Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 16:04

http://www.ad.nl/denhaag/stad/article2045483.ece
ad.nl


Een paard stond maandagmiddag niet toe dat hij onder het viaduct aan De Tol werd gepasseerd door een 82-jarige Leidschendamse fietser.

De 25-jarige ruiter kon niet voorkomen dat het paard uitbrak en met zijn achterlijf wegdraaide, waardoor de bejaarde man van zijn fiets werd gedrukt en tegen de muur van het viaduct viel. Daarbij raakte de schouder van de Leidschendammer uit de kom. De man werd voor behandeling naar een ziekenhuis vervoerd.

Clyde
Berichten: 883
Geregistreerd: 29-04-05

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:09

Dat is niet zo fijn voor de fietser. Ik hoop dat hij snel weer beter is.

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:10

erg voor die oude man, maar ik maak ook vaak zoiets mee en als je dan zegt dat fietsers even moeten wachten tot je paard weer even rustig is (nadat hun lopen te bellen aan 1 stuk door terwijl je in de berm liep) dan gebeuren er soms rare dingen he

kally
Berichten: 5254
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:14

Tis te hopen dat die er niet teveel aan over houdt, ze zijn toch al zo kwetsbaar en breekbaar.
Zijn rottige situaties die vaak door onwetenden verkeerd ingeschat worden en
in ieder geval beterschap voor de man en hopelijk gaat het paard voortaan wat makkelijker over het viaduct, zonder ongelukjes....

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:18

Helemaal niet voor dit specifieke geval hoor; maar waarom komen al die ongelukken allemaal op de voorpagina?
Ik zie het nut er niet zo van in eerlijk gezegd.
En bovendien lijkt het zo net alsof er alleen maar ongelukken gebeuren als er elke dag wel zulke berichten worden geplaatst.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:56

das dicht bij... nou is het voor je paard al geen fijne tunnel kan me wel een beetje voorstellen hoe het gebeurd is.

rottig voor die man natuurlijk! hopen dat hij er snel weer boven opkomt zowel van de schrik als zijn arm.

Anoniem

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:58

Auw! Ik zou dit paard even heel goed gaan trainen voor er weer buiten word gereden met hem. Straks komt er weer een verbod op buitenrijden op het fietspad omdat het ongelukken veroorzaakt. Hopelijk komt het snel goed met de man.

Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:00

Of: Het paard schrok toen een fietser hem van achter passeerde en draaide met zijn achterlijf naar de fietser toe waardoor hij viel en tegen een muur terecht kwam.

Hoe dan ook, erg vervelend voor deze man en ook voor de ruiter.
Hopelijk vallen zijn verwondingen mee.

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:11

heb ook eens meegemaakt dat mijn paard uithaalde naar een fietser, gelukkig reed hij op redelijjke afstand en hebben we hem niet geraakt... Achja dieren blijven dieren hé

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:16

essie79 schreef:
Helemaal niet voor dit specifieke geval hoor; maar waarom komen al die ongelukken allemaal op de voorpagina?
Ik zie het nut er niet zo van in eerlijk gezegd.
En bovendien lijkt het zo net alsof er alleen maar ongelukken gebeuren als er elke dag wel zulke berichten worden geplaatst.

Ach jah, 2100 ongelukken per jaar waar paarden bij betrokken zijn is dan ook niet niks.
Misschien dat er meer aandacht aan wordt besteedt als het meer naar buiten komt.
Het is voor velen onbekend en ook de regering doet er weinig aan.
Bij de autorijlessen heb ik er nog NOOIT wat over gehoord. Hooguit als je als leerling een paard tegen komt op de weg dat de instructeur zegt hoe je deze moet passeren, kom je ze niet tegen? Dan komt het niet in je lespakket voor.
Ook zijn er veel (voornamelijk) automobilisten, die denken dat ze op paarden voorrang hebben, ookal komen deze van rechts. Dit is niet zo, maar kan voor gevaarlijke situaties zorgen.

Wat ik alleen wel jammer vind, is dat op bokt meestal de andere weggebruiker de schuld krijgt. Zelfs wanneer er verder niks bekend is over hoe het allemaal gelopen is.
Natuurlijk zijn er weggebruikers, die je wel kan wurgen, omdat ze totaal geen rekening houden met de medeweggebruikers, maar ook genoeg ruiters zijn zo arrogant om anderen de schuld te geven als ze zelf verantwoordelijk zijn.
Wat ik ook erg vind is het aantal ruiters dat je arrogant aan kijkt op het moment dat je langzaam langs rijdt en voor ze uitwijkt. Als niet-paardrijders dit 3 x tegen komen zijn zij de 4e keer niet meer geneigd weer zo netjes uit te wijken en gas terug te nemen.
Ik denk dat je hier als ruiters bewust van moet zijn en ook iedere ruiter even een handje of hoofdwenk of wat dan ook kan tonen als blijkt dat een medeweggebruiker rekening met hen houdt. Dat zal het beeld over buitenrijdend nederland misschien wel verbeteren, waardoor er hopelijk ook meer begrip komt voor ons.

Qerty
Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 17:45

Milly_ schreef:
heb ook eens meegemaakt dat mijn paard uithaalde naar een fietser, gelukkig reed hij op redelijjke afstand en hebben we hem niet geraakt... Achja dieren blijven dieren hé


Ik denk niet dat de fietser zo'n opmerking zou kunnen waarderen. Hoewel ik een groot voorstander ben van buitenritten vind ik dat de ruiter verantwoordelijk blijft voor zijn paard. Die man kiest er niet voor om te gaan fietsen op een ruiterpad, maar de ruiter wel om te gaan rijden op een fietspad. Met een opmerking als 'dieren blijven dieren' schiet niemand iets op. Hoe zorg je ervoor dat dit de volgende keer niet meer gebeurd.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:06

Miss_Montana schreef:
Auw! Ik zou dit paard even heel goed gaan trainen voor er weer buiten word gereden met hem. Straks komt er weer een verbod op buitenrijden op het fietspad omdat het ongelukken veroorzaakt. Hopelijk komt het snel goed met de man.


Je kunt trainen wat je wilt, dit soort reacties krijg je er echt niet uit...Een paard is en blijft een vluchtdier, deze reacties zijn heel natuurlijk....

dat maakt het er natuurlijk niet meer aangenaam op voor die oude man....

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:20

Miss_Montana schreef:
Straks komt er weer een verbod op buitenrijden op het fietspad

Dat is er al. Helaas voor fietsers (en met name voor deze fietser) wordt het wel vaak gedoogd als ruiters of begeleiders van paarden op het fietspad rijden of lopen. Ze horen daar namelijk niet.

Zie ook het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), (geldend op: 12-02-2008), artikel 8 over de plaats van ruiters op de weg.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:25

Ik ga echt niet bij iedereen die passeert een hoofdknikje of handbeweging geven,ik blijf liever op m'n paard letten op zo'n moment voor je weet maar nooit,ookal komt het arrogant over.

Dieren blijven dieren idd,en mischien moeten ze medeweggebruikers leren dat je een paard niet zo dichtbij kan passeren.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:44

Milly_ schreef:
heb ook eens meegemaakt dat mijn paard uithaalde naar een fietser, gelukkig reed hij op redelijjke afstand en hebben we hem niet geraakt... Achja dieren blijven dieren hé

Adil18 schreef:
Je kunt trainen wat je wilt, dit soort reacties krijg je er echt niet uit...Een paard is en blijft een vluchtdier, deze reacties zijn heel natuurlijk....

@Adil 18: Een paard is géén vluchtdier. Paarden kunnen van nature wel schrikachtig zijn, maar hoe een paard reageert op een schrikreflex, is gedrag, en staat zeker niet van tevoren helemaal vast.

Als je de post van "Milly_" goed gelezen hebt, dan zie je dat ook daaruit naar voren komen. Het paard reageerde op een passerende fietser (mogelijk na een schrikreflex) door ernaar uit te halen, maar het reageerde heel duidelijk niet door te vluchten.

Hiervan zijn talloze voorbeelden, en steeds weer wordt duidelijk dat een paard kán schrikken, en dat daarna een aantal heel verschillende reacties mogelijk is. Één daarvan is vluchten, maar dat is niet de enige, en zeker niet de "standaardreactie" op een schrikreflex.

@Milly_: Dieren blijven inderdaad dieren, maar op de openbare weg is iedereen, mét of zonder paard, in de eerste plaats verkeersdeelnemer. Iedereen moet zoveel mogelijk rekening houden met de beperkingen van de verschillende soorten voertuigen, maar iedereen (ook ruiters) heeft ook de plicht om zijn voertuig in normale verkeerssituaties te kunnen beheersen.
Men hoeft het niet te accepteren dat jóuw voertuig zomaar uithaalt naar passerende fietsers. Als je voertuig dit wel doet, dan kun je er dus niet mee de weg op.

Zou jij het accepteren wanneer je van de automobilist die je net heeft aangereden het excuus te horen krijgt dat "de remmen het bij deze auto helaas wel vaker niet doen, dus dat je daarmee dan maar rekening had moeten houden"?

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:46

tja te weinig afstand he.
ik heb altijd een lange zweep bij me en steek die altijd uit zodat ze daar omheen rijden dan heeft mn paard altijd nog die ruimte om opzei te springen en jha het is erg dat het net een oude man .

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:49

Ja het klinkt heel gemeen, maar hou dan afstand. Rolleyes

Zulke ongelukken komen zó vaak voor, dit keer is het een oude man. Dan vind ik het weer net wat zieliger, maar voor allemaal geldt: beter uitkijken dan.
Paarden blijven onvoorspelbare dieren.

Musjes

Berichten: 716
Geregistreerd: 08-02-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:01

Sluit me aan bij Judje, waarom krijgen andere wegbruikers de schuld. Deze meneer was 82 en dan krijg je reacties als 'rottig voor hem'.

De gene op het paard moet er voor zorgen dat anderen veilig er langs kunnen. Deze meneer had ook even aangesproken kunnen worden, zodat hij even gewacht had. Hij verwacht toch ook geen reactie van een paard dat op een fietspad loopt (verkeersmak anders loop je er niet) Niet iedereen is zich bewust van het onberekenbare van een paard.

En ja ik kom ook regelmatig mensen tegen, op de fiets/wandelend of in auto, die zich niet bewust zijn dat je op een groot sterk dier zit. Ik heb geen verstand van konijnen, anderen niet van paarden. Mijn taak om er voor te zorgen dat zowel mijn paard als onwetende zoveel mogelijk veilig zijn. (niet dat je elk ongeluk kan voorkomen!)

CharleyT
Berichten: 4008
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:01

Milly_ schreef:
heb ook eens meegemaakt dat mijn paard uithaalde naar een fietser, gelukkig reed hij op redelijjke afstand en hebben we hem niet geraakt... Achja dieren blijven dieren hé

Die laatste zin vind ik toch een beetje griezelig: achja het blijven dieren he! Daarmee kun je het niet goed praten. Wij hebben als ruiters een grote verantwoordelijkheid in het verkeer. Juist omdat het een dier is. WIJ moeten ervoor zorgen dat dit soort ongelukken zo min mogelijk of liever helemaal niet gebeurd. Elke reactie op dit bericht waarin zelfs maar de suggestie wordt gewekt dat het misschien de schuld van de fietser is vind ik absoluut verkeerd. Werk met elkaar aan de goede naam van de buiten rijdende ruiter, anders komt het ooit nog zover dat we helemaal niks meer mogen.

CharleyT
Berichten: 4008
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:02

Musjes schreef:
Sluit me aan bij Judje, waarom krijgen andere wegbruikers de schuld. Deze meneer was 82 en dan krijg je reacties als 'rottig voor hem'.

De gene op het paard moet er voor zorgen dat anderen veilig er langs kunnen. Deze meneer had ook even aangesproken kunnen worden, zodat hij even gewacht had. Hij verwacht toch ook geen reactie van een paard dat op een fietspad loopt (verkeersmak anders loop je er niet) Niet iedereen is zich bewust van het onberekenbare van een paard.

En ja ik kom ook regelmatig mensen tegen, op de fiets/wandelend of in auto, die zich niet bewust zijn dat je op een groot sterk dier zit. Ik heb geen verstand van konijnen, anderen niet van paarden. Mijn taak om er voor te zorgen dat zowel mijn paard als onwetende zoveel mogelijk veilig zijn. (niet dat je elk ongeluk kan voorkomen!)

Uitstekend verwoord, sluit me er graag bij aan!!!

CharleyT
Berichten: 4008
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:05

Elisa2 schreef:
Ik ga echt niet bij iedereen die passeert een hoofdknikje of handbeweging geven,ik blijf liever op m'n paard letten op zo'n moment voor je weet maar nooit,ookal komt het arrogant over.

Dieren blijven dieren idd,en mischien moeten ze medeweggebruikers leren dat je een paard niet zo dichtbij kan passeren.

Hier word ik zo flauw van. JIJ moet zorgen dat jej paard zich gedraagt in het verkeer. Niet steeds: de andere weggebruikers enz enz. Dit soort reacties op een naar ongeval is zo slecht voor de naam van de paardensport.

CharleyT
Berichten: 4008
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:10

Adil18 schreef:
Miss_Montana schreef:
Auw! Ik zou dit paard even heel goed gaan trainen voor er weer buiten word gereden met hem. Straks komt er weer een verbod op buitenrijden op het fietspad omdat het ongelukken veroorzaakt. Hopelijk komt het snel goed met de man.


Je kunt trainen wat je wilt, dit soort reacties krijg je er echt niet uit...Een paard is en blijft een vluchtdier, deze reacties zijn heel natuurlijk....

dat maakt het er natuurlijk niet meer aangenaam op voor die oude man....

Uithalen naar een fietser is geen vluchtreactie hoor, dan had ie de benen gewnomen en had de ruiter zelf problemen gehad. Hier wordt gemept door een paard naar een fietser, da's helemaal foute boel en heus te voorkomen. Als politiepaarden bij elke beweging van achter, uit zouden halen was de bereden politie al opgedoekt wegens TE GEVAARLIJK!
En dan nog wat: oude man of jonge gozer, oma of jonge blom, voor iedereen is het knap waardeloos als je zo opzij gesmakt wordt. En door een dier dat daar officieel niet eens hoort te lopen. HET IS EEN FIETSPAD!!!
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 12-02-08 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:14

Idd charleyT, een ruiter moet zijn paard onder controle kunnen houden! Ten alle tijden. punt! uit!

Het zou me niks verbazen als de ruiter een proces verbaal krijgt wegens artikel 5, het in gevaar brengen van mede weg gebruikers en zich op het fietspad bevinden, wat niet is toegestaan!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:15

oomens schreef:
Miss_Montana schreef:
Straks komt er weer een verbod op buitenrijden op het fietspad

Dat is er al. Helaas voor fietsers (en met name voor deze fietser) wordt het wel vaak gedoogd als ruiters of begeleiders van paarden op het fietspad rijden of lopen. Ze horen daar namelijk niet.

Zie ook het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), (geldend op: 12-02-2008), artikel 8 over de plaats van ruiters op de weg.

Dus jij vind dat ik met een paard over een 80 km weg moet rijden als er niks anders is dan een fietspad? Bloos

Anoniem

Re: Paard drukt man van fiets in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:19

Miss_Montana schreef:
Auw! Ik zou dit paard even heel goed gaan trainen voor er weer buiten word gereden met hem. Straks komt er weer een verbod op buitenrijden op het fietspad omdat het ongelukken veroorzaakt. Hopelijk komt het snel goed met de man.


Trainen kan toch enkel vooral in de praktijk meestal.. Dus die opmerking slaat werkelijk nergens op vind ik.. Als het een krappe tunneltje is snap ik ook niet waarom een fietser het risico neemt om in een krappe tunnel een paard te passeren, wacht dan tot je weer uit de tunnel bent denk ik dan..