Kweker bezorgd om paarden van buren

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110828
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 08:22

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/bo ... 620938.ece
brabantsdagblad.nl


De zorgen die fruitkweker Nendels van de Oude Weistraat in Velddriel heeft om het welzijn van de paarden bij zijn buurman Knobbout, zijn geen aanleiding om de bouw van een paardenfokkerij op het naburige perceel tegen te houden.

Dat stelt de bezwaarschriftencommissie van de gemeente Maasdriel.

Het bezwaar van Nendels is dan ook afgewezen en Knobbout mag gewoon de fokkerij en werktuigenstalling op zijn perceel oprichten. Het gaat om twee gebouwen.

Fruitkweker Nendels maakte bezwaar tegen het bouwplan, omdat hij vreest dat de paarden die zijn buurman wil gaan fokken mogelijk last krijgen van bestrijdingsmiddelen die bij Nendels op het bedrijf gebruikt worden. De bomen op zijn grond worden immers bespoten. Of dat nadelig is voor paarden die in de buurt gaan grazen en mogelijk uit sloten op de perceelgrens water drinken, weet hij niet.

Om risico's uit te sluiten en omdat Nendels niet wil dat zijn bedrijfsvoering in gevaar komt, maakte hij dan ook bezwaar.

"Maar de gemeente kan niets met deze discussie", stelt juridisch controller John Vogel. "Volgens het bestemmingsplan valt de aanvraag van Knobbout onder de agrarische bestemming en is die gewoon toegestaan. Afwegingen met betrekking tot milieu-aspecten zijn bij het opstellen van het plan gemaakt. Die discussie gaan we niet opnieuw voeren bij elk bouwplan dat wordt ingediend."

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 09:36

Nou ik denk als de kweker, de eigenaar van de paarden goed infomeert en een plannetje opstelt. Voor het geval de paarden om een of andere rede toch ziek worden. Dat hij schadeloos word gestelt. Tenslotte een gewaarschuwt mens telt voor twee. Vind het wel meedenken van die kweker. of het nu in eigebelang is of niet

Woest

Berichten: 4453
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: BELGIE!!

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 09:40

ik vind het merkwaardig dat er toch iemand is die om andermans dieren geeft. Voor hetzelfde geld had hij gewon erop los gesproeid zonder zich aan te trekken van hoe of wat....

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 09:52

Woest schreef:
ik vind het merkwaardig dat er toch iemand is die om andermans dieren geeft. Voor hetzelfde geld had hij gewon erop los gesproeid zonder zich aan te trekken van hoe of wat....


waarom merkwaardig
ik noem dat meedenken
en ja waarschijndelijk ook wel indekken voor problemen

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:16

Ik vind het wel heel netjes. Mijn paarden staan tussen de kwekerijen op het land en ik maak me ook wel eens zorgen....

juval

Berichten: 13298
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:44

oh jee, mijn paard staat gestald op een fruitbedrijf.... (eet ook stiekum wel eens een appeltje uit de boomgaard).
Ik hoop maar dat dat niet gevaarlijk is.

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) Belgiƫ

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:53

juval schreef:
oh jee, mijn paard staat gestald op een fruitbedrijf.... (eet ook stiekum wel eens een appeltje uit de boomgaard).
Ik hoop maar dat dat niet gevaarlijk is.

Ik denk dat je 't al wel zou geweten hebben mocht het echt gevaarlijk zijn...

juval

Berichten: 13298
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:57

der is er nog geeneen ziek geworden of dood neergevallen... dus het zal wel meevallen.

maar ik snap wel dat de fruitteler in dit verhaal zich wil indekken tegen evt schadeclaims

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:45

vind het zeer netjes dat de teler er toch zo over na denkt dat kom je niet vaak tegen .
en vind het dan eigenlijk naar goed behoren als er eventueel monster uit het gras en sloot water gehaald worden .
spark heeft ook bij een fruitteler gestaan en er staan nu nog twee paarden en ik moet zeggen die zijn akelig ingevallen ondanks de hoeveelheid gras .
maar er is op die grond dan behoorlijk gespoten en kalk gestrooid echt brokken kalk dus geen kunstmest met calcamonsalpeter enzo

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:44

Ik ben misschien heel achterdochtig maar vraag me dan weer af of die man echt het beste met de paarden voor heeft of dat hij misschien gewoon geen zin heeft in een paardenbedrijf naast de deur...

CynthiaV
Berichten: 2989
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Assen

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:45

Katja schreef:
Ik ben misschien heel achterdochtig maar vraag me dan weer af of die man echt het beste met de paarden voor heeft of dat hij misschien gewoon geen zin heeft in een paardenbedrijf naast de deur...

Dat idee had ik ook al Haha!
Lekker negatief van ons Haha!

Anoniem

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:47

Hier nog zo'n negatieveling..... vond het ook eerder kliken als een goede smoes...

Nu weet ik verder niet wat er buiten aan spuitspul gebruikt mag worden.
Maar binnen in een kas heel erg weinig. Daar zijn er niet snel schadelijke gevolgen.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:43

De bezorgdheid van de kweker is volgens mij toch wel ongegrond. Ik woon zelf tussen de fruitbomen en er word daar lustig op los gespoten. Als er gespoten word kan ik echt gewoon veilig in mijn tuin blijven zitten, dat apperaat spuit heel gericht. En als het echt hard waait spuit mijn buurman gewoon niet.

pantarhei

Berichten: 9082
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:18

er zijn diverse onderzoeken dat er geen uitgebreide woonbebouwing is toegestaan binnen bepaald aantal meters van kassen/kwekerijen. Hiernaar heeft TNO onderzoek gedaan en er is wel degelijk sprake van dat spuitmiddelen in de buitenlucht terecht komen. Kweker hoeft dan geen schade te betalen omdat buurman weet dat dit kan gebeuren! VROM weet mogelijk ook meer

juval

Berichten: 13298
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:33

hier in het dorp is dus wel een huis onbewoonbaar/onverkoopbaar verklaard omdat het te dicht bij de spuitcirkels zou liggen. Het was altijd bedrijfswoning bij de boomgaard, toen mocht het wel, maar nu hadden ze het huis verkocht aan derden, en die mochten er dus niet gaan wonen... echt heel vervelend verhaal allemaal.

Anoniem

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:38

mm raar
De baas van mijn vriend heeft een nieuwe kas gebouwd. (oude kas gesloopt, grond erbij gekocht en een nieuwe terug gezet)
Daar staan 2 woningen op, dat was namelijk huis van vorige eigenaar en een bedrijfswoning.

1 van die huizen is verkocht. Ik zou er nooit willen wonen, je hebt geen zon in je tuin en uitzicht van 0 met een tig meter hoge kas in je tuin. Maar het mocht gewoon verkocht worden Lachen

pantarhei

Berichten: 9082
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:57

misschien wordt er in die kas niet met bestrijdingsmiddelen gewerkt, maar met biologische bestrijding zoals sluipwespen of zo, dat is niet schadelijk

Anoniem

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:07

Maar zo wordt er tegenwoordig toch in elke kas gewerkt?
Pas als het echt niet met sluipwespen enzo kan wordt er gespoten, maar dan zijn alle dure ingezetten beetsjes ook dood, plus je kunt je vruchten bijna nergens kwijt want die markt is veel kleiner Lachen

Ik herb ruim 15 jaar in de tuinbouw gewerkt bij verschillende kwekers en nergens werd zomaar gespoten
(wat dan overigens ook nog aan alle regeltjes gebonden zit hier in NL )

pantarhei

Berichten: 9082
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:16

ja klopt dat er regeltjes zijn, maar als je goed kijkt in de kasten van de kwekers, dan staan daar nog voldoende produkten die in NL al jarenlang niet meer zijn toegestaan, en die staan er neit te verstoffen zal maar zeggen Knipoog

Anoniem

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:18

OP de bedrijven waar ik werkte dus niet...echt niet.
Simpelweg al omdat de dure beestjes dan ook al dood zijn

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:39

dan zouden er honderen huizen onbewoonbaar verklaard moeten zijn. Als men eens wist welke zooi er vroeger ( en nu ook hoor alleen heeft het een andere naam Knipoog ) in de kassen/boomgaarde/land werd gespoten. En ook daar wonen gewoon mensen. Dus vind dat toch een beetje onzin. Goed je zal een groter risico hebben qua gif in de grond. Maar dan zouden al die mensen die nu bij kassen wonen ook allemaal uit hun huis moeten vanwege het gif. En er word nu wel meer andere spullen gespoten die beter voor het milieu zijn. Maar toch....
Ik ben ook zo,n kind van een kweker nou ik mankeer niks. Heb nergens onder geleden en mijn vader spoot ook met van alles en nog wat. En nu staat er een giga woonwijk op het land waar wij hebben gewoont( en onze buren kwekers) en hoor niks over gif in de grond ect ect. Dus denk dat het wel mee valt

pantarhei

Berichten: 9082
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:01

esmeralda, keep on dreaming! Zoek de betreffende rapporten maar eens na. Het is wel zo dat de spuitmiddelen snel verdund worden in de lucht en dat er dus in de grond niet veel is terug te vinden, maar de middelen op zichzelf zijn behoorlijk ongezond (aangetoond) ook voor mensen.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:10

pantarhei schreef:
esmeralda, keep on dreaming! Zoek de betreffende rapporten maar eens na. Het is wel zo dat de spuitmiddelen snel verdund worden in de lucht en dat er dus in de grond niet veel is terug te vinden, maar de middelen op zichzelf zijn behoorlijk ongezond (aangetoond) ook voor mensen.


Ik zeg ook niet dat het geen kwaad kan, maar overtrokken vind ik het wel. Hoeveel duizende mensen wonen/werken er op kwekerijen, zijn deze allemaal ziek!! Nee toch. En waarvoor haal je spuitlesencies, ja om die middelen verantwoord te gebruiken. Dus voor je eige en andere zijn veiligheid. Dat is wat ik ermee bedoel. Denk dat het gevaarlijker wonen is langs een snelweg dan op een kwekerij. Knipoog Maar goed daar ging dit topic niet over

pantarhei

Berichten: 9082
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:47

Eens met je stelling esmeralda, maar de praktijk wijst uit dat diverse kwekers en/of hun medewerkers de regels omtrent eigen veiligheid volledig aan hun laars lappen en de gevolgen zijn vaak pas op lange termijn omdat de dosering te laag is voor korte termijn

Anoniem

Re: Kweker bezorgd om paarden van buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:42

Nou dan heb ik toch altijd op brave bedrijven gewerkt zeg, betreffende spuit dingen Lachen
Gewoond ebraf toegestane dingen en alleen als biologisch niet meer ging.
En in Nederland is er niet veel meer toegestaan