Talentontwikkeling verder dan ooit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:50

Wat mij opviel bij die FNRS proeven dat al heel snel behoorlijk pittige figuren en oefeningen worden gevraagd die bij de KNHS pas veel later gevraagd worden. Bij de KNHS is de opbouw in moeilijkheid van figuren en oefeningen in een proef rustiger en makkelijker, maar wordt meer nadruk gelegd op het gaan van het paard tijdens de proef al vanaf B-niveau.

Kan zijn dat de FNRS de proeven inmiddels gewijzigd heeft, maar ik rijd dus zelf liever KNHS proeven op L/M niveau dan die hogere F-proeven...

Over talentontwikkeling:

Wat super dat sommige maneges op die manier hun paarden ter beschikking stellen voor wedstrijden!
Vroeger op de manege in Drachten (eerst overgenomen door Fries Paarden Centrum en vervolgens failliet gegaan) waren ze lid van de NPC en konden manegeruiters ook op pony's van de manege mee doen aan de wedstrijden van de NPC. Dus ook tegen andere maneges! Veel van die ruitertjes die dat deden zijn later doorgestroomd naar " offici"ele" wedstrijden op eigen paarden of bijrijdpaarden en een aantal meiden die ik ken hebben zich daar naar minimaal Z niveau gereden. Ik vond dat een erg goede manier om talenten een kans te geven. Je ging namelijk onder begeleiding van je instructrice, met vervoer van de manege en hoefde alleen het lidmaatschap van de NPC te betalen met evt. wat startgeld voor de wedstrijden voor zover ik begrepen heb. Ook voor kinderen zonder fanatieke ouders was het mogelijk wedstrijden te rijden. Jammer dat dat afgeschaft is.

Er zijn best veel mensen die hun paarden ter beschikking stellen om bij te rijden of zelfs volledig tot je beschikking te hebben. Wat me echter opvalt is dat het heel moeilijk is om echt geschikte, serieuze en gemotiveerde ruiters te vinden. Als je een paar keer op je snufferd gaat, wordt je zelf ook voorzichtiger als eigenaar.

Ik heb zelf een pony staan die nog best wat kan als er rustig wat meer mee getraind wordt. Als iemand er les mee neemt kan diegene er best veel van leren. Met de pony's en onderling zou hij als hij meer getraind wordt ook best nog een wedstrijdje mee kunnen lopen denk ik. Maar zie maar een meisje te vinden die er serieus mee aan de slag gaat en les wil nemen. Vooral in het buitengebied valt dat erg tegen en dan ben je al afhankelijk van de enkeling in de buurt of diegenen met behulpzame ouders om te brengen of te halen.

Wat bij ons in de regio ook opvalt is hoe weinig aangroei er is binnen de ponyclubs van de rijvereniging(en) Vooral als de vereniging niet is verbonden aan een plaatselijke manege. Het gebrek aan plaatselijke manege maakt de stap te leren paardrijden lastiger. Vervolgens groeien ze vaak niet door naar bijrijdpaarden of verzorgpony's en dus ook niet naar lidmaatschap van een club.

Het zou misschien mooi zijn als er een manier gevonden werd om zoekende ruiters en zoekende eigenaren bij elkaar te brengen. En dat het erg bekend is waar je moet zijn om met elkaar in contact te komen.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:24

Per 1 april komen er nieuwe FNRS proeven, waarin de aansluiting FNRS/KNHS nog vloeiender moet worden.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:38

Ilja000 schreef:
Per 1 april komen er nieuwe FNRS proeven, waarin de aansluiting FNRS/KNHS nog vloeiender moet worden.


Ze zijn leuk om te rijden, op de jury-opleiding werken we er al mee.

Ik heb jaren geleden NBVR L gereden met een manegepony tussen de paarden.

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:26

Kunnen we hier niet een topic starten: paard / pony te rijden gevraagd en aangeboden? Volgens mij zou dat best lopen...

mememe
Berichten: 1766
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Ureterp

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:43

een klein beetje mijn eigen mening...

ik ben dus zelf een manegeruiter al heel lang, opzich is het wel leuk enzo..
Maar de drang om toch echt wedstrijden te rijden op een super paard wordt wel steeds groter, nou probeer ik wel gewoon om lekker dressuur te rijden met een manegepaard, maar het gevoel is er niet dat ik er wat mee bereikt. Nou heb ik dus wel een verzorgpony maar daar mag ik geen wedstrijden mee rijden, nou zou het ook nooit lukken wordt al bijna 16. Maar toch die drang naar echte wedstrijden en naar z toe rijden, wat ik zo graag zou willen maar er gewoon niet in zit. Ik kan misschien wel 20 zijn als ik mijn eigen paard kan kopen, dan zou ik al te laat zijn om toch nog naar de Z te komen. De manege is nu overgestapt op FNRS opzich wel leuk, maar ik vind de F3 proefjes zo makkelijk, nou kon dat paard niet hoger dus moest ik daar wel in starten, dan baal ik daar eigenlijk wel flink van. Wil gewoon een keer echt een FNRS proefje op mijn niveau rijden(misschien 2 niveaus hoger). Maar dat zit er niet in met dat paard, ontspanning is ver te zoeken en ik probeer zo relaxt mogelijk af en toe wat te vragen , maar het wil gewoon niet. Dan wordt het op laatst steeds moeilijker om te denken , doorzetten , doorzetten en op laatst is er gewoon niks meer aan omdat je er niks meer mee kan of wat dan ook. Maarja opzich is er niks mis mee, dat er ruiters zijn die zover komen, die hebben gewoon geluk gehad, ik vind alle 2 initiatiefen (verkeerd geschreven waarschijnlijk) goed, om zo ook gewone mensen die niet een kind zijn van een beroemd spring- dressuurruiter ook een kans krijgen zich te bewijzen. Hoe graag het menig manege ruiter er wel niet aan mee willen doen, als ik mocht en kon was ik gegaan, was waarschijnlijk niet eens in de buurt gekomen van een nominering. Maar zolang je maar ervaring op doet dat vind ik nog het belangrijkste niet de prijzen dat is mooi meegenomen, gewoon lekker kunnen rijden en wedstrijden kunnen doen en ervaring op doen. Maarja hopen dat ik ooit ook op wedstrijden kan meedoen.

sorry als jullie er niet mee eens zijn, kon me even niet meer inhouden.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:53

Wat een onzin dat je met een oudere pony geen wedstrijd zou kunnen rijden! Ik rijd zelf KNHS met een 19-jarig paard, die met zijn eigen baasjes actief FNRS start (op dit moment tot de F10).

Ieder paard kan hoger dan F3. Waarom zou een paard geen volte in galop kunnen maken? (het grote verschil tussen F3 en F4).

Ik ben ruim 21 jaar manegeruiter, heb af en toe een verzorgpaard gehad waar ik nauwelijks op reed en heb nu sinds een half jaar voor het eerst een bijrijdpaard (die 19jarige). Altijd heb ik met veel plezier onderlinge wedstrijden gereden (tot M niveau) en later de FNRS proeven. Gewoon met manegepaarden. Er zijn genoeg maneges waar verschillende paarden tot de F12 kunnen komen, ken zelfs een manege waar een lespaard KNHS Z2 start! Okee, de F20 is niet voor iedere ruiter, niet ieder paard of zelfs iedere manege weg gelegd, maar tot aan de F12 is zeker te doen. L niveau.

Er spreekt veel negativiteit uit je reactie. Waarom niet in de buurt van een nominering? En wat dan nog? Je rijd toch voor je eigen promotiepunten?

Afgelopen zondag was ik6e en 7e van de 10. Maar wel mijn allereerste winspunt gehaald. Nou, ik was blijer dan degene die eerste werd!

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:24

Misschien gaat het niet om de leeftijd van de pony maar om de leeftijd van de ruiter?

mememe
Berichten: 1766
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Ureterp

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:24

Ilja000 schreef:
Wat een onzin dat je met een oudere pony geen wedstrijd zou kunnen rijden! Ik rijd zelf KNHS met een 19-jarig paard, die met zijn eigen baasjes actief FNRS start (op dit moment tot de F10).

Ieder paard kan hoger dan F3. Waarom zou een paard geen volte in galop kunnen maken? (het grote verschil tussen F3 en F4).

Ik ben ruim 21 jaar manegeruiter, heb af en toe een verzorgpaard gehad waar ik nauwelijks op reed en heb nu sinds een half jaar voor het eerst een bijrijdpaard (die 19jarige). Altijd heb ik met veel plezier onderlinge wedstrijden gereden (tot M niveau) en later de FNRS proeven. Gewoon met manegepaarden. Er zijn genoeg maneges waar verschillende paarden tot de F12 kunnen komen, ken zelfs een manege waar een lespaard KNHS Z2 start! Okee, de F20 is niet voor iedere ruiter, niet ieder paard of zelfs iedere manege weg gelegd, maar tot aan de F12 is zeker te doen. L niveau.

Er spreekt veel negativiteit uit je reactie. Waarom niet in de buurt van een nominering? En wat dan nog? Je rijd toch voor je eigen promotiepunten?

Afgelopen zondag was ik6e en 7e van de 10. Maar wel mijn allereerste winspunt gehaald. Nou, ik was blijer dan degene die eerste werd!


Ik bedoel dat ik bijna 16 wordt de pony wordt nog maar 9 in mei. Het ligt veel ingewikkelder dat ik toen F3 gestart ben, en de rest van mijn groep. Omdat we samen met de instructrice hadden afgesproken dat we op een niveau zouden starten, waarbij we allemaal ons ruiterpaspoort konden halen. Met die nomenering bedoelde ik met LvL(=laurens van lieren), zoals iedereen daar rijdt zou ik (als ik het zelf zeg) nooit komen, die zijn zo onwijs goed..(dat bedoelde ik).
Sorry, mijn reactie was een beetje verwarrend had het beter uit moeten leggen, heb het geprobeerd nu zo duidelijk mogelijk te maken.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:14

Ilja000 schreef:
Wat een onzin dat je met een oudere pony geen wedstrijd zou kunnen rijden! Ik rijd zelf KNHS met een 19-jarig paard, die met zijn eigen baasjes actief FNRS start (op dit moment tot de F10).

Ieder paard kan hoger dan F3. Waarom zou een paard geen volte in galop kunnen maken? (het grote verschil tussen F3 en F4).

Ik ben ruim 21 jaar manegeruiter, heb af en toe een verzorgpaard gehad waar ik nauwelijks op reed en heb nu sinds een half jaar voor het eerst een bijrijdpaard (die 19jarige). Altijd heb ik met veel plezier onderlinge wedstrijden gereden (tot M niveau) en later de FNRS proeven. Gewoon met manegepaarden. Er zijn genoeg maneges waar verschillende paarden tot de F12 kunnen komen, ken zelfs een manege waar een lespaard KNHS Z2 start! Okee, de F20 is niet voor iedere ruiter, niet ieder paard of zelfs iedere manege weg gelegd, maar tot aan de F12 is zeker te doen. L niveau.

Er spreekt veel negativiteit uit je reactie. Waarom niet in de buurt van een nominering? En wat dan nog? Je rijd toch voor je eigen promotiepunten?

Afgelopen zondag was ik6e en 7e van de 10. Maar wel mijn allereerste winspunt gehaald. Nou, ik was blijer dan degene die eerste werd!


Manegeruiters kunnen hun eigen kansen maken en breken, het is net hoeveel moeite ze willen doen. Ik ken ook meerdere manegepaarden/-ruiters die gewoon M/Z liepen enneit onder deden voor prive paarden en het staat los van leeftijd van een van die ruiter was op latere leeftijd begonnen met rijden en dik 55+ toen hij Z werd.