Tweede Kamer redt het Gelders paard

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:15

Jonsy schreef:
Leuk dat je met twee Gelderse merries fokt. Gezien je uitingen op dit onderwerp zou ik betreffende persoon (ik zal geen naam noemen) aanraden aan eenieder te vertellen, dat je rijpaarden fokt en geen Gelderse paarden. Je sabelt het hele Gelderse type naar beneden en vertelt toch dat je met Gelderse merries fokt. En dan vervolgens zeggen dat ik de klok heb horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt. Ik heb echter wel meer kennis van het Gelderse ras dan dat jij zomaar uit. En namen mogen best genoemd worden vind ik. Ik denk dat er heel veel mensen wensen, dat het GPA het Gelders paard als stamboek zelfstandig moet gaan beheren. Ga maar eens goed kijken wat de eigenschappen van een Gelders paard zijn. In Zethar mogen dan wel wat andere bloedlijnen bij zitten, maar qua gangen valt hij zeker onder de eigenschappen van een Gelders paard. Heb je ooit een ander ras zulke gangen zien tonen, als hij afgelopen vrijdagavond?

Voor je iemand terecht wijst en aanraadt om naar de voorrondes van de Hengstenkeuring te gaan. Ik weet er meer van dan jij denkt! Misschien kun je de volgende keer je commentaar wat genuanceerder geven L.



???????????????????????????

wij hebben inderdaad een aantal rijpaarden op stal, maar zeker zoveel ouderwetse, ook volgens AWvL, echte Gelderse merries. Ik snap eerlijk gezegd ook niet wat je zit te zeuren over Zethar??
Dat is in mijn ogen een modern Gelders paard, dus ....................

Mocht het GPA een eigen stamboek worden, so be it Pling
maar let op, uit alle hoeken en gaten van Nederland komen er dan weer merries
op de keuring die ooit gewogen en te licht bevonden zijn door het KWPN en waarvan de
eigenaren vinden dat ze tekort zijn gedaan. Helaas zal ook het GPA het moeten hebben
van kwaliteit ipv kwantiteit Pling

volgens mij sabel ik geen Gelderse type naar beneden, ik ben alleen een voorstander van een
mooi, Gelders paard!

Jonsy
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-09-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:12

Ik proef hier enige vorm van tegenstrijdigheid. Lees al je gepubliceerde antwoorden zelf maar eens door. Ik denk ook dat je enigszins bevooroordeeld bent en met een roze bril dit issue bekijkt. Wat wil jij eigenlijk zelf: dat het Gelders paard los komt van de KWPN, of dat de situatie blijft zoals die is. Ik kan je niet helemaal meer volgen. Scheve mond

Jonsy
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-09-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:18

En nog even een vraag: wat versta jij dan onder "een mooi Gelders paard". Zie jij Zethar nou wel of niet als een officiële Gelderse hengst gezien jouw eerdere opmerking: "Dit seizoen staat de Gelderse Zethar in ieder geval op de planning, maar ja dat is misschien ook al vreemdgaan, want die heeft een behoorlijke scheut rijpaardbloed in de genen".

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:51

vind de sfeer een beetje vervelend worden
en heb het idee dat dingen op de man gespeeld gaan worden.

Met mijn opmerking over Zethar bedoelde ik dat de echte 'gelovigen' hem waarschijnlijk niet
Gelders genoeg vinden, omdat hij van vaderzijde, via Parcival dus, Amor-Doruto-bloed voert en
van moederszijde Cabochon-bloed Cool Dat valt dus onder rijpaard-bloed. Ik vind het een moderne Gelderse hengst. Wij gaan hem gebruiken op een klassieke Walser-merrie waarvan wij denken dat hij daar iets aan kan toevoegen.

Ik kan helaas de tegenstrijdigheid niet ontdekken, maar voor alle duidelijkheid:
1. ik heb meegemaakt hoe het afgelopen is met het Groningen paard, dat is verdeeld
over een paar kleinere groepen en alle respect voor de mensen in die clubs, maar je
ziet er weinig van terug in de publiciteit. Misschien dat het samengaan van die clubs met
de GPA uiteindelijk wel een waardig stamboek kan opleveren;
2. mijn eigen keuze zou zijn verder gaan zoals nu, onder de vlag van het KWPN, omdat alle
publiciteit omtrent dit type paard mooi meegenomen is. En inderdaad ik maak van nabij mee
dat er vanuit het stamboek promotie naar het buitenland plaatsvindt, dat er regelmatig
'Gelderse' verhalen in het verenigingsblad staan, dat de keuringen/vergaderingen/clinics prima
geregeld worden met een behoorlijke financiële bijdrage van het stamboek;
3. Het woord ras kan mij inderdaad gestolen worden, ik vind het een type en in weerwil van wat
mensen over mij beweren, ik ben een echte liefhebber van het Gelders paard. Als ik op
wedstrijd ben, en dat gebeurt regelmatig, kijk ik altijd een keer om naar een vos met witte
benen, bles en veel front en maak ik achter elkaar een praatje met de eigenaar om er
achter te komen of het een GP is;
4. Wat die 75 % aangaat, daar kan ik nog enigszins inkomen, maar weet ook de achtergrond
ervan. Ik blijf het vreemd vinden dat in het verleden naar hartelust vreemd, buitenlands bloed is
ingevoerd en dat het probleemloos Gelders is genoemd, terwijl het daarna niet meer mocht. Ik
lig er niet wakker van om onze keurmerrie een keer aan te paren met een buitenlandse
hengst om zo weer een 'schone' bloedlijn te creeëren zonder het Gelders type geweld aan
te doen. Word wel altijd moedeloos als hier de voorbeelden van Gribaldi x GP of een
dergelijke combinatie worden aangehaald als het begin van het einde GP. Want in de praktijk
vindt een dergelijke combinatie in de ogen van de jury 99 van de 100 x geen genade.

Duidelijker kan ik niet zijn Pling

Anoniem

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:51

Jonsy schreef:
Wat wil jij eigenlijk zelf: dat het Gelders paard los komt van de KWPN, of dat de situatie blijft zoals die is. Ik kan je niet helemaal meer volgen. Scheve mond


Nou, van mij hoeft het gelders paard ook helemaal niet los van het KWPN.
Ik zie er geen heil in om uit elkaar te vallen in 3 verschillende stamboekjes omdat mensen niet met elkaar door één deur kunnen. Daar is het gelders paard niet bij gebaat. Het KWPN is een groot stamboek met voldoende middelen om een kleine richting als het gelderse paard het hoofd boven water te laten houden, en toch keuringen, presentatie's e.d. te organiseren.
Wat betreft kwaliteit lijkt het me niet wenselijk, wat bij het KWPN wél hoog in het vaandel staat. Alle mensen die nu hun gelderse merrie niet ster krijgen (ligt uiteraard aan het KWPN en niet aan het paard) komen het bij zo'n nieuw stamboekje weer proberen. Alleen een bloedeis van 75%, en als ik dan in de site van Van Lijssel ga schrappen blijven er bijzonder weinig paarden over die dat ook daadwerkelijk halen en nog leven. Zonder enige vorm van bloedverruiming redden we het niet, dan mag er van mij dus een hengst met 70 % gelders bloed goedgekeurd worden die wel aan het gelderse type en de veelzijdigheid voldoet. Zethar is een mooi voorbeeld van een modern gelders paard en hij kan op klassieke merrie's goed werk doen.

Jornsy: leg mij eens uit waarom je op de man speelt (of vrouw), want ik kom verder geen opbouwende posts van je tegen, alleen wat andere mensen zgn niet goed doen, maar geen positieve inbreng van jezelf. Juist de mensen die op deze manier communiceren geven mij de overtuiging dat de gelderse richting ophoudt te bestaan als we bij het KWPN weggaan en we met zulke mensen verder moeten.

En wat voor hengst iemand op zijn gelderse merrie gebruikt is een ieders eigen zaak. Of ze er nu een gelderse hengst, een rijpaardhengst of van mijn part een shetlander opzetten, we leven gelukkig in een vrij land.
En daarbij, kinderen uit een klassieke gelderse moeder en een rijpaard vader die goed in de sport presteren zijn prima reclame voor het gelderse paard als sportpaard en sportpaard ouderdier.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:41

De Gelderlander Paard Associatie heeft met het KWPN overlegd over de instandhouding van het Gelders paard (met niet alleen een exterieur dat daar op lijkt, maar ook met de genetische kwaliteiten waar door het Sgldt op is geselecteerd). Herstel van het originele Sgldt-vereiste van Gelders bloed bleek voor het KWPN (vertegenwoordigd door René v.d. Kuil, Louis v.d. Velden en Hans Krudde) onaanvaardbaar.
Dit gesprek gaat nu de Minister dus aan met het KWPN.

Wat het verschil is tussen veelzijdig Gelders bloed (inclusief uit het buitenland geïmporteerde veelzijdige Sgldt-hengsten) en ongewenst eenzijdig Sprt-rijpaardbloed heb ik op pagina 3 van dit topic proberen uit te leggen.

Wat een klassiek Gelders paard was heb ik op pagina 2 van dit topic proberen duidelijk te maken met de foto van een Sgldt-kroonmerrie geboren in 1966. Deze merrie staat ook nu nog model voor een elegant Gelders paard.

Iedereen mag iets anders fokken als hij wil, maar noem het dan geen Gelders paard. Die eeuwenoude naam behoort toe aan dit zeldzame huisdierras.
Fokkers in Gelderland hebben in 1925 (oprichting GPS) en 30 jaar geleden (Vereniging van Fokkers en Liefhebbers van het Basispaard) er hard voor moeten knokken om het elegante veelzijdige paard te laten voortbestaan en dat gebeurt nu opnieuw door de Gelderlander Paard Associatie, hopelijk weer met succes.

Anoniem

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:21

De merrie die je op pagina 2 noemde was ook geen 100 % gelderse merrie, zoals eronder ook duidelijk te lezen is.
Als je werkelijk alleen origineel Sgldt bloed wilt in het gelderse stamboek dan denk ik niet dat je reeel bezig bent. Dat is er namelijk niet meer. Zelfs als je de 75 % eis aanhoudt is die basis niet breed genoeg om er een stamboek op draaiende te houden. Ik ben op zich wel voor wat vreemde inbreng, mits het gelderse fokdoel niet uit het oog verloren wordt. En dat moet je met me eens zijn, want je hele website is met dat soort paarden gevult.

Ik wens je veel succes met je GPA, ik steun de gedachte erachter, het voortbestaan van het gelders paard, maar je anti-KWPN beleid en het op de man spelen doet jou en je organisatie geen goed, en daarmee het GPA ook niet.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:42

Helemaal mee eens!!!!!!!!!!!!

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:22

[***] schreef:
De merrie die je op pagina 2 noemde was ook geen 100 % gelderse merrie, zoals eronder ook duidelijk te lezen is.
Als je werkelijk alleen origineel Sgldt bloed wilt in het gelderse stamboek dan denk ik niet dat je reeel bezig bent. Dat is er namelijk niet meer. Zelfs als je de 75 % eis aanhoudt is die basis niet breed genoeg om er een stamboek op draaiende te houden. Ik ben op zich wel voor wat vreemde inbreng, mits het gelderse fokdoel niet uit het oog verloren wordt. En dat moet je met me eens zijn, want je hele website is met dat soort paarden gevult.

Ik wens je veel succes met je GPA, ik steun de gedachte erachter, het voortbestaan van het gelders paard, maar je anti-KWPN beleid en het op de man spelen doet jou en je organisatie geen goed, en daarmee het GPA ook niet.

Ik ben niet anti-KWPN en de Gelderlander Paard Associatie evenmin. Maar het KWPN is anti-Gelders paard en dat op een heel achterbakse wijze. Normaal worden belangrijke wijzigingen in het fokbeleid eerst in In de Strengen gepubliceerd, dan wordt er in de afdelingsvergadering met de leden over gesproken en daarna wordt er pas een besluit genomen. Bij de verhoging van het percentage Gelders bloed van 75% naar 87,5% op voorstel van een commissie bestaande uit Gert v.d. Veen, Karel van Leijden en Ria Hekkert is dit wel gebeurd. Waarom is dit bij iets zo belangrijks als de afschaffing van de Gelderse bloedvoering niet gedaan, en nog wel tegen een besluit van de ledenvergadering van de Categorale Afdeling Gelders Paard in? Als jij het weet mag je het zeggen.

Veel nieuwe fokkers weten niet wat er allemaal is voorgevallen en door wie. Het noemen van de namen van de betrokkenen maakt duidelijk wat ieders bijdrage is. Aan hen mag gevraagd worden daar uitleg over te geven. Dát ze er geen uitleg over willen geven is iets anders.
Volgend jaar ben ik 40 jaar lid van het KWPN. Ik hoop dat dan het puinruimen achter de rug is en we weer een open en eerlijke club zijn.

Origineel Sgldt-bloed zijn alle bloedlijnen die door het toenmalige stamboek heel bewust in het Sgldt zijn ingeschreven en niet naar het Sportregister zijn verwezen. Bij het Sgldt stond veelzijdigheid en met name de geschiktheid voor de landbouw voorop en bij het Sportregister juist niet, maar dat heb ik op de vorige pagina van dit topic al uitgelegd.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:08

Nou hieronder heb ik de motie gekopieerd waarover dit hele verhaal gaat.(Geen idee hoe je een link moet plaatsen)
Ik heb hem voor de leesbaarheid een klein beetje uitelkaar getrokken.


Page 1
28 286DierenwelzijnNr. 113MOTIE VAN DE LEDEN ORMEL EN SNIJDER-HAZELHOFF

Voorgesteld tijdens het Notaoverleg van 4 februari 2008

De Kamer,gehoord de beraadslaging,van mening, dat het fokbeleid van paarden niet eenzijdig op topsportgericht dient te zijn, maar dat karaktereigenschappen en geschiktheid voorrecreatieve doeleinden ook een uitgangspunt van het fokbeleid voorpaarden dienen te zijn;constaterende,

dat het Gelderse paard vanwege zijn karaktereigen-schappen zeer geschikt kan zijn voor recreatieve doeleinden en als politie-paard;van mening,

dat het Gelders paard behoort tot de zeldzame huisdier-rassen en dat behoud van bloedlijnen van dit ras uit een oogpunt vanbehoud van biodiversiteit gewenst is;

van mening, dat onderzocht dient te worden of onder auspiciën van hetKoninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland (KWPN) een stam-boek van oorsprong voor het Gelderse paard kan worden opgericht;

verzoekt de regering in overleg met het KWPN te bevorderen dat detoekomst van het Gelderse paard veilig wordt gesteld,en gaat over tot de orde van de dag.

OrmelSnijder-HazelhoffTweede Kamer der Staten-Generaal2Vergaderjaar 2007–2008KST1151640708tkkst28286-113ISSN 0921 - 7371Sdu Uitgevers’s-Gravenhage 2008Tweede Kamer, vergaderjaar 2007–2008, 28 286, nr. 113



Deze motie is voor mij voor op verschillende manieren interpreteerbaar. Wat bedoelen ze met behoud van bloedlijnen? Welke bloedlijnen bedoelen ze. Er wordt volgens mij nergens gesproken over minimaal 75% oorspronkelijk gelders bloed.
Met Cabochon behoud je dan toch de bloed lijnen van Kroonprinses, Commandant en Ulex?

En een eigen stamboek onder auspicien van het KWPN? Wat verandert er dan precies?

Wat vinden jullie hiervan?

Jonsy
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-09-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:30

Janne, ik wil niets op de man spelen, maar als ik een mening geef en die wordt meteen getorpedeerd dan word ik wel persoonlijk. Leuk dat je mijn gangen natrekt op Bokt. Ik ben niet negatief, maar wel realistisch. Mijn ervaring is dat er een hoop mensen in de paardenwereld wel denken te weten waar ze het over hebben en dat iedereen dan ook maar zo moet denken zoals zij doen. Ik ben het daar niet mee eens. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Iedereen is inderdaad vrij om te fokken wat hij of zij wil. Je ziet nu ook dat men volbloed arabieren fokt met het Fries ras. Dit doet men om het Friese ras wat pittiger te krijgen. Men moet het zelf weten, maar ik zou er wel moeite mee hebben als men dan zegt dat men een Fries paard heeft.
Ik heb ooit een merrie gezien. Vader van moeder was Appolonius XX en vader was Elegant. Deze merrie stond te boek als GP. Ik begrijp niet waarom zij als GP te boek stond en ik denk dat door dit soort beslissingen je het GP maar moet afschaffen en over moet gaan op het KWPN. Dat is toch al een verzamelnaam.

Jonsy
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-09-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:32

Tolstoj, inderdaad een vaag bericht. Ik ben benieuwd wat de komende tijd hierover nog gepubliceerd wordt.