Eigenaresse van wereldberoemde Milton overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Eigenaresse van wereldberoemde Milton overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 23:00

http://www.paardenfokken.nl/news/showne ... icleid=619
horsetelex.nl

Het Britse paardensportblad Horse and Hound meldt het overlijden van Doreen Bradley, de eigenaresse van het wereldberoemde springpaard Milton. Doreen Bradley werd 88 jaar.

Milton was aan het eind jaren '80 en in het begin van de jaren '90 het beste springpaard ter wereld en staat nog steeds te boek als één van de grootste springfenomenen uit de geschiedenis. John Whitaker won met de mooie schimmel niet alleen de Wereldbeker, maar ook team- en individueel goud op het EK in Rotterdam in 1989, teamgoud en individueel zilver op het EK in St. Gallen in 1987 en individueel zilver en teambrons op het WK in Stockholm in 1990. Milton was het eerste paard (afgezien van volbloeden) dat een miljoen Engelse ponden verdiende.

Milton had een Nederlandse vader, de Marco Polo-zoon Marius, die zelf ook internationaal sprong. Doreens dochter Caroline kocht Milton als veulen en toen ze hem als springpaard uitbracht vertelde ze haar ouders dat Milton haar ooit naar de Olympische Spelen zou brengen. Springamazone Caroline Bradley stierf echter al op jonge leeftijd in 1983.

Vanwege de band die hun dochter met dat droompaard had, hebben Caroline's ouders astronomische bedragen voor Milton afgeslagen. Aanvankelijk lieten zij Stephen Hadley op Milton rijden, al vrij snel stelden ze het springwonder ter beschikking van John Whitaker. Hij mocht alle wedstrijden met Milton rijden, behalve de Olympische Spelen. Deelname aan de Spelen was Caroline's droom en daarom door haar ouders voorbehouden aan Caroline alleen.

Milton werd in 1994 teruggetrokken uit de sport en heeft nog vijf jaar in Yorkshire van z'n pensioen genoten. Tot hij overleed en bij John Whitaker op het erf werd begraven.

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Eigenaresse van wereldberoemde Milton overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:17

Een vrouw met blijkbaar een groot hart voor haar paarden..

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Eigenaresse van wereldberoemde Milton overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:20

Wat een bijzonder "verhaal" steekt er achter het springfenomeen Milton, dit wist ik niet Bloos .

Caesar
Berichten: 9307
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Eigenaresse van wereldberoemde Milton overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:21

Net wat je zegt FG!
Mooie beslissingen genomen...

Adri
Berichten: 896
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Balen - Belgie

Re: Eigenaresse van wereldberoemde Milton overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 02:10

Milton is en blijft voor mij één van de toppaarden, gelukkig heb ik het boek over Milton in mijn bezit. Zelf bewonder ik de manier waarop hij verder uitgebracht is door Whitaker, hoe hij omging met het paard. Ik kreeg altijd de indruk dat Milton zo goed presteerde als eerbewijs aan zijn te jong gestorven amazone.