Geen stallen bouwen buiten grenzen van 'bouwblok'

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110827
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Geen stallen bouwen buiten grenzen van 'bouwblok'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 11:13

http://www.bndestem.nl/bergenopzoom/272 ... n-blok.ece
bndestem.nl


Een klein stalletje voor paarden, een voedersilo, een mestbassin: het mag allemaal best in het buitengebied, maar niet buiten de grenzen van het zogeheten bouwblok.

Dat vindt de Steenbergse gemeenteraad. Morgen besluit ze daar officieel over. Het verbod geldt ook voor zaken als waterbassins, sleufsilo's, mestplaten en zelfs erfverharding. Wil een agrariër iets dergelijks aanleggen dan mag dat, als het niet midden op een wei of akker is. Op en vlak rond woning en schuur, daar komt het bouwblok meestal op neer.

Idee achter de strenge regels is het tegengaan van verrommeling op het platteland. Bijna iedereen in de plaatselijke politiek staat daar achter.

Alleen Lian Korst (CDA) sputterde onlangs wat tegen. Zij meende dat paardenstalletjes verbieden ervoor zou zorgen dat mensen her en der clandestien wat zouden neerplanten.

Het raadsbesluit komt er nu al om misbruik van een overgangssituatie te voorkomen. Het loopt vooruit op de herziening van de bestemmingsplannen voor het buitengebied, waarin staat op welk stuk grond wat mag, bijvoorbeeld wonen, bedrijvigheid, landbouw of natuur.

De gemeente sluit niet uit dat landbouwers gaan proberen hun huidige bouwblok in het nieuwe plan op te laten rekken.

Bewoners of ondernemers in het Steenbergs buitengebied mogen niets bouwen of verharden buiten hun zogeheten bouwblok. Dat legt de raad deze week vast.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Geen stallen bouwen buiten grenzen van 'bouwblok'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:19

Dat zal waarschijnlijk problemen opleveren in verband met de afstandregels wat betreft mestwet. Ik snap best dat ze niet overal van alles willen hebben aan bouwsels, maar men moet wel re"eel zijn. Hoe wordt bepaald hoe groot het bouwblok is?

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Re: Geen stallen bouwen buiten grenzen van 'bouwblok'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:33

En hoe vergaat het dan bij bestaande "bebouwing" in buitengebied?
Dient er dan afgebroken te worden?

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Geen stallen bouwen buiten grenzen van 'bouwblok'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:41

't Is wel niet in Steenbergen, maar ik ken ook een geval van een agrariër die tegen dit soort problemen aanloopt. Die wil een nieuwe schuur op zijn erf bouwen. Op zich kan dat prima, hij heeft nog ruimschoots voldoende onbebouwd oppervlak in zijn bouwblok.

Alleen: als hij daar gebruik van maakt, komt die nieuwe schuur pal aan de weg te staan, recht tegenover het huis van de overburen, die dan hun uitzicht volledig kwijt zouden raken. Hij is dus nu al 2 jaar bezig om de locatie van het bouwblok op zijn terrein zo verplaatst te krijgen, dat hij de schuur achterop het erf mag bouwen.

Let op: hij wil zijn bouwblok dus niet eens groter maken, alleen maar wat verschuiven en dan gaat het om 10 meter ofzo. Als zelfs dat al zoveel moeite kost, houd ik mijn hart vast voor de mensen in Steenbergen, die in de toekomst misschien hun bouwblok wèl willen vergroten.

Cil

Berichten: 501
Geregistreerd: 12-10-06

Re: Geen stallen bouwen buiten grenzen van 'bouwblok'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:09

Ik heb er ook al iets over gehoord..
Waar mijn paard nu staat is ook in het buitengebied van Steenbergen.. Hier zou als wij hier weg zouden gaan ook geen stallen meer mogen staan en paarden gehouden mogen worden.. Verward Athans dat werd tegen geinteresseerden verteld door de gemeente..
Maar vooralsnog is het bestemmingsplan nog nooit gewijzigd of aan de stal eigenaar doorgegeven dat daar geen paarden meer gehouden zouden mogen worden. Dus lijkt me vreemd als ze dat nu ineens wel zouden gaan doen...

Ik snap het in ieder geval niet meer.

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: Geen stallen bouwen buiten grenzen van 'bouwblok'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:17

Verward Lips are sealed Vind dat weer typisch steenbergen eigenlijk. Gestoord
Volgens mij zitten wij weer niet in het buitengebied.Hoop ik dan..

mabellean

Berichten: 818
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: breda

Re: Geen stallen bouwen buiten grenzen van 'bouwblok'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:13

De gemeente weer.Lekker bugertje pesten met een stalletje.Maar wel toestemming geven om een prachtig gebied vol te gooien met kassen en industrie en dan hebben we het nog niet over de A4.Of ze niets anders te doen hebben daar.En het riante gemeente huis ,was dat dan wel een bouwblok dat jatten we toch ook gewoon van de natuur.En maar klagen dat we vergrijzen vind je het gek dat we op de loop gaan uit steenbergen.

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: Geen stallen bouwen buiten grenzen van 'bouwblok'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:20

idd al die kassen pff.. En dat gemeente huis vind ik helemaal de grootste onzin..Maarja dat is voor hun eigen he..Dan kan alles.Terwijl bijna iedereen er tegen was.Maar daar kijken ze dan niet daar Boos!

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Re: Geen stallen bouwen buiten grenzen van 'bouwblok'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:28

Ze hebben hier nog nooit naar iets anders geluisterd dan naar zichzelf Boos! . Die achterlijke A4 ligt dwars door een recreatiegebied waar veel ruiters reden/rijden, daar is nu amper wat van over je rijd er met tranen in je ogen doorheen. En dan nu zouden we niet eens meer een stalletje of schuilstalletje mogen neerzetten? Steenbergen anti paarden?? Valt wel mee toch Slapen

Cil

Berichten: 501
Geregistreerd: 12-10-06

Re: Geen stallen bouwen buiten grenzen van 'bouwblok'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:26

Mja weer lekker krom allemaal... Typisch steenbergen.
Onze stal zit er nu toch, dus neem aan dat we die nu niet ineens moeten afbreken omdat de gemeente zich bedenkt?? Ongeachtof wij er straks nog in zit of een iemand anders. Het is nu al een paardenstal en nu heeft ook niemand er last van..

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Geen stallen bouwen buiten grenzen van 'bouwblok'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:57

Geloof dat overal in nederland al de regel is van max 1HA bouwblok. Tenminste, hier in groningen wel.
Vind het daarom ook niet meer dan reeel dat er niet buiten het bouwblok mag worden gebouwd. Mocht dit wel gebeuren, dan weet ik zeker dat de agrariers in opstand komen, want die willen ook wel hun schuur op die en die plek neerzetten.

Ik denk dat er duidelijk voor heel nederland een regeling moet worden ingesteld zodat iedereen weet waar die aan toe is.

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: Geen stallen bouwen buiten grenzen van 'bouwblok'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:34

Breghje schreef:
. Die achterlijke A4 ligt dwars door een recreatiegebied waar veel ruiters reden/rijden, daar is nu amper wat van over je rijd er met tranen in je ogen doorheen.

Misselijk IDD ziet er echt niet uit. En door dat ding ken ik nu iedere keer om gaan rijden Stoom uit je oren

Ibbel

Berichten: 49239
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Geen stallen bouwen buiten grenzen van 'bouwblok'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:25

Zo te horen is de gemeente Steenbergen alleen maar de regels aan het aanscherpen door ook erfverharding onder 'bouwblok' te laten vallen. Je mag nergens in Nederland buiten een bouwblok bouwen, daar heet het dan ook een 'bouwblok' voor. Mestsilo's bijvoorbeeld vallen allang onder die regel. Buitenbakomheiningen zijn wel weer een grijs gebied. Sommige gemeenten zien dat als bouwwerk, waardoor dat dus ook alleen binnen een bouwblok mag. En in Steenbergen zullen dit soort zaken nu dus worden vastgelegd. En kennelijk heeft Steenbergen in het verleden nooit moeilijk gedaan over kleine stalletjes buiten een bouwblok, en komen ze nu zichzelf tegen.

Als je agrarische bestemming hebt, heb je idd maximaal 10.000 m2 bouwblok, dat voor 60% volgebouwd mag worden.

BIj herzieningen van bestemmingsplannen, waarbij bv een agrarische bestemming komt te vervallen, wordt het nieuwe (kleinere) bouwblok dusdanig gepositioneerd dat de bestaande bebouwing er zo veel mogeljk binnen valt. Bij 'burger'bestemmingen in het buitengebied mag je in de meeste gemeenten maximaal 60 m2 bijgebouwen hebben, plus nog eens 30 m2 wat niet bouwvergunningplichtig is (klein schuurtje bv). Staat er meer, dan mag je niets bijbouwen en bij sloop ook niet vervangen. Daarom zie je nog al eens allerlei kunstgrepen om bijzonder wrakke schuren alsnog te renoveren (nieuwe muren ín de schuur bouwen, en dan later de oude slechte buitenmuur weghalen), want dat mag wel.

Als je een bouwblok wilt verleggen, dan moet dat via een 'wijziging bestemmingsplan buitengebied'. Iedere gemeente is verplicht iedere 10 jaar hun bestemmingsplannen te herzien. Vaak wordt daar dan op gewacht, ook om kosten te besparen. Een herziening van het bestemmingplan kost minimaal 5000 euro als je dat individueel aanvraagt, plus dat je bodemonderzoek ed moet laten uitvoeren. Wij hebben dat jaren geleden gedaan, op ons stuk grond rustte een agrarische bestemming, maar daarmee mag je in onze gemeente géén paarden houden, bedrijfsmatig. Dat moest gewijzigd worden in 'bijzóndere agrarische bestemming'. Ping, kassa...

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: Geen stallen bouwen buiten grenzen van 'bouwblok'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:15

tja de macht beslist weer he,

zo;n a4 en kassen zijn belangrijk voor de economie en zo;n stal niet dus daarin kunnen mensen gewoon stikken en word hun plezier afgenomen Knipoog
dat hou je altijd zo, hier zeuren ze ook dat we niet verder meer naar achter mogen bouwen we mogen niet eens meer 2 stallen bij bouwen want dat word dan horizon vervuiling omdat er afspraken waren gemaakt over hoe ver iedereen op de kavels naar achteren mogen bouwen. en nu de eerste de beste millionair die een hartig woordje met de gemeente spreekt (en er ongetwijfeld ook geld in de omloop is en vast vriendjes binnen de gemeente) mag er 50 meter achter waar die zogenaamde afspraak was over die horizon vervuiling een enorme grote boerderij gebouwd worden + een stuk of 15 stallen nog. Kijk wij gaan geen bezwaar tekenen want het word echt een hardstikke mooie boerderij en ook mooie stallen (we hebben de tekeningen gezien) en het zijn hardstikke aardige mensen, maar de gemeente zijn op zulke momenten gewoon onbetrouwbaar
tja dat hou je gewoon altijd.