Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 18:21

http://www.agd.nl/1047215/Nieuws/Artike ... -Polen.htm
agd.nl

Een kudde van 29 Nederlandse konikpaarden loopt vanaf volgende week vrij rond in het Biesczcady-gebergte in het zuidoosten van Polen.

De dieren vertrekken maandag op initiatief van de Nederlandse Stichting Large Herbivore Foundation (LHF). De meeste paarden van de kudde komen uit de Ackerdijkse Plassen, het omheinde natuurgebied van Natuurmonumenten bij Rotterdam. De rest is afkomstig van terreinen het Groninger Landschap en het Utrechts Landschap. Van oorsprong zijn het oerpaarden, maar nergens in Europa lopen ze los.

Aan de verhuizing is een wetenschappelijk onderzoek vooraf gegaan. De paarden moeten bijdragen aan de verhoging van de biodiversiteit in het gebergte, waar ook beren, wolven en wisenten (Europese bisons) rondlopen.

Een van de doelstelling van de LHF is het herstel van de wildernis in Europa. "Dat kan niet in Nederland, daar heb je grotere gebieden voor nodig. Die wildernis kan je hier nu niet creëren,'' aldus projectmanager Joep van de Vlasakker.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:22

Wat gaaf, Hopelijk kunnen ze daar goed overleven
Laatst bijgewerkt door Wesco op 24-02-08 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

SeBart

Berichten: 1537
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:27

Enerzijds heel mooi dat de paarden een mooi plekje krijgen etc...
Maar ik neem aan dat de kans op aanvallen van beren en wolven wel mogelijk is. Hoe moeten die dieren dan weten dat dat een gevaar voor ze is als ze nog niet eens weten wat een beer is.
Of stel ik nu een hele domme vraag.
Als het lukt is het natuurlijk een super initiatief!

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:36

Klinkt alsof daar een prachtig natuurgebied ligt. Daar heb ik nog nooit foto`s ofzo van gezien.

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:24

Eigenlijk best ironisch, dat dit in Polen op kleur gefokte ras, dat daar gewoon als werkpony gebruikt wordt, en hier als 'wild' bestempeld wordt, nu daarheen gaat om als grote grazer deel te gaan nemen in een natuurlijk begrazingsproject Knipoog

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:45

Misschien zit de mamma van mijn pumbaa er ook bij, jammer dat ze nu allemaal weggaan, maar ze blijven "wild" das wel fijn.

joepiejee

Berichten: 211
Geregistreerd: 29-07-06

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:07

Leuk!
Maar die koniks schrikken zich toch rot als ze een beer of wolf tegenkomen...? Nou ja, dan rennen ze in ieder geval ervan weg.

Carin79

Berichten: 403
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Nijmegen

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 01:56

Ze staan hier ook in de buurt, in een natuurgebied langs de Waal. Eerder hadden we de Prewalski paarden staan, die zijn ook weer uitgezet in hun land van herkomst.

tyleysmiley

Berichten: 1898
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 01:57

Nou paardjes,de vrijheid tegemoet,jippie

Anoniem

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:20

Boertjes schreef:
Enerzijds heel mooi dat de paarden een mooi plekje krijgen etc...
Maar ik neem aan dat de kans op aanvallen van beren en wolven wel mogelijk is. Hoe moeten die dieren dan weten dat dat een gevaar voor ze is als ze nog niet eens weten wat een beer is.
Of stel ik nu een hele domme vraag.
Als het lukt is het natuurlijk een super initiatief!

Dat weten ze instinctief wel hoor.

Ik heb twee week geleden de Koniks van de stichting Groninger Landschap nog gefotografeerd, staan bij ITP.

Anoniem

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:49

Wat gaaf zeg Lachen ,
Ik hoop dat de koniks daar erg goed zullen hebben en dat ze zich goed kunne uitbreiden.

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:38

Ik vind het een goed plan!
Het is daar volgens mij ook erg mooi.

Alja

Berichten: 25646
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:18

zag het vandaag op tv maar de paarden zijn lang niet zo wild als dat ze moeten zijn geloof ik..
hoop dat ze het halen in polen Lachen

Jonge_Monte

Berichten: 532
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Delft

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:34

Hoorde vanavond bij het nieuws dat daar ook groepen met wolven huizen waar ze heen gaan.
Leuk, dus niet.
Verward

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:29


Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:16

Enige tijd geleden is op vergelijkbare wijze het Przewalskipaard uitgezet op de steppen van Mongolie, zie bv http://www.treemail.nl/takh/horse/acclimatisationnl.htm
Daaruit blijkt dat de paarden de eerste tijd wel moeite hebben met alle nieuwe dingen, maar dat de paarden zich toch al redelijk snel aanpassen aan de omstandigheden en om leren gaan met de gevaren.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 01:21

Ik ben een aantal keren in Biesczcady geweest. Volgens mij moet een kudde paarden het daar echt ontzettend naar de zin kunnen hebben. Het is een fantastisch mooi natuurgebied, ik raad het iedereen aan er een keertje heen te gaan.

Die beren zijn er inderdaad, net als de wolven, maar voor zover ik weet stellen de wolven zich gereserveerder op dan de beren.
Ik weet niet hoe het nu daar is, maar een aantal jaren geleden groeide de berenpopulatie nogal, omdat ze daar beschermd waren en in de aangrenzende Oekraïne niet. Ze kwamen zeg maar met hun knapzak en hun hele familie de grens over. Haha!

Van de beren heb ik alleen sporen gezien en verhalen gehoord, over mensen die bij de rivier bessen gingen plukken, en op een steenworp afstand een beer zagen die hetzelfde aan het doen was, maar ook over vernielde oogsten en aangevallen vee.
Om kort te gaan: Ik heb zelf geen nare ervaringen met de beren gehad, maar weet wel dat er daar een probleem is geweest met betrekking tot een te hoge populatie. Dus ik hoop niet dat de beren na het horen van dit nieuws hun slabbetjes aan het omdoen zijn... Ach gut
Laatst bijgewerkt door Sientje op 26-02-08 01:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lies_Beuker

Berichten: 430
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 01:25

En nu maar hopen dat Staats Bos Beheer al die ( 400 ?? of meer ) konikspaarden ook naar Polen stuurt.
Ik doel op de paarden, die regelmatig bijna verhongeren op de Oostvaardersplassen.
Nu krijg ik weer heel Bokt over mij heen omdat men beren, die soms een paard pakken zieliger vinden dan paarden, die HIER IN ONS LAND ! ! sterven deze dieren omdat er geen eten = gras is.
Men roept dan de natuur regelt zich zelf. Ik vind dat je dan geen HEKKEN om de 'natuur' moet zetten
Als er ergens een paard verwaarloosd wordt: roept iedereen schande, schande, schande, maar bepaalde instituten zoals SBB en Natuurmonumenten mogen meer dan de gemiddelde boer

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 01:54

@Lies-Beuker: jouw verhaal lijkt me een apart topic waard, ik schrik hiervan.

amnesia
Berichten: 128
Geregistreerd: 09-12-06
Woonplaats: Breugel

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:34

ooow gewelig!!! eindelijk een kudde die ECHT vrij kan zijn!!!!
Ik hoop dat ze nog meer groepenpaarden in de toekomst weer naar hun herkomst sturen...De wilde natuur...

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:16

ik vind het wel een mooi plan,
eingelijk is het ook gewoon een 'oplossing' , want de paarden waren teveel, ik heb zelfs horen zeggen op 1 of ander nieuws programma dat ze nu niet naar de slacht hoeven.
ik vraag me alleen wel een paar dingen af:

zouden alle paarden heengaan, ook de hengsten?
of zouden ze de hengsten eruit halen, 1 hengst erbij zetten en elk jaar de hengstveulens eruit halen?

ik neem aan dat veel merries drachtig zijn, hopelijk hebben ze voordat de veulens komen de omgeving wat kunnen leren kennen

normaal kennen kuddes hun omgeving toch al generaties lang?
en deze paarden komen ineens in vreemd (maar toch ook thuis) gebied.

ik hoop dat we nog eens iets over deze kudde gaan horen hier in nl.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:03

@marigold: In de natuur regelt dat zichzelf en worden hengsten niet apart gezet. De jonge hengsten verzamelen zich in een aparte groep en vanwege de ruimte gaat dat gewoon goed.
Natuur is pas natuur als de mens zo min mogelijk ingrijpt.

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:14

oke, dus het is écht in het wild?
dus ook niet vergelijkbaar met de dülmener wilding pferden in Duitsland blijkbaar?

paddy01
Berichten: 9
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:46

Dat denk ik nou ook, volgens mij zijn deze paarden "lekker voer"voor de wolven en de beren. ik begrijp het niet helemaal, ook inderdaad met die natuurgebieden daar???ik heb er nog nooit van gehoord!!

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Nederlandse konikpaarden vrij in Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:12