Zeventien hengsten goedgekeurd bij Zangersheide

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Zeventien hengsten goedgekeurd bij Zangersheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 14:19

http://www.paardenfokken.nl/news/showne ... icleid=620
horsetelex.nl

Afgelopen weekend werden op de keuring van het stamboek Zangersheide 17 hengsten tot de dekdienst toegelaten. Het betrof voornamelijk hengsten die eerder al bij andere stamboeken gekeurd werden. Zo werden bijvoorbeeld de op de Holsteiner keuring door Léon Melchior aangekochte Clintissimo Z (v.Clinton), Casskeni Z (v.Cassini II) en de geprimeerde Crusander Z (v.Contender) goedgekeurd.

Dit jaar waren het voornamelijk Holsteiners die een goedkeuring van stamboek Zangersheide kregen. Van de 17 gekeurde hengsten zijn er negen ingeschreven bij het Holsteiner Verband. Twee KWPN-ers, één Hannoveraan, één BWP-er en één Selle Français werden goedgekeurd. Drie gekeurde hengsten werden onder de Zangersheide-vlag geboren.

De eerste hengst die zondag werd goedgekeurd was Levis-U. De donkerbruine zoon van de internationaal onder Judy-Ann Melchior presterende Levisto uit een moeder van Caretino kon de jury zowel in zijn exterieur als bij het vrijspringen, dat zowel op zaterdag als op zondag gevraagd werd, overtuigen. Een andere nog naamloze zoon van Levisto (mv. Loutano) van Egbert Schep werd eveneens goedgekeurd voor de Zangersheide-dekdienst. De Duitse inzending Carpino (Carinjo x Capitol) van het hengstenstation Völz werd eveneens goedgekeurd. De driejarige hengst is elders nog niet goedgekeurd.

De drie aankopen van Léon Melchior, op de veiling van de Holsteiner keuring, ontvingen alledrie hun dekbrevet. De geweldig gefokte Clintissimo Z (Clinton x Chartago Z x Calypso I) kreeg eind vorig jaar de handen op elkaar in Neumünster door zijn prachtige techniek waarmee hij over de sprongen ging. Dat zag Léon Melchior ook en hij legde in de aansluitende veiling 300.000 euro neer voor de schimmelhengst. Ook in Lanaken liet de hengst sprongen uit het boekje zien.

95.000 Euro betaalde Melchior voor de hengst Casskeni (Cassini II x Chamonix), die nu eveneens onder de vlag van Zangersheide mag gaan dekken. De geprimeerde Crusander (Contender x Alcatraz) werd vorig jaar voor 220.000 euro eigendom van Melchior. De driejarige hengst maakte vooral tijdens het vrijspringen grote indruk, hij beschikt over enorm veel vermogen.

De vierjarige hengst Deister (Diamant de Semilly x Contender) van Jos Lansink en Stal Eikelbos kreeg eveneens het vertrouwen van de jury. De prachtige hengst liet veel aanleg als springpaard zien. De eveneens vierjarige en nog niet elders gekeurde Classic Z (Caretino x Capitol) van Stoeterij Zangersheide mocht het dekbrevet ook in ontvangst nemen. Tevens was er een goedkeuring voor de bij het KWPN aangewezen Campbell VDL (Cassini I x Carpaccio) van de VDL Stud. De sterk gebouwde schimmelhengst liet mooie sprongen zien en beschikt over een goede galop. De negen Holsteiner hengsten vielen op door hun sterke en machtige optredens.

Eén van de hoogtepunten op de Zangersheide-keuring was het optreden van de hengst Stakkato's Highlight (Stakkato x Calypso II) van de familie Brucks uit Duitsland. "Na zijn 70-dagentest in Neustadt-Dosse die hij won met topcijfers - hij kreeg voor de springonderdelen meerdere 10-en - kreeg ik veel aanbiedingen uit binnen- en buitenland, van zowel hengstenhouders als ruiters", vertelt hengstenhoudster Gisela Brucks. "Ook Jos Lansink belde op en toen hebben we besloten hem bij Jos te laten trainen, omdat we hem niet alleen willen gebruiken als dekhengst, maar ook op de internationale sport willen voorbereiden."

Zo gezegd, zo gedaan, de bruine hengst kwam in januari naar België. "We hebben hem ook bij Jos Lansink neergezet om zo de interesse van fokkers uit de Benelux-landen te wekken. Daarom hebben we hem nu ook op de keuring van het stamboek Zangersheide aangeboden", aldus Brucks. De zevenjarige Stakkato's Highlight, die al verdienstelijk in de nationale springsport presteerde, verdiende de Z-goedkeuring met gemak.

Ook twee oudere hengsten werden bij Zangersheide goedgekeurd. Zo was er een goedkeuring voor de alom bekende KWPN-keurhengst Guidam (Quidam de Revel x Venutard), die vanaf november terug in Nederland was. Voor het winnen van sperma stond de internationaal succesvolle hengst bij Holstud in Harskamp. De hengst van de Ierse Knightfield Stud zal deze maand weer vertrekken naar Ierland. De hengst geniet bekendheid als vader van topspringpaarden als Ninja la Silla van Rolf Göran-Bengtsson, Authentic van Beezie Madden en Luidam van Billy Twomey. De goedkeuring bij Zangersheide was voor een hengst met dergelijke sport- én fokkerijresultaten natuurlijk een peulenschil. De in 1996 geboren BWP-er Tresor d'Opaline (Major de la Cour x Garitchou x), Grand Prix-springpaard onder Jean-Claude Vangeenberghe en halfbroer van Jus de Pomme, werd eveneens goedgekeurd.

Vier hengsten werden doorverwezen naar de hengstenkeuring in september. Het betreft de hengsten Cayetano Z (Caretano Z x Cor de la Bryere), Zidane van Landzicht (Chin Chin x Caretano Z), Centone D'Ive Z (Cento x Quidam de Revel) en Figaro C (Eurocommerce Berlin x Spartan). Laatstgenoemde vanwege een blessure, de andere drie hengsten krijgen een herkansing om zich in september onder het zadel in het parcours te laten zien.

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Zeventien hengsten goedgekeurd bij Zangersheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:56

Goh, als je zoveel geld neertelt voor een hengst, mag je ook hopen dat hij goedgekeurd wordt! 300000,- euro..... Clown

RiderLiza

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Wellington, Florida

Re: Zeventien hengsten goedgekeurd bij Zangersheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:28

Ik keek zaterdag middag de ogen uit m'n ogen uit m'n hoofd hoor, toen jos lansink met chippendale z een paar sprongen liet zien! Bloos! Clown Knipoog

poekpoek
Berichten: 22
Geregistreerd: 28-04-07

Re: Zeventien hengsten goedgekeurd bij Zangersheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:10

Ik heb zaterdag ook mijn ogen uitgekeken.. Kreeg er gewoon kippenvel van. Jos Lansink met chippendale z. Wat super springen. Ik vond het in eerste instantie helemaal geen bijzonder paard, totdat Jos erop klom...
Het was de 3 uur rijden wel waard.

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Zeventien hengsten goedgekeurd bij Zangersheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:49

Inderdaad chippendale kan er wat van! En Figaro met die lap vlees onder zijn buik oooh! Ik vond vooral één van de eerste donkergrijze schimmelhengsten die ze lieten zien goed springen, ik weet niet meer hoe ie heet. Die sprong met zijn kont ook zo omhoog Haha! Heb er een filmpje van waar ik steeds naar loop te kwijlen Lachen
Ik ben trouwens blij dat wij ook zaterdag waren gegaan volgens mij was het zondag een stuk drukker!

RiderLiza

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Wellington, Florida

Re: Zeventien hengsten goedgekeurd bij Zangersheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:51

Hoe hoog zou die hoogste steilsprong geweest zijn die jos met chippendale sprong?? het zag er echt heel indrukwekkend uit van zo dichtbij!
Alleen jammer dat Judy Ann er niet bij kon zijn..

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Re: Zeventien hengsten goedgekeurd bij Zangersheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:56

Ik was er Zondag.. En iid iedereen stond weer versteld van Chippendale.. Balougran liet ook een heeeeeele mooie springtechniek zien.. En Clintissimo, die liet ook duidelijk zien dat hij zijn geld waard was!