Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:21

Kuggur schreef:
En weer een topic waaruit blijkt dat het met de de kunde van (en het respect voor) de verkeerswet van de meeste ruiters bar slecht gesteld is. Met zo´n attitude duurt het vast niet lang meer voor jullie met je "onvoorspelbare vluchtdieren" niet meer toegelaten worden op de openbare weg. En terecht.

Ehh... sorry... ik begrijp niet helemaal wat je hier mee wilt zeggen Verward ...

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:44

Dat paardrijden op de openbare weg wordt verboden wanneer de ruiters zich zo op blijven stellen. (medeweggebruikers de schuld geven en mensen niet bedanken wanneer ze rekening met hen houden)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:57

Ik denk dat het duidelijk is wat Kuggur wil zeggen:
Zolang de (meerderheid van de) ruiterij (die nog steeds maar een relatief klein deel van de verkeersdeelnemers vertegenwoordigt) keer op keer laat zien dat deze geen respect en begrip heeft voor verkeersregels en medeweggebruikers, en bovendien steeds weer bewijst dat ze hun voertuigen in normale verkeerssituaties niet onder controle kunnen houden, is het niet ondenkbaar dat paarden en ruiters op de openbare weg verboden zullen worden.

Die mensen die serieus denken/vinden dat dit niet over hen gaat, hoeven zich natuurlijk niet aangesproken te voelen. Helaas zullen ook zij daar weinig aan hebben wanneer zo'n verbod er komt.

Asjemenauw

Berichten: 521
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 01:24

Ikeje schreef:
Milly_ schreef:
heb ook eens meegemaakt dat mijn paard uithaalde naar een fietser, gelukkig reed hij op redelijjke afstand en hebben we hem niet geraakt... Achja dieren blijven dieren hé


Ik denk niet dat de fietser zo'n opmerking zou kunnen waarderen. Hoewel ik een groot voorstander ben van buitenritten vind ik dat de ruiter verantwoordelijk blijft voor zijn paard. Die man kiest er niet voor om te gaan fietsen op een ruiterpad, maar de ruiter wel om te gaan rijden op een fietspad. Met een opmerking als 'dieren blijven dieren' schiet niemand iets op. Hoe zorg je ervoor dat dit de volgende keer niet meer gebeurd.


Uhhhh???
Dus als je ongelukkig genoeg bent om te wonen in een gedeelte van ons kikkerlandje waar geen of nauwelijks ruiterpaden zijn, mag je met je paard niet naar buiten?
Nederland is bijna geasfalteerd voor de fietsers! En de automobilisten natuurlijk.
De hond kan al bijna nergens meer even los van riem. Nu kan je met je paard ook al niet meer van de manege af. Moet toch niet gekker worden.

Iedere deelnemer aan het verkeer heeft zich aan de regels te houden. Een beetje respect zou ook niet verkeerd zijn. Vermogen om situaties goed in te schatten is helemaal gewenst. Maar dan nog ... Een dier is een dier en blijft een dier. Zolang de hersenen van het paard niet direct gelinkt zijn naar die van de ruiter ... is er geen manier om te voorspellen waar jouw dier wel of niet van gaat schrikken. Voorzichtigheid blijft geboden. En ongelukjes kunnen gebeuren.

Heel erg jammer voor de fietser. Hopenlijk is de man van de schrik bekomen en genezen zijn wonden voorspoedig.


Ik vind dat ruiters een tekst moeten dragen als ze buiten gaan rijden. Pas op: zwenkt uit! Rustig passeren! Afstand bewaren is ledenmaten besparen / voorkomt blikschade! Dat soort kreten. Dat lijkt mij voor de weggebruikers die helemaal nul verstand hebben van paarden (in het verkeer) wel zo handig.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:36

oomens schreef:
Adil18 schreef:
Je kunt trainen wat je wilt, dit soort reacties krijg je er echt niet uit...Een paard is en blijft een vluchtdier, deze reacties zijn heel natuurlijk....


@Adil 18: Een paard is géén vluchtdier. Paarden kunnen van nature wel schrikachtig zijn, maar hoe een paard reageert op een schrikreflex, is gedrag, en staat zeker niet van tevoren helemaal vast.


Volgens mij heb je een paar biologielessen gemist. Het paard is zeker wel een vluhtdier. De grote steppen waren vroeger zijn leefgebied, het enige wat een paard kon doen om zich te weren is zeer alert blijven en rennen in geval van nood. Dit zit nog steeds in een paard. Waanneer een paard zich bedreigd voelt, is vluchten voor de meeste paarden de enige optie. Sla elk boek er maar op na en je zult het vinden...

Ik ben nu ook bezig met mijn Basispass Pferdekunde (basispas paardenkunde) omdat ik o.a. mijn menbewijs wil gaan halen (voor verzekering etc. veel beter en makkelijker), ook hier wordt in het boek en tijdens de lessen er zo op gehamerd dat een paard een vluchtider is met zeer scherpe zintuigen, vandaar ook de soms voor ons onverklaarbare reacties...

Nog even ter overtuiging een stukje uit de Paarden-encyclopedie :

"Als een paard iets doet volgens zijn instinct, bedoelen we daarmee dat een bepaald gedrag is aangeboren. Het id dus niet aangeleerd of gewijzigd door ervaring of ondervinding. Een voorbeeld hiervan is het vluchtgedrag van een paard. Van nature zijn paarden vluchtdieren. Als er gevaar dreigt, zullen ze zich willen redden door hard weg te rennen. Een paard dat schrikt, zal instinctief altijd wegrennen."

Ik denk dat als je lang genoeg met paarden om bent gegaan, dit ook een vaststaand feit is. Lachen

am_vanes

Berichten: 692
Geregistreerd: 12-11-07

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:43

Gister nog meegemaakt....een grote groep fietsers.... ze bleven maar achter ons hangen.... dus wij gaan aan de kant met de paarden.... maar nee hoor..... ohhh wat eng.... we durven er niet langs... dus lekker erachter blijven fietsen..onze paarden werden er kriegel van... ik zeg nog. 'als jullie nou doorfietsen gebeurt er niets!'( paard schrikt immers ook niet van een wielrenner of een scooter). Dus ja... met ongeveer 10 fietsen tegelijk erlangs.... wat een dombo;s zeg... paard van mijn vriendin werd gewoon het fietspad afgeduwd de weg op!!!!! auto's toeteren...

Dit was buiten de bebouwde kom...dus paarden mogen daar volgens mij wel op het fietspad?

ik word er wel eens moedeloos van als ik merk hoe weinig mensen zich bewust zijn van het feit dat paarden ook soms in het verkeer lopen , maar rekening houden ho maar!
Laatst bijgewerkt door am_vanes op 18-02-08 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:43

CharleyT schreef:
Uithalen naar een fietser is geen vluchtreactie hoor, dan had ie de benen gewnomen en had de ruiter zelf problemen gehad. Hier wordt gemept door een paard naar een fietser, da's helemaal foute boel en heus te voorkomen. Als politiepaarden bij elke beweging van achter, uit zouden halen was de bereden politie al opgedoekt wegens TE GEVAARLIJK!
En dan nog wat: oude man of jonge gozer, oma of jonge blom, voor iedereen is het knap waardeloos als je zo opzij gesmakt wordt. En door een dier dat daar officieel niet eens hoort te lopen. HET IS EEN FIETSPAD!!!


Rustig, rustig...Het paard haalde niet uit (staat in ieder geval niet in het bericht) maar draaide zijn achterlijf weg. Dit kan hel goed een voorvloeisel uit het vluchtgedrag van het paard zijn. Hoer er wel rekeing mee dat er een ruiter op zijn rug zit die hem in zijn vlucht wil belemmeren...!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:50

amondi schreef:
Idd charleyT, een ruiter moet zijn paard onder controle kunnen houden! Ten alle tijden. punt! uit!

Het zou me niks verbazen als de ruiter een proces verbaal krijgt wegens artikel 5, het in gevaar brengen van mede weg gebruikers en zich op het fietspad bevinden, wat niet is toegestaan!


Oh ja? En wat als je een hond achter je aan krijgt en je hebt net een paard wat als de dood is voor honden? Je passeert een bouwgebied en op dat moment volgt een enorme knal door een metalen plaat die ze laten vallen? Je rijdt langs een stuk zeil dat net begint te wapperen als jij er langs rijdt? Je rijdt door een nieuwbouw langs een tuin waar net een sproei-instalatie begint te werken? Je maakt een buitenrit en vlak voor je schiet net een fazant omhoog?

Je rijdt langs een kadaver (van een dode koe voor mij paard, paarden zijn bang voor die geur) en net op dat moment wil jou iemand passeren, terwijl je paard een stap opzij zet, we van de dode koe...?

Daar sta je dan, denk je nu werkelijk dat je die kleine reacties onder controle hebt? Nee. Uiteindelijk ben jij maar een wezentje die 10 keer minder weegt en als het er op aan komt is gen mens opgewassen tegen de kracht van een paard. Als een paard er echt vandoor wil, of echt naar links wil springen om dat ene enge object uit te wijken, dan ben je nergens meer...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:00

En nog steeds een overvloed van goede argumenten (van ruiters en menners notabene) om paarden uit het openbare verkeer te weren.
Nee, je mag nergens met je paard op het fietspad...Als je voertuig (paard) onder bepaalde, in het openbare verkeer gangbare, omstandigheden oncontroleerbaar wordt (zoals hier door meerdere posters wordt beweerd), ben je een onacceptabel gevaar voor je medeweggebruikers.
Het is toch totaal van de pot gerukt om te argumenteren dat je met je knol veiliger bent op het fietspad en daar daarom tegen de verkeerswet in recht op hebt?! Motorrijders zouden dezelfde redenatie kunnen houden en ook op het fietspad gaan rijden.
Ik hoop van harte dat de ruiter uit de startpost aangeklaagt is en fors bestraft voor de schade die zij/hij veroorzaakt heeft.

Qerty
Berichten: 2019
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:26

Asjemenauw schreef:
Ikeje schreef:

Ik denk niet dat de fietser zo'n opmerking zou kunnen waarderen. Hoewel ik een groot voorstander ben van buitenritten vind ik dat de ruiter verantwoordelijk blijft voor zijn paard. Die man kiest er niet voor om te gaan fietsen op een ruiterpad, maar de ruiter wel om te gaan rijden op een fietspad. Met een opmerking als 'dieren blijven dieren' schiet niemand iets op. Hoe zorg je ervoor dat dit de volgende keer niet meer gebeurd.


Uhhhh???
Dus als je ongelukkig genoeg bent om te wonen in een gedeelte van ons kikkerlandje waar geen of nauwelijks ruiterpaden zijn, mag je met je paard niet naar buiten?
Nederland is bijna geasfalteerd voor de fietsers! En de automobilisten natuurlijk.
De hond kan al bijna nergens meer even los van riem. Nu kan je met je paard ook al niet meer van de manege af. Moet toch niet gekker worden.

Iedere deelnemer aan het verkeer heeft zich aan de regels te houden. Een beetje respect zou ook niet verkeerd zijn. Vermogen om situaties goed in te schatten is helemaal gewenst. Maar dan nog ... Een dier is een dier en blijft een dier. Zolang de hersenen van het paard niet direct gelinkt zijn naar die van de ruiter ... is er geen manier om te voorspellen waar jouw dier wel of niet van gaat schrikken. Voorzichtigheid blijft geboden. En ongelukjes kunnen gebeuren.

Heel erg jammer voor de fietser. Hopenlijk is de man van de schrik bekomen en genezen zijn wonden voorspoedig.


Ik vind dat ruiters een tekst moeten dragen als ze buiten gaan rijden. Pas op: zwenkt uit! Rustig passeren! Afstand bewaren is ledenmaten besparen / voorkomt blikschade! Dat soort kreten. Dat lijkt mij voor de weggebruikers die helemaal nul verstand hebben van paarden (in het verkeer) wel zo handig.


Allereerst hoor je mij nergens zeggen dat je niet meer naar buiten mag! Waar het mij om gaat is dat de jíj in dat geval degene bent die ervoor kiest om met een voertuig te rijden waar je in een enkel geval nog wel de controle over kan verliezen. Ik zeg niet dat het de schuld van de ruiter is, maar wel de verantwoordelijkheid.
Ik heb zelf ook weleens meegemaakt dat mijn paard een sprong opzij deed. Vervolgens was het voor mij niet meer dan logisch dat ik vriendelijk lachte en sorry zei. Maar ik heb nog nooit een voorbijganger de schuld durven geven!
Ik snap wel dat een fietser inhaalt als hij achter een stappend paard fietst. Doe ik zelf ook.
Dat ik nou genoeg paardenkennis heb om dat niet in een tunneltje te doen is dan mooi meegenomen.

Als ik met mijn fiets of auto moet uitwijken en daardoor tegen een ander aanbots is het overmacht, maar ik kan daar toch niet de ander de schuld van geven?

Qerty
Berichten: 2019
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:29

Kuggur schreef:
Ik hoop van harte dat de ruiter uit de startpost aangeklaagt is en fors bestraft voor de schade die zij/hij veroorzaakt heeft.


Dat vind ik dan wel weer het andere uiterste.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:34

Kuggur schreef:
En nog steeds een overvloed van goede argumenten (van ruiters en menners notabene) om paarden uit het openbare verkeer te weren.
Nee, je mag nergens met je paard op het fietspad...Als je voertuig (paard) onder bepaalde, in het openbare verkeer gangbare, omstandigheden oncontroleerbaar wordt (zoals hier door meerdere posters wordt beweerd), ben je een onacceptabel gevaar voor je medeweggebruikers.
Het is toch totaal van de pot gerukt om te argumenteren dat je met je knol veiliger bent op het fietspad en daar daarom tegen de verkeerswet in recht op hebt?! Motorrijders zouden dezelfde redenatie kunnen houden en ook op het fietspad gaan rijden.
Ik hoop van harte dat de ruiter uit de startpost aangeklaagt is en fors bestraft voor de schade die zij/hij veroorzaakt heeft.


Aan de andere kant zouden de overige verkeerdeelnemers rekening kunnen houden met het feit dat een paard geen auto is....Het stopt niet altijd meteen wanneer je op de rem trapt of naar links of rechts wil (om het maar heel grof te zeggen).

Mensen willen met hun paarden buiten kunnen rijen. Nederland is een klein land, wat dus betekend dat er een soort van samenwerking en en grote vorm van acceptatie onderling moet zijn.

Ik zoek met mijn paarden tijden een buitenrit of koetstocht zoveel mogelijk de wegen op waar weinig verkeer is. Ten eerste omdat ik niet graag het verkeer wil ophouden en ten tweede om situaties als deze (man wordt van fiets geduwd) te voorkomen. Daartegenover verwacht ik wel van andere verkeersdeelnemers, mocht ik noodgedwongen toch met de koets of gewoon met het paard onder het zadel op een stuk weg komen waar veel verkeer is, dat zij mij en mijn paarden rustig benaderen.

Ik kan me bijvoorbeeld enerzijds erg opwinden wanneer en of ander stuk onbenul bij probeert te passeren terwijl ik met de koets onderweg ben (waar ik echt geen problemen mee heb! Ik ben mij er van bewust dat ik het verkeer op hou!). Het inhalen op zich is dan geen probleem, maar ze halen zo dicht langs de koets in en snijden mijn paarden dan zo de pas af, dat ik dan inwendig (en ook vaak genoeg hardop Bloos ) echt even moet schelden. Anderzijds snap ik ook dat er genoeg mensen op deze wereld zijn die niks met paarden te maken hebben en eenvoudig genoeg niet snappen waarom een paard op en bepaalde manier reageert en wanneer.

Ik sprak overigens laatst nog met een vrachtwagenchauffeur en we kregen het al snel over paarden. Hij vertelde me dat zijn ervaring hem inmiddels geleerd had nooit zonder na te denken aan een paard voorbij te jagen en wanneer hij een paard van achteren benaderde, wacht hij eerst tot de ruiter hem bemerkt heeft en een signaal afgeeft (bijvoorbeeld door op een oprit te gaan staan en te wachten, of toe te knikken e.d.). Als dat nou meer mensen zouden doen, denk ik dan...

Maar ook ruiters kunnen heel wat situaties voorkomen, door bijvoorbeeld even op en oprit te wachten, een akker op te rijden, desnoods zelfs even af te stappen. Vooral wanneer je met jonge paarden onderweg bent zou ik dit zeker doen! En mocht je echt per se alleen onderweg willen zijn (lang niet zo gezellig en verstandig, maar ik weet dat niet iedereen de optie van samen rijden heeft), zoek dan de stukken op waarvan je weet dat daar niet zo veel verkeer langs rijdt. Zoek het "echte gevaar" op met paarden waarvan je weet dat ze zich niet snel op laten jagen Ja

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 17:41

Adil18 schreef:
amondi schreef:
Idd charleyT, een ruiter moet zijn paard onder controle kunnen houden! Ten alle tijden. punt! uit!

Het zou me niks verbazen als de ruiter een proces verbaal krijgt wegens artikel 5, het in gevaar brengen van mede weg gebruikers en zich op het fietspad bevinden, wat niet is toegestaan!


Oh ja? En wat als je een hond achter je aan krijgt en je hebt net een paard wat als de dood is voor honden? Je passeert een bouwgebied en op dat moment volgt een enorme knal door een metalen plaat die ze laten vallen? Je rijdt langs een stuk zeil dat net begint te wapperen als jij er langs rijdt? Je rijdt door een nieuwbouw langs een tuin waar net een sproei-instalatie begint te werken? Je maakt een buitenrit en vlak voor je schiet net een fazant omhoog?

Je rijdt langs een kadaver (van een dode koe voor mij paard, paarden zijn bang voor die geur) en net op dat moment wil jou iemand passeren, terwijl je paard een stap opzij zet, we van de dode koe...?

Daar sta je dan, denk je nu werkelijk dat je die kleine reacties onder controle hebt? Nee. Uiteindelijk ben jij maar een wezentje die 10 keer minder weegt en als het er op aan komt is gen mens opgewassen tegen de kracht van een paard. Als een paard er echt vandoor wil, of echt naar links wil springen om dat ene enge object uit te wijken, dan ben je nergens meer...

Als jij niet zeker bent dat je dat soort dingen onder controle hebt bij jouw paard, hoor je niet op de openbare weg.
En sowieso niet op het fietspad! Ook niet buiten de bebouwde kom; nergens.

Manou

Berichten: 3378
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:16

sflj schreef:
Als jij niet zeker bent dat je dat soort dingen onder controle hebt bij jouw paard, hoor je niet op de openbare weg.
En sowieso niet op het fietspad! Ook niet buiten de bebouwde kom; nergens.

En hoe zou dan een paard ooit kunnen leren dat bepaalde dingen niet eng zijn als hij pas naar buiten mag als je zeker weet dat hij het niet eng vindt?

En naar mijn idee bestaat volledige controle over je paard in ieder geval niet. Ik ging vroeger met met mijn verzorgpony en iemand anders met haar pony zo af en toe op buitenrit. Beide pony's waren niet bang voor honden, we hebben er wel eens een flink blaffend voor onze neus gehad. Maar toch schoten ze er een keer vandoor toen er ineens een hond uit de bosjes het ruiterpad op kwam. Betekent dat dat het onverantwoord is om met die pony's naar buiten te gaan?

Een paard kan een zeer gevaarlijk object in het verkeer vormen, maar dat kan een fietser, brommer, automobilist en zelfs een voetganger ook zijn.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:32

klopt. Maar als die schrikken, rennen ze er niet ongecontroleerd vandoor. Ze schrikken dus wel maar hebben de reactie onder controle.
Dát moet je dus met je paard ook voorelkaar zien te krijgen, voor je de weg op gaat. Natuurlijk schrikt een paard en kun je onmogelijk echt alles oefenen. Maar je kan m wel leren dat ie naar je blijft luisteren, als hij geschrokken is en er niet met jou op z'n rug, vandoor gaat. Knipoog

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:03

sflj schreef:
klopt. Maar als die schrikken, rennen ze er niet ongecontroleerd vandoor. Ze schrikken dus wel maar hebben de reactie onder controle.
Dát moet je dus met je paard ook voorelkaar zien te krijgen, voor je de weg op gaat. Natuurlijk schrikt een paard en kun je onmogelijk echt alles oefenen. Maar je kan m wel leren dat ie naar je blijft luisteren, als hij geschrokken is en er niet met jou op z'n rug, vandoor gaat. Knipoog


Tot nu toe is me dat ook nooit gebeurd...Ik heb hier ook echt geen problemen verder mee. Maar ik sluit me verder aan bij Manou: Volledgie controle bestaat niet.

Het is en blijft een dier. We kunnen heel veel dingen veranderen en reacties beïnvloeden qua mate en hoedanigheid etc., maar we kunnen het oerinstinct er niet uitslaan. Wanneer een pard, puur gedreven door zijn instinct, ECHT doodsbang is en wil vluchten, blijf je als mens zijne nergens.

"Als jij niet zeker bent dat je dat soort dingen onder controle hebt bij jouw paard, hoor je niet op de openbare weg.
En sowieso niet op het fietspad! Ook niet buiten de bebouwde kom; nergens."

Op deze reactie kan ik dus alleen maar zeggen: dat heb jij net zo min als ik. Mensen kunnen al in grote mate de reactie van paarden beïnvloeden (door bijvoorbeeld trainen) en controleren (dito door o.a. training), maar niemand kan 100% garant staan voor zijn paard!

Ik kan bijvoorbeeld ook niet 100% garant staan voor mijn hond: Ik kan wel doodleuk zeggen dat hij nooit bijt, maar mocht hij een mens of ander die benaderen waardoor hij zich geintinimeerd voelt, dan kan ik slechts voorspellen hoe mijn hons MISSCHIEN zal gan reageren...

We kunnen heeeeeeeeel veel met dieren, maar we kunnen nog net niet in hun kop kijken. Ik vind gewoon dat je in de omgang met paarden altijd rekeking moet blijven houden met het feit dat het dieren zijn, die voor mensen soms onverklaarbare dingen doen of reacties geven...!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:37

Manou schreef:
sflj schreef:
Als jij niet zeker bent dat je dat soort dingen onder controle hebt bij jouw paard, hoor je niet op de openbare weg.
En sowieso niet op het fietspad! Ook niet buiten de bebouwde kom; nergens.

En hoe zou dan een paard ooit kunnen leren dat bepaalde dingen niet eng zijn als hij pas naar buiten mag als je zeker weet dat hij het niet eng vindt?

Probeer te bedenken wat voor situaties je kunt tegenkomen in het verkeer of op een buitenrit, en probeer die zo goed mogelijk na te bootsen in een (voor het paard) veilige of vertrouwde omgeving, vóórdat je daadwerkelijk naar buiten gaat.
Neem hier vooral de tijd voor, en probeer niet in één of enkele middagen je paard door een "schrikparcours" te jagen. Bouw het rustig op, en voeg pas een nieuw element (situatie, voorwerp, geluid, prikkel, etc.) toe als de vorige stap vanzelf en zonder problemen gaat. Probeer niet te veel achter elkaar te doen, zodat bijvoorbeeld "een klapperend zeil" niet geassocieerd wordt met "opgejaagd worden", en doe bijvoorbeeld een "schrikoefening" tijdens je "normale" dagelijkse training, zodat het vooral niet als (nog) vreemd(er) of eng(er) wordt ervaren.

Bijkomend voordeel hierbij, is dat je ook zult herkennen hoe je paard op verschillende enge situaties reageert, zodat je beter kunt inschatten hoe je paard zich buiten zal gedragen in een vergelijkbare situatie.

Verder is het handig om al rustig hiermee te oefenen voordat er voor het eerst een ruiter op je paard zit, zodat later niet zowel de ruiter als het verkeer als "nieuw" worden ervaren.

Citaat:
En naar mijn idee bestaat volledige controle over je paard in ieder geval niet. Ik ging vroeger met met mijn verzorgpony en iemand anders met haar pony zo af en toe op buitenrit. Beide pony's waren niet bang voor honden, we hebben er wel eens een flink blaffend voor onze neus gehad. Maar toch schoten ze er een keer vandoor toen er ineens een hond uit de bosjes het ruiterpad op kwam. Betekent dat dat het onverantwoord is om met die pony's naar buiten te gaan?

Dit kan natuurlijk altijd eens gebeuren, maar veel ruiters (lees: niet allemaal) roepen vrij snel dat "dit nu eenmaal kan gebeuren, en dat ze er dús niets aan kunnen doen", terwijl ze (te) weinig tijd in voorbereiding en training van en met hun paard hebben gestoken voordat ze het verkeer in gingen. Er kán altijd wat gebeuren, maar dat is geen excuus om onvoldoende getraind de weg op te gaan.
Citaat:
Een paard kan een zeer gevaarlijk object in het verkeer vormen, maar dat kan een fietser, brommer, automobilist en zelfs een voetganger ook zijn.

Fietsers, brommerrijders en voetgangers zijn véél lichter dan paarden, en alle genoemde verkeersdeelnemers zullen minder snel/heftig schrikken dan paarden.
De voertuigen van alle verkeersdeelnemers behalve ruiters en menners, zullen nooit zomaar zelf hun weg gaan zoeken in het verkeer, of zelf in blinde paniek de weg naar huis zoeken.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:47

Adil18 schreef:
oomens schreef:

@Adil 18: Een paard is géén vluchtdier. Paarden kunnen van nature wel schrikachtig zijn, maar hoe een paard reageert op een schrikreflex, is gedrag, en staat zeker niet van tevoren helemaal vast.


Volgens mij heb je een paar biologielessen gemist. Het paard is zeker wel een vluchtdier. De grote steppen waren vroeger zijn leefgebied, het enige wat een paard kon doen om zich te weren is zeer alert blijven en rennen in geval van nood. Dit zit nog steeds in een paard. Wanneer een paard zich bedreigd voelt, is vluchten voor de meeste paarden de enige optie. Sla elk boek er maar op na en je zult het vinden...

Ik ben nu ook bezig met mijn Basispass Pferdekunde (basispas paardenkunde) omdat ik o.a. mijn menbewijs wil gaan halen (voor verzekering etc. veel beter en makkelijker), ook hier wordt in het boek en tijdens de lessen er zo op gehamerd dat een paard een vluchtdier is met zeer scherpe zintuigen, vandaar ook de soms voor ons onverklaarbare reacties...

Nog even ter overtuiging een stukje uit de Paarden-encyclopedie :

"Als een paard iets doet volgens zijn instinct, bedoelen we daarmee dat een bepaald gedrag is aangeboren. Het is dus niet aangeleerd of gewijzigd door ervaring of ondervinding. Een voorbeeld hiervan is het vluchtgedrag van een paard. Van nature zijn paarden vluchtdieren. Als er gevaar dreigt, zullen ze zich willen redden door hard weg te rennen. Een paard dat schrikt, zal instinctief altijd wegrennen."

Ik denk dat als je lang genoeg met paarden om bent gegaan, dit ook een vaststaand feit is. Lachen

In dat geval zou ik heel graag willen weten in welke categorie het gedrag valt wat een haremhengst vertoont naar bijvoorbeeld aanvallende honden. (heel vaak geen vluchten, zeker niet wanneer de rest van de groep niet vlucht/kan vluchten)

Verder wil ik wel weten of (onbewust) gedrag dat gestuurd/veroorzaakt wordt door hormoonactiviteit (en dus niet meteen vanaf de geboorte wordt vertoond) ook tot het "instinctief" gedrag gerekend kan worden.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:58

Valt me op dat mensen snel reageren in de trant van "Ja maar... bla bla enz" en dan toch maar vinden dat anderen rekening met hen en hun paard(en) moeten houden.
Valt me een beetje tegen.
Daarnaast moet je je eens verplaatsen in een andere verkeersdeelnemer (en dan met name een 'zwakkere' als fietser of voetganger) die niks van paarden weet en er misschien zelfs wel bang voor is...
Ben echt van mening dat wij als ruiter vooral rekening met de andere verkeersdeelnemers / omstandigheden moeten houden, i.p.v. andersom. Knipoog

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:59

sflj schreef:
Valt me op dat mensen snel reageren in de trant van "Ja maar... bla bla enz" en dan toch maar vinden dat anderen rekening met hen en hun paard(en) moeten houden.
Valt me een beetje tegen.
Daarnaast moet je je eens verplaatsen in een andere verkeersdeelnemer (en dan met name een 'zwakkere' als fietser of voetganger) die niks van paarden weet en er misschien zelfs wel bang voor is...
Ben echt van mening dat wij als ruiter vooral rekening met de andere verkeersdeelnemers / omstandigheden moeten houden, i.p.v. andersom. Knipoog

Afgod

Manou

Berichten: 3378
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:11

Voor de duidelijkheid, ik vind zelf ook dat je zelf als eerste verantwoordelijk bent voor een veilige situatie met je paard op de weg.

Het zou alleen wel prettig zijn als er een beetje beleefdheid van andere weggebruikers is, dezelfde beleefdheid die ik ook graag zie als ik ergens fiets en waar ik zelf ook mijn best doe om dat fatsoen te tonen.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:33

oomens schreef:
In dat geval zou ik heel graag willen weten in welke categorie het gedrag valt wat een haremhengst vertoont naar bijvoorbeeld aanvallende honden. (heel vaak geen vluchten, zeker niet wanneer de rest van de groep niet vlucht/kan vluchten)

Verder wil ik wel weten of (onbewust) gedrag dat gestuurd/veroorzaakt wordt door hormoonactiviteit (en dus niet meteen vanaf de geboorte wordt vertoond) ook tot het "instinctief" gedrag gerekend kan worden.


je hebt de zogenaamde kritische afstand en de vluchtafstand (vanuit het Duitse vertaald). Wanneer iets of iemand in een bepaalde vluchtafstand van een paard komt (en het paard is er bang voor), zal het reageren door te vluchten. Het gedrag wat jij omschrijft valt onder de kritische afstand. Dit zie je bijvoorbeeld ook bij paarden die vastgebonden staan en door iets benaderd worden waar ze bang voor zijn. Vluchten is geen optie, dus gaan ze in de aanval. Feit blijft dat paarden prefereren weg te rennen voor dat waar ze bang voor zijn.

Dat bepaald gedrag onder hormoonactiviteit wordt gestuurd heet niet dat het niet aangeboren is. De drift zich voor te planten is bij een hengst aangeboren, maar wordt later pas ontwikkelt door invloed van hormonen. Gedrag dat door hormoonactiviteit plaatsvindt is en blijft evenwel natuurlijk, net als het oerinstinct wat diep in een paard geworteld is.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:35

Waarom rent een paard van de politie niet weg? Knipoog

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 00:05

sflj schreef:
Waarom rent een paard van de politie niet weg? Knipoog

Omdat paarden, net zoals de meeste dieren, niet puur instinctief reageren. Ze kunnen ook leren, en daardoor op andere manieren dan alleen de "voorgeprogrammeerde" manier reageren op prikkels.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 07:35

Goh... zouden andere paarden dat ook kunnen leren?? Knipoog