Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dirkje25
Berichten: 504
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Wintelre

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:20

runningkawa schreef:
Mistic schreef:
[
Sommige ouders denken daar dus anders over.
Is vele malen goedkoper dan de opvang en er is tot nu toe nog niemand die er echt wat van zegt. Dus waarom er zelf over nadenken.

idd.... en gaat er dan wat mis vooral niet de schuld bij jezelf zoeken, maar bij een ander.

Dirkje, idd iedereen doet domme dingen.
Alleen als je 18+ bent zal een rechter toch vlug zeggen, je had zelf beter moeten weten Lachen


Vanaf 14 jaar dacht ik ligt de aansprakelijkheid iets anders. Maardan nog zal het tuig bv in orde moeten zijn en alle overig maatregelen zoals wij die met zijn alleen met elkaar afspreken ( in de diverse wet en regelgeving) genomen moeten zijn.
Als ik als leek zijnde 18+ op een paard op een manege stap en te kennen geef dat ik een beginnend ruiter ben en vervolgens stuiter ik van dat paard af en blijkt bij navraag dat het een paard was met streken dan denk ik toch dat de manege houder een stevige pijp rookt.
Als ik als volwassene onder een stapmolen kom en er drukt iemand op de noodknop die het vervolgens niet doet heeft de manege houder wederom een probleem als blijkt dat hij op de hoogt was van het mankement en er niets aan gedaan heeft.

pastel
Berichten: 727
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Pekela's

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:26

Ik ben zelf moeder en heb me paarden aan huis.
Toen ik ze nog niet aan huis had , kon ik nooit met rust op stal zijn, ik ging ook nooit zonder mijn man als onze dochter mee ging dat is gewoon vragen om problemen.
Het verbaaste mij daarom nog meer dat er op die stal ook een moeder was met een kind van een jaar of 2 die gewoon ging rijden en haar kind wat liet spelen.
Voelde mezelf op die momenten een overbezorgde moeder omdat ik constant achter me dochter aan liep.
Maar ben blij dat ik dan maar "overbezorgd"ben want de combinatie paard/kind is idd heel risicovol.

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:28

pastel schreef:
Ik ben zelf moeder en heb me paarden aan huis.
Toen ik ze nog niet aan huis had , kon ik nooit met rust op stal zijn, ik ging ook nooit zonder mijn man als onze dochter mee ging dat is gewoon vragen om problemen.
Het verbaaste mij daarom nog meer dat er op die stal ook een moeder was met een kind van een jaar of 2 die gewoon ging rijden en haar kind wat liet spelen.
Voelde mezelf op die momenten een overbezorgde moeder omdat ik constant achter me dochter aan liep.
Maar ben blij dat ik dan maar "overbezorgd"ben want de combinatie paard/kind is idd heel risicovol.

Vind dat niet overbezorgd. Ik vind dat de realiteit onder ogen zien.

Een pluim voor jou! OK dan!

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:28

Maar jij had het over mensen die wel wat van paarden wisten in je vorige stukje?
Daar doelde ik dan ook op.

Nee beginners is weer wat anders.

Maar als er bijv bij wet niet geregeld is dat er een noodknop op een stapmolen moet zitten...hoe zit dat dan?

Nu moet dat bijv ook op bijv een heftuck, maar weet ook nog heel goed dat dat voorheen niet was.

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:29

pastel schreef:
Ik ben zelf moeder en heb me paarden aan huis.
Toen ik ze nog niet aan huis had , kon ik nooit met rust op stal zijn, ik ging ook nooit zonder mijn man als onze dochter mee ging dat is gewoon vragen om problemen.
Het verbaaste mij daarom nog meer dat er op die stal ook een moeder was met een kind van een jaar of 2 die gewoon ging rijden en haar kind wat liet spelen.
Voelde mezelf op die momenten een overbezorgde moeder omdat ik constant achter me dochter aan liep.
Maar ben blij dat ik dan maar "overbezorgd"ben want de combinatie paard/kind is idd heel risicovol.


Super, zo zou iedereen het moeten doen. OK dan!

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:29

Yamcha schreef:
pastel schreef:
Ik ben zelf moeder en heb me paarden aan huis.
Toen ik ze nog niet aan huis had , kon ik nooit met rust op stal zijn, ik ging ook nooit zonder mijn man als onze dochter mee ging dat is gewoon vragen om problemen.
Het verbaaste mij daarom nog meer dat er op die stal ook een moeder was met een kind van een jaar of 2 die gewoon ging rijden en haar kind wat liet spelen.
Voelde mezelf op die momenten een overbezorgde moeder omdat ik constant achter me dochter aan liep.
Maar ben blij dat ik dan maar "overbezorgd"ben want de combinatie paard/kind is idd heel risicovol.

Vind dat niet overbezorgd. Ik vind dat de realiteit onder ogen zien.

Een pluim voor jou! OK dan!


idd, dikke pluim.
En gelukkig wel meer ouders in dit topic hoor Lachen

pmarena

Berichten: 48320
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:29

Ik vind een auto ook wel wat anders. Als Jantje zich gewoon netjes aan de regels houdt en bezopen Pietje rijdt met 140 bij hem naar binnen , gun ik Jantje die airbags wel hoor Ja

Ofwel : als je bvb. in de auto een ongeluk krijgt dan kun je daar zelf helemaal geen enkele schuld aan hebben.

Ga jij bij iemand anders op het erf met naar een apparaat toe (waar je al niks te zoeken hebt) , ga je er vervolgens middenin staan op een plek waar al HELEMAAL nooit iemand wat te zoeken heeft (wat ook niet al te snugger is) en zet je hem vervolgens nog eens aan ook....ja dan heb je het wel een beetje aan jezelf te danken toch als het fout gaat. Dat is dan toch echt een gevalletje eigen schuld. Natuurlijk hoe je dan niet meteen dood , dat is een te erge straf. Maar je neemt zelf het risico dus echt medelijden kan ik daar niet mee hebben , sorry. Zou het om een volwassene gaan dan mag je dit ook redelijk hardop zeggen gelukkig.

Gaat het om een kind zoals nu dan krijg je een storm van verontwaardiging : dat kind is jong , weet niet beter , bla-die-bla dus die kan er niks aan doen... is ook zo. En daarom horen de ouders erop te letten dat die dat niet doet. Dan is de sukkel niet dat kind zelf , maar degene die dat kind hoort te sturen totdat z'n eigen hersens dat zelf kunnen...

Die stapmolen is niet over dat erf gegaan om dat kind te grijpen. Die stapmolen stond daar gewoon te staan en doet niemand kwaad. Ga je er moedwillig mee lopen klooien : ja DAN gaat het fout.

Zo zijn er 100.000 dingen in elk dorp die prima veilig zijn zolang je je gedraagt. Pas als je ermee gaat lopen klieren en prutsen dan wordt het gevaarlijk.

"maar kinderen weten nog niet beter !!" Nee daarom hebben ze ook ouders die ze horen te begeleiden en die voor hun veiligheid moeten zorgen totdat ze WEL beter weten.

Dirkje25
Berichten: 504
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Wintelre

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:31

runningkawa schreef:
nee het wordt hem ten laste gelegt...en dat is al vreemd genoeg...

Tja...ff zo doorgaan en er is gewoon geen 1 manege meer...
Of je moet in 6 voud tekenen dat je de eigenaar niet aansprakelijk stelt of weet ik veel wat voor gedoe.

Dan hebben de ouders het gewonnen Ja Verward


De kinderen en ouders dat zijn wij met zijn allen rk.
Wij met zijn allen hebben ook afgesproken dat als ik met mijn auto jou ondersteboven rijdt ( buiten mijn schuld om) dat mijn wa verzekeraar jou braaf gaat betalen. Dus als jij op je fiets zit ineens duizelig wordt en een stuurfout maakt waardoor je voor mijn auto terecht komt. Ik als chauffeur heb dan zoiet van: ja heee kijk eens uit ik kan er niets aan doen. En toch hebben wij het met zijn alleen in onze wetten zo geregeld.
m.a.w. wij betalen met zijn allen wat meer verzekeringspremie zodat jij nog een soort van door kunt leven en niet financieel aan de grond zit doordat je een keertje een beetje duizelig was.
Het is maar net hoe je het met zijn allen afspreekt.

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:34

pmarena schreef:
Ik vind een auto ook wel wat anders. Als Jantje zich gewoon netjes aan de regels houdt en bezopen Pietje rijdt met 140 bij hem naar binnen , gun ik Jantje die airbags wel hoor Ja

Ofwel : als je bvb. in de auto een ongeluk krijgt dan kun je daar zelf helemaal geen enkele schuld aan hebben.

Ga jij bij iemand anders op het erf met naar een apparaat toe (waar je al niks te zoeken hebt) , ga je er vervolgens middenin staan op een plek waar al HELEMAAL nooit iemand wat te zoeken heeft (wat ook niet al te snugger is) en zet je hem vervolgens nog eens aan ook....ja dan heb je het wel een beetje aan jezelf te danken toch als het fout gaat. Dat is dan toch echt een gevalletje eigen schuld. Natuurlijk hoe je dan niet meteen dood , dat is een te erge straf. Maar je neemt zelf het risico dus echt medelijden kan ik daar niet mee hebben , sorry. Zou het om een volwassene gaan dan mag je dit ook redelijk hardop zeggen gelukkig.

Gaat het om een kind zoals nu dan krijg je een storm van verontwaardiging : dat kind is jong , weet niet beter , bla-die-bla dus die kan er niks aan doen... is ook zo. En daarom horen de ouders erop te letten dat die dat niet doet. Dan is de sukkel niet dat kind zelf , maar degene die dat kind hoort te sturen totdat z'n eigen hersens dat zelf kunnen...

Die stapmolen is niet over dat erf gegaan om dat kind te grijpen. Die stapmolen stond daar gewoon te staan en doet niemand kwaad. Ga je er moedwillig mee lopen klooien : ja DAN gaat het fout.

Zo zijn er 100.000 dingen in elk dorp die prima veilig zijn zolang je je gedraagt. Pas als je ermee gaat lopen klieren en prutsen dan wordt het gevaarlijk.

"maar kinderen weten nog niet beter !!" Nee daarom hebben ze ook ouders die ze horen te begeleiden en die voor hun veiligheid moeten zorgen totdat ze WEL beter weten.

Volledig mee eens! Ja

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:38

Klopt dirkje
Maar staat verzekering en zorgstelsel niet buiten wat hier gaande is?

Dirkje25
Berichten: 504
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Wintelre

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:41

runningkawa schreef:
Maar jij had het over mensen die wel wat van paarden wisten in je vorige stukje?
Daar doelde ik dan ook op.

Nee beginners is weer wat anders.

Maar als er bijv bij wet niet geregeld is dat er een noodknop op een stapmolen moet zitten...hoe zit dat dan?

Nu moet dat bijv ook op bijv een heftuck, maar weet ook nog heel goed dat dat voorheen niet was.


Ik neem aan als de man zich aan de regels gehouden heeft die wij met zijn allen hebben afgesproken ( de wet dus) dat er niets aan de hand is naar hem toe. Maar goed ik las ergens dat hem al diverse malen gemeld was dat er iets niet goed was met de molen. Als dat uit een onderzoek blijkt dan denk ik dat hem terecht een verwijt gemaakt kan worden. En als je in die situatie, een nalaten iets te herstellen met een dodelijke afloop tot gevolg hebbende dan denk ik dat als je die persoon als wetgever gaat vervolgen dat je hem iets ten laste moet leggen. En dat heet dan "dood door schuld" begrijp ik uit hetgeen hier geschreven wordt. Dat is een pure juridische term denk ik. Het is iets anders als je als ouders zijnde naar de man toegaat en hem eens diep in de ogen kijkt en zegt dat hij jou kind vermoord heeft.

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:43

Maar die ouders hebben toch ook dood door schuld....die letten niet op het kind.

Overigens staat mij niks bij van dat hij herhaaldelijk gewaarschuwd was voor de stapmolen.

Het is zo te zien een ding van bouwjaar dit jaar Haha!
Heel vaak hoef je oude dingen niet te veranderen omdat het toen niet standaard was. Maar bouw je nieuw dan wel.

Bijv net als autogordels achterin

Dirkje25
Berichten: 504
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Wintelre

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:49

runningkawa schreef:
Klopt dirkje
Maar staat verzekering en zorgstelsel niet buiten wat hier gaande is?


Als je de man aansprakelijk stelt voor de geleden schade ( ik weet niet of dat gebeurd is) dan zal de manegehouder daar neem ik aan een verzekering voor afgesloten hebben.

De vervolging voor dood door schuld is denk ik iets dat justitie doet nav de aangifte van de ouders.

Een deel van de schade indien ik jou ondersteboven rijdt zijn idd de ziektekosten die wel betaald zullen worden door jouw zorgverzekeraar. Die zorgverzkeraar kan mogelijk een regres recht hebben op de wa verzekeraar ( weet ik niet zeker). Dat wil zeggen dat de zorgverzkeraar zal proberen de schade eveneens op de wa verzekeraar te verhalen.
Dat staat weer los van het feit dat jij de rest van je leven niet meer zou kunnen werken, een poets nodig hebt. enz enz.die schade zal jij dan weer moet verhalen op de wa verzekeraar van de auto.
In de situatie van de stapmolen zullen de ouders evt. proberen om schade te verhalen op de verzekeraar van de manege houder.

pfffffffffff ik ben overigens geen jurist dus ik kan het soms mis hebben.

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:51

ik weet ook niet hoe dat zit hoor Lachen
Dus als iemand het wel echt weet...meld je Haha!

Maar dood door schuld word toch bepaald door het strafrecht? rechtbank.
Niet door bijv een verzekering.
Imo zijn dat 2 losse dingen

maar goed dat is dus imo...en gelukkig heb ik er nooit mee te maken gehad *klopt vlug af*

Dirkje25
Berichten: 504
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Wintelre

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:51

runningkawa schreef:
Maar die ouders hebben toch ook dood door schuld....die letten niet op het kind.

Overigens staat mij niks bij van dat hij herhaaldelijk gewaarschuwd was voor de stapmolen.

Het is zo te zien een ding van bouwjaar dit jaar Haha!
Heel vaak hoef je oude dingen niet te veranderen omdat het toen niet standaard was. Maar bouw je nieuw dan wel.

Bijv net als autogordels achterin


Daar zal de hele juridische touwtrekkerij wel over gaan rk.
Maar ook als het een volwassen was geweest die eronder was gekomen was het dezelfde discussie geweest. Denk ik.

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:53

Dat betwijfel ik dan weer...

Want zoals eerder, welke idioot gaat daar staan frutten.
Iemand die dingen niet kan overzien, zoals een kind...en daar is het kind voor. Die hoeft dingen niet in te kunnen schatten.
Daar heeft die ouders voor Lachen

Dirkje25
Berichten: 504
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Wintelre

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:56

runningkawa schreef:
ik weet ook niet hoe dat zit hoor Lachen
Dus als iemand het wel echt weet...meld je Haha!

Maar dood door schuld word toch bepaald door het strafrecht? rechtbank.
Niet door bijv een verzekering.
Imo zijn dat 2 losse dingen

maar goed dat is dus imo...en gelukkig heb ik er nooit mee te maken gehad *klopt vlug af*


Ja dat zijn denk ik ook 2 dingen. Maar het maakt het voor mij wel makkelijker om schade te verhalen als de man al veroordeelt is want dan liggen er al een stapel bewijzen en is eea getoetst aan de wet.

en idd klop klop

Wij hebben hier ook 2 jong lopen en paarden aan huis zoals je wel weet denk ik. Altijd opletten en dan nog kun je niet alles voorzijn.
Als een kind voor een paard langs rent en het paard is het en keer beu kan hij zomaar ff een kuifje happen in het voorbijrennen. Daar kun je als ouders me je neus bovenop staan. En je kunt al honderd keer gezegd hebben dat ze niet mogen rennen bij de paarden het blijven kinderen wel of niet opgevoed maakt geen ene moer uit. Het kuifje blijft echt niet zitten als ze wel opgevoed zijn.

Dirkje25
Berichten: 504
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Wintelre

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:58

runningkawa schreef:
Dat betwijfel ik dan weer...

Want zoals eerder, welke idioot gaat daar staan frutten.
Iemand die dingen niet kan overzien, zoals een kind...en daar is het kind voor. Die hoeft dingen niet in te kunnen schatten.
Daar heeft die ouders voor Lachen


Ik kan me genoeg redenen bedenken waarom een ouder daar komt. bv. om een bal te pakken omdat het gevaarlijk is voor een kind. Of omdat hij iets ziet liggen en denkt dat het een hoefijzer is die iemand kwijt is. enz enz
Het gaat erover uit of die eigenaar iets te verwijten valt.

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:01

Maar geef jij dan een ander de schuld Dirkje?
Daar gaat het imo hier om.
Ongelukken gebeuren en dan hoop je dat iedereen er met een schram van af komt zodat het les genoeg is.
Dit wens je niemand toe...maar is het dan de schuld van die ander?

Maar als daar een ouder iemand staat om een bal te pakken, zit die niet meteen vast in een draaiende motor.
Dat is pas als je echt daar aan zit

pmarena

Berichten: 48320
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:03

Je gaat niet iets pakken terwijl de molen draait Knipoog

Dirkje25
Berichten: 504
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Wintelre

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:05

runningkawa schreef:
Maar geef jij dan een ander de schuld Dirkje?
Daar gaat het imo hier om.


Wel als die ander weet van de onveilige situatie en verzuimd daar iets aan te doen.

Je kunt in ned ook aansprakelijk gesteld worden voor iets wat je verzuimd toe doen.
Als ik een blinde man op een ravijn af zie lopen en ik weerhoud hem er niet van door te lopen ben ik strafbaar.
Als je onderweg in de autorijdende iemand al bloedend op de straat ziet liggen en je help hem niet ben je strafbaar.

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:06

Dirkje25 schreef:
Als je de man aansprakelijk stelt voor de geleden schade ( ik weet niet of dat gebeurd is) dan zal de manegehouder daar neem ik aan een verzekering voor afgesloten hebben.


Klopt, de verplichte AVB verzekering.

Dirkje25 schreef:
De vervolging voor dood door schuld is denk ik iets dat justitie doet nav de aangifte van de ouders.


Als het goed is wel, of het terrecht is, is wat hier momenteel ter discussie staat.

Dirkje25 schreef:
Een deel van de schade indien ik jou ondersteboven rijdt zijn idd de ziektekosten die wel betaald zullen worden door jouw zorgverzekeraar. Die zorgverzkeraar kan mogelijk een regres recht hebben op de wa verzekeraar ( weet ik niet zeker). Dat wil zeggen dat de zorgverzekeraar zal proberen de schade eveneens op de wa verzekeraar te verhalen.
Dat staat weer los van het feit dat jij de rest van je leven niet meer zou kunnen werken, een poets nodig hebt. enz enz.die schade zal jij dan weer moet verhalen op de wa verzekeraar van de auto.


Ook dit klopt helemaal

Dirkje25 schreef:
In de situatie van de stapmolen zullen de ouders evt. proberen om schade te verhalen op de verzekeraar van de manege houder.


Ik neem aan dat dit allang geregeld is. Er wordt namelijk door de ziektenkostenverzekeraar gemeld dat het een ongeluk was. De AVB verzekeraar van de Manege is hier van op de hoogte. Schade zal uitgekeerd worden of is inmiddels gebeurd.

Dirkje25 schreef:
pfffffffffff ik ben overigens geen jurist dus ik kan het soms mis hebben.

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:09

als je niet probeert te helpen en iemand gaat dood ben je idd schuldig.
Dat gaat niet op als iemand voor zijn leven gehandicapt blijft, gaat ook niet op als je hebt proberen te helpen.

Maar hier is gewoon ook bekend bij de ouders dat dat aparaat er staat.
Ook nergens staat dat de eigenaar het kindje niet heeft willen helpen.

En aansprakelijk voor nalatigheid is imo wel wat anders als dood door schuld.

Dirkje25
Berichten: 504
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Wintelre

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:12

pmarena schreef:
Je gaat niet iets pakken terwijl de molen draait Knipoog


Hoeveel mensen halen hun paard niet van de stapmolen af terwijl deze nog draait met ander paarden. Alleen dan heb je als volwassene denk ik bewust risico`s genomen.
Een ander voorbeeld de stapmolen draait met paarden erin een van de paarden verliest zijn deken en je denkt weet je wat die pak ik wel ff weg. Op het moment dat je je bukt schrikt er een paard en begint te trekken je staat snel op om weg te komen maar raakt verstrikt in de deken en valt. Vervolgens drukt er iemand op de noodknop en die werk niet. Probleem.
Daarna blijkt dat de eigenaar van de manege al een half jaar geleden een offerte heeft opgevraagd om dat ding te laten maken. Dan kun je die man toch wel iets verwijten ook is het een ongeluk waar hij feitelijk part nog deel aan heeft.

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:14

Maar dan heeft dat ding al een knop Lachen
die oudjes hebben dat standaard niet