"Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

"Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 18:55

http://www.horsetalk.co.nz/news/2008/02/056.shtml
horsetalk.co.nz


Een Amerikaanse student heeft een helm ontwikkeld die automatisch belt voor hulp, zelfs wanneer de ruiter bewusteloos is geraakt.

Deze nieuwe technologie van student Brycen Spencer wordt sindskort al gebruikt bij motorhelmen, maar niets staat in de weg om het ook bij paardencaps te laten integreren.

De student van de University of Massachusetts Amherst, gelooft dat deze uitvinding kan helpen om levens te redden van duizenden ruiters die jaarlijks bij ongelukken betrokken raken.

Zijn helm, ook wel de WIG (Wireless Impact Guardian) genoemd, kan zelfs signalen naar de hulpdiensten uitzenden terwijl de drager niet meer bij bewustzijn is.

"De WIG wordt geactiveerd zodra je hem vastgespt," aldus Spencer. "Wanneer je valt en je hoofd bezeerd, dan zal de helm dat herkennen en beginnen te piepen. Wanneer je de pieper na een minuut nog niet hebt uitgezet, zal de helm direct de hulpdiensten contacteren, of een derde partij die op de hoogte is en de diensten kan bellen.

Tegelijkertijd zal de helm een boodschap met de GPS locatie uitzenden, zodat de hulpdiensten precies weten waar je bent."

Spencer's WIG zal waarschijnlijk een hit worden onder motorrijders, ruiters en fietsers. Iedereen die een beschermende hoofddeksel nodig heeft zou hier baat bij kunnen helpen, vooral de mensen die op afgelegen locaties komen.

Op dit moment heeft de WIG nog geen concurrentie. Een vergelijkbare ontdekking op de markt is een persoonlijke locatie baken, welke veelal door ski-ers wordt gebruikt bij ongevallen, maar dat apparaat moet zelf worden aangezet.

Alle electronica in de WIG zijn klein en relatief goedkoop, waardoor ze makkelijk in de helm passen, en daarom ook niet erg duur zijn. Momenteel wordt de apparatuur voor ruiters aangepast.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:59

Hmm.. praktisch. Het trekt me alleen niet zo, ik weet niet waarom maar ik heb niet zoiets van 'hé dat wil ik'. Ik vind het zo ook wel prima.

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:02

Nou, ik vind het een geweldige uitvinding! Ik zit hier niet zo in de rimboe, maar als ik diep in het bos zou rijden in mijn eentje, zou ik het wel een fijn idee vinden dat óók als aar niet meer in staat toe ben, er hulp gehaald wordt.

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:02

hmm. ik zou er graag een willen Ja

Ben momenteel dan paardloos, maar toen ik mn fjordenbeest nog had om op te rijden was ik vaak alleen, en toch wel op "afgelegen plaatsen" .
Nou was ik bij dze niet zo bang dat ze iets geks ging doen, maar stel dat ze toch onverwachts schrikt en je kukelt eraf en raakt je bewustzijn kwijt?
Denk dat ik dan heeel blij dat ik zon helm heb.
Ben een keer van t padje af geweest nadat ik van een paard ben gevallen, liever neit nog een keer
Je bent echt je orientatie kwijt.

Quidou
Berichten: 6514
Geregistreerd: 20-10-04

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:09

Super handig!
Ik mag van mn moeder niet alleen het bos in precies om de reden dat als dr wat gebeurt niemand weet waar k ben.. Vork

CoonArt

Berichten: 23301
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:23

Hey maar dat is verdorie handig! Maar wat als je die cap nou per ongeluk eens een keer bijvoorbeeld tegen een muur aanstoot?

romatjuh

Berichten: 1069
Geregistreerd: 24-09-04

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:24

Dat is echt handig! Dan zouden ze je ook in t bos kunnen vinden waar je normaal gesproken niet makkelijk de weg kan vinden. Ben benieuwd wat dat gaat kosten.

romatjuh

Berichten: 1069
Geregistreerd: 24-09-04

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:24

HorseyDude schreef:
Hey maar dat is verdorie handig! Maar wat als je die cap nou per ongeluk eens een keer bijvoorbeeld tegen een muur aanstoot?

Binnen een minuut uitzetten. Als het langer dan 1 minuut duurt wordt het pas ingeschakeld..

Anoniem

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:26

En je moet de gesp vast hebben, wat ook niet is als je hem in je hand draagt Lachen

Ik vind het wel een heel goed idee Ja

Rinde

Berichten: 823
Geregistreerd: 03-09-05
Woonplaats: Raamsdonksveer

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:28

Ik zie het al gebeuren dat ik de gesp dichtheb, de cap valt en niet binnen een minuut wordt uitgezet. Staat de ambulance daar Vork .

romatjuh

Berichten: 1069
Geregistreerd: 24-09-04

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:28

runningkawa schreef:
En je moet de gesp vast hebben, wat ook niet is als je hem in je hand draagt Lachen

Ik heb gespje altijd vast, blijft ie makkelijk aan mn arm hangen Haha! . Maar ben echt heel benieuwd wanneer de cap uit gaat komen, lijkt me echt super.

Ilsex

Berichten: 1096
Geregistreerd: 04-07-07
Woonplaats: Hank

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:45

Ik vind het echt een super uitvinding.
Het zou je maar gebeuren dat je valt en buiten bewustzijn raakt..
Súper Haha!

Letizia

Berichten: 12152
Geregistreerd: 24-04-02

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:47

Ik vind het een zeer goede uitvinding, wat ik me alleen afvraag, wat zal het prijskaartje worden van zo'n cap Nagelbijten / Gniffelen

Miska

Berichten: 2635
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Friesland

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:49

Goeie zaak!!!

Ik wil wel zo'n cap, altijd handig! Ja
Ik ben ooit in mijn gezicht getrapt door een verzorg-paard van een vriendin, doordat ik eraf gevallen was, gelukkig had ik een cap op anders had ik dit hier niet kunnen typen.
Op mijn eigen vertrouwde pony reed ik nooit met cap, maar ik heb mijn les geleerd toen ik die trap kreeg.

Heb er een groot litteken aan overgehouden, maar mijn neus was wel gebroken, stukjes verbrijzelt en weggeslagen. Bloos!
Een bloederige gapend gat, waar je heel naar van werd als je er naar keek.
Ongeluk zit dus in een klein hoekje!

Ik rijd nooit meer zonder cap en rijd ook veel alleen buiten, heb mijn telefoon wel altijd bij me, maar ja... als ik niet in staat meer ben om te bellen omdat er wat gebeurd is, lijkt me dit een super uitvinding!
Ik vind dat het eigenlijk verplicht zou moeten worden, ook verzekerings technisch gezien, zonder cap niet verzekerd!

Hoeveel mensen nog zonder cap buiten rijden, is me een raadsel ook al is je paard schaapmak.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:51

Letizia schreef:
Ik vind het een zeer goede uitvinding, wat ik me alleen afvraag, wat zal het prijskaartje worden van zo'n cap Nagelbijten / Gniffelen

Inderdaad!
Het lijkt me eigentlijk wel zeer interessant maar de Prijs Bloos

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:54

Op zich is het een hele goede uitvinding, maar ergens is er iets dat ik zeg 'ja maar.....' Bloos

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:02

zo, dat zou een mooie uitvinding zijn! Dan durf ik denk ik ook wat makkelijker alleen het bos in te gaan...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 20:04

TornadoLover schreef:
Letizia schreef:
Ik vind het een zeer goede uitvinding, wat ik me alleen afvraag, wat zal het prijskaartje worden van zo'n cap Nagelbijten / Gniffelen

Inderdaad!
Het lijkt me eigentlijk wel zeer interessant maar de Prijs Bloos


Ik geloof dat de prijs betaalbaar blijft, omdat de apparatuur niet zo duur is, en het voor zoveel mogelijk mensen haalbaar moet kunnen zijn om zo'n ding aan te schaffen Ja

Anoniem

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:06

Het nadeel is natuurlijk wel de evt vals meldingen.
Bij gebouwen heb ik gehoord dat vanaf april de politie niet eens meer naar een alarm melding gaat, alleen als bewezen is dat het een echte is. Zo vaak kwam vals alarm voor.
Dus ben daar met dit ook wel bang voor Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 20:08

Ik denk dat ze met een soort boetesysteem oid kunnen werken. Ik geloof dat zo'n WIG een enorm schelle alarmtoon laat horen, dus wanneer je hem per ongeluk af laat gaan, dat je je wel ervan bewust bent dat ie af gaat Haha!

Kimble

Berichten: 5604
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Utrecht

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:11

Denk dat het wel een goede uitvinding is.
Ook voor in de paardensport. Idd als je bijv. in je eentje het bos in gaat ofzo.

Maar word op een geven moment allemaal zo ver gezocht.
We gingen van bodyprotectors, naar complete airbags.
Waar komen we straks op uit? Robotpaarden?

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:16

Vind dit echt een super uitvinding OK dan! .
Geeft toch een veilig idee.
Denk wel dat ik zo´n cap aan zou schaffen aangezien ik altijd alleen rijd in een groot berggebied waar je bijna geen mens tegenkomt.
Alleen zou er ook nog een afstandsbediening bij moeten zitten, als de cap afschiet en hier bv een berg afrolt ben ik nooit binnen een minuut beneden Nagelbijten / Gniffelen

Flowerbomb

Berichten: 1432
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:35

Wat een geweldige uitvinding! Echt zoiets waar ik normaal nooit op gekomen was haha. Het zal zeker veel positieve reacties krijgen!

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:49

Dat is wel een mooie uitvinding!

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Re: "Cap" ontwikkeld die hulp kan bellen bij ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:51

goeie zet zeker.
bedenk me nu alleen wel dat als ik er dan af val en dat ding gaat af. dat ik zeker weet dat mijn paard ook weg is.

verder vind ik het een heel goed initiatief.
of ik hem zou kopen weet ik niet. hij zal vast wel duurder zijn als een harry`s horse capje Haha!