Anky van Grunsven wint KNHS indoor titel Zware Tour

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Anky van Grunsven wint KNHS indoor titel Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 09:09

http://regiosportaktueel.nl/nieuws.php? ... &nieuws=13
regiosportaktueel.nl


Anky van Grunsven (Erp) moest met IPS Painted Black diep gaan in de strijd om het KNHS indoorkampioenschap voor Grand Prix ruiters (de Zware Tour), die verreden werd in het hippisch centrum Den Goubergh in Roosendaal. De koningin van de internationale dressuursport moest alles op alles zetten om zich Adelinde Cornelissen (Beilen) met Parzival van het lijf te houden. Na twee wedstrijden bedroeg de voorsprong van Van Grunsven minder dan een procent.

Anky vond het achteraf wel mooi dat ze een felle strijd had moeten leveren om zich voor de tweede maal in haar carrière te kunnen laten huldigen als KNHS indoorkampioen Zware Tour. Twee jaar geleden zegevierde ze in dit kampioenschap voor het eerst met IPS Krack C. "Eigenlijk heb ik een wisselend gevoel overgehouden aan dit kampioenschap. In de Grand Prix op zaterdag heb ik naar mijn gevoel met IPS Painted Black de beste wedstrijd gereden ooit, terwijl het nu in de Kür voorr mijn gevoel allemaal net een fractie rommeliger was. Voor mij is deze wedstrijd een fantastische mogelijkheid om te oefenen en om te kijken of we het ritme hebben behouden", aldus Van Grunsven die lovend was over de opzet van de organisatie in en rond het hippisch centrum Den Goubergh bij Roosendaal.

Adelinde Cornelissen straalde van oor tot oor. "Het is toch schitterend dat we de afgelopen maanden, na een geplande rust en een gedegen trainingsopbouw, zoveel progressie hebben kunnen boeken? In de Grand Prix kreeg ik van Wim Ernes voor de overgangen van piaffe naar passage een tien en verder waren er meerdere negens als waardering te vinden", aldus Cornelissen, die deze progressie met name toeschrijft aan het feit dat zij bij Sjef Janssen is gaan tranen. "Toch heeft Johan Hamminga de basis gelegd en daarop ga ik met Janssen verder. We zijn scherper geworden en Parzival is losser geworden en dat werkt door in de prestatie die we neer kunnen zetten", vertelde Adelinde, die afgelopen week nog twee dagen trainde bij Janssen. Kreeg Cornelissen in de Grand Prix op zaterdag heel hoge cijfers, in de Kür ontbrak die laatste scherpte net even. Op zich geen wonder, want deze Kür werd door haar voor het eerst in een wedstrijd gereden. "Het is een geheel nieuwe Kür en ik was soms verrast door de snelheid waarmee ik weer iets van Parzival moest vragen. Daardoor ontbrak het flitsende, wat mijn Grand Prix rit van zaterdag kenmerkte".

Edward Gal (Harskamp) verraste vriend en vijand door zich met Interfloor's Next One naar de derde plaats te rijden. Dit KNHS kampioenschap was de tweede wedstrijd waarin deze combinatie aan de start kwam. In stap en draf heeft Interfloor's Next One veel uitdrukking, net als in piaffe en passage. In galop zou het vooral van achteruit iets stuwender mogen zijn. "Dat mag dan zo lijken, maar we kennen elkaar nog te kort, vandaar dat ik de Kür op muziek zeer behoudend heb gereden. Voor mijn gevoel had ik in de Grand Prix mogelijk net iets te veel gevraagd. We hebben samen tijd nodig en die tijd krijgt dit paard van mij. In al zijn bewegingen en met name de passage voelt hij super aan en voel ik de power".

Lynne Maas ongenaakbaar naar KNHS titel in de Lichte Tour

In de Lichte Tour reed de uit Schiedam afkomstige Lynne Maas met Salo geheel onbedreigd naar de KNHS indoortitel in de Lichte Tour. Zij won alle drie de wedstrijden die meetelden. Toch kwamen na de huldiging even de traantjes in de ogen prikken. Salo vindt prijsuitreikingen niet zo prettig en bokte eenmaal hevig, waardoor Lynne bijna van haar paard viel. In de ultieme poging toch te blijven zitten blesseerde zij zich aan de ringvinger van de linkerhand, die door de EHBO'ers, nadat zij van haar paard was gestapt, in ijs werd verpakt.

Voor de juryleden was de finale schijnbaar een moeilijke wedstrijd om te beoordelen. Over Lynne Maas was men het eens, alle drie de juryleden hadden haar op de eerste plaats. Maar Remy Bastings, die uiteindelijk als vierde eindigde in de finalewedstrijd, stond tweede, derde en veertiende. "Ik sta er zelf van te kijken dat ik bij alle drie de juryleden op de eerste plaats sta", glunderde Maas. "Het ging vandaag ook veel beter dan in de openingswedstrijd, de Prix St. George. Tijdens het rijden kreeg ik steeds meer het idee dat we met een zeer goede rit bezig waren. Mede omdat ik mijn paard heel mooi in de aanleuning wist te houden. Mijn tweede pirouette vond ik ook heel goed, in tegenstelling tot de eerste, waar ik halverwege net iets te groot uit begon te rijden", aldus de amazone, die daarmee blijk gaf ook over zelfkritiek te beschikken.

Richelle ter Haak werd met Lest Best V tweede. De amazone uit Den Ilp was van mening dat haar proef op zondag iets minder was dan op de twee andere dagen. "Eén van mijn pirouettes ging helemaal de mist in, maar het galopgedeelte was verder sterk, met mooie wissels, en het drafgedeelte was mooi vloeiend en voelde goed. Ik ben echt tevreden", aldus Ter Haak.

Thamar Zweistra (Schore) legde met Hexagon's Truppa beslag op de derde plek. "Ik reed een iets tegenvallende Kür en dat is niets voor mij. Voor de rest heb ik een fijn kampioenschap gereden, waarin ik volgens mij een klein foutje had op zondag. Na de uitgestrekte galop was er even onbalans. Dat kwam omdat Truppa struikelde of dat hij mij even voor was. De series werden goed gesprongen, net als de zigzag", constateerde Zweistra. Toch lijkt de aanleuning net iets voor verbetering vatbaar en dit paard heeft van nature er aanleg voor om iets kort te worden in de hals.

Willem Jan Schotte wint klasse ZZ-Zwaar met neusje voorsprong

In de klasse ZZ-Zwaar wisselden Marian Dorresteijn (Werkhoven) met Remus Donna (v. Dream of Glory) en Willem Jan Schotte (Willemstad) met Twinkel (v. Freestyle) stuivertje. De openingswedstrijd op vrijdag werd gewonnen door Schotte. In de wedstrijd op zaterdag eindigden beiden gelijk en op zondag was de zege voor Dorresteijn. "Ik hoorde de punten van Dorresteijn - 68,48% - en wist dat ik echt er voor moest rijden. Het werd op zondag net geen winnende rit voor mij, maar uiteindelijk was het genoeg om kampioen te worden", aldus een gelukkige Willem Jan Schotte.


De voorsprong van Schotte op Dorresteijn was uiteindelijk minder dan één procent. "Tijdens het losrijden voelde mijn paard zeer goed aan. Maar toen we na het groeten gelijk vertrokken in galop brak er even iets bij me. Het zal de spanning zijn geweest", aldus Schotte, die zeer te spreken was over de door hem getoonde zijgangen en de appuyementen. "De pirouettes waren ook goed, terwijl de series beter moeten. Mijn paard is de laatste maanden veel beter geworden en heeft veel geleerd. Daarbij komt dat al het werk door Twinkel als licht wordt ervaren", vertelt een opgetogen kampioen.

Ook zeer tevreden was Marian Dorresteijn. "Dit was de eerste driedaagse wedstrijd en dan is het afwachten hoe een jong paard als Remus Donna is dat ervaart en verwerkt. Gezien de steeds stijgende lijn over deze drie dagen mag ik daar tevreden over zijn", aldus Dorresteijn, die blij was het de grote favoriet op voorhand, Willem Jan Schotte, moeilijk te hebben gemaakt. "Wat me van mezelf tegenviel is dat we zowel op zaterdag als op zondag fouten maakten in de changementen om de drie. Dat is normaal één van onze sterkste onderdelen. Maar ik neem me die fout zelf kwalijk en niet mijn paard".

Als derde eindigde Marieke Pijnenburg (Heukelum bij Tilburg) met T'Anvanti (v. Jazz). Een zeer charmante combinatie, die echter nog een fractie sterker dient te worden. "Ik zou op voorhand voor deze derde plaats hebben getekend, want we hebben op dit niveau alleen maar de selectiewedstrijden gereden. Daaruit mag je de conclusie trekken dat alles nog net iets meer bevestigd dient te worden en de controle moet nog iets beter worden", aldus Pijnenburg, die een goede zigzag liet zien en een fraaie halve pirouette maakte.

Emmelie Scholtens wint KNHS kampioenschap klasse ZZ-Licht

Met een straatlengte voorsprong heeft Emmelie Scholtens (Eelde) het kampioenschap in de klasse ZZ-Licht weten te winnen met de KWPN goedgekeurde hengst Uphill (v. Oscar). Na twee wedstrijden ging de Noordelijke amazone al stevig aan de leiding. Theo Hanzon (Capelle aan den IJssel) klom via een voortreffelijke rit op zondagochtend met Tolando (v. Krack C) op van de vierde plek naar de tweede.

Voor deze twee ruiters werden hun overigens voortreffelijke ritten geplaagd door tegenslagen. Bij Scholtens begon één van de paarden die in een box gestald was in een ruimte die door een dunne wand gescheiden was van de wedstrijdring keihard tegen de houten wanden te slaan, waardoor de controle over Uphill even helemaal weg was. Bij Hanzon en Tolando gebeurde hetzelfde, met dit verschil dat de prestatie tot viermaal toe negatief werd beïnvloed door een keihard tegen de wanden trappend paard.

Jurylid Hamoen verklaarde na afloop van de wedstrijd dat de jury deze voorvallen niet had meegenomen in de beoordeling. "Beide ruiters reden een voortreffelijke rit, die helaas zeer storend werd onderbroken. Steeds weer wisten de ruiters echter opnieuw de ontspanning bij hun paarden te bereiken. Daar komt nog eens bij dat het uitsluitend deze twee ruiters waren die door externe omstandigheden werden getroffen en dus zou het niet eerlijk zijn hen daarvoor negatief te beoordelen", aldus Hamoen.

Emmelie Scholtens vond het balen dat deze zeer lawaaierige storing nu net haar moest overkomen. "Tot dat moment ging het heel goed en legden we een foutloze rit neer. In de slagenvolte kwam keihard het storende lawaai over ons. Normaal is Uphill geen schrikachtig paard, maar dit was echt te veel van het goede. In het verdere verloop van de rit was er volgens mij nog wel even sprake van een lichte spanning", aldus Scholtens. In het front zou de hengst mogelijk aan charme kunnen winnen als er een fractie meer van de hand gereden zou worden.

"Wat een herrie in de stallen achter de muur", was de eerste reactie van Theo Hanzon toen hij de ring uitkwam. "In de rit van zaterdag kon ik helemaal niet doordringen tot Tolando. De hengst was totaal niet bij de les en ik kan dan wel door blijven rijden, maar er ontstaan dan heel gemakkelijk slordigheidsfoutjes". Op zondag was daar helemaal geen sprake meer van. De eveneens KWPN goedgekeurde hengst Tolando toonde een mooi beeld en liep fijn. "Het was gewoon een hele lekkere rit", vatte Hanzon zijn prestatie van zondag samen, waarmee hij naar de tweede plaats opklom in het klassement.

Met deze rit verdrong hij Floor Vos (Valthe) met Tornaxs (v. Cabochon) van de tweede plaats. De 19-jarige amazone uit Drenthe werd door twee van de drie juryleden beoordeeld met een tweede en een derde plek, terwijl het derde jurylid haar op de twaalfde plaats had staan. "Ik weet het niet meer. Als ik van twee juryleden een acht krijg voor mijn pirouettes en van het andere jurylid slechts een vijf, dan zit er volgens mij iets niet goed", vertelde Floor, wiens paard Tornaxs in de galop een fractie meer ontspanning mag tonen.

Klassement KNHS Indoorkampioenschap ZZ-Licht:

1) Emmelie Scholtens (Eelde) - Uphill - 201.92%

2) Theo Hanzon (Cappelle a/d IJssel) - Tolando - 197.11%

3) Floor Vos (Valthe) - Tornaxs - 194.74%

Klassement KNHS Indoorkampioenschap ZZ-Zwaar:

1) Willem-Jan Schotte (Willemstad) - Twinkel - 202.42%

2) Marian Dorresteijn (Werkhoven) - Remus Donna - 201.69%

3) Marieke Pijnenburg (Heukelum) - T'Anvanti - 198.19%

Klassement KNHS Indoorkampioenschap Lichte Tour:

1) Lynne Maas (Schiedam) - Salo - 211.00%

2) Richelle ter Haak (Den Ilp) - Lest Best V - 206.33%

3) Thamar Zweistra (Schore) - Hexagon's Truppa - 204.50%

Klassement KNHS Indoorkampioenschap Zware Tour:

1) Anky van Grunsven (Erp) - IPS Painted Black - 152.26%

2) Adelinde Cornelissen (Beilen) - Parzival - 151.36%

3) Edward Gal (Harskamp) - Interfloor's Next One - 144.45%

Sieppus

Berichten: 1622
Geregistreerd: 25-02-07
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Anky van Grunsven wint KNHS indoor titel Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:36

Nou nou, dat scheelt maar een klein puntje! Haha!

Flowerbomb

Berichten: 1432
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Anky van Grunsven wint KNHS indoor titel Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:45

Dat moet spannend geweest zijn zeg! Wat zal Adelinde blij zijn. Knap van Edward.

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Re: Anky van Grunsven wint KNHS indoor titel Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:55

Super van Marieke zeg, vind het ook een ontzettend mooie combinatie! Ja

_Jitske_

Berichten: 5542
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Anky van Grunsven wint KNHS indoor titel Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:17

Wat leuk dat Adelinde nu echt Anky het vuur aan de schenen legde, snap dat ze erg blij was/is!

En ook weer een super prestatie van Lynne, gefeliciteerd! OK dan!

Tooeet
Berichten: 2260
Geregistreerd: 26-06-04

Re: Anky van Grunsven wint KNHS indoor titel Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:55

Lynne deed het ook echt super. Ik vond gisteren in de kur Anky ook wat minder als de dag ervoor. Cornelissen vond ik in tegenstelling heel erg sterk! Vond het wel jammer dat Anky niet met IPS painted black naar de huldiging kwam.. Weet iemand wat voor reden ze daarvoor heeft?

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Anky van Grunsven wint KNHS indoor titel Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:59

Misschien angst. De laatste tijd loopt ze natuurlijk niet over van lef na haar twee duikelingen, o.a. van Painted Black.

Was ze te voet of op een ander paard?

annemarieke1
Berichten: 49
Geregistreerd: 14-12-07
Woonplaats: Leiden en Schijf

Re: Anky van Grunsven wint KNHS indoor titel Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:01

Ze had Salinero gepakt voor de prijsuitreiking. Maar die was nou ook niet bepaald braaf zeg maar :p.

StemOpEm

Berichten: 105
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Stadskanaal

Re: Anky van Grunsven wint KNHS indoor titel Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:05

Whoeoeoe.. Trots op EM! Haha!

Ook heel knap van Adelinde... en natuurlijk de rest!

Tooeet
Berichten: 2260
Geregistreerd: 26-06-04

Re: Anky van Grunsven wint KNHS indoor titel Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:20

Ze had indd Salinero gepakt. Vond het wel jammer.

Leonieke

Berichten: 4407
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Bovensmilde

Re: Anky van Grunsven wint KNHS indoor titel Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:28

Wauw, mooie prestatie van Adelinde en Parzival OK dan! .
Mooie opstap naar de Olympisce Spelen??????????!!!!!!!! We hopen het!!!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Anky van Grunsven wint KNHS indoor titel Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:30

super voor Lynne en Salo! Wat dat meisje allemaal over heeft voor haar paard! Verdient gewonnen Ja prima amazone die beslist nog ver gaat komen! Ja

Jammer van het vingertje Lynne Ach gut Doet het nog veel pijn?

CharleyT
Berichten: 4008
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Anky van Grunsven wint KNHS indoor titel Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:32

Nou, Johan Hamminga bedankt voor het zo goed opleiden van Adelinde en Parzival. Helpt blijkbaar wel om Sjef als trainer te nemen he! En handig, want die is ook nog bondstrainer, helpt ook weer Lachen. Man man, wat een wereldje die topdressuur.

Ellen_vs

Berichten: 84
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Anky van Grunsven wint KNHS indoor titel Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:53

Echt een super prestatie van Adelinde & Parzival!!!
Dik verdiend!!

Love_Someone
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: oude tonge

Re: Anky van Grunsven wint KNHS indoor titel Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:14

LindaV schreef:
Lynne deed het ook echt super. Ik vond gisteren in de kur Anky ook wat minder als de dag ervoor. Cornelissen vond ik in tegenstelling heel erg sterk! Vond het wel jammer dat Anky niet met IPS painted black naar de huldiging kwam.. Weet iemand wat voor reden ze daarvoor heeft?


Ze is gewoon bang geworden van Painted. Omdat die zo heftig reageerd tijdens zo`n prijsuitreiking. Painted stond buiten tijdens de uitreiking. om zo toch een beetje aan het geluid te wennen.. maar die stond over heel zijn lijf te rillen..
Dus niet alleen Anky geeft toe da ze bang is.. maar painted zelf ook.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Anky van Grunsven wint KNHS indoor titel Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:42

Lynne gefeliciteerd!!

En super prestatie van Adelinde!

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Anky van Grunsven wint KNHS indoor titel Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:47

Prachtige prestatie van Anky Lachen. En dat Anky zich tijdens de prijsuitrijking veiliger op Salinero voelt dan op Painted black is zeker geen schande. Veiligheid gaat voor. Gewoon prachtig gedaan van haar.
Voor Adelinde heb ik ook veel respect. Goed van haar dat ze Anky het vuur aan de schenen heeft gelegt. Ik denk dat we veel van haar gaan kunnen verwachten Lachen.

Ook een prachte prestatie van Lynne, proficiat meisje!

c_alsemgeest

Berichten: 20704
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Anky van Grunsven wint KNHS indoor titel Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 02:10

Citaat:
die deze progressie met name toeschrijft aan het feit dat zij bij Sjef Janssen is gaan tranen. "

Dus uithuilen bij sjef zet ook al aan tot topprestaties??? Huilen van het lachen
ROFL

Esile

Berichten: 1006
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Anky van Grunsven wint KNHS indoor titel Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:03

c_alsemgeest schreef:
Citaat:
die deze progressie met name toeschrijft aan het feit dat zij bij Sjef Janssen is gaan tranen. "

Dus uithuilen bij sjef zet ook al aan tot topprestaties??? Huilen van het lachen
ROFL



Hahaha Huilen van het lachen

En als Painted inderdaad zo reageert als hierboven beschreven, vind ik het helemaal geen schande dat Anky m laat staan..ze heeft tenslotte wel twee kinderen Lachen

Knap ook van Lynne zeg, vind haar echt goed! Ja

yvon84
Berichten: 205
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Anky van Grunsven wint KNHS indoor titel Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:39

lynne,gefeli meissie....
was erg zelf alleen een zaterdag bij, maar wat heb ik zitten genieten !!! kippenvel en tranen Bloos Tong uitsteken

kus je kleine zuzz

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Re: Anky van Grunsven wint KNHS indoor titel Zware Tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:27

ik wou er ook naar toe want wilma salm moest ook rijden (die geeft mij les) Haha!
maar ik moest zelf rijden Tong uitsteken
well jammer maar ik ga nog well een keer mee!!