Koop springpaard Eurocommerce Unasco niet teruggedraaid

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110838
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Koop springpaard Eurocommerce Unasco niet teruggedraaid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 12:20

http://juridischdagblad.nl/content/view/6267/53/
juridischdagblad.nl


De kort gedingrechter heeft gisteren bepaald dat de koop van springpaard Unasco, door Eurocommerce Promotie BV, niet wordt teruggedraaid. De rechter wijst de vorderingen van Eurocommerce af. Hij bepaalt dat de verkopende partij op dit moment de koopprijs van het paard Unasco niet terug hoeft te betalen. Ook hoeft zij het paard niet terug te nemen. Vgl. uitspraak LJNummer: BC4759.

In het kort geding eiste Eurocommerce de koopprijs van € 125.000,- terug van de verkopende partij. Ook wilde zij dat het paard Unasco weer terugging naar de verkopers.

Na demonstratie
Eurocommerce kocht in december 2007 het springpaard Unasco voor €125.000,-. Na een demonstratie van het paard werd tot de aankoop besloten. Daarna voldeed springpaard Unasco niet aan de verwachtingen en wilde Eurocommerce de koop terugdraaien. Zij legde op 6 februari 2008 de zaak voor aan de kort gedingrechter.

Motivering uitspraak
De vordering is afgewezen omdat in een kort geding een geldvordering niet snel wordt toegewezen. Verder moet de rechter een goed oordeel kunnen geven over de prijs en de gezondheid van het paard. Daarvoor is informatie van een deskundige noodzakelijk. Maar in een kort geding is geen ruimte voor het horen van deskundigen. Ook kunnen in deze procedure geen getuigen worden gehoord.

Verwante artikelen:

[VN] Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Koop springpaard Eurocommerce Unasco niet teruggedraaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:31

Wordt ongetwijfeld vervolgd op juridisch vlak en anders kan hij op de hengstenshows als bitterbalvulling dienen Clown

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Re: Koop springpaard Eurocommerce Unasco niet teruggedraaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:49

Begrijp ook niet dat er voor een KG gekozen is. Kun je van tevoren zien aankomen dat een dergelijke vordering daar niet voor geschikt is.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Koop springpaard Eurocommerce Unasco niet teruggedraaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:51

dat wordt dus een bodemprocedure....
kunnen ze ook lekker gaan bekvechten over de onderhoudskosten Knipoog

Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Re: Koop springpaard Eurocommerce Unasco niet teruggedraaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:26

Daar hebben ze dus helemaal niets aan gehad. Dat is van tevoren toch bekent lijkt me.
Ben benieuwd hoe dit verder verloopt/afloopt.

Vadalma

Berichten: 902
Geregistreerd: 08-10-06
Woonplaats: Ede

Re: Koop springpaard Eurocommerce Unasco niet teruggedraaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:28

Ja ik vermoed ook dat ze een bodemprocedure gaan starten. Ik denk dat ze een kort geding hebben gekomen omdat er spoed achter zou zitten? (al kan ik die spoed zo niet uit dit geplaatste bericht achterhalen).

rooszszsz

Berichten: 346
Geregistreerd: 21-05-07

Re: Koop springpaard Eurocommerce Unasco niet teruggedraaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:52

Dit gaat echt nog wel een (paarde) staartje krijgen?!??!?!?

FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: Koop springpaard Eurocommerce Unasco niet teruggedraaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:03

De reden voor afwijzing is ook ten dele het ontbreken van spoedeisend belang (alsmede onduidelijkheid over de contractspartner). inhoudelijk is er nog geen woord over gezegd. Procedures als deze vangen vrij regelmatig aan met een beslag, eenvoudigweg omdat het onderhouden van een paard nu eenmaal kostbaar en tijdrovend is.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Re: Koop springpaard Eurocommerce Unasco niet teruggedraaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:44

Maar na beslag kun je ook gewoon een bodemprocedure starten. Blijf het vreemd vinden, want je kunt op je klompen aanvoelen dat een gebrek aan alle kanten ontkend wordt, dus dan vind ik een KG niet logisch, zoals gezegd, geen ruimte voor horen deskundige/getuigen.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Koop springpaard Eurocommerce Unasco niet teruggedraaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:47

SGWuppie schreef:
Maar na beslag kun je ook gewoon een bodemprocedure starten. Blijf het vreemd vinden, want je kunt op je klompen aanvoelen dat een gebrek aan alle kanten ontkend wordt, dus dan vind ik een KG niet logisch, zoals gezegd, geen ruimte voor horen deskundige/getuigen.



ik heb regelmatig meegemaakt dat een KG is opgestart om meer druk op de ketel te zetten en de bodemprocedure "iets" sneller te laten verlopen... Misschien is dat hier ook de motivatie geweest?

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Re: Koop springpaard Eurocommerce Unasco niet teruggedraaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:53

Nee hoor, dat staat volkomen los van elkaar. Nu hebben ze alleen maar tijd en geld verspild. Voor toewijzing van een geldvordering in kort geding is onder meer van belang dat de geldvordering in een zeer hoge mate van waarschijnlijkheid verschuldigd is.

FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: Koop springpaard Eurocommerce Unasco niet teruggedraaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:00

Liezel1 schreef:
SGWuppie schreef:
Maar na beslag kun je ook gewoon een bodemprocedure starten. Blijf het vreemd vinden, want je kunt op je klompen aanvoelen dat een gebrek aan alle kanten ontkend wordt, dus dan vind ik een KG niet logisch, zoals gezegd, geen ruimte voor horen deskundige/getuigen.



ik heb regelmatig meegemaakt dat een KG is opgestart om meer druk op de ketel te zetten en de bodemprocedure "iets" sneller te laten verlopen... Misschien is dat hier ook de motivatie geweest?


De bodemprocedure zal er niet vlotter van gaan (helaas zijn rechters niet gevoelig voor dit soort procespraktijken), maar je vergroot de kans dat je geen bodemgeschil hoeft te starten omdat je er onderling wel uit komt.

@sgwuppie: Aan de rechter is ook niet verzocht vast te stellen dat het paard non-conform is, maar om te bepalen dat het paard in afwachting van een beslissing in de bodemzaak bij de verkoper terug moest en dat zij in afwachting daarvan hun geld terug moesten krijgen. En dat is zeker geen onredelijke vordering. Aan de ene kant kun je zeggen: wat maakt dat ene paard voor een bedrijf als eurocommerce nou uit. Aan de andere kant kun je zeggen: wat is erop tegen: als wij de bodemzaak verliezen, zijn wij zeker goed voor ons geld, en dat is aan de andere kant nog maar de vraag. En om nou het paard onder je te houden maar wel beslag te leggen op alles wat de wederpartij heeft, is ook weer zo wat.

Ik schat in dat juist de dubbelslag eurocommerce fataal is geworden: als het alleen over het spoedeisend belang was gegaan, had het nog wel goed voor ze kunnen aflopen, maar nu er ook nog discussie over de verkopende partij kwam, werd het de rechter te gortig. Het is voor juristen ook onbegrijpelijk dat een kostbaar paard van eigenaar verandert zonder dat een letter op papier staat. Helaas gebeurt dat nog in vrijwel alle gevallen.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Re: Koop springpaard Eurocommerce Unasco niet teruggedraaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:13

Nee sorry, ik zie er geen spoedeisend belang in. Ik vind beslag leggen de aangewezen weg.

FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: Koop springpaard Eurocommerce Unasco niet teruggedraaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:15

Ik ook, maar dat is omdat ik beslag leggen zo leuk vind....

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Re: Koop springpaard Eurocommerce Unasco niet teruggedraaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:22

Duivel

_lautje_

Berichten: 9285
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Koop springpaard Eurocommerce Unasco niet teruggedraaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 01:29

wat is het met advocaten en genieten van beslagleggen op andermans spullen Tong uitsteken Als mn vader en zus het erover hebben krijgen die ook helemaal van die glimmende oogjes Knipoog

FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: Koop springpaard Eurocommerce Unasco niet teruggedraaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:24

Het is gewoon gaaf om voor je client zo iets te kunnen doen. Vaak kan je daarmee in één klap bewerkstelligen wat je wilde bereiken (de schikkingsbereidheid van een bedrijf neemt snel toe als ze niet meer over hun geld en goederen kunnen beschikken).

Verder is het gewoon spectaculair. Wij advocaten zijn gewoon gestoord en beroepsgedeformeerd, hou het daar maar op Knipoog