Uitbuiting van Frieze merrie met olifantspoot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luxor
Berichten: 165
Geregistreerd: 17-01-08

Uitbuiting van Frieze merrie met olifantspoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 10:15

Op deze website kun je lezen dat de dierenbescherming en de dierenarts ermee akkoord gaan dat "een mooi verervende" Frieze merrie wordt uitgebuit!
Deze merrie lijdt al twee jaar pijn door een olifantspoot, een vergroeide rug en heup, maar is opnieuw gedekt omdat ze zo "mooi vererft". De dierenarts heeft deze dekking goedgekeurd omdat de merrie wordt afgemaakt zodra het veulen zonder haar kan!
De dierenbescherming kan niks doen omdat de eigenaar kontact onderhoud met de dierenarts.

Hier kunnen jullie er meer overlezen:
Ernstige dierenmishandeling

Getup

Berichten: 8326
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Uitbuiting van Frieze merrie met olifantspoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:57

Dit vind ik dus niet kunnen. En dat dit 2 jaar duurt is al minstens 2 jaar te lang.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Uitbuiting van Frieze merrie met olifantspoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:07

Sja ik weet het niet... dat je zo'n paard laat dekken is niet bevordelijk en zou absoluut niet mijn keus zijn. Maar in hoeverre het beestje pijn heeft (zonder drachtig te zijn) durf ik niet te zeggen...
(veel mensen vonden het gehandicapte paard vlak bij ons ook zo zielig. Hij liep niet op zijn hoeven, want zijn voeten waren dubbel geklapt (liep dus op zijn sokken), pony had een bizarre bouw maar leefde prima! ondanks wat andere mensen dachten... die dachten dat het paard zo niet kon leven... maar de dierenartsen en eigenaar wisten wel beter. Hij is nu na 12 jaar ingeslapen omdat hij niet meer kon lopen Lachen )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-02-08 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatje89

Berichten: 2862
Geregistreerd: 02-07-06

Re: Uitbuiting van Frieze merrie met olifantspoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:16

Ik heb ook een keer een paard gezien die zo'n dik achterbeen had. Maar die had er volgens mij geen last van. Nou moet ik wel zeggen dat deze er verder ook niet echt geweldig uitziet..

gipsyboy

Berichten: 3006
Geregistreerd: 23-09-06
Woonplaats: purmerend

Re: Uitbuiting van Frieze merrie met olifantspoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:26

ik vind dit in en in triest.
beesie ziet er ook niet uit word niet verzorgd niks.
arm paard

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Uitbuiting van Frieze merrie met olifantspoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:51

Ahw dat vind ik echt zielig... je laat een paard toch niet met pijn staan ! Boos!
IK hoop dat er wat aan gedaan kan worden!

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Uitbuiting van Frieze merrie met olifantspoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:57

Ik geloof niet dat dat paard geen pijn lijdt! Kijk alleen eens hoe dat paard haar rug houd! En dan haar nog laten dekken! Ik weet dat een fries veulen redelijk geld opbrengt, maar moet dat op deze manier? De dierenarts zou ook beter moeten weten.....

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Uitbuiting van Frieze merrie met olifantspoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:48

In 1 woord verschrikkelijk. Ikk hoop dat ze ingrijpen want zoiets kan niet. Krijg al pijn in mn rug als ik er naar kijk

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Uitbuiting van Frieze merrie met olifantspoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:54

Als het paard echt pijn eraan heeft dan is het gewoon zielig.
Maar ik ken ook een paard wat een olifantenpoot had en die kon er prima mee leven, had ook geen pijn. Maar het zag er alleen niet uit, deze merie had toen ik haar zag ook een veulen.
Van de Da snap ik het ook totaal niet
Damm net foto's bekeken maar dit snap ik dus echt niet, kijk die rug man Verward

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Uitbuiting van Frieze merrie met olifantspoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:58

dat dit hier kan Blond ?? onder toezicht van een dierenarts..ammehoela..al zet je 3 artsen op een rij..elke leek kan toch zien hoe dat paard erbij staat

en ze weten dat niet klopt,anders zouden ze merrie niet zo snel na geboorte/miskraam afmaken
maar nee hoor,geld boven dier Boos! ..

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Uitbuiting van Frieze merrie met olifantspoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:03

That's life Knipoog
Als een melkkoe geen melk meer produceert (of te weinig) is het ook enkeltje slachthuis.
Voor deze merrie is de fokcarriere ook over... en verkopen kun je zo'n paard niet. Dus wat moet je dan? Zij verdienen er hun brood mee.

(een misvormd paard hoeft niet persé pijn te hebben namelijk... hoewel ik niet snel met dit paard zou fokken)

RianneH

Berichten: 28253
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Uitbuiting van Frieze merrie met olifantspoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:07

Lees dan alsjeblieft de laatste update even. Daarin staat dat een onafhankelijke DA heeft vastgesteld dat het paard wel pijn heeft en een dacht niet kan volbrengen. Een olifantenpoot, ala, zo'n rug, daar valt best wat aan te doen. Maar het dier zo aan laten modderen en ook nog eens laten dekken, dat vind ik een slechte zaak..

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Uitbuiting van Frieze merrie met olifantspoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:10

Ik las het inderdaad, maar het ging mij erom dat een misvormd paard niet per definitie pijn heeft (want heel veel mensen gaan daar wel vanuit als een paard er bizar uit ziet).
Ik heb het namelijk iets te vaak meegemaakt met ons buurpaard dat alle mensen het zó zielig vonden omdat hij op zijn sokken liep ipv hoeven (dubbelgeklapt) en een ernstig misvormde rug had (lijkt wel wat op de rug van die Fries). Zij wisten zeker dat het dier pijn had...
maar daar was absoluut niets van waar.

Ik vind het voor dat paard wel erg triest dat zij gedekt wordt.... Lijkt mij voor het veulen ook niet echt heel veilig!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-02-08 16:15, in het totaal 2 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28253
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Uitbuiting van Frieze merrie met olifantspoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:13

Ja goed, maar daar gaat het in dit geval niet om. Gezien het over deze specifieke merrie gaat.
Daarnaast vind ik dat ieder paard die zijn rug zo houd, op zo'n onnatuurlijke manier echt wel pijn heeft. Helaas..
Olifantpoot heb ik wel ervaring mee en dat is niet altijd pijnlijk. Maar dei rug.. oewh..

jeanke

Berichten: 389
Geregistreerd: 14-03-04

Re: Uitbuiting van Frieze merrie met olifantspoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:22

RianneH schreef:
Lees dan alsjeblieft de laatste update even. Daarin staat dat een onafhankelijke DA heeft vastgesteld dat het paard wel pijn heeft en een dacht niet kan volbrengen. Een olifantenpoot, ala, zo'n rug, daar valt best wat aan te doen. Maar het dier zo aan laten modderen en ook nog eens laten dekken, dat vind ik een slechte zaak..


"onafhankelijk en aangesteld door de LID" en jij gelooft dat
ken genoeg van die lui en objectief is anders

RianneH

Berichten: 28253
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Uitbuiting van Frieze merrie met olifantspoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:49

Ja toevallig geloof ik dat. Zeker omdat ik hoop een onafhankelijke objectieve DA te worden de komende jaren. Wat schiet zo iemand er nog mee op om daarover te liegen? Kan je je vergunning kosten. Dus ja, denk dat die onafhankelijk is, netzoals dat ik denk dat de DA van de eigenaars echt wel aan geeft dat er iets niet klopt. Maar misschien heb ik te veel vertrouwen in mensen?

Phakhan

Berichten: 33
Geregistreerd: 01-11-05

Re: Uitbuiting van Frieze merrie met olifantspoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:31

Ongeloofelijk dat dit in nederland kan. Ontzettend jammer het 2e kamerlid, die ongelezen mails over dit onderwerp, heeft gedelete, niet bij naam en toenaam genoemd wordt, evenals de naam van de DA die heeft geconstateerd dat het allemaal wel kan, mits onder toezicht... Wat mij betreft mag de beerput opengetrokken worden. Ik las de opmerkingen over misvormd en of dat wel of geen pijn veroorzaakt...maar als een paard op 3 benen loopt, dan heeft het pijn. Het is dan echt niet wenselijk dat daar nog eens het gewicht van het ongeboren veulen bij komt. Daarnaast is een paard een vluchdier, deze merrie zal naast pijn ook stress hebben tijdens haar dracht omdat ze niet goed ter been is. Dit kan echt niet, dat de eigenaar nog rustig kan slapen met zo'n paard in zijn achterweide.
Ik kan me hier echt druk om maken, evenals de bio industrie, daarom eet ik (als ik al vlees eet) vlees dat afkomstig is van de groene slager.
Ik hoop op een spoedig einde van de merrie, hoe triest ook.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Uitbuiting van Frieze merrie met olifantspoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:36

pff wat heftig

Ik snap ook niet dat de betreffende dierenarts dit toestaat! Dan ben je in mijn ogen toch niet dierenarts waardig...vind het een schande!

Hier wil je als arts toch niet je handen aan vuil maken..??

Hup der is maar 1 oplossing! merrie uit haar lijden verlossen en de betreffende dierenarts voor de tuchtcommissie! Vork

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Re: Uitbuiting van Frieze merrie met olifantspoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:48

Dit ziet er echt niet fijn uit. Jeetje die rug en die achterbenen.... Huilen Als ik dan naar mijn friezen kijk zie ik toch wel een heel erg groot verschil. Dit paard ziet er ook zeer onverzorgd en mager uit.
Vreselijk dat een dierenarts zoiets goedkeurd. Dat arme dier...
Ik vraag me af en toe wel eens af hoe erg het wel niet moet zijn voordat de dierenbescherming e.d. wel kunnen ingrijpen. Dan moeten ze toch haast wel op sterven na dood zijn.
Hopelijk wordt er voor deze merrie toch nog iets gedaan. Die arme stumper heeft er ook niet om gevraagd om zo te moeten leven.