Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:25

sflj schreef:
Goh... zouden andere paarden dat ook kunnen leren?? Knipoog

Maar natuurlijk!
Helaas kost dat wel tijd, en willen/kunnen veel ruiters die tijd er niet aan besteden voor ze met een paard op buitenrit gaan. Dat is volkomen logisch, en dat heeft al het overige verkeer dan ook maar te accepteren. Gestoord

Asjemenauw

Berichten: 521
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 02:05

oomens schreef:
sflj schreef:
Waarom rent een paard van de politie niet weg? Knipoog

Omdat paarden, net zoals de meeste dieren, niet puur instinctief reageren. Ze kunnen ook leren, en daardoor op andere manieren dan alleen de "voorgeprogrammeerde" manier reageren op prikkels.


Haha Clown zelfs politie paarden doen wel eens een stapje opzij als ze van iets schrikken hoor ...

Ik ken echt geen paard dat in alle situaties werkelijk 1000% onbewogen reageert.
Wanneer mijn paard tijdens een buitenrit geirriteerd raakt van een bende Harleys die voorbij komen knetteren (werkelijk een oorverdovend kabaal) en ze slaat niet op hol, schopt niemand van de motor af, steigert of bokt niet, maar ze doet alleen twee passen opzij ...

nee je hebt gelijk, dan is ze niet bom-proof genoeg en kunnen we naar goed fatsoen ons maar beter niet meer op de openbare weg begeven.

Wat een gel*l !

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:17

sflj schreef:
Waarom rent een paard van de politie niet weg? Knipoog


[VN] Politie te paard valt zelf te water
Knipoog

*Edit: Judje & Oomens, nog bedankt voor de uitleg Knipoog . Vond het er op een-of-andere manier wat vreemd staan Clown !

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:42

Ik schreef het natuurlijk niet voor niks met een Knipoog
En ieder paard schrikt, ja.

Pff, ga mezelf niet verder herhalen hoor! Ik vind het gewoon asociaal om ervanuit te gaan dat anderen (die geen verstand van paarden hebben enz) maar rekening met je moeten houden en 'niet moeten zeuren' als ze gewond raken.

Ander voorbeeld; ik rij dagelijks op een vrachtwagen en kom om de 5 minuten weggebruikers tegen die geen idee hebben hoe dat is en zichzelf (omdat ze t niet weten) in gevaarlijke situaties brengen. Daar hou ik rekening mee omdat ik wéét dat dat gebeurd.
Moet ik dan de volgende keer maar gewoon die fietser doodrijden die zich, voor het stoplicht langs m'n oplegger wurmt en in m'n dode hoek gaat staan? Of vlak voor de auto, waar ik m niet meer zie? Of die personenauto die nog snel ff vlak voor me langs, uitvoegt op de snelweg en geen idee heeft dat ik 100mtr nodig heb om stil te staan? Gewoon maar overheen walsen, de volgende keer? En moet ik dan ook maar zeggen dat 't z'n eigen schuld was?
Ik was immers niet fout?!
(i.t.t. de ruiter op het fietspad?! Knipoog )

Asjemenauw

Berichten: 521
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:12

Sorry sflj
Ik had je wel gequote maar niet al mijn commentaar is op jou gericht ... ik nam eigenlijk een beetje aan dat je dat wel uit de tekst kon opmaken.
Nogmaals sorry

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:03

sflj schreef:
Goh... zouden andere paarden dat ook kunnen leren?? Knipoog


Ik heb het toch niet over politie...

ik heb het over onwijze landbouwmachine's, dode varkens en koeien aan de kant van de weg, grote wapperende zeilen...noem maar op!

En natuurlijk valt het een paard aan te leren hier niet meer zo bang voor te zijn...maar dan moet je toch wel echt de straat op...!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:46

Nee hoor. Zeiltje lenen? Landbouwmachine's heb je op de gemiddelde pensionstal ook wel en daarnaast is het misschien een klein idee om -voor je buiten gaat rijden- een aantal keren met je paard (of nog beter: veulen) aan de hand te oefenen.

En waarom zouden alleen politiepaarden dat moeten kunnen? Ik ben eigenlijk wel voor een soort 'buitenrijbewijs' maar dan vooral voor het paard! Dus niet (alleen) de kwaliteiten van de ruiter testen maar vooral kijken of het paard zich veilig in het verkeer kan begeven! Pling

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:56

sflj schreef:
.
En waarom zouden alleen politiepaarden dat moeten kunnen? Ik ben eigenlijk wel voor een soort 'buitenrijbewijs' maar dan vooral voor het paard! Dus niet (alleen) de kwaliteiten van de ruiter testen maar vooral kijken of het paard zich veilig in het verkeer kan begeven! Pling


Ooit bij een ruiterbewijs examen geweest?! Nors opkijken
Daar wordt echt wel op gelet. Ja Hier tenminste wel.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:58

Misschien nog niet genoeg Knipoog

Manou

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:05

Je kan inderdaad vanalles trainen en zorgen dat je paard daar vertrouwd mee is, daar heb je gelijk in.
Maar daarmee kan je naar mijn inzicht nog steeds niet de factor van het onverwachte uitsluiten. En mijn ervaring is tot nu toe dat dat mij meer problemen heeft opgeleverd dan vrachtauto's en landbouwvoertuigen. Ik weet niet hoe ik een paard zou moeten trainen om niet te schrikken als er ineens een reiger opvliegt uit de sloot naast het ruiterpad.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:10

Kun je niet en hoef je ook niet. (is nl. z'n instinct, hoewel het ene paard het natuurlijk meer/sneller doet dan een ander)
Je kunt wel trainen wat er daarna gebeurd.
Mijn paard schrikt ook maar rent daarna dus niet weg. Nooit.
Mijn andere paard heeft/had die neiging wel en heeft dus meer oefening nodig voor ik me met haar in dezelde situaties/omgeving begeef.

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:11

daNiielle_ schreef:
sflj schreef:
.
En waarom zouden alleen politiepaarden dat moeten kunnen? Ik ben eigenlijk wel voor een soort 'buitenrijbewijs' maar dan vooral voor het paard! Dus niet (alleen) de kwaliteiten van de ruiter testen maar vooral kijken of het paard zich veilig in het verkeer kan begeven! Pling


Ooit bij een ruiterbewijs examen geweest?! Nors opkijken
Daar wordt echt wel op gelet. Ja Hier tenminste wel.



maar als je je bewijsje haalt op een manegepony van 35 jr oud,
dan mag je daarna gewoon op je 3 jarige groene wilsebras stappen
(om even gigantisch te overdrijven




verder vind ik dat als je met je paard de weg op wilt, dan moet je paard onder controlle hebben
en niet verwachten dat anderen wel uitkijken.

je kunt toch ook niet zonder rijbewijs de weg op met je auto?
of moet je dan een vlaggetje op je auto zodat anderen er rekening mee houden dat je gevaarlijk bent?
ik ga nu ook de weg niet op, ik heb haar niet onder controlle nu, van de zomer weer als de rust er weer is.

veiligheid is iets waar we allen op moeten letten, en zeker 'paardrijdend nederland op de weg'

edit: typfoutje
Laatst bijgewerkt door sandra1986 op 21-02-08 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:12

Miss_Montana schreef:
Auw! Ik zou dit paard even heel goed gaan trainen voor er weer buiten word gereden met hem. Straks komt er weer een verbod op buitenrijden op het fietspad omdat het ongelukken veroorzaakt. Hopelijk komt het snel goed met de man.


Ik wou het net gaan zeggen Vork

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:05

sflj schreef:
Nee hoor. Zeiltje lenen? Landbouwmachine's heb je op de gemiddelde pensionstal ook wel en daarnaast is het misschien een klein idee om -voor je buiten gaat rijden- een aantal keren met je paard (of nog beter: veulen) aan de hand te oefenen.

En waarom zouden alleen politiepaarden dat moeten kunnen? Ik ben eigenlijk wel voor een soort 'buitenrijbewijs' maar dan vooral voor het paard! Dus niet (alleen) de kwaliteiten van de ruiter testen maar vooral kijken of het paard zich veilig in het verkeer kan begeven! Pling


Mijn verloofde en ik rijden paarden in en maken ze klaar van de koets...om maar een voorbeeld te geven van hoe dat bij ons gaat:

Afbeelding

Afbeelding

Kijk, dit soort dingen kun je idd wel thuis oefenen, hoewel de situatie in de bak voor een jong paard dan wel vaak ontspannender werkt (want vertrouwd) dan tijdens een buitenrit, waar je in situaties terecht kunt komen waar de reactie van het paard versterkt wordt doordat hij zich in een vreemde omgeving bevindt.

En met trekkers oefenen doen we ook, maar dan weel het verhaal van 'op straat is het anders' en ik weet niet wat voor l*llige dingetjes jij in gedacht hebt, maar ik heb het over JOEKELS!!

Ik weet niet waar jij waar jij vandaan komt, maar ik woon in een gebied waar zeer veel landbouwbewerking etc. plaatsvindt...en in de zomer (ook andere jaargetijden natuurlijk) kom ik regelmatig zulke jongens tegen:

Afbeelding

Dan kun je met een trekker geoefend hebben wat je wil, als zo'n ding je tegemoet komt....zelf op ervaren paarden kriebelt het dan nog wel eens bij mij moet ik zeggen.... Bloos

En die joekelige aardappelwagens, ook niet te zuinig....!!!

En niemand die mij kan GARANDEREN dat een paard in alle situaties de kalmte bewaard, je kunt zaken tegenkomen waar je geen controle oover hebt...!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:19

Als jij maar je kalmte bewaart en het paard onder controle houdt. Knipoog That's all.

Ik val in herhaling (dus dat doe ik niet Knipoog )

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:28

Je kunt nog zo goed je kalmte bewaren, maar je paard blijft angstig. Misschien iets minder, maar helemaal rustig wordt hij niet. Dan voorkom je onverwachte reacties alsnog niet.
Sorry, maar je komt niet erg over als iemand met veel verstand van paarden.
Zelfs het 28 jarige paard van stal hier, schrikt nog.

In dat geval zou ieder paard zo'n 'test' moeten ondergaan, of ze écht verkeersmak zijn.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:36

Haha, ik moet wel een beetje om jou lachen, DaNiiëlle_! Haha!

Het paard waar ik als het moet (ook als het niet moet want ik doe dat dikwijls ook Knipoog ) het centrum van willekeurig welke stad mee binnenrij is een verschrikkelijke neuroot en schrikt van alles wat maar beweegt!
Maar nogmaals; Daar gaat het niet om!
Ze schrikt wel maar rent niet weg! Waarom niet? Omdat haar dat geleerd is! Knipoog

In het onwaarschijnlijke geval dat ze dan toch een keer iemand van z'n fiets heeft geduwd, zul je mij in ieder geval nooit horen zeggen dat diegene dan maar meer rekening met mij en m'n paard had moeten houden. Mijn paard deed dan misschien op dat moment iets voor mij onverwachts en dat had ik onder controle moeten houden. Míjn schuld dus.

By the way; Ik heb nooit beweerd 'verstand' van paarden te hebben! Knipoog Heul klein beetje ervaring, hooguit. Haha!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:49

sflj schreef:
Haha, ik moet wel een beetje om jou lachen, DaNiiëlle_! Haha!

Het paard waar ik als het moet (ook als het niet moet want ik doe dat dikwijls ook Knipoog ) het centrum van willekeurig welke stad mee binnenrij is een verschrikkelijke neuroot en schrikt van alles wat maar beweegt!
Maar nogmaals; Daar gaat het niet om!
Ze schrikt wel maar rent niet weg! Waarom niet? Omdat haar dat geleerd is! Knipoog

In het onwaarschijnlijke geval dat ze dan toch een keer iemand van z'n fiets heeft geduwd, zul je mij in ieder geval nooit horen zeggen dat diegene dan maar meer rekening met mij en m'n paard had moeten houden. Mijn paard deed dan misschien op dat moment iets voor mij onverwachts en dat had ik onder controle moeten houden. Míjn schuld dus.

By the way; Ik heb nooit beweerd 'verstand' van paarden te hebben! Knipoog Heul klein beetje ervaring, hooguit. Haha!


Als je mijn berichten goed had gelezen heb je ook gezien dat ik weet dat er mensen zien die de balen verstand hebben van paarden en dat IK hier rekining mee houd, ik neem het die mensen niet kwalijk. Als mijn paard iemand van de fiets af zou duwen, zou ik echt niet uit gaan vallen en zeggen dat hij/zij beter op moet passen...

(behalve bij de meeste wielrenners hier Bloos , die menen heer en meester van weg en fietspad te zijn... Nagelbijten / Gniffelen )