Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:04

frisiangirl schreef:
Maar met een rypke of een naen, krijg ik dan een paard wat de marathon haalt? En passen die paarden qua bloedvoering wel en ook qua type? Van alle friesen hengsten uit die lijnen, heb ik alleen Sape die dan bij mijn merrie passen. En daar heb ik destijds ook over nagedacht, maar toch een andere genomen....


Dat weet je niet, maar dat weet je net zo min als je met een arabofries fokt, daarvan heeft er ook nog maar één bewezen dat hij de marathon aankon en dat was Yk Dark Danilo.
Maestro moest in de marathon opgeven tijdens het belgisch kampioenschap, dus zo zeker kun je ook bij de arabofriezen niet zijn dat het uithoudingsvermogen wel goed zit.
Ik zeg alleen dat als ik het uithoudingsvermogen bij een merrie wilde verbeteren, niet naar de Frieze hengsten zou gaan die jij noemt. Die staan daar namelijk niet om bekend. Dus als die dat niet verbetert hebben is dat niet zo gek, eerder logisch, want dat is ook niet één van hun positieve eigenschappen. Met al dat Leffertbloed zou ik verwacht hebben dat jij voorbeenlengte en front wilde verbeteren, want dat is één van hun pluspunten.

sanie22

Berichten: 511
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Zaandijk

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:12

Thanx frisiangirl!
Altijd leuk om meer te leren Pling .

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:49

Dat klopt ook, want dat is inderdaad en zwak punt van mijn merrie.....
Dat ik er niet vanuit kan gaan dat ik nu een toppaard krijg met super uithoudingsvermogen weet ik wel, het is gewoon proberen en kijken of het lukt. Ik had net zo goed een fries kunnen nemen... Ik heb een arabo fries gekozen om te kijken of ik er mee vooruit of , en dat hoop ik niet, achteruit mee fok.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:15

horseyfries schreef:
Pletje123 schreef:
@Frisiangirl: nee we bieden Sheetan niet aan op de HK. Hij is niet zo groot, rond de 1,62 m en hij is van Dark Ynte... Denk dat er daar al genoeg van zijn toch?

Daarbij komt, dat hij voor de handel is. Halverwege dit jaar komt hij waarschijnlijk te koop. Hij zal eerst onder het zadel getraind worden.


Hé, dat kan niet hé! Jij zei eerder dat je hem zou uitbrengen en het bewijs leveren dat arabofriezen zo goed waren in dressuur! *LOL*
Maar ik vind hem stiekem wel mooi eruit zien op de foto hoor! Knipoog


Klopt! Dat was het inderdaad doel. Maar doelen zijn er ook om bijgesteld te worden Knipoog Gezien onze toekomstplannen hebben wij besloten hem straks in de verkoop te doen.

Bedankt voor je compliment! Knipoog

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:33

Hier nog een bezoeker:
Zaterdag was inderdaad een leerzame dag, vooral vanwege de vele verhalen die er rondzoemden haha. Jammer dat er niet meer mensen aanwezig waren. Wel zag ik Ids Hellinga, ik zou wel willen weten wat hij te zeggen had...

Wat het aantal hengsten betreft: er zijn gewoon nog niet zoveel arabo-friezen, en lang niet iedereen biedt zijn hengst aan, dus ja wat verwacht je dan?? En daarbij: een aantal mensen boden de hengsten alleen aan om er meer geld aan te verdienen. Die hengsten stonden al te koop voordat ze naar de keuring gingen. Deze hengsten zijn waarschijnlijk niet aangeboden vanwege hun fantastische kwaliteit, maar puur om er een hogere prijs voor te krijgen.

Ik zag zelf een aantal goede en minder goede hengsten. Sommige hadden echt een beetje een vreemd achterbeen gebruik. Maar ik wil niet al te snel oordelen, deze hengsten waren natuurlijk eigenlijk nog maar baby's. Ben benieuwd wat ze doen over een aantal jaar.

Maar inderdaad moet het EAFV wel beter letten op het inteelt%. Op zich is het te beredeneren dat ze ook inteelt gebruiken, immers de meeste rassen zijn uit inteelt ontstaan. En ze proberen natuurlijk ook gewoon het heterosis-effect vast te houden door verwante arabo's te kruisen. In mijn ogen is het hele stamboek voorlopig nog een experiment, dat opgezet is door een aantal eigenwijze mensen die hun eigen fouten maken Knipoog Wat overigens niet wil zeggen dat ik daar niet aan mee wil doen, ik ben zelf namelijk ook nogal eigenwijs hihi.

@ horseyfries
er is een compleet vierspan arabo-friezen dat in de aangespannen wedstrijdsport loopt, maar als je bedoelt dat er geen dekhengsten hoog in de sport lopen dan heb je bijna gelijk. Maximus loopt op dit moment mee in het vierspan van Schrijvers-Aerts, ter vervanging van Danilo. Maar ik dacht dat hij niet zou meelopen in de marathon, omdat hij nog maar 5 is.
Wat Maestro betreft: hij was net 5 toen hij zijn eerste marathon liep en moest inderdaad opgeven in het parcours, maar gezien zijn leeftijd vind ik dat niet zo gek.

Wat de aanwezige (bekende) dekhengsten betreft: ik was nogal teleurgesteld over de kwaliteit. Danilo leek nogal grof te worden gereden (sporengebruik! autsj!) en maakte geen super-indruk zoals friezen die op zijn niveau (Z met wp) rijden dat kunnen (andere rassen ook overigens).

Ynte en Romke waren al wat beter (ook Z met wp), maar leken ook nogal hmmm, onbevestigd? En ook geen indrukwekkende bewegingen.

Maestro en Maximus waren al veel beter! Plaatjes om te zien en erg mooie bewegingen. Helaas alleen aangespannen te zien, dus ik weet niet of ze onder het zadel ook zo mooi compact ogen. Maximus is wel wat klein met zijn 1.58...

Over Laes: klein, pony-achtig, niet indrukwekkend, amazone stuiterde als een gek.

nog meer meningen?

_Eef

Berichten: 538
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:10

Hee
Heb je foto's?

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:15

Nee, helaas niet! De flitser van mijn camera ging niet uit en nadat ik een keer boos was aangekeken omdat er eentje vandoor ging vanwege de flitser heb ik mijn pogingen maar gestaakt... Bloos

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:02

woods schreef:
Hier nog een bezoeker:
Zaterdag was inderdaad een leerzame dag, vooral vanwege de vele verhalen die er rondzoemden haha. Jammer dat er niet meer mensen aanwezig waren. Wel zag ik Ids Hellinga, ik zou wel willen weten wat hij te zeggen had...

Wat het aantal hengsten betreft: er zijn gewoon nog niet zoveel arabo-friezen, en lang niet iedereen biedt zijn hengst aan, dus ja wat verwacht je dan?? En daarbij: een aantal mensen boden de hengsten alleen aan om er meer geld aan te verdienen. Die hengsten stonden al te koop voordat ze naar de keuring gingen. Deze hengsten zijn waarschijnlijk niet aangeboden vanwege hun fantastische kwaliteit, maar puur om er een hogere prijs voor te krijgen.

Ik zag zelf een aantal goede en minder goede hengsten. Sommige hadden echt een beetje een vreemd achterbeen gebruik. Maar ik wil niet al te snel oordelen, deze hengsten waren natuurlijk eigenlijk nog maar baby's. Ben benieuwd wat ze doen over een aantal jaar.

Maar inderdaad moet het EAFV wel beter letten op het inteelt%. Op zich is het te beredeneren dat ze ook inteelt gebruiken, immers de meeste rassen zijn uit inteelt ontstaan. En ze proberen natuurlijk ook gewoon het heterosis-effect vast te houden door verwante arabo's te kruisen. In mijn ogen is het hele stamboek voorlopig nog een experiment, dat opgezet is door een aantal eigenwijze mensen die hun eigen fouten maken Knipoog Wat overigens niet wil zeggen dat ik daar niet aan mee wil doen, ik ben zelf namelijk ook nogal eigenwijs hihi.

@ horseyfries
er is een compleet vierspan arabo-friezen dat in de aangespannen wedstrijdsport loopt, maar als je bedoelt dat er geen dekhengsten hoog in de sport lopen dan heb je bijna gelijk. Maximus loopt op dit moment mee in het vierspan van Schrijvers-Aerts, ter vervanging van Danilo. Maar ik dacht dat hij niet zou meelopen in de marathon, omdat hij nog maar 5 is.
Wat Maestro betreft: hij was net 5 toen hij zijn eerste marathon liep en moest inderdaad opgeven in het parcours, maar gezien zijn leeftijd vind ik dat niet zo gek.

Wat de aanwezige (bekende) dekhengsten betreft: ik was nogal teleurgesteld over de kwaliteit. Danilo leek nogal grof te worden gereden (sporengebruik! autsj!) en maakte geen super-indruk zoals friezen die op zijn niveau (Z met wp) rijden dat kunnen (andere rassen ook overigens).

Ynte en Romke waren al wat beter (ook Z met wp), maar leken ook nogal hmmm, onbevestigd? En ook geen indrukwekkende bewegingen.

Maestro en Maximus waren al veel beter! Plaatjes om te zien en erg mooie bewegingen. Helaas alleen aangespannen te zien, dus ik weet niet of ze onder het zadel ook zo mooi compact ogen. Maximus is wel wat klein met zijn 1.58...

Over Laes: klein, pony-achtig, niet indrukwekkend, amazone stuiterde als een gek.

nog meer meningen?


Leuk verslagje van je! Dank je, ik had graag zelf komen kijken maar moest op wedstrijd (met zo'n ongetalenteerde gewone Fries, weetjewel....Knipoog ) en zo krijg je toch een betere indruk buiten de gewoonlijke halleluja artikelen van de arabofriezenvereniging zelf.
Ik heb volgens mij niet bijna gelijk, maar helemaal. Zoals je zelf zegt draait Maximus (en komend seizoen ook Maestro) in het vierspan van Gert niet mee in de marathon, waarmee dus Yk Dark Danilo voorlopig nog de enige dekhengst blijft die ook bewezen heeft zware marathons aan te kunnen.

Wat bedoel je met "vreemd achterbeengebruik"? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:25

ah ships heb je toch gelijk! De dekhengsten lopen dus idd geen marathon.

Hey, je zult uit mijn mond nooit horen dat friezen "ongetalenteerd" zijn hoor! Ik ben gek op friezen, maar zoals ik zei: ook nogal nieuwsgierig en ik sta open voor het standpunt van het EAFV. Maar blijf daarbij wel zelf nadenken.

Bedenk nu: je zult wel de mening van het AEFV bedoelen. Daar wordt niet altijd even positief over friezen gepraat. En ook daar verschil ik van mening met het stamboek. Ik kan begrijpen dat ze negatieve ervaringen hebben met het FPS, maar dat mag nooit een reden zijn om je negatief uit te laten. Vooral niet als je zelf zegt dat "arabo-friezen anders zijn dan friezen en dus ook geen concurrentie voor het FPS". Ik zou meer respect hebben voor het EAFV als ze zich zouden distantiëren van dat soort standpunten en een opzichzelf staand stamboek worden.

Tuurlijk, er zijn friezen nodig om het stamboek in stand te houden, maar er wordt bij andere rassen ook gebruik gemaakt van bepaalde rassen om een stamboek te veredelen of op te zetten. Bovendien is het EAFV niet alleen in het kruizen van friezen. Google maar eens op Moriesians. Nog zo'n ras waarvan ik razend benieuwd ben hoe ze het doen.

Dat gezegd, laat ik de fries in zijn waarde. Een fries is een fries en er is geen ander paard dat daaraan kan tippen. Ik ben benieuwd of ik dat over een aantal jaar ook over de arabo-fries kan zeggen.

Met vreemd achterbeen gebruik:
Kijk, ik ben totaal geen expert dus misschien dat anderen mijn mening kunnen bevestigen: maar ik constateerde bij een aantal van de jonge hengsten dat ze nogal "wijdbeens" liepen. Een beetje als een draver zeg maar. Ook in galop trouwens (toch knap van ze, om in galop te rennen als een draver)
En een aantal hadden nogal een laag geplaatste achterknie, maar misschien kwam dit alleen zo over omdat ze de achterhand vasthielden? Anyway, het zag eruit alsof het achterbeen vanaf de knie erg naar voren werd geslingerd. Bijna onnatuurlijk zag het eruit.

Ik was samen met een "overgelopen friezengek" heen, en die zag het ook.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:03

Dat "ongetalenteerde gewone Fries" was ook gekscherend bedoelt hoor! Ik rij een Fries die op zijn zevende al Prix st Georges liep en ben zaterdag met een hengst die nog zes moet worden eerste geworden in de zijn allereerste Z2 proef, ik moet de arabofries die dat kan nog tegenkomen.... Knipoog

Wat jij beschrijft ben ik ook meerdere keren tegengekomen bij de arabofriezen: laaghangende, soms behoorlijk losse knieën waardoor er te weinig kracht vanuit het achterbeen komt om het op een normale manier naar voren te brengen en er een heupige beweging ontstaat.

Dit lijkt mij de invloed van het arabische bloed, immers om beweging te verbeteren op topsportniveau lijkt het vreemd om daarvoor arabisch bloed te gebruiken, aangezien die dieren nauwelijks voorkomen op topniveau in de sporten waar de arabo's in willen uitblinken: dressuur en aangespannen. De keerzijde van de medaille?

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:24

wie weet! Maar de dieren die zijn gekozen als dekhengst hadden dit niet hoor, dus misschien dat het er weer uit gefokt wordt?

Wel iets om in de gaten te houden natuurlijk, want de hengsten waren nakomelingen van ynte en danilo... Ik weet niet of deze beweging ook wel eens voorkomt bij de friezen, dat zou ik eerst eens uit moeten zoeken. Als dat niet zo is, dan zou het dus kunnen dat ze die beweging hebben geërfd van de vader.

Dan is het toch weer jammer dat ze geen degelijke registratie van de eigenschappen van de nakomelingen hebben. Het is onmogelijk om ergens op te selecteren als je geen gegevens hebt. Of je zou alle keuringen af moeten lopen, maar dan nog is het subjectief.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:28

Wat een duidelijk verslag Woods! Leuk om te lezen, net wat HF zegt: meer realistisch en betrouwbaarder dan de "haleluja-berichten" van het AEFV Knipoog Haha! In die berichten staan vaak enkel lovende woorden, en dat is dan is het waarheidsgetrouwe natuurlijk discutabel..

@HF: je zegt je af te vragen waarom ze voor Arabieren hebben gekozen. Nu vraag ik mij af wat voor type paard of ras jij geadviseerd/gekozen zou hebben Lachen KWPN-ers? Of misschien iets heel anders?

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:57

Daar ben ik het helemaal met woods eens: er is heel erg, of eigenlijk niks over de nakomelingen te vinden. Dat is jammer want daaraan zou je kunnen zien hoe nakomelingen het doen en dus hoe de hengst vererft.
Dat er veel van de aangeboden hengsten aangeboden werden om de prijs hoog te krijgen en om te verkopen vind ik jammer te horen. Hier is de keuring toch niet voorbedoeld? Hoe kun je dan als( in mijn geval) nieuweling een goed beeld krijgen van de nakomelingen? Ik ken enkele hengstenhouders wel en bij enkele was ik inderdaad erg verbaasd over de slechte paarden die ze voorstelden....
Ben vorig jaar bij de open dag geweest in Lunteren en heb toen met afschuw de voorstelling van Dark Danilo bekeken: de iets gezette meid die hem daar reed, op Z-niveau vond ik zo slecht! Trok hem in de krul en in een B-proef had hij op dat moment geen winstpunt kunnen krijgen, gewoon echt een slechte ruiter..
Dark Romke werd voor de kar voorgesteld en ook erg vast gehouden, de menner was duidelijk erg nerveus... Ik heb hem naderhand buiten nog even bij de cooling down toegekeken en daar liep het paard enorm veel beter.
Dark Ynte werd aan de hand voorgesteld wegens een blessure, vond ik erg jammer.
Van Maestro was ik ondersteboven: wat een geweldig paard! Wel wat kleiner maar een enorm goed beengebruik.
Maximus vond ik een beetje gewoontjes, liep ook in een vierspan en dan vind ik het moeilijk een paard goed te kunnen beoordelen.
Ik ben vorig jaar nog even wezen kijken bij de open dag van dekstation de holm. Daar werd dark romke door dezelfde menner voorgesteld. Het was heel duidelijk te zien dat hij hier beter op zijn gemak was, liep zeer goed en overtuigend.
Ynte was nog steeds niet helemaal hetsteld, aar omdat wij nog aan het twijfelen waren over welke hengst wij wilden, haalde hij hem uit de box en liet hem even lopen. Ik was erg onder de indruk van hem en mijn vriend, die iets beter beengebreken enzo kan ontdekken, heeft niet iets (zoals losse knieen kunnen ontdekken.
Ik vind het jammer dat een nieuw stamboek zich zo afstoot van bv. het FPS. Tenslotte zijn arabo friezen voor het grootste deel fries...

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:58

@ Platje: mij werd eens gezegd: waarom een arabier? Probeer het eens met berbers...(Volgend jaar misschien?)

Paardloos27
Berichten: 38
Geregistreerd: 18-02-08

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:01

Ik vind het wel een stoere combi.

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:21

@friesiangirl
interessante keuze! Maar berbers zijn toch ook ontstaan uit arabieren? En Berbers zijn klein hoor! Rond de 1.45m. Er werd op de HK door mensen ook gesproken over het kruisen met een kladruber. Het schijnt dat een aantal jaar geleden in de (gesloten) lusitano fokkerij twee kladruber hengsten zijn toegelaten, waarmee het ras ontzettend verbeterd is. Die suggestie had ik nog niet gehoord.

@friesiangirl: leuk om te lezen dat er nog iemand is die goed naar de arabo's heeft gekeken! Het is toch lastig om een goed oordeel te vormen als je geen andere meningen hoor dan die van jezelf Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door mrs_ed op 20-02-08 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:28

Kladruber? Ga je dan niet terug naar het zwaardere type? Mmm, ga eens even googelen denk ik...
Denk dat ik me even in wat rassen ga verdiepen en eens een eigen nieuw stamboek opricht! Haha!

@woods,ben na de middag naar huis gegaan en heb de dekhengsten niet gezien. Reed dezelfde op danilo? Ik ben trouwens wel tevreden over Margreet, die rijdt Ynte, heeft een fijne hand.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:32

Pletje123 schreef:
Wat een duidelijk verslag Woods! Leuk om te lezen, net wat HF zegt: meer realistisch en betrouwbaarder dan de "haleluja-berichten" van het AEFV Knipoog Haha! In die berichten staan vaak enkel lovende woorden, en dat is dan is het waarheidsgetrouwe natuurlijk discutabel..

@HF: je zegt je af te vragen waarom ze voor Arabieren hebben gekozen. Nu vraag ik mij af wat voor type paard of ras jij geadviseerd/gekozen zou hebben Lachen KWPN-ers? Of misschien iets heel anders?


Ik ben van mening dat als je gaat voor het hoogst haalbare in de sport, dat het je dan niet uit moet maken met wat voor ras je rijdt, maar per paard bekijkt of het een topper kan zijn. Dan lijkt het mij niet logisch om te proberen de Fries om te vormen tot potentiële olympische toppers, omdat het dan uiteindelijk neerkomt op ontzettend veel concessies doen ten opzichte van het hele ras om misschien die ene olympische topper te krijgen. Dat lijkt het mij allemaal niet waard.
Ik ben ervoor om binnen het Friese ras meer op de "binnenkant" te gaan letten, er lopen paarden rond die wél extreem veel uithoudingsvermogen hebben, goed tegen de warmte kunnen en de juiste instelling voor de topsport hebben. Als je op die manier binnen de Friezenpopulatie ook selecteert op die eigenschappen, en niet alleen op de paarden die twee rondjes super kunnen showen aan een touwtje, dan krijg je vanzelf een beter uithoudingsvermogen in het Friese ras zelf. Daarvoor is het volgens mij niet nodig om met andere rassen te kruisen.
Kruisen doe je in mijn ogen alleen voor een snel resultaat om morgen een topper te hebben, en neem je voor lief dat er daarbij een heleboel afval ontstaat, omdat je de prestatie als doel op zich neemt. Bij mij staat het ras op de eerste plaats, en komt de prestatie daarna.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:34

frisiangirl schreef:
Kladruber? Ga je dan niet terug naar het zwaardere type? Mmm, ga eens even googelen denk ik...
Denk dat ik me even in wat rassen ga verdiepen en eens een eigen nieuw stamboek opricht! Haha!

@woods,ben na de middag naar huis gegaan en heb de dekhengsten niet gezien. Reed dezelfde op danilo? Ik ben trouwens wel tevreden over Margreet, die rijdt Ynte, heeft een fijne hand.


Kladrubers zijn inderdaad zware sterke paarden met als meest opvallende eigenschap: hun ramshoofd!
Dat zou ik nou echt niet willen bij mijn Friezen....

Maestro is idd qua beweging wel één van de meest aansprekende paarden, maar zonder tuig schrok ik wel van zijn rug, die is al heel erg week voor zo'n jong paard.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 20-02-08 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:36

hihi ik doe met je mee! Nou ja, tenminste als ik mn eigenste friese merrie heb. Voorlopig moet ik die lenen en het veulen dat daaruit komt wordt een arabo-fries, dat hebben we (de eigenaar en ik) al besloten.

Ja dezelfde reed op Danilo (zie eerdere post). Ik vond inderdaad dat Ynte veel netter werd voorgesteld, stukken beter dan Danilo. Ik heb ook het voorrecht gehad om Ynte persoonlijk te ontmoeten en vond het een superpaard! Maar op de HK was ik nou niet zwaar onder de indruk. Hij liep een beetje gewoontjes, niet echt een head-turner.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:45

@HF: oke, dat lijkt me duidelijk Lachen Ik heb te weinig zicht op de gemiddelde Friezenpopulatie, om te kunnen oordelen over hun uithoudingsvermogen. Heb wel een aantal Friezen gereden, en het verschilde nogal. Het paard wat ik nu rijd spant de kroon: die gaat maar door! Maar zo zullen we vast meer zijn en inderdaad, waarom zou je zo'n dier moeten kruizen?

@Frisiangirl: de reden dat de AraboFriezen en het FPS niet door 1 deur gaan is toch omdat het FPS niets van ze moet weten? Eerder werd er voorgesteld om de Arabo's bij het FPS in te laten schrijven, maar dat werd niet geaccepteerd/gewaardeerd. Althans, zo heb ik het begrepen.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:56

Pletje123 schreef:
@HF: oke, dat lijkt me duidelijk Lachen Ik heb te weinig zicht op de gemiddelde Friezenpopulatie, om te kunnen oordelen over hun uithoudingsvermogen. Heb wel een aantal Friezen gereden, en het verschilde nogal. Het paard wat ik nu rijd spant de kroon: die gaat maar door! Maar zo zullen we vast meer zijn en inderdaad, waarom zou je zo'n dier moeten kruizen?

@Frisiangirl: de reden dat de AraboFriezen en het FPS niet door 1 deur gaan is toch omdat het FPS niets van ze moet weten? Eerder werd er voorgesteld om de Arabo's bij het FPS in te laten schrijven, maar dat werd niet geaccepteerd/gewaardeerd. Althans, zo heb ik het begrepen.


Inderdaad, er is een groot verschil dus wordt het tijd dat het stamboek daar iets mee gaat doen!

Dat FPS en Arabo's niet door één deur kunnen is niet alleen een gevolg van het feit dat de ledenraad tegen registratie heeft gestemd. Dit heeft de arabofriezenvereniging voor een groot deel aan zichzelf te danken doordat ze in eerste instantie voortdurend in al hun artikelen de Friezen enorm afkraakten en er geen goed woord voor over hadden. Zou jij geneigd zijn diezelfde mensen die jou afkraken hartelijk te verwelkomen en de registratie voor hun doen?

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:02

@HF: het was niet mijn bedoeling om een waarde oordeel te geven waarom het FPS wel of niet de Arabo's toestaat Lachen

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:07

Ja, dat klopt, het FPS wil geen kruisingen in het stamboek en het stamboek 'zuiver' houden. Kan ik me wel wat bij voorstellen. Als het AEFV daarop met negatieve uitspraken over friezen begint vind ik dat jammer...en dan is het FPS helemaal nergens meer toe bereid..

@horseyfries, ik houd het ras wel degelijk in de gaten: een paard met slechte benen of een zwakke rug kan uithoudingsvermogen hebben, maar niet presteren... En ik verwacht niet direkt een olympische topper, dat niveau haal ik niet.. Haha! Ik ben blij als er een paard uit komt, dat de punten die ik verbeterd wil hebben verbeterd en de punten die ik in orde vind niet verslechterd. Tenslotte kost verbetering tijd....

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:14

De volgorde was andersom, dat is mijn punt. Eerst moesten de arabofriezen niets van de Friezen hebben en kraakten ze ze overal af, en vervolgens komen ze dan vragen of het FPS ook hun registratie wil doen. Tsja, dan lijkt het mij redelijk logisch dat de ledenraad dat niet doet.
De manier waarop je het eerst schreef Pletje lijkt het alsof de reden dat ze niet door één deur kunnen zuiver en alleen is omdat het FPS weigert hun registratie te doen. Ik denk dat het meer te maken heeft met de voortdurende stroom van artikelen die het EAFV produceert die telkens weer de Friezen afkraken.