Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:48

@horseyfries:
sorry, ik haal twee dingen door elkaar. Heb ff te snel gelezen denk ik. Foutje! Bloos

Een veulen dat (mogelijk) drager is van het gen, noem ik niet echt vooruitgang in de fokkerij... Dan hou je toch de kans dat je die eigenschap in stand houdt. Een verstandige fokker zal dat veulen later niet laten dekken door een hengst die waterhoofd mogelijk doorgeeft, maar wat nu als het veulen verkocht wordt en er wordt niet verteld dat de moeder drager van het gen is? Mocht dat veulen toch het gen hebben geerfd, en de onwetende eigenaar dekt het veulen met een dragerhengst...

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:40

Sorry,maar ik ga liever met woods mee snowboarden .... Haha!
Waarom hebben ze destijds Abe eigenlijk aangehouden als dekhengst? Hij is toch ook drager van vosfactor?

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:18

Jillis ook! Zal wel om dezelfde redenen als nu zijn geweest..?

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:56

woods schreef:
@horseyfries:
sorry, ik haal twee dingen door elkaar. Heb ff te snel gelezen denk ik. Foutje! Bloos

Een veulen dat (mogelijk) drager is van het gen, noem ik niet echt vooruitgang in de fokkerij... Dan hou je toch de kans dat je die eigenschap in stand houdt. Een verstandige fokker zal dat veulen later niet laten dekken door een hengst die waterhoofd mogelijk doorgeeft, maar wat nu als het veulen verkocht wordt en er wordt niet verteld dat de moeder drager van het gen is? Mocht dat veulen toch het gen hebben geerfd, en de onwetende eigenaar dekt het veulen met een dragerhengst...


Als er geen dragerhengst meer wordt gebruikt fok je op die manier de dragereigenschap er op den duur helemaal uit, geen enkel probleem meer voor de fokkerij dus. Waarschijnlijk zal een behoorlijk deel van de Friezenpopulatie drager zijn, het zal niet zoals de vosfactor nauwelijks voorkomen.
Er komt een markertest waarmee ook de nieuwe eigenaar zijn veulen kan laten testen dus bij twijfel (genoemde hengsten in de afstamming) zal dat snel duidelijkheid kunnen brengen.
Om vooruit te gaan in de fokkerij moet je je vooral niet blindstaren op één eigenschap, dat kan juist voor problemen in de toekomst zorgen. Wat heb je immers aan een dragervrije merrie als ze grote exterieurfouten of andere problemen heeft en die weer vererfd?

@ Pletje: dankje!

Jillis en Abe zijn indertijd niet afgekeurd omdat ten tijde van hun goedkeuring er nog geen test was voor de vosfactor. Deze kwam er pas toen zij al lang en breed waren goedgekeurd.
Het stamboek heeft er als tussenoplossing voor gekozen om bekend te maken dat zij drager waren van de vosfactor zodat mensen met een dragermerrie daar rekening mee konden houden en verder geen nieuwe hengsten meer goedgekeurd met de vosfactor. Zo hebben ze de vosfactor eruit kunnen fokken zonder iemand heel erg te duperen.

MiepprinZ
Berichten: 1507
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Coevorden

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:57


frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:09

Ik ga voor Rico dit jaar...

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:41

Vind het wel opvallend en leuk om de gelijkenissen tussen Sheetan en zijn vader Dark Ynte te zien!

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:25

Ik ken sheetan niet, weet je een site waar hij op staat?

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:30

Hij staat op de eerste pagina van dit topic geloof ik!

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:36

Ah, daar, dacht al dat de naam mij bekend voor kwam... Ja . Heb jij nog meer arabo-friezen? Ik laat mijn andere merrie dit jaar door rico dekken denk ik...ga denk ik maar weer eens bij de holm kijken... Haha! . Van Dark Ynte ben ik al vanaf het begin gecharmeerd. Heb jij toevallig de hegst nummer 2 gezien, de jasper uit een arabo merrie? Oef, dat was net een arabiertje , erg mooi *LOL* ! Ik heb wel foto's, maar kan ze nog steeds niet plaatsen, heb te weinig tijd om me erin te verdiepen.

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:41

Wij hebben er maar 1 en we hebben niet de ambitie om met Arabo Friezen of Friezen te gaan fokken Lachen We willen ons graag richten op de KWPN rijpaarden Knipoog

Dat we Sheetan in ons bezit hebben is meer toeval. Mijn vriend kent het dier al vanaf zijn geboorte en besloot hem te kopen, omdat het zo'n leuk bijdehand en speels paard is. Dat had hij toen goed gezien, want dat is hij nu nog steeds. Hij toont nu ook zeer werkwillig te zijn. Ben razend benieuwd hoe hij onder het zadel is straks Haha!

Ben zelf niet op de HK geweest in Lunteren.

Wat voor merries gebruik jij dan?

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:35

Ik heb 3 friese merries: een 11 jarige Tjitte x Jochum , een 11 jarige Piter x weet ik even niet meer en een 3 jarige Heinse x Tjitte. De 2 eerste laat ik nu dekken van een arabofries en de jonge merrie volgend jaar van Doitsen denk ik. Deze merrie hoop ik dit jaar ster te krijgen, de andere 2 zijn gewoon stamboek.