Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 23:24

Laat ik voorop stellen: het is niet mijn bedoeling onrust te zaaien met deze post, maar ik wil wel een poging doen engiszins helderheid te brengen ten aanzien van die vraag: hoe wild is het daar?

Biesczcady is inderdaad een prachtig gebied. Vrienden van mij wonen daar, ik heb hen een aantal keren opgezocht. Het is niet één aaneengesloten natuurgebied, er lopen wegen doorheen waar dorpjes aan liggen.

Die vrienden woonden de afgelopen tien jaar nogal primitief in een kolenkeet, op een berg, tegen het 'berenbos' aan, met hun honden en hun paarden. Inmiddels zijn ze een huis aan het bouwen. Zij zelf hebben voor zover ik weet nooit enige hinder van de beren ondervonden.
Maar die beren zijn daar wel degelijk aanwezig. Vraag een willekeurige inwoner van een van de dorpjes ernaar, en je hoort dat een fotograaf een keer een arm verloor, een schaapskudde gedeeltelijk werd uitgeroeid of een kerk van z'n planken werd ontdaan (! Haha!). Daar was ik allemaal niet bij. Maar ik heb wel gezien dat zodra je langer dan tien te paard) minuten van de gebaande paden afwijkt, de berensporen vrij gemakkelijk te vinden zijn.

Op zich is dit begrijpelijk, net als het gebied zijn de beren beschermd. Een beer doodschieten is strafbaar, en als een beer de hele appeloogst opeet, dan wordt dat door de overheid vergoed. De berenpopulatie is hierdoor de afgelopen vijftien jaar behoorlijk gestegen, begreep ik van mijn vrienden.
De beren hebben het, kortom, prima daar. En op zich is er ook niet zoveel van te vrezen, (er zijn mensen die 'met de beer' bessen hebben geplukt bij de rivier), behalve als ze na hun winterslaap met honger wakker worden. Dan is het te hopen dat de pony's net op een andere berg lopen..