Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:41

Leuk! Moet je vooral doen! Wordt t vast beter van!

Die brommerbestuurder weet misschien helemaal niks van paarden en hun gedragingen!
Ik denk dat er eerder een postbus 51 spotje voor ruiters moet komen, hoe ze zich hebben te gedragen in t verkeer en anders in de bak blijven!

Jongens, als wij gaan buitenrijden en er nu eens rekening mee hielden dat de rest van de verkeersdeelnemers er niks van weet enz. Zou het dan niet wat makkelijker worden? Geef de voorang die je hebt maar eens weg, zou ik zeggen. Prettiger voor die medeweggebruiker en jij hebt problemen voor jezelf ook voorkomen!

cyrano
Berichten: 672
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:54

Ik ben het ermee eens dat wij als ruiters best rekening mogen houden met het feit dat niet iedereen zich er van bewust is hoe een paard zou kunnen reageren op dingen die mensen doodnormaal vinden maar ik ben ook van mening dat er ook een taak ligt bij de medeweggebruiker om toch ook rekening te houden met andere weggebruikers en dus ook met ons ruiters of nog liever met onze paarden.

dravergekkie

Berichten: 9267
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:20

sflj schreef:
diesel_ schreef:
erg voor die oude man, maar ik maak ook vaak zoiets mee en als je dan zegt dat fietsers even moeten wachten tot je paard weer even rustig is (nadat hun lopen te bellen aan 1 stuk door terwijl je in de berm liep) dan gebeuren er soms rare dingen he

Wat moet een fietser dan doen? Ze mogen er toch vanuit gaan dat jij je paard onder controle hebt? Of moeten ze nu ook al rekening met jou en je paard houden?? Jíj begeeft je toch in t verkeer?

verlopig is paard altijd nog een levend dier en rijden hun op een dood ding.. , en kan zelfs makste paard nog een x schrikken of wegspringen...

shera
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-06-07

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:27

Ik vind het heel prettig als medeweggebruikers rekening houden met mijn paard, dus bv. even wachten als mijn paard sputtert. Gelukkig doen veel mensen dat.
Maar ze HOEVEN het natuurlijk niet te doen. De medeweggebruikers mogen er vanuit gaan dat ik mijn paard volledig onder controle heb.
Heb ik dat niet, dan is dat MIJN probleem. Ik zou het vreselijk vinden als mij iets dergelijks als wat hier gebeurd is overkwam. En ja, ik zou de fout volledig bij mezelf zoeken.

Het is ook de reden dat ik er een hekel aan heb om 'bij de weg' te zijn met mijn paard, hoe heerlijk ik buiten rijden ook vind.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:51

dravergekkie schreef:
voorlopig is paard altijd nog een levend dier en rijden zij op een dood ding, en kan zelfs makste paard nog een keer schrikken of wegspringen...

De wet maakt geen onderscheid tussen dode of levende voertuigen. Beide moet de bestuurder onder controle hebben in normale verkeerssituaties.

Een paard kan zeker een keer ergens van schrikken, maar het is jóuw verantwoordelijkheid als bestuurder dat dat bij normale verkeerssituaties (= alle situaties waarvan je redelijkerwijs kunt verwachten dat je ze eens tegen zult komen) niet gebeurt, of in ieder geval niet in die mate dat het gevaar op kan leveren voor anderen.

Zorg daarom dat je paard al verkeersmak is vóórdat je je in het verkeer begeeft. Je kunt heel veel situaties "droog" oefenen of (laten) nabootsen. Wees creatief, maar zorg er vooral voor dat anderen niet de dupe worden van jouw gebrek aan verkeerservaring (of dat van je paard) of verantwoordelijkheid.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:55

sflj schreef:
Leuk! Moet je vooral doen! Wordt t vast beter van!

Die brommerbestuurder weet misschien helemaal niks van paarden en hun gedragingen!
Ik denk dat er eerder een postbus 51 spotje voor ruiters moet komen, hoe ze zich hebben te gedragen in t verkeer en anders in de bak blijven!

Jongens, als wij gaan buitenrijden en er nu eens rekening mee hielden dat de rest van de verkeersdeelnemers er niks van weet enz. Zou het dan niet wat makkelijker worden? Geef de voorang die je hebt maar eens weg, zou ik zeggen. Prettiger voor die medeweggebruiker en jij hebt problemen voor jezelf ook voorkomen!


ik ben uiterst voorzichtig buiten, geef altijd voorrang en als ik inschat dat er weer zo'n zak op de brommer langs scheurt, wacht ik even in de berm of wat dan ook.
Er is ook nog een catergorie eikels die het leuk vinden om vlak langs te knallen of nog even extra gas te geven, terwijl ik toch geen : rij deze trut maar even overhoop" op mijn jas heb staan. Dus wat mij betreft wel een postbus 51 spotje voor de rest die op de weg zit en mag voor mij ook voor de ruiters/ menners etc.

cyrano
Berichten: 672
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:05

ach ik heb een keer gehad dat er een automobilist zo dicht achter mijn paard ging rijden dat het echt een haar scheelde of mijn paard zou al stappend met zijn achterbenen de auto geraakt hebben en omdat mijn paard geen enkele reactie gaf wilde de bewuste lul zijn daad nog wat meer kracht bijzetten door hard te toeteren goh wat was ik trots op mijn paard en verd...e wat was ik kwaad op die zak.
En in deze situatie zou ik dan niet mogen reageren??? Yeah right ben benieuwd wat jullie zouden, een vriendelijk knikje misschien? Want tja we zijn toch vertegenwoordigers van de ruitersport he.
Kom op zeg zoals ik al eerder schreef ben ik van mening dat wij rekening moeten houden met andere weggebruikers maar ik verlang dat ook zeker terug van mijn medeweggebruikers.
Laatst bijgewerkt door cyrano op 12-02-08 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:06

@ garny95 en cyrano: Over aso's in het verkeer en hoe daarmee om te gaan is dit topic al geweest.

cyrano
Berichten: 672
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:09

Daar gaat het mij niet om oomens het gaat mij erom dat hier door veel mensen word verkondigd dat wij rekening moeten houden met derden en dat het onze verantwoording is, wat ook zo is natuurlijk maar over de keerzijde hoor ik jullie niet.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:20

Ook ik sluit me helemaal bij de woorden van Judje aan OK dan! !

daNiielle_ schreef:
Ja het klinkt heel gemeen, maar hou dan afstand. Rolleyes
... maar voor allemaal geldt: beter uitkijken dan.
Paarden blijven onvoorspelbare dieren.

In dit specefieke geval liep het paard op het fietspad en heeft daar dus eigenlijk niets te zoeken!
Wat jij dus schrijft is niet zozeer "gemeen" als wel absoluut onzinnig Lachen .
Als jij je paard niet onder controlle hebt op de openbare weg, dan heb je daar óf niks te zoeken, óf je neemt het aan de hand met evtl. een zweep erbij, óf je neemt iemand mee die evtl. achterop komend verkeer (autorijders, fietsers, voetganges) waarschuwt!
Als jij ergens met je paard loopt waar dit eigenlijk niet mag, ben jij degene die beter moet opletten Lachen .
En ja, ik heb ook een jong paard waarmee ik af-en-toe een stukje over de weg moet voordat we in het bos zijn. Ik ga niet alleen met haar, zorg dat er altijd tenminste een geroutineerd paard bij is wat zich niet snel laat opnaaien als die kleine een beetje stuitert.
Het geroutineerde paard loopt altijd achteraan en de ruiter geeft altijd even een handteken aan een aankomende weggebruiker (auto/trekker/fietser/jogger etc.), dat hij/zij rustig en/of met afstand moet passeren, daarna nog even bedanken met de hand of hoofdknikje.

Elisa2 schreef:
Ik ga echt niet bij iedereen die passeert een hoofdknikje of handbeweging geven,ik blijf liever op m'n paard letten op zo'n moment voor je weet maar nooit,ookal komt het arrogant over.

Dieren blijven dieren idd,en mischien moeten de medeweggebruikers leren dat je een paard niet zo dichtbij kan passeren.

Ik bedank altijd als iemand rekening met ons heeft gehouden Lachen . Als ik zelf mijn jonge paard rijd, dan bedankt degene die het geroutineerde paard rijdt. Kleine moeite, maar het zorgt er wel voor dat de mensen ook naar andere ruiters toe voorzichtiger reageren!
Als ik alleen met mijn ruin naar buiten ga, bedank ik ook ; die is wel-is-waar bomproof, maar dat weet degene die mij achterop komt niet hè Clown .

Natuurlijk blijven paarden dieren met een natuurlijk vlucht-reflex en zou het raadzaam zijn als andere weggebruikers daar rekening mee zouden houden, maar dat is nog geen argument om niet je eigen verantwoording te nemen onder het mom van "het is en blijft een dier en dan moet je er rekening mee houden dat er "iets" kan gebeuren" Rolleyes .
cyrano schreef:
ach ik heb een keer gehad dat er een automobilist zo dicht achter mijn paard ging rijden dat het echt een haar scheelde of mijn paard zou al stappend met zijn achterbenen de auto geraakt hebben en omdat mijn paard geen enkele reactie gaf wilde de bewuste banketstaaf zijn daad nog wat meer kracht bijzetten door hard te toeteren goh wat was ik trots op mijn paard en verd...e wat was ik kwaad op die zak.
En in deze situatie zou ik dan niet mogen reageren??? Yeah right ben benieuwd wat jullie zouden, een vriendelijk knikje misschien? Want tja we zijn toch vertegenwoordigers van de ruitersport he.
Kom op zeg zoals ik al eerder schreef ben ik van mening dat wij rekening moeten houden met andere weggebruikers maar ik verlang dat ook zeker terug van mijn medeweggebruikers.

Een soortgelijke situatie heb ik ook eens mee gemaakt; ik reed het paard van mijn vriendin die hengstig was . Nu stonden onze paarden in een piepklein dorpje, waar je 100 m door het dorp moest voordat we op een landweggetje kwamen. We waren al minstens 100 x langs de tuin met de tuinkabouters gekomen Knipoog , maar als ze hengstig is, moet ze er altijd even "scheel" naar kijken Knipoog en dus d´r kont een halve mtr. de straat in draaien. Op het moment dat ik het erf af reed, kwam er al een auto aangereden die het blijkbaar irritant vond om achter ons aan te moeten rijden (is daar erg smal en onoverzichtelijk zodat je er niet voorbij kan) en zat demonstratief 10 cm achter ons. Op het moment dat het paard d´r kont de straat indraaide, reed die eikel tegen d´r aan Stoom uit je oren !
De bestuurder schrok daar toch ook wel van en stond meteen stil. Ik ben meteen afgestapt, heb een snelle blik op het paard geworpen (was zo te zien niks aan de hand) en ben met paard en al voor de auto gaan staan! Op het moment dat die vent z´n raampje open deed, vroeg ik hem al of ´ie ze nog wel allemaal op een rijtje had en in een adem er achteraan, dat ik nu weer terug ging naar de stal en vervolgens naar het politiebureau ging om aangifte te doen Duivel ! Volgens mij had die vent mij een grote mond willen geven, maar was te verbouwereerd van mijn woorden, om überhaupt te kunnen reageren Clown !
Het paard had gelukkig idd niks en de man moest op het politiebureau komen om zijn visie van het gebeuren te komen vertellen Haha! !

We zijn ook eens naar de politie gegaan om aangifte te doen van een boer die letterlijk geprobeerd heeft om ons (3 ruiters) van het paard te rijden Boos! .
Hij kwam er minder "genadig" van af; die kreeg uiteindelijk een boete van 150 Geld, geld! Haha! !

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:41

Tuurlijk moet in het verkeer iedereen rekening houden met iedereen!
Maar wij weten toch dat er eikels zijn die ons en onze paarden 'uitproberen?' Vlak langs scheuren, toeteren enz
Moeten ze inderdaad niet doen enzo maar wij wéten dat het gebeurd als we gaan buitenrijden! Waarom er dan geen rekening mee houden?
Het gebeurt je ook als je op de fiets of in de auto zit, asociaal gedrag van medeweggebruikers kom je altijd tegen. Dus ook op je paard. Hou dáár dan rekening mee, voor je eigen veiligheid!
Én zorg dat je een ander niet hindert / in gevaar brengt. De meeste anderen wéten nl. niks van paarden, hun gedrag en hoezeer jij dat onder controle hebt.

Ook ik word af en toe toeterend en veel te hard ingehaald. Meestal zwaai ik vrolijk terug (mijn paard is daar niet zo van onder de indruk) maar natuurlijk vind ik het asociaal en zou zo iemand beter moeten weten. Maar als je buiten gaat rijden weet je dat t gebeurd!

Ander verhaal; ik ben vrachtwagenchauffeur. Als je met een vrachtwagen rijd heb je dagelijks zooo vaak last van andere weggebruikers die geen idee hebben hoe het is om met zo'n ding te rijden en doen (onbewust) de meest gevaarlijke dingen. Ze denken er nog wel ff voorlangs te kunnen enz. Dat dat gebeurd weet ik vantevoren en het is aan mij om daar rekening mee te houden, hoezeer ik ook in m'n recht sta bij een eventuele aanrijding enz. (maar moet ik ze daarom maar doodrijden?)
Is dus precies hetzelfde als wanneer ik paard rijd op de openbare weg.

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 08:40

Fijn toch weer om te lezen dat veel ruiters vinden dat anderen rekening met hún moeten houden. Geldt dat niet ook andersom dan? Want ik zie maar weinig ruiters rekening houden met hun medeweggebruikers! Daarnaast: wie zegt dat deze meneer niet voldoende afstand hield om in te halen? Het paard kan behoorlijk snel opzij schieten, zelfs als je aan de andere kant van de weg rijdt kan je nog geraak worden. Helaas heb ik daar ervaring eme, meerdere zelfs.

Laatst fietste ik over de hoeverweg, dat is de weg van alkmaar naar egmond, zo'n 7 km lang, met een "2-baans" fietspad erlangs. Daar rijden regelmatig ruiters, vaak in de berm, maar soms ook op het fietspad. Vind ik prima hoor, zolang de situatie veilig blijft. Het is een 80 km weg, dus ik vind het gevaarlijk om met een paard dat niet verkeersmak daar te rijden, een flinke sprong opzij en je staat op de weg. Toch zie ik het soms (of eigenlijk best regelmatig) gebeuren dat een paard al stijgerend en bokkend over het fietspad gaat... Op de fiets kwam ik zo laatst achter een paard terecht, met oud en nieuw nog wel. Er werd flink geknald in de weilanden. Paard midden op het fietspad, helemaal over de zeik. Dus ik blijf er een flink eind achter, wachtend tot ik er veilig langs zou kunnen. Dat moment kwam pas een paar kilometer later, het paard stuiterde namelijk van de ene kant naar de andere, soms zelfs zo dicht bij de weg dat automobilisten vol op de rem moesten. De ruiter zat er echter met een grote grijns op, die vond het allemaal wel spannend... Op een gegeven moment draaide ze een stuk bredere berm op, zodat ik er langs kon... Begint ze op mij (en nog een stoet andere fietsers die zich verzameld had) te schelden omdat wij haar paard zo opgefokt hadden Bloos! Paard was al zo opgefokt toen er nog niemand achter haar fietste, en wij hadden weinig keus anders dan wachten tot er een moment kwamo m te passeren...

Helaas is dit niet het enige voorbeeld dat ik ken, een hoop ruiters zijn ongelovelijk arrogant en egoistisch in het verkeer!! Tuurlijk zijn er ook zat andere weggebruikers die geen rekening houden met paarden, dat weet ik ook, maar het is altijd wel heel makkelijk om de ander de schuld te geven, vind je niet??

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:00

Ze bedoelen toch het 'internet' tunneltje?

Jammer dat er altijd zo weinig bekend is over hoe het precies gebeurde,

Veel sterkte voor de oude meneer Ach gut Hoop dat hij snel hersteld

Clyde
Berichten: 883
Geregistreerd: 29-04-05

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:23

Het valt mij op dat het een discussie wordt, wie met wie rekening moet houden. Het lijkt me vrij simpel. Rekening houden met elkaar en houd je zoveel mogelijk aan de regels.

Als ruiters en medeweggebruikers dat doen, zouden er minder ongelukken gebeuren.

cyrano
Berichten: 672
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:06

Clyde schreef:
Het valt mij op dat het een discussie wordt, wie met wie rekening moet houden. Het lijkt me vrij simpel. Rekening houden met elkaar en houd je zoveel mogelijk aan de regels.

Als ruiters en medeweggebruikers dat doen, zouden er minder ongelukken gebeuren.



Precies OK dan! OK dan! OK dan!

cyrano
Berichten: 672
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 10:10

@ sffj: Nou mag jij mij uitleggen hoe ik in godsnaam rekening kan houden met een of andere gek die zo dicht achter mijn stappende paard gaat rijden dat zijn bumper de achterbenen op een haar na niet raakt en vervolgens ook nog toetert en ja ik mag daar rijden omdat het gewoon een rijbaan is en ja zonder berm.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:49

cyrano schreef:
@ sflj: Nou mag jij mij uitleggen hoe ik in godsnaam rekening kan houden met een of andere gek die zo dicht achter mijn stappende paard gaat rijden dat zijn bumper de achterbenen op een haar na niet raakt en vervolgens ook nog toetert en ja ik mag daar rijden omdat het gewoon een rijbaan is en ja zonder berm.

Dat is nu een beetje muggenzifterij Cyrano Knipoog .
Sflj schreef uiteindelijk in dezelfde context als dat jij bedoelde Knipoog .

Zowel Sflj als jij (en ook ik Clown ) zijn het eens met de stelling van Clyde:
Citaat:
Rekening houden met elkaar en houd je zoveel mogelijk aan de regels.
Als ruiters en medeweggebruikers dat doen, zouden er minder ongelukken gebeuren.

Lachen
Laatst bijgewerkt door Sterre op 13-02-08 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:58

Dat bedoel ik! Knipoog Idioten kom je in t verkeer altijd tegen, of je nou in de auto zit of op je paard.

BibicheB
Berichten: 604
Geregistreerd: 07-01-06
Woonplaats: Amerongen

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:18

sflj schreef:
Wat moet een fietser dan doen? Ze mogen er toch vanuit gaan dat jij je paard onder controle hebt? Of moeten ze nu ook al rekening met jou en je paard houden?? Jíj begeeft je toch in t verkeer?


Meer dan 100% mee eens.. Zal daar helemaal van de gekke worden! Als jij je met je paard in het verkeer begeeft ben jíj verantwoordelijk en dient je paard normaal aan het verkeer deel te kunnen nemen! Anders is het heel simpel; gewoon niet doen! En natuurlijk moeten we rekening met elkaar houden.

Het scheelt niet veel of die arme oude man krijgt de schuld nog ook.. Gestoord

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:23

BibicheB schreef:
...Het scheelt niet veel of die arme oude man krijgt de schuld nog ook.. Gestoord

Haha!

Manou

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:45

inderdaad iedereen moet rekening houden met elkaar.

Maar een vraag van mij voor de mensen die vinden dat de regel dat paarden niet op het fietspad horen moest worden nageleeft, vinden jullie dit omdat je het inhoudelijk eens bent met deze regel of omdat regels nu eenmaal regels zijn?

Ik ben het zelf inhoudelijk niet eens met deze regel. Fietspaden zijn er over het algemeen aangelegd omdat het in die situatie te gevaarlijk is voor fietser om tussen de auto's te rijden. En dan moet je met je paard wel tussen die auto's, terwijl je over het algemeen langerzamer zult gaan dan een fietser. (Op een verharde weg gaan de meesten nu eenmaal stappend.)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:16

Manou schreef:
inderdaad iedereen moet rekening houden met elkaar.

Maar een vraag van mij voor de mensen die vinden dat de regel dat paarden niet op het fietspad horen moest worden nageleeft, vinden jullie dit omdat je het inhoudelijk eens bent met deze regel of omdat regels nu eenmaal regels zijn?

Ik ben het zelf inhoudelijk niet eens met deze regel. Fietspaden zijn er over het algemeen aangelegd omdat het in die situatie te gevaarlijk is voor fietser om tussen de auto's te rijden. En dan moet je met je paard wel tussen die auto's, terwijl je over het algemeen langerzamer zult gaan dan een fietser. (Op een verharde weg gaan de meesten nu eenmaal stappend.)

Dit is vanuit het standpunt van de ruiter gezien een logische redenering, maar probeer het ook eens vanuit de fietser te zien.

Een paard is groot en zwaar, heeft harde hoeven en schrikt over het algemeen vrij gemakkelijk. Hierdoor is een paard veel gevaarlijker dan een fietser.

Fietsers worden gedeeltelijk tegen het meeste "gevaarlijke" verkeer beschermd doordat ze op aparte fietspaden mogen rijden. Een aantal jaren geleden is besloten om de fietsers nog extra te beschermen, door bromfietsers niet meer toe te staan op fietspaden te rijden (in de bebouwde kom). Om dezelfde redenen is het dus helemaal niet vreemd, (en voor de fietsers veel veiliger) om paarden van fietspaden te weren, zoals nu ook gebeurt.

Een in mijn ogen mogelijke tussenoplossing is het voor ruiters toestaan om op fietspaden te rijden buiten de bebouwde kom. Dit echter alleen in combinatie met goede, duidelijke voorlichting naar fietsers toe, zodat die weten wat ze kunnen verwachten.

Wanneer dat wordt doorgevoerd, is het voor de ruiterij natuurlijk nóg belangrijker om te zorgen dat ze de regels kennen en dat zij (en hun paarden) zich gedragen in het verkeer.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:43

Dat heb je mooi gezegd oomens.

En Ja, ik vind het inderdaad dat je een ieder moet bedanken die rekening met je houdt, zoals ik in mijn post op pagina 1 heb vermeld.
Ik vind het wel een nuttige discussie.

Ik heb er vaak over nagedachtj, hoe moet je dit nou oplossen? Ik heb wel eens gedacht: een soort staartzak met de L er op. Dan zien mensen dat je paard nog niet verkeersmak is. Maarja, als een deel van de paarden die gaat dragen, dan krijg je weer het probleem dat medeweggebruikers bij paarden zonder L er als een gek langs scheuren.

Over de Postbus 51 spotjes: ik denk dat we 1 spotje moeten maken voor ruiters EN medeweggebruikers.
Beide zijn vaak fout.

En ik wordt ook zo moe van het feit dat zo'n groot deel de fietser de schuld geeft! De enige van wie ik dat wil geloven is van de fietser zelf!
Zonder het gezien te hebben kan je niet de schuldige aanwijzen, al ben je volgens de wet als ruiter in deze schuldig, omdat je je op een wegdeel bevond dat niet voor jou bestemd was.

Houd rekening met elkaar en oordeel niet zo snel! Iedere waarheid zal ergens tussen de verklaringen in zitten.

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:24

Splinter schreef:
Ze bedoelen toch het 'internet' tunneltje?


ja klopt.. das het enige tunneltje aan de tol. nou ik ben daar wel honderden keren met mijn paard doorheen gegaan, maar nog nooit over het fietspad ik zie daar niet echt de noodzaak van in.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:31

En weer een topic waaruit blijkt dat het met de de kunde van (en het respect voor) de verkeerswet van de meeste ruiters bar slecht gesteld is. Met zo´n attitude duurt het vast niet lang meer voor jullie met je "onvoorspelbare vluchtdieren" niet meer toegelaten worden op de openbare weg. En terecht.