Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:25

Dat het arabo fries team voor de stemming al met zulke uitspraken kwam, wist ik niet...maar dan is het standpunt van het FPS duidelijk.

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:27

Oja, ik heb foto's gemaakt van de jonge hengsten...als iemand me vertellen kan hoe ik die hier kan plaatsen...?

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:35

Foto's uploaden, bijv. hier: http://www.imageshack.us/index.php

als ze nog groot zijn (veel kb) dan even klein maken aanvinken, uploaden en dan krijg je een volgende pagina onderaan links voor websites, daar knip je de bovenste van en die plak je hier dan in een antwoord. Even voorbeeld kijken om te zien of het idd lukt en de foto opent, en dan plaatsen maar!
Ben benieuwd!

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:20

Lukt pas vanavond, ben nu op mijn werk.... Maar ik probeer het eens.

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:23

leuk, foto's!

@horseyfries: je hebt helemaal gelijk dat ze niet zo negatief moeten praten, maar ik betwijfel of de stemming een andere uitkomst had gehad als er niet negatief was gepraat.

Over de kladruber: die suggestie werd gemaakt door iemand die van mening was dat niet gekruist moet worden om de fries exterieurmatig te verbeteren/veranderen, maar om de vitaliteit omhoog te krijgen.

En daar heeft hij een punt. In de meeste discussies wordt gesproken over exterieurmatige veranderingen van de kruisingsproducten tov het friese paard en de voor- en nadelen daarvan. Maar dat is niet de reden dat er gekruist wordt. De mensen die voor het kruisen zijn, doen dit niet omdat ze andere kwaliteiten willen dan die van een fries. Waar het om gaat zijn het wegfokken van de erfelijke gebreken bij de friezen die te wijten zijn aan inteelt. De geboorteproblemen, staart- en maneneczeem, waterhoofd, dwergfriezen etc etc etc.

Deze afwijkingen zijn toch grotendeels te wijten aan de inteelt binnen de friezen en de smalle basis van het paardenbestand. Hoe goed je ook selecteert, deze problemen zijn er niet uit te fokken. Een voorbeeld is de discussie binnen het FPS over het wel of niet uitsluiten van hengsten die erfelijke gebreken doorgeven. Er is bekend welke dit zijn, maar er wordt niet algemeen bekend gemaakt welke dit zijn. (daar zijn verschillende redenen voor, waar ik alleen via via heel vaag wat vanaf weet, dus ik zal daar verder niet op ingaan)

Zouden de hengsten uitgesloten worden van de fokkerij, dan zijn er wéér een aantal hengsten die wegvallen, met het risico dat de genetische pool weer kleiner wordt, waardoor je weer méér kans op inteelt heb, waardoor je.... nou, ja je begrijpt het: lastig lastig.

Als ik een enorme zak geld zou hebben zou ik het volgende doen: inteeltvrije hengsten en merries gebruiken én selecteren op de erfelijke gebreken. En daarna dat werk door laten gaan. Want er zijn natuurlijk genoeg fokkers die wel bewust fokken en hele goede, gezonde friezen hebben. Het probleem is, dat dat werk generaties lang doorgezet moet worden om een langdurig gezond stamboek te verkrijgen. Omdat de meeste mensen niet bereid zijn om generaties lang te wachten en werk te verrichten waarvan ze de vruchten pas kunnen plukken als ze "six feet under" zijn, wordt er gekruist met andere rassen. Of de arabo-fries de juiste kruising is die de gewenste (friese) eigenschappen behoudt, kunnen we echter ook pas over een aantal generaties zeggen. Of er een vooruitgang in de vitaliteit is, kan wel worden bewezen.

Ik hoop dat het EAFV zijn manier van registeren heroverweegt en onderzoek laat doen naar die vooruitgang in vitaliteit. Het moet niet al te moeilijk zijn om de gemiddelde vitaliteit van de populatie geregistreerde arabo's te meten en dit te vergelijken met de fries. Mocht toch blijken dat er geen vooruitgang is gemaakt, of dat de vooruitgang verloren gaat naarmate terug wordt gefokt naar de fries, dan kun je zeggen dat het experiment mislukt is en heeft het FPS gelijk gehad dat ze de arabo's niet toelaten in het stamboek.

Dus: wie is er nog op zoek naar een interessant afstudeer-onderzoek?? Haha!

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:53

Pfff! Geloof dat dat nog wel even duurt met die foto`s! Mijn computer is een beetje traag en mijn firewall houdt de helft tegen... Verdrietig

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:53

Citaat:
woods schreef:
leuk, foto's!

@horseyfries: je hebt helemaal gelijk dat ze niet zo negatief moeten praten, maar ik betwijfel of de stemming een andere uitkomst had gehad als er niet negatief was gepraat.


Daar kan je wel eens gelijk in hebben, maar dat zullen we nooit weten hé... Knipoog

Citaat:
Over de kladruber: die suggestie werd gemaakt door iemand die van mening was dat niet gekruist moet worden om de fries exterieurmatig te verbeteren/veranderen, maar om de vitaliteit omhoog te krijgen.

En daar heeft hij een punt. In de meeste discussies wordt gesproken over exterieurmatige veranderingen van de kruisingsproducten tov het friese paard en de voor- en nadelen daarvan. Maar dat is niet de reden dat er gekruist wordt. De mensen die voor het kruisen zijn, doen dit niet omdat ze andere kwaliteiten willen dan die van een fries. Waar het om gaat zijn het wegfokken van de erfelijke gebreken bij de friezen die te wijten zijn aan inteelt. De geboorteproblemen, staart- en maneneczeem, waterhoofd, dwergfriezen etc etc etc.


Je noemt heel snel een aantal dingen door elkaar waarvan sommige wel inteeltgerelateerd zijn en van andere zoals staart en maneneczeem is niet bewezen dat dat door inteelt komt, aangezien ook bij andere rassen een grote toename hierin te zien is. Waarschijnlijk is het dus eerder klimatologisch en dan gaat kruisen niet helpen. Geen wonder dus dat ik al verschillende keren heb gelezen dat iemand een arabofries heeft met staart- en maneneczeem.
Om de problematiek van waterhoofden en dwergen op te lossen is kruisen ook niet de oplossing, maar ligt het antwoord in het zoeken van niet-dragers als vaderdier voor je drager-moederdier of omgekeerd. Bij de arabofriezen worden namelijk ook hengsten goedgekeurd die net zo goed drager zouden kunnen zijn als andere frieze hengsten.

Citaat:
Deze afwijkingen zijn toch grotendeels te wijten aan de inteelt binnen de friezen en de smalle basis van het paardenbestand. Hoe goed je ook selecteert, deze problemen zijn er niet uit te fokken. Een voorbeeld is de discussie binnen het FPS over het wel of niet uitsluiten van hengsten die erfelijke gebreken doorgeven. Er is bekend welke dit zijn, maar er wordt niet algemeen bekend gemaakt welke dit zijn. (daar zijn verschillende redenen voor, waar ik alleen via via heel vaag wat vanaf weet, dus ik zal daar verder niet op ingaan)

Wat je hier zegt klopt gewoon niet, je geeft zelf ook al aan dat je er te weinig vanaf weet.
Die afwijkingen zijn er wel, en redelijk simpel uit te fokken, op het moment dat er een markertest klaar is voor waterhoofd en dwerggen. Die is er nu nog niet en daarom wordt er nog geen lijst bekend gemaakt met namen, omdat deze lijst a. niet volledig zou zijn en b. onbetrouwbaar zou zijn.
Het wachten is dus simpelweg op de markertest, die binnen afzienbare tijd verwacht wordt.
Citaat:
Zouden de hengsten uitgesloten worden van de fokkerij, dan zijn er wéér een aantal hengsten die wegvallen, met het risico dat de genetische pool weer kleiner wordt, waardoor je weer méér kans op inteelt heb, waardoor je.... nou, ja je begrijpt het: lastig lastig.

Als ik een enorme zak geld zou hebben zou ik het volgende doen: inteeltvrije hengsten en merries gebruiken én selecteren op de erfelijke gebreken. En daarna dat werk door laten gaan. Want er zijn natuurlijk genoeg fokkers die wel bewust fokken en hele goede, gezonde friezen hebben. Het probleem is, dat dat werk generaties lang doorgezet moet worden om een langdurig gezond stamboek te verkrijgen. Omdat de meeste mensen niet bereid zijn om generaties lang te wachten en werk te verrichten waarvan ze de vruchten pas kunnen plukken als ze "six feet under" zijn, wordt er gekruist met andere rassen. Of de arabo-fries de juiste kruising is die de gewenste (friese) eigenschappen behoudt, kunnen we echter ook pas over een aantal generaties zeggen. Of er een vooruitgang in de vitaliteit is, kan wel worden bewezen.

Je mag nog zo'n grote zak met geld hebben, inteeltvrije paarden kun je niet gebruiken omdat ze simpelweg niet bestaan! Wat niet wil zeggen dat je niet heel goed nu al heel bewust goede en gezonde rasechte Friese sportpaarden kan fokken, wij doen al meer dan dertig jaar niet anders en met zeer goed resultaat.

Citaat:
Ik hoop dat het EAFV zijn manier van registeren heroverweegt en onderzoek laat doen naar die vooruitgang in vitaliteit. Het moet niet al te moeilijk zijn om de gemiddelde vitaliteit van de populatie geregistreerde arabo's te meten en dit te vergelijken met de fries. Mocht toch blijken dat er geen vooruitgang is gemaakt, of dat de vooruitgang verloren gaat naarmate terug wordt gefokt naar de fries, dan kun je zeggen dat het experiment mislukt is en heeft het FPS gelijk gehad dat ze de arabo's niet toelaten in het stamboek.

Dus: wie is er nog op zoek naar een interessant afstudeer-onderzoek?? Haha!


Als ze zo'n onderzoek doen, dan wel graag een ONAFHANKELIJK onderzoek die de GEHELE populatie bekijkt en dus met resultaten komt die een goede afspiegeling zijn van hun fokkerij.
Dan lijkt het me inderdaad heel interessant en hoop ik dat er iemand zich aan waagt.

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:10

Ik ben het met horseyfriend eens:
Manen- en staartexceem komt bij alle rassen wel voor en heeft niks met inteelt te maken, meer met voer en omgeving..
Het probleem met lijsten over waterhoofden en dwergfriezen vind ik een fout van het FPS. Ik heb in 2001 een veulen met een waterhoofd gehad, heb dit gemeld bij zowel FPS als bij de universiteit utrecht. Van beide kreeg ik het antwoord dat ze me zouden registreren en mij op de hoogte zouden houden. Ik zou ook een lijst krijgen met hengsten die ik beter niet kon gebruiken....Ik heb nooit weer wat gehoord...Volgens mij worden zulke dingen een beetje in de doofpot gestopt.Heel jammer, want zo kun je het er niet uit fokken.
Inteeltvrije paarden?! Doe mij er één! Nee, die zijn er inderdaad niet, je kunt hooguit het inteeltpercentage laag proberen te houden...
Een onafhankelijk onderzoek ben ik absoluut voor.

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:30

Wat betreft het onafhankelijke onderzoek: dan heb je eigenlijk ook een onafhankelijke sponsor nodig Knipoog

Jammer dat de Waiboerhoeve failliet is, anders hadden ze daar misschien wel wat kunnen doen Lachen

@Frisiangirl: is het nog gelukt met de foto's? Haha!

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:38

Neh, mijn computer is niet zo snel en mijn firewall houd ze tegen... ik vraag dit weekend een vriend maar even... Haha!

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:40


frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:25

Ja, denk dat ik daar vanavond nog even een poging start...

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:01

frisiangirl schreef:
Ik ben het met horseyfriend eens:
Manen- en staartexceem komt bij alle rassen wel voor en heeft niks met inteelt te maken, meer met voer en omgeving..
Het probleem met lijsten over waterhoofden en dwergfriezen vind ik een fout van het FPS. Ik heb in 2001 een veulen met een waterhoofd gehad, heb dit gemeld bij zowel FPS als bij de universiteit utrecht. Van beide kreeg ik het antwoord dat ze me zouden registreren en mij op de hoogte zouden houden. Ik zou ook een lijst krijgen met hengsten die ik beter niet kon gebruiken....Ik heb nooit weer wat gehoord...Volgens mij worden zulke dingen een beetje in de doofpot gestopt.Heel jammer, want zo kun je het er niet uit fokken.
Inteeltvrije paarden?! Doe mij er één! Nee, die zijn er inderdaad niet, je kunt hooguit het inteeltpercentage laag proberen te houden...
Een onafhankelijk onderzoek ben ik absoluut voor.


Er is ook inderdaad geregistreerd van welke hengsten er gemeld is dat er een waterhoofd of dwergveulen geboren is. Probleem is echter dat dit ook heel vaak niet gemeld wordt en dan ontstaat er dus een onvolledige lijst, waarin eigenlijk de eerlijke mensen de dupe worden want die hengsten komen op de lijst te staan, terwijl de oneerlijke mensen die die veulens wegmoffelen er voordeel uithalen. Kun je je voorstellen wat voor drama het zou worden als het FPS deze onvolledige lijst zou publiceren, iedereen met een drager merrie (die al eens zo'n veulen gegeven heeft, dan weet je dat ze drager is) naar de hengsten rent die niet op de lijst staan en tot hun schrik het jaar erop tóch een afwijkend veulen krijgen of erger nog, de merrie verliezen bij de geboorte van een veulen met een waterhoofd? Daarom heeft het FPS bekend gemaakt dat je moet opletten dat je geen inteelt op Wessel of Jarich doet omdat daarvan bekend is dat ze die defecten hebben doorgegeven, maar nog geen lijst gepubliceerd. Dat zou mensen een vals gevoel van veiligheid geven waardoor ze niet verder meer nadenken over hun hengstenkeuze wat desastreuze gevolgen zou kunnen hebben.

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:04

@HF: waren de hengstenhouders trouwens wel of niet ingelicht over "de lijst"?

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:10

Dat zou inderdaad niet goed komen. Mmm, ik zal eens kijken hoeveel inteelt er bij mijn merrie's veulen (Fetse x Piter) destijds was...eens kijken of ik daar inteelt op jarich of Wessel kan vinden. Ik wist dit namelijk niet...

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:14

Wessel zit dacht ik in veel (moeder)lijnen.. Ben benieuwd wat je kunt vinden Ja

De Friezen staan niet geregistreerd bij http://www.paardenfokken.nl en dat vind ik eigenlijk wel jammer! Niet dat wij het doel hebben met ze te gaan fokken, maar ik maak bijvoorbeeld dankbaar gebruik van de website om de moederlijn van onze twee KWPN-ers te kunnen bekijken. Dat levert veel bruikbare informatie op en dat zou voor de Friezenfokkers ook heel fijn zijn denk ik Ja

EDIT: zie net dat ze wel bij http://www.allbreedpedigree.com staan (met foto's!) Haha!

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:17


mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:14

van de dragerlijst had ik ook gehoord. En ik ben het ermee eens dat deze erfelijke gebreken er uit zijn te fokken. Maar zoals ik al eerder zei: Het probleem is het gebrek aan genetische variatie in de populatie. Op het moment dat er met hengsten (en/of merries) niet meer gefokt wordt omdat ze een gebrek doorgeven, verlies je weer genetische variatie. Het is dus zowel een voor- en nadeel om op dit soort dingen te selecteren.

Door een markertest zou het natuurlijk al veel beter zijn, dan kun je de gok nemen met een merrie (of hengst) die het gebrek doorgeeft en het veulen laten testen. Maar dan moet je wel hopen dat mensen dat ook doen. En wat gebeurt er met een veulen dat drager blijkt te zijn? Klopt het trouwens dat het met het vosgen ook zo gebeurt is? Dat hier een markertest voor is?

HEt AEFV hoopt natuurlijk snel vooruitgang te boeken en deze genetische afwijkingen er gemakkelijk uit te fokken. Vooralsnog hoor ik goede verhalen over de vitaliteit van de veulens. Maar misschien wel een leuk weetje: in de arabo-friezen fokkerij is niet alleen een zwarte arabier gebruikt, er is ook een (vos) schimmel gebruikt: Oosterveld's Marsaz. Ben benieuwd of er ook arabo-friezen zijn die vos of schimmel door zouden kunnen geven. Dat zou wel een grap zijn: een vos arabo-friesje!

Hey maar ik zou graag nog uuuuren door discussieren, maar ik ga zo op ski-vakantie Cool . Ben benieuwd of de foto's erop staan als ik terugkom! Tong uitsteken

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:27

oh ja en over mijn bewering van inteelt-vrij: ja dat weet ik natuurlijk ook wel, ben beetje blond dat ik dat opschreef (nou ja, geestelijk dan). Maar ik bedoel dat je dan zou kunnen investeren in lijnen die bijna uitgestorven zijn maar wel het nodige vrije bloed voeren. Of misschien een stichting op zou kunnen richten die de fokkers ondersteunt die dat al doen.

Beter zo?

@horseyfries:
Jullie fokken al meer dan dertig jaar sportgericht gezonde friezen? Super! Weet ik waar ik terecht kan als ik over een jaar of drie mn eerste echte fries ga kopen! Maarehh, zou ik om even te stoken ook mogen weten of jullie de merrie die een veulen met waterhoofd had ook nog in de fokkerij gebruiken? Pling

nog een paar leuke links: www.friesianexchange.com,
www.friesiandream.com/hengsten,
En deze kennen jullie waarschijnlijk wel: http://www.holland-friesians.nl/site.ph ... g=nl&id=96
http://www.maneimports.com/equestrian-n ... ?strID=126 (gefokt door dhr. hillner die met de arabo-friezen is begonnen)

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:54

Citaat:
woods schreef:
van de dragerlijst had ik ook gehoord. En ik ben het ermee eens dat deze erfelijke gebreken er uit zijn te fokken. Maar zoals ik al eerder zei: Het probleem is het gebrek aan genetische variatie in de populatie. Op het moment dat er met hengsten (en/of merries) niet meer gefokt wordt omdat ze een gebrek doorgeven, verlies je weer genetische variatie. Het is dus zowel een voor- en nadeel om op dit soort dingen te selecteren.


Nee, dat is niet zo. Het is namelijk niet de bedoeling dat we hengsten verliezen hierdoor, het is namelijk prima mogelijk om met een dragerhengst te fokken, als er maar de juiste merrie bij komt. Je verliest dus geen genetische variatie, er komt alleen een lijst waardoor je kunt zien welke hengsten wel of geen drager zijn. Als je dan je merrie laat testen en er komt uit dat ze geen drager is, kun je gewoon met alle hengsten fokken.

Citaat:
Door een markertest zou het natuurlijk al veel beter zijn, dan kun je de gok nemen met een merrie (of hengst) die het gebrek doorgeeft en het veulen laten testen. Maar dan moet je wel hopen dat mensen dat ook doen. En wat gebeurt er met een veulen dat drager blijkt te zijn? Klopt het trouwens dat het met het vosgen ook zo gebeurt is? Dat hier een markertest voor is?


Voor de vosfactor is idd een markertest, daar is de afgelopen jaren op geselecteerd waardoor de vosfactor zo goed als verdwenen is waardoor dit geen selectie criterium meer zal blijven.
Een veulen wat drager blijkt te zijn heeft geen enkel probleem, je moet alleen de juiste hengst (niet drager) erbij kiezen later. Voor hengsten kan het wel zo zijn dat ze dan niet meer goedgekeurd worden, maar dat is nog niet zeker (hangt ervan af wat voor percentage drager is, als dit teveel zijn zal dit idd niet gebeuren ivm de genetische variatie).

Citaat:
HEt AEFV hoopt natuurlijk snel vooruitgang te boeken en deze genetische afwijkingen er gemakkelijk uit te fokken. Vooralsnog hoor ik goede verhalen over de vitaliteit van de veulens. Maar misschien wel een leuk weetje: in de arabo-friezen fokkerij is niet alleen een zwarte arabier gebruikt, er is ook een (vos) schimmel gebruikt: Oosterveld's Marsaz. Ben benieuwd of er ook arabo-friezen zijn die vos of schimmel door zouden kunnen geven. Dat zou wel een grap zijn: een vos arabo-friesje!

Hey maar ik zou graag nog uuuuren door discussieren, maar ik ga zo op ski-vakantie Cool . Ben benieuwd of de foto's erop staan als ik terugkom! Tong uitsteken


De eerste vos arabofries is al geboren dus je "grap" loopt al springlevend rond! Haha!
Het lijkt er vooralsnog op dat er bij de arabofriezen weinig rekening wordt gehouden met deze genetische afwijkingen.
Enneee skieën? Je bent gek! Veeul ste koud! Ik ga maandag lekker naar Curacao, 30 °C, dat is pas vakantie! Knipoog

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:00

woods schreef:
oh ja en over mijn bewering van inteelt-vrij: ja dat weet ik natuurlijk ook wel, ben beetje blond dat ik dat opschreef (nou ja, geestelijk dan). Maar ik bedoel dat je dan zou kunnen investeren in lijnen die bijna uitgestorven zijn maar wel het nodige vrije bloed voeren. Of misschien een stichting op zou kunnen richten die de fokkers ondersteunt die dat al doen.

Beter zo?

@horseyfries:
Jullie fokken al meer dan dertig jaar sportgericht gezonde friezen? Super! Weet ik waar ik terecht kan als ik over een jaar of drie mn eerste echte fries ga kopen! Maarehh, zou ik om even te stoken ook mogen weten of jullie de merrie die een veulen met waterhoofd had ook nog in de fokkerij gebruiken? Pling

nog een paar leuke links: http://www.friesianexchange.com,
http://www.friesiandream.com/hengsten,
En deze kennen jullie waarschijnlijk wel: http://www.holland-friesians.nl/site.ph ... g=nl&id=96
http://www.maneimports.com/equestrian-n ... ?strID=126 (gefokt door dhr. hillner die met de arabo-friezen is begonnen)


Dat eerste ben ik met je eens, voor zover dat nog mogelijk is.

Wat betreft dat veulen met waterhoofd, ik denk dat je je vergist? Wij hebben gelukkig nog nooit een dwerg of waterhoofd veulen gehad bij onze merries. Maar ook al was dat zo, dan nog mag je daar gewoon mee blijven fokken. Zoals ik hierboven al gezegd heb, is het dan opletten dat je geen hengst neemt met Wessel of Jarich bloed. Dan kruis je je dragermerrie met een nietdragerhengst waardoor je geen kans meer hebt op een veulen mét afwijking, alleen maar op een dragerveulen die zelf geen last heeft.

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:06

Curacua, wintersport...puh, ik kan momenteel niet een weg ! (heeeel jaloers kijkend...)

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:31

Horseyfries, was even benieuwd wie je nu eigenlijk was en het je profiel even bekeken....Aha, nu weet ik dat inderdaad een kundig iemand aan het woord is (al had ik dat ook al uit je antwoorden opgemaakt...) En jij hebt inderdaad je sporen verdiend met goede dressuurpaarden!

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:32

frisiangirl schreef:
Horseyfries, was even benieuwd wie je nu eigenlijk was en het je profiel even bekeken....Aha, nu weet ik dat inderdaad een kundig iemand aan het woord is (al had ik dat ook al uit je antwoorden opgemaakt...) En jij hebt inderdaad je sporen verdiend met goede dressuurpaarden!


Dank je! Je mag mee naar Curacao! Haha!

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:34

Helemaal naar Curacao zelfs! Bloos! Lekker warm Haha!

Veel plezier zou ik zeggen! Knipoog