Tweede Kamer redt het Gelders paard

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:07

AWvL schreef:
Ten tijde van het Sgldt en daarvoor zijn alle dochters van de hengsten onderworpen aan de strenge selectie in de landbouw. Zo is van de kinderen van de Franse hengst L'Invasion destijds 60% voortijdig bij de slager beland.

Misschien een ideen om in het "nieuwe" gelderse stamboek op te nemen dat een paard VRIJ moet zijn van l'invasion-bloed......... Nagelbijten / Gniffelen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:14

Op de HK werd een fokker van Gelderse paarden geeerd omdat er een paard van hem in een internationaal vierspan loopt.
Ik vraag me nu af of al die andere fokkers van internationale vierspanpaarden ook een cheque krijgen en zo nee waarom deze dan wel

Het geeft duidelijk de tweeslachtigheid van het denken aan. Aan de ene kant beroept men zich op de veelzijdigheid van de Gelderse paarden en geeft af op de andere fokkers die alleen voor de topsport zouden fokken.
Aan de andere kant geurt men met de paar Gelderse paarden die in de topsport terecht komen.
Die krijgen naast hun fok subsidies dus ook prijzen voor zaken die bij de sportfokkerij normaal zijn en niet financieel ondersteund worden.
Wat wil men nu eigenlijk bij de Gelderse fokkerij????

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:53

Die vraag moet je aan het KWPN stellen.
De Gelderlander Paard Associatie geeft niet af op de fokkers die alleen voor de topsport fokken, dat moet iedereen zelf weten, maar komt op voor het Gelders paard. Zoals de Gelderlander Paard Associatie ook niet tegen het KWPN is. Maar het KWPN is sinds enkele jaren tegen het vereiste van Gelders bloed, terwijl ze zelf kort daarvoor het minimum-percentage van 75% nog verhoogd hebben naar 87,5% omdat dit "ruimte biedt voor verbreding van de bloedopbouw zonder dat het basispaard een vergaarbak wordt van minder geslaagde rij- of tuigpaarden". Wie kan dat nog volgen? Het KWPN weigert daar uitleg over te geven.

nicolaas
Berichten: 80
Geregistreerd: 23-07-07

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:08

Kan iemand mij vertellen wat jullie verstaan met een "zuiver" Gelders paard is. Ik heb zelf een Koss x Goudsmid x Statuur x Irak en ik heb altijd gedacht dat dit een 100% Gelderse was, maar als ik sommige begrijp vinden een aantal mensen dat afstammingen van Amor niet als Zuiver Gelders kunnen worden aangemerkt. Maar als ik verder terug kijk kom ik via de moederlijn ook terug op niet-gelderse paarden zoals Normann, L'invasion, Diedrich (Old), Reveil (Frans). Heb ik nu in de ogen van bepaalde mensen geen zuiver Gelders paard?

Is het Gelderse ras niet gewoon opgebouwd uit meerdere rassen? Hoort dit niet gewoon bij de geschiedenis van het Gelderse Ras? Als ik al die stambomen bekijk bestaan er bijna geen 100% zuiver Gelderse paarden. In elke lijn zit uiteindelijk wel iets aan "vreemd" bloed (old. Hannoveraan etc). Ik zou het foktechnisch (inteelt) zeer onjuist vinden om die dieren uit te sluiten.

Vele rassen van verschillende diersoorten zijn toch op deze manier ontstaan. De Fries is ook niet zomaar "geboren" maar in het verre verleden ook gekruisd met Spaanse en Arabische hengsten (er bestonden zelfs witte Friezen) waarna er uiteindelijk een gesloten stamboek is ontstaan.

Brigitte

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:02

nicolaas schreef:
Kan iemand mij vertellen wat jullie verstaan met een "zuiver" Gelders paard is. Ik heb zelf een Koss x Goudsmid x Statuur x Irak en ik heb altijd gedacht dat dit een 100% Gelderse was, maar als ik sommige begrijp vinden een aantal mensen dat afstammingen van Amor niet als Zuiver Gelders kunnen worden aangemerkt. Maar als ik verder terug kijk kom ik via de moederlijn ook terug op niet-gelderse paarden zoals Normann, L'invasion, Diedrich (Old), Reveil (Frans). Heb ik nu in de ogen van bepaalde mensen geen zuiver Gelders paard?

Is het Gelderse ras niet gewoon opgebouwd uit meerdere rassen? Hoort dit niet gewoon bij de geschiedenis van het Gelderse Ras? Als ik al die stambomen bekijk bestaan er bijna geen 100% zuiver Gelderse paarden. In elke lijn zit uiteindelijk wel iets aan "vreemd" bloed (old. Hannoveraan etc). Ik zou het foktechnisch (inteelt) zeer onjuist vinden om die dieren uit te sluiten.

Vele rassen van verschillende diersoorten zijn toch op deze manier ontstaan. De Fries is ook niet zomaar "geboren" maar in het verre verleden ook gekruisd met Spaanse en Arabische hengsten (er bestonden zelfs witte Friezen) waarna er uiteindelijk een gesloten stamboek is ontstaan.

Brigitte


Haha! Haha! Haha! helemaal mee eens Pling

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:27

voor mensen die Duits goed beheersen:

dit is een club die zeeeer veel overeenkomsten heeft, alleen wat noordelijker

http://ostfriesen-alt-oldenburger.de/cm ... p?idcat=21

#NB (bedoeld om de consequenties te laten zien van een kleine stroming, wat Sarabande ook al heeft vermeld).

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:31

fusie.......... Knipoog

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:59


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15935
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:05

Nou...dan is het probleem van een te smalle populatie er dus ook niet.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:13

Zijn op zich geen vreemde paarden volgens mij, die OstFriesen. Ben benieuwd naar hun beweging.

Opvallend weinig vossen bij die dekhengsten trouwens.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:29

Pletje123 schreef:
Opvallend weinig vossen bij die dekhengsten trouwens.

Extra argment voor een fusie....... Knipoog

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:53

ben ik niet met je eens Bloos

was laatst op een wedstrijd reden zes zwarten of zwartbruine paarden los in de voorring en
in de wedstrijdring liep een zwarte ruin zijn proefje; tjonge jonge wat saai Cool

Wilders zou er gek van geworden zijn Clown

beetje diversiteit in model en kleur vind ik wel zo leuk Haha!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:27

Leonora schreef:
beetje diversiteit in model en kleur vind ik wel zo leuk Haha!

Daarom juist die fusie!
De vossen van Gelderland, de donkeren van de OstFriezen....... Ja

Anoniem

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:44

Ik zou niet snel een groninger op mijn gelderse merrie zetten alleen om een andere kleur te krijgen. Sterker nog, ik vind mijn rode vos veel mooier dan die vaalzwarten.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:36

[***] schreef:
Ik zou niet snel een groninger op mijn gelderse merrie zetten alleen om een andere kleur te krijgen. Sterker nog, ik vind mijn rode vos veel mooier dan die vaalzwarten.

Zo'n Groninger van 1.54 met korte pootjes komt er niet eens op........... Knipoog

Talonius

Berichten: 1393
Geregistreerd: 26-06-07

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:41

CGJ12 schreef:
[***] schreef:
Ik zou niet snel een groninger op mijn gelderse merrie zetten alleen om een andere kleur te krijgen. Sterker nog, ik vind mijn rode vos veel mooier dan die vaalzwarten.

Zo'n Groninger van 1.54 met korte pootjes komt er niet eens op........... Knipoog


Mijn zwartbruine Groninger van 1.69 redt het met gemak hoor!! Clown Clown
En [***], ik heb in het verleden ook een vos gehad en blijf toch een zwak hiervoor houden hoor, maar moet zeggen dat ik met die zwarte wel een hoop aandacht krijg op concours Haha!

Anoniem

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:50

Ik houd niet zo van aandacht Knipoog
Ik zou op mijn Parcival merrie best een keer een 100 % groninger willen gebruiken in het kader van de bloedspreiding (al ben ik dan mijn KWPN papier wel kwijt), maar dan wel 1 met minstens zoveel kwaliteit als de merrie zelf en die zijn er niet veel. Volgens mij zelfs niet één zonder vreemd bloed.

hananya

Berichten: 1047
Geregistreerd: 26-04-05

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:09

Even een stipje.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:29

CGJ12 schreef:
Leonora schreef:
beetje diversiteit in model en kleur vind ik wel zo leuk Haha!

Daarom juist die fusie!
De vossen van Gelderland, de donkeren van de OstFriezen....... Ja


jij bent iets te eenzijdig bezig Clown

oké we gebruiken voor de Gelderse vossen een donkere hengst,

maar dan toch voor die saaie zwarte/donkerbruine rijpaarden een mooie vos Pling

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:27

nicolaas schreef:
Kan iemand mij vertellen wat jullie verstaan met een "zuiver" Gelders paard is. Ik heb zelf een Koss x Goudsmid x Statuur x Irak en ik heb altijd gedacht dat dit een 100% Gelderse was, maar als ik sommige begrijp vinden een aantal mensen dat afstammingen van Amor niet als Zuiver Gelders kunnen worden aangemerkt. Maar als ik verder terug kijk kom ik via de moederlijn ook terug op niet-gelderse paarden zoals Normann, L'invasion, Diedrich (Old), Reveil (Frans). Heb ik nu in de ogen van bepaalde mensen geen zuiver Gelders paard?

Is het Gelderse ras niet gewoon opgebouwd uit meerdere rassen? Hoort dit niet gewoon bij de geschiedenis van het Gelderse Ras? Als ik al die stambomen bekijk bestaan er bijna geen 100% zuiver Gelderse paarden. In elke lijn zit uiteindelijk wel iets aan "vreemd" bloed (old. Hannoveraan etc). Ik zou het foktechnisch (inteelt) zeer onjuist vinden om die dieren uit te sluiten.

Vele rassen van verschillende diersoorten zijn toch op deze manier ontstaan. De Fries is ook niet zomaar "geboren" maar in het verre verleden ook gekruisd met Spaanse en Arabische hengsten (er bestonden zelfs witte Friezen) waarna er uiteindelijk een gesloten stamboek is ontstaan.

Brigitte

Helemaal mee eens.
Bij de omvorming naar rijpaard heeft men hier een onderscheid gemaakt tussen buitenlandse veelzijdige bloedlijnen die nog wel in de fokkerij van het Gelders paard pasten (Amor pref Sgldt, Eclatant keur Sgldt) en de rijpaardbloedlijnen die daar niet in pasten (Apalatin pref Sprt, Doruto pref Sprt) en die laatste zijn in een apart Sportregister (Sprt) ondergebracht.
Alle warmbloedstamboeken in het buitenland hebben bij de opkomst van de tractor het fokdoel veranderd en de paarden met heel ander bloed gewoon in hetzelfde register geregistreerd als er hun originele veelzijdige paard. Dus daar bleef de naam, maar de inhoud veranderde.
Doordat in Nederland naast het veelzijdig Gelders paard een apart Sportregister werd ingesteld voor eenzijdig rijpaardbloed, zijn hier in het Gelders paard de oude veelzijdige genen bewaard gebleven.

Afbeelding
Gambo (1927 - 1946)

De preferente Groninger hengst Gambo is in Oldenburg geboren en via de Groninger fokkerij zijn diens genen ook wel in de Gelderse fokkerij gebruikt. Omdat de "deskundigen" niet verder (willen) kijken dan hun neus lang is zeggen ze "Oldenburger is Oldenburger" en dus komen volgens hen de bloedlijnen van het moderne Oldenburger rijpaard ook overeen met het Gelders bloed. En omdat de tegenwoordige Oldenburger hetzelfde is als het KWPN-rijpaard zijn ook die bloedlijnen door het KWPN in de Gelderse fokkerij gelijkgesteld aan Gelders bloed.
Deze bewering die het KWPN 10 jaar geleden plotseling bedacht heeft, dat Gelders bloed niet bestaand, is dus een drogredenering. Het Gelders paard met zijn veelzijdige fokdoel is een heel ander ras dan de moderne eenzijdige rijpaarden met heel andere bloedlijnen.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:30

De bewering van het KWPN dat democratisch tot afschaffing van het vereiste van Gelders bloed in de Gelderse fokkerij is besloten, is al even onjuist. Tegen een besluit in van de ledenvergadering van de Afdeling Gelders Paard, heeft het bestuur van het KWPN dat besloten op voorstel van de Fokkerijraad Gelders Paard (voorzitter Louis v.d. Velden, vice-voorzitter Teus Jansen). Vervolgens heeft de ledenvergadering besloten dat het oorspronkelijke vereiste van minimaal 75% Gelders bloed door het KWPN weer hersteld moest worden. Dit is nooit uitgevoerd. Afdelingsvoorzitter was toen Louis v.d. Velden en voorzitter van de Fokkerijraad was Teus Jansen. In een ander topic heb ik al eerder gezegd dat zij hoogverraad hebben gepleegd tegen het Gelders paard. In de eerstgenoemde afdelingsvergadering was de directeur/hoofdinspecteur en in de andere vergadering was de algemeen voorzitter van het KWPN aanwezig.
Een onafhankelijke enquête van de Stichting Zeldzame Huisdierrassen onder alle Gelderse fokkers is drie jaar geleden door het KWPN niet gepubliceerd (zie: http://www.gelderlanderhorse.nl/nederln ... 61104.html ).
Ook weer nu worden de fokkers door het KWPN niet geïnformeerd en wordt de waarheid verdraaid.
Dat verstaat het KWPN dus onder democratie.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 00:08

Dat is asociaal om met namen te gaan gooien! en dan termen zoals hoogverraad; schandalig! De 75 % eis is destijds alleen maar vervallen om op die manier makkelijker een keer 'schoon' en passend bloed, inderdaad uit het buitenland, te kunnen gebruiken Pling

Ik neem aan dat zelfs jij tijdens de hengstenshow GP, afgelopen vrijdag, genoeg mooie en duidelijk Gelderse paarden hebt gezien Ach gut

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 00:53

De Gelderse fokkerij in het hart aantasten door het vereiste van een Gelderse bloedvoering af te schaffen tegen besluiten van de ledenvergadering in is zonder meer hoogverraad.
Waarom is er alles aan gedaan om aan de fokkers niet uit te leggen waarom het KWPN eerst het minimum-percentage Gelders bloed in 1990 heeft verhoogd van 75% naar 87,5% en het in 1998 volledig heeft afgeschaft. Zonder enige uitleg aan de fokkers (zie: http://home.vianetworks.nl/users/lijsse ... redhgp.htm ). En die verantwoording wordt nog steeds geweigerd.

Jonsy
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-09-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:46

Leuk dat je met twee Gelderse merries fokt. Gezien je uitingen op dit onderwerp zou ik betreffende persoon (ik zal geen naam noemen) aanraden aan eenieder te vertellen, dat je rijpaarden fokt en geen Gelderse paarden. Je sabelt het hele Gelderse type naar beneden en vertelt toch dat je met Gelderse merries fokt. En dan vervolgens zeggen dat ik de klok heb horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt. Ik heb echter wel meer kennis van het Gelderse ras dan dat jij zomaar uit. En namen mogen best genoemd worden vind ik. Ik denk dat er heel veel mensen wensen, dat het GPA het Gelders paard als stamboek zelfstandig moet gaan beheren. Ga maar eens goed kijken wat de eigenschappen van een Gelders paard zijn. In Zethar mogen dan wel wat andere bloedlijnen bij zitten, maar qua gangen valt hij zeker onder de eigenschappen van een Gelders paard. Heb je ooit een ander ras zulke gangen zien tonen, als hij afgelopen vrijdagavond?

Voor je iemand terecht wijst en aanraadt om naar de voorrondes van de Hengstenkeuring te gaan. Ik weet er meer van dan jij denkt! Misschien kun je de volgende keer je commentaar wat genuanceerder geven L.

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Re: Tweede Kamer redt het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:31

AWvL schreef:
De Gelderse fokkerij in het hart aantasten door het vereiste van een Gelderse bloedvoering af te schaffen tegen besluiten van de ledenvergadering in is zonder meer hoogverraad.
Waarom is er alles aan gedaan om aan de fokkers niet uit te leggen waarom het KWPN eerst het minimum-percentage Gelders bloed in 1990 heeft verhoogd van 75% naar 87,5% en het in 1998 volledig heeft afgeschaft. Zonder enige uitleg aan de fokkers (zie: http://home.vianetworks.nl/users/lijsse ... redhgp.htm ). En die verantwoording wordt nog steeds geweigerd.


Wellicht ondersteuning uit onverwachte hoek, in een politieke strijd is een term als hoogverraad m.i. gewoon toegestaan. Zeker om aan te geven hoe serieus men de eigen zaak neemt.