Boete geëist tegen trainer Hugo Langeweg

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110831
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Boete geëist tegen trainer Hugo Langeweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 14:02

http://www.dehoefslag.nl/news.asp?id=1887
dehoefslag.nl


Op Duindigt diende vrijdag 22 februari het vervolg van de tuchtzaak tegen Hugo Langeweg. Het betreft een positieve controle op morfine die vorig jaar bij zijn paard Willem W Boko werd afgenomen. De zaak diende al in oktober 2007, maar werd voor onbepaalde tijd uitgesteld omdat het Tuchtcollege meer informatie wenste te verzamelen. In de tussenliggende periode wierp een rapport van dokter De Bakker geen nieuw licht op de zaak. Langeweg werd bijgestaan door de Utrechtse hoogleraar mevrouw Finck-Gremmels, wiens pleidooi erop neer kwam dat het paard de morfine met grote waarschijnlijkheid via vervuild voer of hooi moet hebben binnengekregen. De stof is ook terug te vinden in sommige soorten klaprozen.

De aangetroffen hoeveelheid liet zich vergelijken als een suikerklontje in een zwembad. Langeweg’s advocaat wees in de zitting op het ontbreken van drempelwaarden voor veel verboden stoffen. Ook kwam ze met een verslag van een eerder geval morfine. In 1996 werd rentrainster Margje van der Starre vrijgesproken op een minimale hoeveelheid morfine. Langeweg rekent daar ook op, maar NDR-aanklager Jan de Waardt hield stug vol dat trainers verantwoordelijk dragen. Hij eiste 2.500 euro boete en diskwalificatie van het paard uit de winnende race (het ging om de Sweepstakes in Groningen, met een eerste prijs van twaalf mille). Een schorsing zag hij niet zitten, omdat dat meestal leidt tot administratieve verwarring. De trainer kan zijn bedrijf moeilijk sluiten en schrijft de paarden over op naam van een ander.

De uitspraak volgt over twee weken. ‘Ik heb het paard geen morfine gegeven. Dat is, denk ik, inmiddels wel bewezen. Dus bij iedere vorm van straf ga ik in beroep’, meldde de trainer.

Esile

Berichten: 1006
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Boete geëist tegen trainer Hugo Langeweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:13

Tsja...wat moet je hier nu voor commentaar op geven?

Volgens mij worden in alle takken van de sport (en in alle sporten) wel eens doping gebruikt, maar of Langeweg dit nu met opzet heeft gedaan?? Verward
Ik moest bij dat over die klaprozen wel een beetje lachen Clown Alles aangrijpen om de rechtzaak een positieve kant op te sturen..

Ben benieuwd wat hier uitkomt!

Alvaron

Berichten: 1768
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Boete geëist tegen trainer Hugo Langeweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:51

Esile schreef:
Ik moest bij dat over die klaprozen wel een beetje lachen Clown Alles aangrijpen om de rechtzaak een positieve kant op te sturen..

Ben benieuwd wat hier uitkomt!

Valt wel mee hoor. De akkers in Frankrijk waar het graan op geteeld wordt, worden in de eerste teelt papavers op verbouwd. En wanneer het graan dan wordt geoogst, staan er echt nog wel wat late papavers tussen, die de combine dus gewoon mee oogst.

In Frankrijk en Belgie is dit al lang en breed bekend. Daarom is destijds die andere trainster ook vrijgesproken.

Esile

Berichten: 1006
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Boete geëist tegen trainer Hugo Langeweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:14

Okee...dat wist ik niet! Ik had er een iets ander beeld bij...maar tnx voor deze opheldering Knipoog

macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Boete geëist tegen trainer Hugo Langeweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:09

Langeweg heeft altijd wel weer een smoes klaar,laat hem nu maar eens clean zijn is veel beter voor de sport, zoveel klaprozen zijn er nu ook weer niet!!!!!!!
maar misschien had het paard dit wel kado gekregen op zijn verjaardag en dan is een hapje nooit weg.

Ibbel

Berichten: 49240
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Boete geëist tegen trainer Hugo Langeweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:46

Ik vraag me eigenlijk af wat voor stimulerend effect er geacht wordt van morfine uit te gaan. Volgens mij is het een enorme sufmaker (naast pijnstiller...) Paard heeft er eerder hinder, qua snelheid en reactievermogen, dan baat van gehad in een ren, lijkt me.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Boete geëist tegen trainer Hugo Langeweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:48

Ibbel schreef:
Ik vraag me eigenlijk af wat voor stimulerend effect er geacht wordt van morfine uit te gaan. Volgens mij is het een enorme sufmaker (naast pijnstiller...) Paard heeft er eerder hinder, qua snelheid en reactievermogen, dan baat van gehad in een ren, lijkt me.


Nee, een paard raakt geëxciteerd door morfine en het heeft ene locomotiestimulerende werking op het paard

Ibbel

Berichten: 49240
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Boete geëist tegen trainer Hugo Langeweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:50

Dat is bij mensen dan anders?

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Boete geëist tegen trainer Hugo Langeweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:01

Ja, paarden reageren anders dan honden en mensen

starremans
Berichten: 532
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: bovenkarspel

Re: Boete geëist tegen trainer Hugo Langeweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:07

tja..geen woorden voor.....