is die zo erop tegen was op de manege daar te krijgen.
Gewoon zieken is dit.

Nu maar hopen dat de ruiterpaden er heel snel komen.

Anoniem

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:52

Volgens mij zijn ze in de war met de Hells Angels Verward Ik dacht dat ruiters nou niet bepaald bekend stonden als vernielers.

Hopelijk gaan ze lekker door, deze man komt gewoon aandacht tekort en moet iets hebben om over te zeiken. Helaas heeft hij ruiters als doelgroep gekozen Rolleyes

Anoniem

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:03

Bij ons zijn de ruiterpaden ook toegankelijk voor wandelaars, loslopende honden e.d. Ideaal is het niet maar het is beter dan geen ruiterpad.

Angeela
Berichten: 33
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: purmerend

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:12

ohohoh.. sommige mensen kunnen echt zeiken om niets!!

Wij moeten nu buiten rijden op de weg..hier komen trackers, auto's en ook joggies op knetterende brommers langs je rijden.. wat is er nu veiliger meneer?? jammer toch dat hij hier niet op bokt komt kijken..

Snel aanleggen die handel!! we hebben nu wel lang genoeg gewacht
en nu maar hopen dat meneer het niet tegen weet te houden!!! Hamer

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 00:46

tsss wat een rotzak is hij toch. Jammer dat er zo veel paarden en ruiterhaters zijn. En over ruiterterreur gesproken... Ik zeg liever wandel, fiets, brommer en mottor terreur.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Re: ’Ruiterpaden leiden tot conflicten in bos’

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:03

Dr Offereins schreef een artikel wat te lezen is in zijn boekje haverkorrels.
Ik citeer:
'Vanaf zijn prilste ontwikkeling heeft de mens zich met het dier bemoeid en in het begin geleefd als zij. De mens was echter niet een nieuwe primaat, zoals zovelen daar voor, maar een meer dan dierlijk wezen dat de hele natuur zou vervormen. Het was iets geheel nieuws, een rovolutie die in haar uitwerking alle vroegere omwentelingen verre zou overtreffen. In een geologisch gezien zeer korte tijd, zo'n 50.000 jaar, zou dit wezen het aardoppervlak met alles wat daarop leeft bedwingen om voor zichzelf een wereld te bouwen die voor zijn eigen doeleinden zo aangenaam mogelijk is. De wil van 1 (zoog)dier soort wordt de wereld tot wet. Een wet die hij oplegt aan al zijn medeschepselen, die hij naar eigen goeddunken gebruikt, misbruikt, beschermt, verafschuwd, verafgoodt of uitroeit. Louter en allen om er zelf beter van te worden, of om er zijn eigen behoeftes mee te bevredigen. En naast voedsel en kleding spelen daarbij strijd en spelen een grote rol. Van de grote huisdieren heeft het paard zich het langst tegen overheersing door de mens verzet. De belangstelling voor de verschillende diersoorten is in de loop van de ontwikkeling van de mensheid zeer verschillend geweest. De grote tijd van het paard begint in Griekenland als het tot rijdier wordt gepromoveerd. Het wordt het lievelingsdier van mensen en goden.
Zo'n duizend jaar lang, van het begin van onze jaartelling tot de middeleeuwen, heeft het paard de macht in Europa bepaald. De Hunnen, Moren en Arabieren overwonnen bij de gratie van hun cavalerie. Daarna had de mens het paard nodig voor transport en de landbouw. Totdat zijn technisch kunnen in de eerste helft van de vorige eeuw zo ver gevorderd was dat hij het paard als gebruiksdier kon missen en kon uitroeien, wat hij al met vele andere diersoorten om minder belangrijke redenen had gedaan en nog steeds doet. Door de behoefte van de huidige mens aan sport en spel en emotionele bevrediging, mocht het paard terugkomen tot zijn huidige status. Die status is in handen van de almachtige Homo Sapiens kwetsbaar, tenzij hij hun welzijn evenzeer nastreeft als dat van hemzelf'.

Dit artikel doet me dus denken aan wat Dr Offreins schreef.