Talentontwikkeling verder dan ooit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 09:48

http://www.telesport.nl/columns/anky_va ... ven__.html
telesport.nl


Als ambassadeur van het Rabo Talentenplan valt het mij op hoe professioneel de jeugd tegenwoordig de paardensport beleeft. Dat verschilt enorm met mijn eigen jonge jaren. Mijn generatie was zeker fanatiek. Maar toen waren we al iets ouder. Met een jaar of twaalf, dertien was ik dagelijks aan het trainen. Daarvoor was het met de pony's vooral pure lol. Dat is nu wel anders.

Je ziet dat ouders van jonge mensen vandaag de dag mega investeren in de sport. De kinderen beschikken over meerdere paarden óf zelfs pony's en komen met superdeluxe materiaal en heuse vrachtwagens aan op concoursen. Op zich sta ik daar kritisch tegenover. Het moet niet om de spullen gaan, maar om de inzet. Aan de andere kant, als je iets goed wilt aanpakken, scheelt het veel als je materiaal in orde is en je paarden kwaliteit hebben.

Ook het Rabo Talentenplan speelt in op de professionalisering van de jeugd. Je ziet het al bij de echt jongere groepen. Kinderen krijgen een bepaald aantal lessen bij absolute topinstructeurs. Deze jeugdige ruiters worden niet dagelijks gevolgd, maar de KNHS, gefaciliteerd door de Rabobank, doet haar best deze groep te enthousiasmeren en een stukje vooruit te helpen.

Overigens zijn de ouders bij deze groep ook heel belangrijk. Zij worden bij dit proces nadrukkelijk betrokken. Dat is niet zomaar. In de paardensport zijn jongeren nu eenmaal heel erg afhankelijk van volwassen begeleiders. Alleen al om met je paard op een concours te komen, heb je iemand met rijbewijs nodig. En het werkt nou eenmaal stimulerend als ouders achter de hobby van hun kind staan. Maar het kan ook negatieve gevolgen hebben. Denk aan ouders die zich vaak met training en coaching gaan bemoeien en zo maar menen experts te zijn. Dit maakt het voor professionele begeleiders heel moeilijk.

Nogmaals, ik ben hierin kritisch, want een kind komt er alleen als hij of zij de innerlijke motivatie heeft. Maar een betrokken ouder, die de zaken ook nog eens objectief probeert te benaderen en graag meegaat op concours of naar een training, helpt natuurlijk wel. Ik spreek uit ervaring. Mijn vader vond het fantastisch wat ik deed. Hij was mijn trouwste fan. Was dat altijd prettig? Ach, we hadden ook wel eens onze mindere momenten. Ik ben wel eens heel hard van Prisco gevallen. Mijn vader was op zo'n moment best hard naar mij. Terwijl mijn moeder graag zag dat ik lekker binnenkwam, hield hij 'niet van gezeur' en dus wenste hij dat ik gewoon gelijk weer verder ging. Als ik er nu op terugkijk, heeft zijn gedrag er uiteindelijk wel toe geleid dat ik net iets verder ging dan veel van mijn leeftijdgenoten.

De KNHS levert voor de belangrijkste groep binnen de huidige talentontwikkeling, het talententeam, tegenwoordig een compleet professionele begeleiding. Werkelijk aan alles wordt gedacht. Zo krijgen de tien talenten uit dit team onder andere mediatraining, hebben zij geregeld bijeenkomsten met de dierenarts - zodat zij anders leren kijken naar hun eigen paarden - en één keer in de maand komen ze samen op Papendal om het eigen fysiek aan te pakken. Naast al deze maatregelen trainen zij natuurlijk dagelijks bij de allerbeste trainers. Op die manier is hun begeleiding dus optimaal.

Zelf begeleid ik de laatste jaren standaard twee à drie talenten uit dit team. Niet alleen als trainer, maar vooral als coach is het een superleuke uitdaging. Ze zijn nog gretig, ze willen graag leren en ze zijn bloedfanatiek. Het is een boeiend proces om met dat soort jongeren een korte en lange termijn uit te stippelen waarbij hun paarden fit blijven en ze tegelijkertijd zo goed mogelijk presteren.

Anky van Grunsven

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:15

De jeugd is de toekomst!
Vind het wel leuk te zien dat het zo gaat.

Wat ik alleen weer jammer vind: is dat je als goed jong talent niet ontdekt wordt, wanneer je ouders geen geld hebben voor 1 of meerdere eigen pony's en je je dus ook niet kan profileren op concoursen.

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:16

Ik kan alleen maar toejuichen dat de jeugd zo goed begeleid wordt, en mede de ouders.
En die kinderen die talent hebben en geen pony? Ik woon in Duitsland en mijn vriend stelt zijn paarden ter beschikking als hij een ruitertje ziet dat talent heeft. Maar ik denk dat dat in Nederland net zo gaat....

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:22

ja hoor, maar dan moet je wel 30.000 euro mee nemen! Dan kan/mag je power en paint een jaartje rijden

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:57

Ik vind het echt heel knap dat je het talent weet te vinden als je zoekt tussen de kinderen van bekende namen uit de paardensport en hun leerlingen Rolleyes

Helaas zijn kinderen met talent zonder de benodigde financiele middelen nog steeds afhankelijk van mensen die echt in ze geloven en paarden beschikbaar stellen en stallen/werkgevers die ze de kans willen geven zich te bewijzen dus om nu te zeggen dat de talentontwikkeling zo ver is wil ik niet beweren maar de Rabobank krijgt weer een lekkere dikke veer uit eigen gelederen in zijn reet.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:22

Weer het typische fenomeen; Ouders met geld, kinders op concour, worden "ontdekt" omdat ze al bij grote sponsoren rijden of bij grote namen trainen, worden erkend als talent en dan het hele reutemeteute erachter aan. Opzich niks verkeerd mee Knipoog Die kinderen hebben ook zeker talent.. Lachen

Máár, er wordt nooit op manege's rond gekeken.
Terwijl daar ook genoeg talent rond rijdt, maarja er zijn ook kinderen met talent die op een manege rijden en evt. een verzorgpaardje hebben maar ouders die niet fanatiek zijn. Terwijl kind zelf bloedfanatiek is, en alleen maar baalt om dat het niet verder komt dan de gebruikelijke rondjes in de omgeving of de wei/bak.. Knipoog

Ik vind het prima dat het rabo talentenplan er is, ook heel goed dat die kinderen uitermate top begeleiding krijgen! Niks mis mee, maar er wordt nooit verder gekeken dan de grote namen en concoursen en daar baal ik van.

Daarom vind ik de actie van Laurens van Lieren ook zo geweldig goed! Maar daar kan nog niet iedereen aan mee doen, want niet alle maneges vinden het goed dat er zo even een manege pony wordt geleend en dat ze er evt. nog naar toe moeten rijden ook nog.. Nagelbijten / Gniffelen

En wat frisiangirl zecht over pony's beschikbaar stellen.. dat gebeurt hier ook.. maar helaas veel te weinig Knipoog

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:34

30000 euro om ons paard te mogen rijden? nee, wij worden er beter van dus dat is gratis. Ze betalen alleen de dingen voor zichzelf, wij de dingen voor het paard..

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:10

Ik had eigenlijk wel gedacht dat er een "paardenbedrijf" een soort talentenplan zou opvoeren voor echte talenten die de kans niet krijgen gezien de grote weerstand tegen het Rabo-plan in de huidige opzet maar blijkbaar is een nieuw talentenplan een te heikel onderwerp om als bedrijf je vingers aan te branden.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:30

Laurens van Lieren is nu bezig met een soort gelijke talentenplan.. Alleen dan voor iedereen.. en niet zoals het rabo-plan Knipoog

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:49

_Marinke_ schreef:
Laurens van Lieren is nu bezig met een soort gelijke talentenplan.. Alleen dan voor iedereen.. en niet zoals het rabo-plan Knipoog



Maar hoe doet hij dat met financiele ondersteuning en wie geeft de sprinruitertjes les/begeleiding?

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:56

Geen idee.. Nagelbijten / Gniffelen
Ik weet niet of je weet hoe het allemaal in zijn werk gaat?

Maar financieel komt het denk ik wel allemaal goed, als je kijkt hoeveel deelnemers er zijn en die hebben allemaal 35 E betaald.. en dan nog de sponsors...

Uiteindelijk "wint" er maar een hè? Knipoog

En wie weet komt zoiets ook nog bij de springruiters? Geen idee, zal wel geweldig zijn als zo iets daar ook komt! Lachen

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:58

_Marinke_ schreef:
Geen idee.. Nagelbijten / Gniffelen
Ik weet niet of je weet hoe het allemaal in zijn werk gaat?

Maar financieel komt het denk ik wel allemaal goed, als je kijkt hoeveel deelnemers er zijn en die hebben allemaal 35 E betaald.. en dan nog de sponsors...

Uiteindelijk "wint" er maar een hè? Knipoog



Maar een talentenplan is gericht op meerdere ruiters/disciplines voor langere tijd. Ik heb niet direct de indruk dat er echt een meerjarenplan achter steekt, dit klinkt meer als een format voor een tv-programma.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:17

Ja dat is het ook wel een beetje, maar het is wel een goed initiatief. Wie weet komt hier door wel een manegeruiter verder (wordt bekender door het tv-progamma), en kan zo door makkelijker door stromen..

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:29

Gelukkig gaat de FNRS daar ook op in met de organisatie van de KNZ zitcompetitie.

Daarnaast zie ik regelmatig gebeuren dat enthousiaste manegeruiters door pensionklanten de kans krijgen hun paarden te rijden en soms zelfs uit te brengen.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:33

Ilja000 schreef:
Gelukkig gaat de FNRS daar ook op in met de organisatie van de KNZ zitcompetitie.

Daarnaast zie ik regelmatig gebeuren dat enthousiaste manegeruiters door pensionklanten de kans krijgen hun paarden te rijden en soms zelfs uit te brengen.



Dat is ook een echt heel goed initiatief, het stimuleert ruiters om aan hun zit te werken en het biedt kansen voor alle! manegeruiters.

RiderLiza

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Wellington, Florida

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:37

Maar ik vind nog steeds dat het erg moeilijk is om ontdekt te worden als je bij een menege rijd waar ze eigelijk bijna geen wedstrijden organiseren en je ouders geen geld hebben voor een eigen pony/paard.. Verdrietig Knipoog

met dat probleem zit ik namelijk en ik ben waarschijnlijk lang niet de enige..

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:23

Tja, met of zonder geld is het toch de 'mazzel' om gezien te worden. De ene manege is ook de andere niet. Bij ons ontstaan dit soort mogelijkheden wel.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:48

daniella74 schreef:
Ilja000 schreef:
Gelukkig gaat de FNRS daar ook op in met de organisatie van de KNZ zitcompetitie.

Daarnaast zie ik regelmatig gebeuren dat enthousiaste manegeruiters door pensionklanten de kans krijgen hun paarden te rijden en soms zelfs uit te brengen.



Dat is ook een echt heel goed initiatief, het stimuleert ruiters om aan hun zit te werken en het biedt kansen voor alle! manegeruiters.


Nee hoor, manege waar ik reed deed er niet aan mee.
Die vind de FNRS maar niks omdat het niet goed aansluit op de KNHS Knipoog

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:55

RiderLiza schreef:
Maar ik vind nog steeds dat het erg moeilijk is om ontdekt te worden als je bij een menege rijd waar ze eigelijk bijna geen wedstrijden organiseren en je ouders geen geld hebben voor een eigen pony/paard.. Verdrietig Knipoog

met dat probleem zit ik namelijk en ik ben waarschijnlijk lang niet de enige..


Ik ken het, blijf proberen!
Heb op een manege gereden waar 3/4 keer per jaar wedstrijden werden gehouden. Wel onderlinge, en het waren echte knhs parcourtjes en echte knhs proeven. Van de FNRS wouden ze niks weten, omdat dat heel anders wordt beoordeeld dan KNHS. Hun hadden als doel, enkele ruiters waarvan hun vinden dat ze talent hebben en laten zien gemotiveerd te zijn enzo, voor te bereiden op de KNHS. Sommigen kregen zelfs pony's tot beschikking om te rijden, jonge pony's in rijden enzo. Maar hellaas, hebben ze niet genoeg pony's daarvoor en ze hebben slechte ervaring gehad met 1 meisje. Waardoor ze het nu niet meer zo graag doen. Eerst mocht je daar van hun namelijk wedstrijden starten, maar omdat hun ook zelf 3 dochters hebben die fanatiek zijn in de sport moest je wel zelf zorgen voor concour. En dan vallen er al weer héél wat af.

Ik geef je als tip mee, blijf zoeken naar een bijrijdpaardje die je mag uitbrengen! Die heb ik nu ook eindelijk gevonden, en ga nu ook de sport in (heb er net 5 wedstrijden opzitten Haha! ) maar ik heb daarvoor wel al vanaf me 9e tot me 16e bij een manege rondgehobbelt. Die dus niet mee deed aan de KNZ Zitcompetitie of FNRS wedstrijden Knipoog

Helaas doen veel manege's er niet aan mee. Heel veel in deze omgeving. Helaas.
En ik weet zelf hoe moeilijk het is om dus daadwerkelijk ook echt de sport in te komen, heb vele tegenslagen gehad maar ik heb wel geleerd: Doorzetten! Nooit opgeven! Lachen

Heel veel succes dus ook, en ik baal er ook van dat er niet meer naar manegeruiters wordt gekeken. Eigenlijk moet je gewoon scouts hebben in alle gebieden die manege's afgaan.. en daar overleggen met manege houders, en met de ouders als ze een talent zien. Dan komt er misschien pas écht talent in de top! Er is nu zeker ook al wel talent, maar ik ben er zeker van dat er ook veel écht talent is die nooit ontdekt wordt....

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:56

In welk opzicht?
De FNRS begint met opleiden van de startende ruiter, ontwikkeld een serie wedstrijdproeven die van een zeer beginnende proef tot aan L niveau loopt... Waar sluit het niet aan dan? Ik zie zelfs overlap.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:18

Ik geef nu niet mijn eigen mening hoor, mocht dat even duidelijk zijn.

Maar de manegehouder waar ik dan heb gereden vind dat ze heel anders beoordelen. En de proeven niet aansluiten. Te makkelijk eigenlijk. Ze vinden dat de beoordeling ook niet klopt, als iemand in een L proef van de FNRS bv. 195 punten haalt, is dat in een L proef van de KNHS bv. 180 punten Knipoog Zo zegma. Ze zien het vaak genoeg, en dat vinden ze jammer.

De wedstrijden die hun dan zelf organiseerden waren dan niet met officiele KNHS jury's maar wel mensen die wedstrijden reden en goede instructeurs/trices zijn. Die er wel kijk op hebben iniedergeval. Er werden dan ook niet veel wp'en gereden op de manege, maar wat er gereden werd was dan ook verdiend en je zag dat die ruiters zelfs hogere punten haalden op officiele KNHS wedstrijden.

Hun leiden dus zegma zelf de ruiters op, hun kozen ze dan ook uit. Iedereen mag dan wel mee doen aan die wedstrijden op de manege, maar niet iedereen mag dan ook daadwerkelijk een paardje van hun uitbrengen Knipoog

Maar ik vind zelf ook dat FNRS heel anders beoordeelt, wat ik zo hoor. Weet niet het fijne van de FNRS, ben daar best geintresserd in. Kan ik mijn mening ook goed vormen. Dus als je me wilt vertellen wat voor overlap jij ziet etc. (dit mag evt. ook via pb). Graag, altijd welkom!

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:33

Ilja000 schreef:
In welk opzicht?
De FNRS begint met opleiden van de startende ruiter, ontwikkeld een serie wedstrijdproeven die van een zeer beginnende proef tot aan L niveau loopt... Waar sluit het niet aan dan? Ik zie zelfs overlap.


@Ilja, helemaal mee eens
@Marinke, misschien kun je met onderstaand iets mee

Ik doe op het moment de jurycursus voor de FNRS en wij leren fair maar kritisch te kijken naar de verrichtingen van de ruiters. De formule van de FNRS spreekt mij juist zeer aan door het opbouwende karakter van de proeven en het stukje theorie dat ook een vereiste is.
De F1 tot de F6 (klasse onder voorbehoud) heeft een puur educatief verloop en is idd volkomen op de ruiter-opleiding gericht en daarom wordt uitsluitend de ruiter beoordeeld. Vanaf de F5/6 is het redelijk vergelijkbaar met de oude B1 van de NBVR. Vanaf de F8 is het gewone B en vanaf F12 is het vrijwel gelijk aan L1 oplopend naar L2 naar uiteindelijk zo vanaf F17/18 naar dik M-niveau. Naar mijn mening ben je echt een goede ruiter als je mee kan komen met een manegepaard in de hogere F-proeven en ik zie genoeg mensen dat echt goed doen.

Hetis een fabeltje dat de juryleden zoetsappig jureren bij de FNRS, maar je kunt een beginnende ruiter die zich het vuur uit de schenen heeft geoefend in zijn lessen niet kwalijk nemen dat hij een relatief minder spectaculair paard neit weet voor te stellen zoals een Anky dat kan met haar paarden en die beoordeel je dus op correctheid van hulpen en manier van rijden en of hij de lijnen van de figuren snapt en daar onderscheid de FNRS zich van de KNHS.

Overigens word ik ook niet altijd even blij van het niveau van de gereden B- en L-proeven van de KNHS, er zijn maar weinig combinaties die er echt uit schieten en waar een jury echt lekker aan kan punten. De meeste hangen rond de magische grens van 180-190 punten met een duidelijk beeld dat het allemaal net aan is en nog niet in de buurt van klaar voor de volgende klasse. Veel van deze combinaties rijden de figuren uiterst slordig en zelfs vaak niet correct en met verkeerde hulpen en ik vraag mij af als wij een stel KNHS L-ruiters de F13 laten rijden hoeveel er op >210 punten zouden uitkomen.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:25

Dit licht ook aan het deel waar je in nederland bent. Hier in de buurt zie ik niet dat er slechte b/l proeven worden gereden. Er wordt ook behoorlijk streng gepunt, als er in de 170 wordt gereden is het nog NET niet goed bevestigt, elders in hte land zou je dan misschien in de 180/185 krijgen. Maar als er ook écht goed wordt gereden wordt er niet gepunt als 180/190 maar echt over de 200 punten Lachen

Natuurlijk zijn er ook ruiters hier die ergens in de 180/190 zweven, maar dat zijn dan ook de ruiters waar het wel bevestigt is. De proef ziet er gecontrolleer uit, en wordt correct gereden máár het springt er niet uit zegma.

Edit: Bedankt voor dat stukje! Heb ik degelijk wat aan Lachen En over dat tot de F6 vooral beoordeeld wordt op de ruiter, dat was mij ook opgevallen waardoor ik beetje het idee kreeg dat er dus heel anders wordt gekeken bij FNRS dan bij de KNHS.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:59

Tot en met de F9 wordt er met name op de ruiter beoordeeld. Vanaf de F9 tot en met de F12 wordt bijv. nageeflijkheid (of liever gezegd het ontbreken ervan) niet afgestraft maar wel beloond als het getoond wordt. Vanaf F12 en hoger moet je echt aan KNHS richtlijnen voldoen op L niveau, dus nageeflijk.

Tijdens de terugkomdag werd ons verteld dat FNRS juryleden die KNHS proeven jureren niet onder doen voor de kNHS juryleden!

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Talentontwikkeling verder dan ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:19

Hmm, oké. Jullie zitten in dat wereldje, dus jullie weten er iniedergeval meer als mij van af Lachen

Maar ik zei ook alleen maar wat ik heb ervaart en heb gehoord Haha!