Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:52

Je hebt een aan/uit knop die IN het kastje zit dat je met een sleutel open kunt maken als je de molen gaat gebruiken. Op het moment dat je de molen in werking hebt gezet tot het moment dat je klaar bent is het kastje dus gewoon open.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:53

inderdaad, de aan en uitknop zit overal op

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:54

maikeltje schreef:
Manegehouder was al verschillende malen gewaarschuwd dat het ding niet veilig was.Daarom dus dat hij nalatig is geweest als dit inderdaad waar is..

Als dat idd zo is, is het nalatigheid. Imo nog steeds geen dood door schuld, aangezien het kind daar niet hoorde te zijn. Zo'n ongeluk, zoals ik dit zie, is niemand z'n schuld, behalve, denk ik, de samenloop van omstandigheden.

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:15

Het is imo idd een tragisch ongeval, maar de manegehouder heeft geen schuld. Hij is hoogstens strafbaar wegens nalatigheid, als het waar is wat er gezegd wordt.

Maar schuld... sja, ik vind wel dat die moeder beter op haar kind had moeten letten... maar da's ook nalatigheid, dan.

Dirkje25
Berichten: 504
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Wintelre

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 01:47

Mistic schreef:
Een sleutelkastje op de molen is voor een manege of grote stal echt niet te doen.
Daarnaast ook gevaarlijk. Als er dan met een paard of (zoals in dit geval, al mag dat nooit meer gebeuren) een kind iets gebeurd, kan je nooit de molen op tijd stoppen.


Gewoon een rode noodknop zoals op heel veel instalaties. Zo ook op bv de roltrap bij de v&c enz.
En idd een beveiliging met een sleutel. Zonder sleutel gebeurd er helemaal niets. Met sleutel kun je hem aanzetten. Ben je klaar met je paard ze je de molen uit en neem je de sleutel weer mee. Ja je moet er wel ff bijblijven dan.

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:23

Ik ben er lang niet altijd bij als mijn paard in de molen staat. De sleutel zou dan onbeheerd zijn en kan een kind dus nog van alles met de molen doen.

Ik ga immers niet mijn schema omgooien voor de kinderen van een ander.

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:50

Rode knop oke, kan ik me in vinden
Als is op 0/uit drukken even veel handeling

Maar een sleutelkastje zodat kinderen maar overal rond mogen denderen...hoe moet niet gekker worden..
Over een tijdje slot op de stal...want kind heeft trap in stal gehad waar hij niet mocht komen? Ow jawel...wel mocht komen, fout van mij...oude opvoeding waar je leerde dat je op sommige plekken niet mocht komen...maar dat bestaat niet meer...

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:07

runningkawa schreef:
Rode knop oke, kan ik me in vinden
Als is op 0/uit drukken even veel handeling

Maar een sleutelkastje zodat kinderen maar overal rond mogen denderen...hoe moet niet gekker worden..
Over een tijdje slot op de stal...want kind heeft trap in stal gehad waar hij niet mocht komen? Ow jawel...wel mocht komen, fout van mij...oude opvoeding waar je leerde dat je op sommige plekken niet mocht komen...maar dat bestaat niet meer...



Nagelbijten / Gniffelen ROFL
Wij zijn blijkbaar erg oud dat we met zo'n opvoeding zijn grootgebracht Ach gut
Wat misselijk dat wij op sommige plekken niet mochten komen Clown

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:09

Zo voel ik me tegenwoordig idd vaak wel..
Als ik zie wat voor grote bek kinderen tegenwoordig naar ouders toe geven als iets niet mag...dan word ik plaatsvervangend kwaad...

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:12

Onze molen heeft een knop die je om moet zetten om de stroom aan te zetten, en die zit boven ooghoogte van een volwassene.
Dan moet je nog op een knop drukken (ong op ooghoogte volwassene) om het programma aan te zetten en de molen te laten draaien.

Er zit een gewone rode stopknop op, en een grote uitstekende rode noodstop, en als die is ingedrukt moet ie eerst weer worden uitgetrokken voor je iets met de molen kan.

Kortom: bedieningspaneel hangt behoorlijk hoog, een kind zal daar niet tot nauwelijks bij kunnen. Tel daarbij op de handelingen voor je het ding daadwerkelijk aan het draaien hebt, en dan heb je een behoorlijk veilige molen.

Moet wel bijgezegd dat dit een dichte molen is waar de paarden los in staan. Zo'n tredmolen als waarmee het ongeluk is gebeurd... tja, daar kun je volgens mij niet werken met dingen op hoogte hangen.

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:45

superwoman schreef:
runningkawa schreef:
Rode knop oke, kan ik me in vinden
Als is op 0/uit drukken even veel handeling

Maar een sleutelkastje zodat kinderen maar overal rond mogen denderen...hoe moet niet gekker worden..
Over een tijdje slot op de stal...want kind heeft trap in stal gehad waar hij niet mocht komen? Ow jawel...wel mocht komen, fout van mij...oude opvoeding waar je leerde dat je op sommige plekken niet mocht komen...maar dat bestaat niet meer...



Nagelbijten / Gniffelen ROFL
Wij zijn blijkbaar erg oud dat we met zo'n opvoeding zijn grootgebracht Ach gut
Wat misselijk dat wij op sommige plekken niet mochten komen Clown


Ach... we leven nog, ondanks dat we nooit met cap reden (niet verkeerd bedoeld hoor)
Onze ouders hebben toch iets goed gedaan denk ik dan... als ik soms hoor wat kinderen allemaal uithalen nu, dat hoefden wij niet te proberen...

Ik kijk soms naar die opvoedprogramma's, ik vind die kinderen echt hondsbrutaal en vreselijk stout... als ik het flikte om op de hond te gaan liggen of de kat te slaan... had ik zeker weten een tik gehad...
(mijn pa sloeg nooit) maar ergens komen wat gevaarlijk was...
Ik geloof dat ik het niet eens in mijn hoofd haalde. Ja 1 keer... daarna niet meer.

Die kinderen van nu, die gewoon de stallen ingaan, dat hoefde ik echt niet te doen. Maar dat DEED je vroeger ook niet, het kwam niet on mijn hoofd op...

Mensen vinden soms mijn ouders streng, maar ik ben blij met ze... echt Ja

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:39

ik word ook elke dag weer moe van de onopgevoede kiddo's die mijn winkel binnen banjeren.
Ik heb vroeger geleerd dat je KIJKT met je ogen...
Maar nee hoor, elk hondenspeeltje (noem maar wat) wordt wel tig keer uitgeprobeerd. Alles moeten ze vastpakken...
Het is ook niet meer en nu luisteren basta... Nee, die kids horen nee, maar er volgt altijd een ja, dus luisteren ho maar...
Opvoeding van niets.

Dat gaat op de manege net zo, het is zowieso een wonder dat er niet nog meer ongelukken gebeuren.

Dirkje25
Berichten: 504
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Wintelre

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:42

superwoman schreef:
runningkawa schreef:
Rode knop oke, kan ik me in vinden
Als is op 0/uit drukken even veel handeling

Maar een sleutelkastje zodat kinderen maar overal rond mogen denderen...hoe moet niet gekker worden..
Over een tijdje slot op de stal...want kind heeft trap in stal gehad waar hij niet mocht komen? Ow jawel...wel mocht komen, fout van mij...oude opvoeding waar je leerde dat je op sommige plekken niet mocht komen...maar dat bestaat niet meer...



Nagelbijten / Gniffelen ROFL
Wij zijn blijkbaar erg oud dat we met zo'n opvoeding zijn grootgebracht Ach gut
Wat misselijk dat wij op sommige plekken niet mochten komen Clown


Ik heb net een leverancier van stapmolens gebeld en gevraagd hoe dat normaal is. Normaal zit er een aan en uit schakelaar op en een rode noodknop. Op mijn vraag of eea ook nog extra beveiligd kan worden met en sleuteltje of zo gaf men als antwoord dat dat niet gebruikelijk was maar voor op een manege of in een situatie met kinderen kan het wel.
En opvoeding heeft niks met leeftijd te maken het is wel een trend van de laatste jaren dat er meer 2 verdieners komen en als gevolg daarvan krijgen de kinderen vaak "iets meer ruimte"

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:45

En door die trend moeten andere alles maar aan gaan passen?
Is dat niet de omgeraaide wereld?

Alles kan gemaakt worden, als je zegt dat de stapmolen alleen maar in gang gezet kan worden door een pasje met code in te voeren gaat dat gemaakt worden Lachen
Misschien wil je er wel een iris scan bij hangen Tong uitsteken

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:52

Ik vind dat ook de omgekeerde wereld.
Ouders ouden eens gewoon moeten leren dat kinderen niet overal bij moeten kunnen.
Een stapmolen hoort PAARDveilig te zijn, niet kindveilig! Een kind moet gewoon leren dat ie niet overal mag komen.
Een manege die kindveilig is, is een manege waar de paarden geen leven meer hebben... is dat eerlijk??

Of moeten kinderen gewoon weer eens opgevoed worden?

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:55

idd
zoals een draaimolen in een speeltuin weer niet paardveilig hoort te zijn.
Als er in een speeltuin zoiets gebeurd en de eigenaar van de speeltuin wordt aangeklaagd zeg ik, goedzo, dat is speciaal voor kinderen.

Maar een manege daar krijg je paardrij lessen, daar vind ik ook de manegehouder verantwoordelijk.
Tijdens die lessen en tijdens op en af zadelen.
De tijd eerder of later is toch echt voor de ouders...geloof ook niet dat ze betalen voor dagopvang...dat haal je niet met die 10 euro voor les...

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:03

Nope, dan zou je €60,- moeten gaan vragen... maar ja, dan komen de kids niet meer op les... Knipoog

Dat op- en afzadelen en rijden, dat moet wel veilig zijn idd. Daarom hielpen wij daar ook bij.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de combinatie paard/kind zonder begeleiding per definitie al niet veilig vind, om niet te zeggen vragen om ongelukken. Laat staan een hele manege... waar je een kind dan laat banjeren, klein ding wat echt het gevaar niet ziet...

En het dán vreemd vinden dat er ongelukken gebeuren?

Het is idd een groot wonder dat er niet veel meer ongelukken gebeuren. Blijkbaar hebben de kids een engeltje op hun schouder, anders kan ik het niet verklaren

Dirkje25
Berichten: 504
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Wintelre

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:06

runningkawa schreef:
En door die trend moeten andere alles maar aan gaan passen?
Is dat niet de omgeraaide wereld?

Alles kan gemaakt worden, als je zegt dat de stapmolen alleen maar in gang gezet kan worden door een pasje met code in te voeren gaat dat gemaakt worden Lachen
Misschien wil je er wel een iris scan bij hangen Tong uitsteken


rk al moet je er standaard een gouden sleutel voor maken als je daardoor een leven kan redden van een onopgevoed, grote mond hebbende rotjong van een ander die notabene altijd aan de bar hangt dan moeten wij ons de vraag stellen wat nu belangrijker is.
Als je ervoor kiest als manege houder om kinderen op je manege toe te laten dan moet je ervoor zorgen dat op alle vlakken de risico`s voor zover mogelijk beperkt zijn.
Ik neem aan dat er na aanleiding van dit ongeluk een onderzoek is geweest om te kijken of deze manegehouder er voor gezorgd heeft om al de risico`s zoveel mogelijk en binnen de daarvoor geldende normen en regels te beperken.

En ja door die trent worden veel zaken aangepast en niet vanwege de trend maar omdat wij met zijn allen die trent zijn. En omdat wij met zijn allen zoveel mogelijk zaken goed willen regelen. En ja we moeten ons de vraag stellen waar je doorschiet en waar je iets standaard moet regelen.

Je mag met een auto ook niet botsen en toch zit er tegenwordig 10 airbags op een auto, abs en noem het allemaal maar op. Als iedereen zich aan de regels zou houden omdat hij goed opgevoed is hoeven er ook niet jaarlijks miljarden geinvesteerd te worden om auto`s veiliger te maken.

En ja ik ben ook een een soort van tweeverdiener en neen ik heb geen onopgevoedde rotjong met grote mond en dito gedrag. Maar toch het blijven kinderen die grenzen verleggen en dat houden ze vol tot ze een jaar of 40 zijn want dan mag je veronderstellen dat de allerwildste haren eraf zijn.

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:06

runningkawa schreef:
dat haal je niet met die 10 euro voor les...


Sommige ouders denken daar dus anders over.
Is vele malen goedkoper dan de opvang en er is tot nu toe nog niemand die er echt wat van zegt. Dus waarom er zelf over nadenken.

Dirkje25
Berichten: 504
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Wintelre

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:08

runningkawa schreef:
idd
zoals een draaimolen in een speeltuin weer niet paardveilig hoort te zijn.
Als er in een speeltuin zoiets gebeurd en de eigenaar van de speeltuin wordt aangeklaagd zeg ik, goedzo, dat is speciaal voor kinderen.

Maar een manege daar krijg je paardrij lessen, daar vind ik ook de manegehouder verantwoordelijk.
Tijdens die lessen en tijdens op en af zadelen.
De tijd eerder of later is toch echt voor de ouders...geloof ook niet dat ze betalen voor dagopvang...dat haal je niet met die 10 euro voor les...


Zolang als de manegehouder het graag heeft dat ze ook blijven na de les houd zijn verantwoordelijkheid niet op. Hij wil ook de ouders aan de bar zien en de kinderen voor de snoepjes aan de bar zien. Want dat zijn immers ook inkomsten.

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:11

In een auto rijden is niet te vergelijken met een stapmolen Lachen
Een fout maken, iets niet inschatten, stuurfout, kan gewoon gebeuren.
En met het drukke verkeer van nu is dat als snel teveel.
En als er geen alcohol in het spel is word je er ook niet voor aangeklaagt...geen dood door schuld, simpelweg omdat het een ongeluk is.


Zoals jij het nu stelt moet je opassen of over 10 jaar zijn er geen maneges meer....eigenaren kijken wel uit... als een paard een scheet in het gezicht laat van hun kindje worden ze al aangeklaagt.
Simpelweg omdat veel ouders (lees dus niet allemaal) niet meer de realiteit kunnen zien als het om hun kinderen gaat.
Alles draait om hen, alles moet er voor wijken of aanpassen

Waneer gaan de sloten in elke gemeente dicht?
Want zover gaat het nog komen als men de kids niet meer op kan/wil voeden

Dirkje25
Berichten: 504
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Wintelre

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:11

Yamcha schreef:
Nope, dan zou je €60,- moeten gaan vragen... maar ja, dan komen de kids niet meer op les... Knipoog

Dat op- en afzadelen en rijden, dat moet wel veilig zijn idd. Daarom hielpen wij daar ook bij.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de combinatie paard/kind zonder begeleiding per definitie al niet veilig vind, om niet te zeggen vragen om ongelukken. Laat staan een hele manege... waar je een kind dan laat banjeren, klein ding wat echt het gevaar niet ziet...

En het dán vreemd vinden dat er ongelukken gebeuren?

Het is idd een groot wonder dat er niet veel meer ongelukken gebeuren. Blijkbaar hebben de kids een engeltje op hun schouder, anders kan ik het niet verklaren


De gevaren niet zien heeft niets met kinderen alleen te maken. Als ik een dag op een manege rondhang en mij "ervaren" paardenoog goed de kost geef zie ik in alle leeftijden gevaarlijke keuze`s genomen worden. Bij zowel "paardenmensen" als bij "onozele" nietswetende ouders die op hun kind passen.

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:14

Mistic schreef:
runningkawa schreef:
dat haal je niet met die 10 euro voor les...


Sommige ouders denken daar dus anders over.
Is vele malen goedkoper dan de opvang en er is tot nu toe nog niemand die er echt wat van zegt. Dus waarom er zelf over nadenken.

idd.... en gaat er dan wat mis vooral niet de schuld bij jezelf zoeken, maar bij een ander.

Dirkje, idd iedereen doet domme dingen.
Alleen als je 18+ bent zal een rechter toch vlug zeggen, je had zelf beter moeten weten Lachen

Dirkje25
Berichten: 504
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Wintelre

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:15

runningkawa schreef:
In een auto rijden is niet te vergelijken met een stapmolen Lachen
Een fout maken, iets niet inschatten, stuurfout, kan gewoon gebeuren.
En met het drukke verkeer van nu is dat als snel teveel.
En als er geen alcohol in het spel is word je er ook niet voor aangeklaagt...geen dood door schuld, simpelweg omdat het een ongeluk is.


Zoals jij het nu stelt moet je opassen of over 10 jaar zijn er geen maneges meer....eigenaren kijken wel uit... als een paard een scheet in het gezicht laat van hun kindje worden ze al aangeklaagt.
Simpelweg omdat veel ouders (lees dus niet allemaal) niet meer de realiteit kunnen zien als het om hun kinderen gaat.
Alles draait om hen, alles moet er voor wijken of aanpassen

Waneer gaan de sloten in elke gemeente dicht?
Want zover gaat het nog komen als men de kids niet meer op kan/wil voeden


Ik ben geen jurist en ik heb ook nog niet gehoord dat de man veroordeelt is.
En idd als de manege houders overal maar voor aansprakelijk gesteld worden is het geen eenvoudige opgave om nog een manege te runnen die ook door kinderen bezocht wordt. Ofwel hij moet alles verbieden op slot gooien kinderen uit de stallen enz enz. Maar dan vinden de kids er natuurlijk niets meer aan en gaan ze naar een manege waar hetnog wel mag.

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:17

nee het wordt hem ten laste gelegt...en dat is al vreemd genoeg...

Tja...ff zo doorgaan en er is gewoon geen 1 manege meer...
Of je moet in 6 voud tekenen dat je de eigenaar niet aansprakelijk stelt of weet ik veel wat voor gedoe.

Dan hebben de ouders het gewonnen Ja Verward