Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110839
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 09:40

http://www.galop.be/newsarticle.php?id=4548
galop.be


Zaterdag 16 februari was een topdag voor het Europese Arabo-Friezen Stamboek.
Vijftien jonge hengsten boden zich aan voor een eventuele opname als dekhengst.
Na rijp beraad werden drie vaderdieren aanvaard.

De hengstenkeuring vond plaats in de luxe instellingen van het Hippisch Centrum De Nieuwe Heuvel in Lunteren.

Als juryleden fungeerden de heer Tjeerd Velstra als voorzitter, geassisteerd door mevrouw Grijpstra en de heer Mulder.

Na de officiële metingen en een eerste bezichtiging in stap en draf op harde bodem volgde de individuele tweede bezichtiging in de binnenbak van de manege.
Van de vijftien kandidaten werden er zes hengsten doorverwezen naar de derde bezichtiging.

Uiteindelijk kregen drie hengsten groen licht. De juryleden kozen voor een uniforme groep van vaderdieren met een mooie maat, veel oprichting en voorzien van ruime, soepele gangen. De dressuurmatige uitstraling en het werkwillige karakter was duidelijk aanwezig bij de verkozen paarden.

De eigenaars krijgen nu 2 weken de tijd om een uitgebreid sperma- en het röntgenrapport voor te leggen. Indien er geen belastende afwijkingen aanwezig zijn krijgen volgende hengsten een voorlopige dekvergunning voor het E.A.F.S.

Yk Nico van Noordwijk (31/03/2004)
V: Yk Dark Danilo M: Margje van Noordwijk VM: Olof 315
Fokker: E. Visser Eigenaar: J.H.J. Driessen

Yk Dark Rico S (04/07/2005)
V: Yk Dark Ynte M: Richtsje v d Sweach VM: Sjaard 320
Fokker: F.G.M. Stege Eigenaar: F.G.M. Stege/Stal de Holm

Yk Sybren Friesian Dark (15/04/2005)
V: Yk dark Ynte M: Sybrecht P VM: Thomas 327
Fokker: M.T. Postma Eigenaar: A. Heuker

Verwant artikel:
[ON] Hengstenkeuring EAFS op 16 februari

jemaine
Berichten: 405
Geregistreerd: 15-02-07

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:48

ik heb ze zien rennen, ik vind de arabo fries er wel apart eruit zien. De ene arabo ziet eruit als een gewone Fries en de ander heeft gewoon het snoekshoofdje van een arabier, en een heel rondgevormd lichaam met hele dunne benen. Maar op zich zijn ze wel mooi, maar doe mij maar gewoon een Fries!!!1

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15936
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:04

Ze zijn nu al bezig met inteelt.

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:26

Op dit bericht zat ik te wachten! Ben zaterdag geweest. Vond het aantal aangeboden hengsten erg weinig: 15 stuks. En de kwaliteit vond ik echt onder de maat. Bij enkele dacht ik echt;"wat bezielt een eigenaar zo'n hengst aan te bieden". Die die ze gekozen hebben waren ook absoluut de uitschieters, de rest was onder de maat.
Ik ben zelf een absolute friezenfan, maar heb nu 1 merrie drachtig van Dark Ynte. Ik heb dit gedaan om eens te kijken wat voor sportpaard eruit komt. Ik hoor veel mensen roepen dat je niet moet kruisen, maar ik wil sportpaarden met meer inhoud. En ik denk dat dat met een beetje arabisch bloed goed komt....

sanie22

Berichten: 511
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Zaandijk

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:31

Bij ons op stal lopen 2 arabo-friezen rond, een merrie van bijna 2 en een hengstje die dit jaar 1 wordt. Het hengstje is echt prachtig, zwartbont en kan super lopen. De merrie is roodbruin zonder aftekeningen en wat forser gebouwd. Maar het zijn beide leuke paardjes, al hou ik meer van Arabieren Knipoog .

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:01

Eeh, dat zijn volgens mij geen echte arabo friezen, deze zijn namelijk allemaal zwart....

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:17

..sinds wanneer bestaat dit ras Verward(natuurlijk al een eeuwigheid)


en heeft toevallig iemand er een foto van?..ben erg benieuwd!..zo op het eerste gezicht zou ik zeggen, nee...hoef van mij niet

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:19

De arabofriezen zeggen dat hun hengsten verbeteren op alle merries, maar telkens als er een goede is blijkt die weer uit een heel goede stam te komen die het bij de gewone friezenfokkerij ook heel goed doen. Dus komt het er gewoon weer op neer: een goede fokmerrie fokt met eender welke hengst goed!
Ook zijn veel mensen naar de arabofriezen gegaan omdat ze vonden dat bij de Friezen "altijd dezelfde mensen vooraan stonden". Als ik het lijstje met eigenaars bekijk is het bij de arabofriezen niet bepaald anders.... integendeel!

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:26

janderegelaa schreef:
Ze zijn nu al bezig met inteelt.


Dat zou ik zeggen! En dat terwijl ze het dan over bloedspreiding hebben, want er bestaat zoveel inteelt bij de Friezen. Zij zouden het heel anders aanpakken.. Beetje vreemd op zijn zachts gezegd.

@Jasmijn: Ik heb wel een foto van onze AraboFriese hengst van Dark Ynte:

Afbeelding

Erg leuk en leergierig paard Haha! Hij is op de foto bijna 2,5 jaar Knipoog Zijn moeder is trouwens een zuiver Friese merrie van de hengst Tjimme.

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:31

Dat hangt er natuurlijk vanaf waar je op fokt. Ik wil een goed sportpaard en daar marathon mee mennen. dat kan ik wel met mijn friezen, maar je mist gewoon net dat beetje extra. Ik heb gemerkt dat dat kleine scheutje arabisch bloed toch wel verschil uitmaakt....
En inderdaad: op de hengstenkeuring zag je weinig 'fris bloed' onder de eigenaren. Misschien dat alle mensen met een hengst hun paard eens zouden moeten aanbieden?

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:35

Als je wat mist in de sport fok je waarschijnlijk niet met de goede merrie, dat gaat met een arabofries niet anders worden. Als je goede sportpaarden wilt fokken moet je beginnen met een merrie die daar de juiste genen voor heeft!

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:45

@HF: dat is zo. En dan ook graag hengsten uit een goede moederlijn.

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:46

Pletje, bied jij je hengst ook aan voor de volgende keuring?

Horseyfries, ik heb deze merrie nou eenmaal en die fokt mooie actieve paarden. Maar met een arabo fries wil ik kijken of het paarden worden met uithoudingsvermogen. Je moet de juiste combinatie van zowel merrie als hengst vinden. Misschien ben ik ook helemaal niet tevreden met het veulen wat eruit komt, maar dat is het risico van fokkerij...

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:47

Ja, en wat betaal je daarvoor? En hoe weet je zeker dat er een sportpaard uit komt? Fokkerij is toch altijd nog wel een beetje gokken en afwachten..

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:50

De juiste combinatie vinden is deels waar, maar om uit een merrie met te weinig uithoudingsvermogen een marathontopper te gaan fokken gaat met elke hengst moeilijk worden vrees ik...
Dat is juist het probleem met veel fokkers, ze beginnen met verkeerd uitgangsmateriaal en gaan dan zoeken naar een hengst die dat allemaal goedmaakt. Goed fokken begint met de juiste fokmerrie! En misschien is jouw merrie wel heel geschikt voor een bepaald type paard te fokken, maar past het niet in het doel wat je nu nastreeft. Dat te beseffen en de goede punten van je merrie benutten voor een haalbaar doel heeft dan meestal een beter resultaat tot gevolg!

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:51

@Frisiangirl: nee we bieden Sheetan niet aan op de HK. Hij is niet zo groot, rond de 1,62 m en hij is van Dark Ynte... Denk dat er daar al genoeg van zijn toch?

Daarbij komt, dat hij voor de handel is. Halverwege dit jaar komt hij waarschijnlijk te koop. Hij zal eerst onder het zadel getraind worden.

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:05

He, niet zo groot? Dat is groter dan de meesten die nu aangeboden werden! En jouw paardje ziet er beter uit dan de meesten die ik op de keuring heb gezien...

Horseyfries, ik ben het helemaal met je eens,maar de nakomelingen van de merrie voldoen wel aan mijn eisen. Ik ben er tevreden mee en voldoen aan het doel wat ik nastreef. Met arabo fries bloed probeer ik alleen de longinhoud te verbeteren en de daarbij de rest gelijk te houden.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:00

Pletje123 schreef:
@Frisiangirl: nee we bieden Sheetan niet aan op de HK. Hij is niet zo groot, rond de 1,62 m en hij is van Dark Ynte... Denk dat er daar al genoeg van zijn toch?

Daarbij komt, dat hij voor de handel is. Halverwege dit jaar komt hij waarschijnlijk te koop. Hij zal eerst onder het zadel getraind worden.


Hé, dat kan niet hé! Jij zei eerder dat je hem zou uitbrengen en het bewijs leveren dat arabofriezen zo goed waren in dressuur! *LOL*
Maar ik vind hem stiekem wel mooi eruit zien op de foto hoor! Knipoog

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:02

frisiangirl schreef:
He, niet zo groot? Dat is groter dan de meesten die nu aangeboden werden! En jouw paardje ziet er beter uit dan de meesten die ik op de keuring heb gezien...

Horseyfries, ik ben het helemaal met je eens,maar de nakomelingen van de merrie voldoen wel aan mijn eisen. Ik ben er tevreden mee en voldoen aan het doel wat ik nastreef. Met arabo fries bloed probeer ik alleen de longinhoud te verbeteren en de daarbij de rest gelijk te houden.


Waarom kijk je dan niet gewoon bij de echte friese hengsten naar paarden met meer longinhoud, zoals Rypke of hengsten met Naen bloed?
Dan lijkt me de kans groter dat je slaagt in je opzet "longinhoud verbeteren en de rest gelijk houden" dan dat je naar een arabofrieze hengst gaat.

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:09

Tsja, daar verschillen we gewoon van mening, jij zou een fries nemen, ik neem een arabofries.

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:11

Oja, ik heb 4 nakomelingen van de merrie op stal staan : 1x Thomas, 1X Mintse en 2 x Heinse. Dus ikheb genoeg met zuiver fries bloed, nu eens wat anders proberen...

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:17

Geen van allen hengsten die ik zou nemen om uithoudingsvermogen te verbeteren.... Knipoog

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:33

Maar met een rypke of een naen, krijg ik dan een paard wat de marathon haalt? En passen die paarden qua bloedvoering wel en ook qua type? Van alle friesen hengsten uit die lijnen, heb ik alleen Sape die dan bij mijn merrie passen. En daar heb ik destijds ook over nagedacht, maar toch een andere genomen....

sanie22

Berichten: 511
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Zaandijk

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:51

frisiangirl schreef:
Eeh, dat zijn volgens mij geen echte arabo friezen, deze zijn namelijk allemaal zwart....


Zie je wel, ik heb er ook helemaal geen verstand van. Ik dacht dat een arabo fries een kruising is tussen een fries een een arabier of daar weer een kind van. Mogen ze alleen zwart zijn? Zoveel zwarte arabieren zijn er toch ook niet, dat kan dan best lastig worden of niet?

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Drie Arabo-Friese hengsten aangewezen tijdens HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:56

Nee, een arabo fries is een kruising tussen een fries en een fries met een klein scheutje arabisch bloed. Als je meer erover wilt lezen moet je even op http://www.arabofriesiansporthorses.net kijken, daar staat alles beschreven en ook foto's...