Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110839
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 15:57

http://www.ad.nl/rotterdam/waterweg/article2075078.ece
ad.nl


De eigenaar van de manege in Hoek van Holland, waar vorig jaar maart de 6-jarige Dicky den Arend om het leven kwam nadat hij verstrikt was geraakt in een tredmolen voor paarden, wordt dood door schuld ten laste gelegd.

Dicky den Arend kwam tijdens het spelen vast te zitten in de molen waarvan het motortje in werking was. Zijn toegesnelde moeder Sonja probeerde uit alle macht het ventje los te trekken, maar het bleek onmogelijk om de molen te stoppen. Uiteindelijk bevrijdde de brandweer Dicky. Desondanks overleed hij twee dagen later in het Sophia Kinderziekenhuis.

Justitie verwijt de eigenaar van de manege vooral dat de tredmolen niet beveiligd was. Onderzoek wees uit dat de aandrijfmotor eenvoudig kon worden aangezet, omdat de schakelaar op een meter hoogte aan het hek zat gemonteerd. Bovendien zat er geen beveiliging op.

Wanneer de man voor de rechter moet verschijnen is nog onduidelijk, omdat het onderzoek nog niet is afgerond.


Verwante artikelen:

[VN] Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen
[VN] ’Geen tredmolen maar gehaktmolen’

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:08

Ik krijg nu vast heel Bokt over me heen Lachen
Ontzettend sneu voor de peuter en zijn mams.
Maar is er ook niet zoiets als: opletten waar je kind zich bevindt? Helemaal tussen de paarden?
en ja, ik WEET dat ze in eens weg kunnen zijn.
Maar dan nog, vind ik dood door schuld een erg zware straf, nalatigheid (ivm rare hoogte en gebrek aan beveiliging) lijkt mij persoonlijk meer passen...

Nogmaals, onwijs triest, maar ik pas een beetje voor het verantwoordelijk stellen van een ander voor je eigen gebrek.
Net als die peuter die onder het hek van een hengst doorgekropen was...

larrylurex
Berichten: 702
Geregistreerd: 18-07-05

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:10

Ik ben het met je eens: een manege is GEEN speeltuin!!
Super gevaarlijk rondrennende kinderen en paarden.

SannevdM
Berichten: 2796
Geregistreerd: 06-02-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:11

Ik ga helemaal mee met corine1981.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:11

ik denk ook dat het deels opletten is van de ouders, maar kinderen kun je niet altijd in het oog houden...

ik vind het wel een triest verhaal. zijn die beveiligingen verplicht? dan hebben ze iets om wat aan te doen, maar om nou die man aan te klagen voor dood door schuld vind ik eerlijk gezegd wel ver gaan hoor...

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:12

corine1981 schreef:
Ik krijg nu vast heel Bokt over me heen Lachen
Ontzettend sneu voor de peuter en zijn mams.
Maar is er ook niet zoiets als: opletten waar je kind zich bevindt? Helemaal tussen de paarden?
en ja, ik WEET dat ze in eens weg kunnen zijn.
Maar dan nog, vind ik dood door schuld een erg zware straf, nalatigheid (ivm rare hoogte en gebrek aan beveiliging) lijkt mij persoonlijk meer passen...

Nogmaals, onwijs triest, maar ik pas een beetje voor het verantwoordelijk stellen van een ander voor je eigen gebrek.
Net als die peuter die onder het hek van een hengst doorgekropen was...


Ik ben het met je eens. Ben zelf moeder en vind nog steeds een manege/ stal is geen speelplaats!

blauw00gje

Berichten: 12547
Geregistreerd: 26-11-05
Woonplaats: Veldhoven

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:12

En ik ook.
Het is gewoon levensgevaarlijk.
Natuurlijk is het triest dat dit gebeurd is, maar het had makkelijk voorkomen kunnen worden denk ik zo..

Lynske78

Berichten: 1095
Geregistreerd: 17-12-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:13

Ik ben het ook met corine1981 eens. Je moet je jonge kinderen op een manege gewoon bij je houden. Ik vind de eis ook veel te zwaar.

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:14

corine1981 schreef:
Ik krijg nu vast heel Bokt over me heen Lachen
Ontzettend sneu voor de peuter en zijn mams.
Maar is er ook niet zoiets als: opletten waar je kind zich bevindt? Helemaal tussen de paarden?
en ja, ik WEET dat ze in eens weg kunnen zijn.
Maar dan nog, vind ik dood door schuld een erg zware straf, nalatigheid (ivm rare hoogte en gebrek aan beveiliging) lijkt mij persoonlijk meer passen...

Nogmaals, onwijs triest, maar ik pas een beetje voor het verantwoordelijk stellen van een ander voor je eigen gebrek.
Net als die peuter die onder het hek van een hengst doorgekropen was...


Ben het ook helemaal met je eens, ouders kunnen soms zo gemakkelijk zijn waar het om kinderen en de omgeving gaat.
Mijn vriend is smid en de ergste klanten die hij heeft zijn die met een handvol kinderen die altijd in de stallen rondrennen terwijl hij dan met paarden bezig is. De kinderen zijn steeds overal en het enige waar hij zich steeds doet is kijken waar die bengels nu weer uithangen. Het is ook een wonder soms dat erg geen gewonde bijvallen.

Ik hoop voor de eigenaar van deze stal dat hij wordt vrijgesproken van het ten lastegelegde.

LadyLuna

Berichten: 3681
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: IJsselstein

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:14

Wat een onzin, gaan ze die manegebaas erbij betrekken. Dat vind ik echt te ver gaan, gewoon je kind beter in de gaten houden. Triest dat zoiets gebeurd maar eerder dood door ouders schuld.

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:15

Het is natuurlijk verschrikkelijk dat dit gebeurd is maar verder ga ik mee met de bovenstaande reacties! Dood door schuld vind ik echt te ver gaan. Bovendien denk ik dat er dan duizenden stapmolens in heel nederland niet goed beveiligd zijn. Dan hangt dus bij ieder van die eigenaren zo'n straf boven het hoofd. Lekker is dat, en Joran loopt vrij rond...

cavaletti
Berichten: 6796
Geregistreerd: 24-04-05

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:15

Ik ben het ook eens. Tja en waarom hangt die schakelaar op 1 meter omdat als er een keer met de paarden iets mis is je die molen snel uit moet kunnen zetten. En als die knop op 2 meter hangt met eerst nog een beveiliging ervoor dan ben je te laat en is je paard verongelukt. Ik blijf het weer zeggen en ik merk het hier ook bij ons op stal. Ouders moeten beter toezicht houden op kinderen en als ze dat niet hebben of kunnen hun kinderen gewoon thuis laten. Kinderen en honden die nog te klein zijn om gevaar te zien, horen NIET LOS te lopen op een manege.

Te belachelijk voor woorden.
Laatst bijgewerkt door cavaletti op 22-02-08 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:16

Het is verschrikkelijk sneu voor de ouders van de peuters, maar ik vind dit ook verschrikkelijk sneu voor de Manege houder...

Die man heeft het niet expres gedaan. Een manege is geen speelplaats en wat al eerder genoemd is, het jongetje had net zo goed een dodelijke trap van een paard gekregen kunnen hebben.
Het zal voor de Manege eigenaar ook niet niks geweest zijn dat zoiets op zijn erf gebeurt, dat gaat je niet in de koude kleren zitten.

En dan nog eens moeten opdraaien als schuldige? ik vind dit niet kunnen...
Natuurlijk zijn die mensen in alle staten, je kind verliezen is het ergste wat er bestaat. Maar die man heeft niet de molen aangezet en kan er in mijn ogen niets aan doen, terwijl de ouder misschien wel beter op hadden kunnen letten....

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:16

Ik ben het ook met jullie eens!
Moeder moet op het kind passen. De manege eigenaar vraagt haar toch niet of ze fijn het kind mee wil nemen?
Natuurlijk is het heel triest voor de familie dit, maar nog steeds niet de schuld van de manege eigenaar.

Li_lee_yang

Berichten: 2420
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:17

Die arme man, plaatst daar een stapmolen .. voor zijn klanten.
dan bedenk je toch nooit van te voren dat het wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn omdat het knopje te laag zit.
Denk dat die arme man al genoegt gestraft is omdat dit hem is gebeurt.

Lizz

Berichten: 8897
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:18

Ik ga ook met jullie mee, het is heel erg wat er gebeurd is, maar dit is wel een erg zware straf. Ik denk dat de eigenaar toch wel door een hel gaat als dit op jouw terrein gebeurd en dan nog zo'n zware beschuldiging er boven op!!

Ook vind ik dat een ouder zijn/haar kind bij zich hoort te houden. Ik maak het zo vaak mee, ik werk in een speelgoedwinkel en hoe vaak lopen er geen kinderen van 4/5 jaar met een broer of zus van 8/9 jaar rond in de winkel. Als ik vraag waar zijn papa of mama dan is het vaak zat ooh die zijn thuis of bij een andere winkel... Ook komt dit op maneges voor, ouder zit in kantine, kinderen lopen los op erf of zelfs bij de auto's...

En dat knopje, een kind hoort daar niet aan te zitten lijkt me zo.

Lisa_vD

Berichten: 670
Geregistreerd: 16-04-06

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:19

Arme man... ik dacht dat hij al wel genoeg gestraft was.

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:21

corine1981 schreef:
Ik krijg nu vast heel Bokt over me heen Lachen
Ontzettend sneu voor de peuter en zijn mams.
Maar is er ook niet zoiets als: opletten waar je kind zich bevindt? Helemaal tussen de paarden?
en ja, ik WEET dat ze in eens weg kunnen zijn.
Maar dan nog, vind ik dood door schuld een erg zware straf, nalatigheid (ivm rare hoogte en gebrek aan beveiliging) lijkt mij persoonlijk meer passen...

Nogmaals, onwijs triest, maar ik pas een beetje voor het verantwoordelijk stellen van een ander voor je eigen gebrek.
Net als die peuter die onder het hek van een hengst doorgekropen was...



nee hoor niet heel bokt!
erg vervelend en heel naar voor de ouders van deze peuter
maar dood door schuld vind ik als ik heel eerlijk ben een beetje te hoog gegrepen..
nalatigheid miss, maar meer naar mijn mening niet
dit voorval had niet hoefen te gebeuren.
kleine kinderen horen niet thuis op een paarden bedrijf
zeker op de leeftijd die deze peuter had, kijk ik naar mijn eigen zoon op deze leeftijd
erg ondernemend, binnen now time vliegen ze de andere kant op..
denk dat het voor de eigenaar van dit bedrijf al een straf op zich is, dat dit gebeurd is op zijn bedrijf..
maar voor mij blijft de verantwoordelijke toch echt de moeder/vader

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:23

Tja ik vind het vreselijk wat er is gebeurd met het kindje. Maar ja om nou de manege eigenaar zo'n straf te gaan geven, terwijl ouders beter hadden moeten opletten op hun kids! Nee lijkt me dus niet dat die eigenaar daar iets aan kon doen!
Vind het de ouders hun schuld, dat ze hun kind vrij los laten lopen.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:24

SannevdM schreef:
Ik ga helemaal mee met corine1981.

Ik ook.

En daarbij: de gevolgen van deze uitspraak. Vanaf nu kan je dus bij dit soort incidenten 'dood door schuld' in je schoenen geschoven krijgen.
Ik vraag me af, als manege zijnde, hoe je zoiets kan voorkomen. Dan moet je dus alles gaan aanpassen op kindveiligheid.
Zal lekker duur zijn voor de maneges.

Alja

Berichten: 25658
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:26

verschrikkelijk voor alle partijen...

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:26

Nicolletje schreef:
SannevdM schreef:
Ik ga helemaal mee met corine1981.

Ik ook.

En daarbij: de gevolgen van deze uitspraak. Vanaf nu kan je dus bij dit soort incidenten 'dood door schuld' in je schoenen geschoven krijgen.
Ik vraag me af, als manege zijnde, hoe je zoiets kan voorkomen. Dan moet je dus alles gaan aanpassen op kindveiligheid.
Zal lekker duur zijn voor de maneges.



kleine kinderen niet toe laten op je bedrijf!
zeker peuters en kleuters niet..
die horen gewoon niet thuis op een paarden bedrijf

Kweetnietje1

Berichten: 225
Geregistreerd: 09-12-07

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:27

larrylurex schreef:
Ik ben het met je eens: een manege is GEEN speeltuin!!
Super gevaarlijk rondrennende kinderen en paarden.


Een manege is een openbare gelegenheid en zodoende is eigenaar aansprakelijk. Moet hij het spul maar beveiligen.

Anoniem

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:28

Ten eerste, het is natuurlijk verschrikkelijk dat zoiets gebeurd. Maar wat doet een 6-jarig kind in godsnaam in de buurt van zo'n machine? Mijn broertje mag echt NIET alleen rond lopen op stal. Die moet ten alle tijden bij mij blijven...

Ik vind het onterecht dat de arme man vervolgd word voor dood door schuld.. zijn moeder had het kind gewoon in de gaten moeten houden... kan de manegebaas niks aan doen!

Lizz

Berichten: 8897
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:28

In een stuk zet de moeder van het ventje dat de kinderen daar aan het spelen waren. Vier stuks, kinderen horen daar niet te spelen!!

[edit: ik kom hier toch even op terug, na het stuk te hebben herlezen, er staat niet duidelijk dat de kinderen aan het spelen waren]
Laatst bijgewerkt door Lizz op 22-02-08 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt