Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 10:51

http://www.gelderlander.nl/buiten/25852 ... rijden.ece
gelderlander.nl


Jakobskruiskruid (Jacobaea vulgaris) haalt sinds enkele jaren regelmatig het nieuws vanwege zijn giftigheid voor met name paarden.

De provincie Noord-Brabant organiseert half februari een symposium over de mogelijke bestrijding van Jakobskruiskruid.
Verschillende verhalen doen de ronde over de inmiddels beruchte goudgele bloem, maar daar blijken ook veel fabels bij te zitten. Zo zou een paard al van een enkel hapje van het kruid kunnen sterven. Maar dat is absoluut niet waar, zo weet Fons Reijerse van IVN De Maasvallei. "Het Jakobskruiskruid zorgt voor schade aan de lever. Maar van een hapje wordt een paard echt niet ziek. Pas wanneer het gedurende langere tijd het gif in grote hoeveelheden binnen krijgt kan dit fataal zijn."

Bovendien vormt het kruiskruid in verse vorm nauwelijks gevaar voor het dier. Reijerse: "Paarden herkennen de plant als giftig en blijven daar dus vanaf. Pas wanneer er verder geen voedsel te krijgen is, zullen ze zich er aan wagen."

Wanneer de bloem in gedroogde vorm in het hooi terecht komt, kan dit tot problemen leiden. "Maar hier ligt wat mij betreft een stukje verantwoordelijkheid bij de eigenaar van het paard. Die moet zorgen dat hij weet waar zijn hooi vandaan komt", vindt de Boxmeerse plantenliefhebber.

Het Jakobskruiskruid komt veelvuldig voor. "Je ziet het overal en vooral in wegbermen", weet Reijerse, die al twintig jaar de flora in zijn omgeving inventariseert. " Daarnaast vind je het veel in vooral natuurlijke weides." Het giftige kruid is een inheemse plant die al honderden jaren voorkomt. Dat er de laatste jaren meer aandacht voor is, komt omdat het houden van paarden populairder is geworden.

Het Jakobskruiskruid is te herkennen aan zijn felgele kleine bloemetjes die volop bloeien van juni tot oktober. De vorm van de bloem is vergelijkbaar met een madelief en de plant wordt gemiddeld een halve tot driekwart meter hoog.

Het bestrijden van de plant is volgens Reijerse onbegonnen werk. "De plant verspreidt zich heel snel via de zaden, dat kun je niet stoppen." De IVN-man is zelfs een tegenstander van bestrijding: "Wil je het goed aanpakken, dan betekent dat een behoorlijke ingreep in de natuur. En er zijn nog veel meer giftige soorten die je dan zou moeten bestrijden."

Het Jakobskruiskruid is bovendien voor vele insecten een zeer nuttige plant, omdat die veel nectar bevat. "De rups van de Jakobsvlinder eet deze plant volledig kaal en zou uitsterven als deze er niet meer is."

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:05

oh, weer zo een natuur lief hebber die het een nuttig plantje vind!

Maar hier ligt wat mij betreft een stukje verantwoordelijkheid bij de eigenaar van het paard. Die moet zorgen dat hij weet waar zijn hooi vandaan komt", nee zo moeten gewoon geen kruiskruid in kuilen of gaan hooien voor de verkoop!
stelletje debielen.

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:58

precies, de verantwoording voor kruiskruid vrij hooi ligt bij de teler daarvan en niet bij de afnemer!

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:10

Wij hebben kennissen die 's zomers DAGELIJKS een paar hectaren land doorzoeken moeten omdat de bermen VOL staan met die rotzooi.................... Boos! maar daar blijft het natuurlijk niet, en elk plantje zorgt voor plm. 50.000 nakomelingen.................... Boos!
En die rups? Weegt dat op tegen al die ellende van paarden- (en koeien, geiten, schapen, kortom, ALLE zoogdieren!) eigenaren die hun dier langzaam zien bezwijken?

Nog een paar jaar zulke idioten aan het bewind, dan IS er geen Jakobskruidvrij hooi meer................................... Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:26

Wat kan je doen om op zo'n syposium een stem te krijgen? KNHS inschakelen? Kwenie, ze lopen daarvor niet al te hard. Welke organisatie zou daarvoor de aangewezen persoon zijn om de paardeneigenaren te laten horen op zo'n dag?

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:32

Hier had je tot voor en paar jaar terug geen last van dat plantje, maar ze hebben nu een ander beleid ivm het maaien van de bermen (met name langs de grote weg) en sindsdien zie je ze steeds meer. het ligt hier dus aan de overheid die de bermen behoort te onderhouden.... en niet aan de boeren, die mogen al weinig gif gebruiken, maar als er dan aan de wegkant ook niets aan gedaan wordt is het pompen met de kranen open...

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:34

Jeetje, wat kletst die man uit zijn nek zeg.... Boos!
Bah. En wat een onkunde van deze man!
Gelukkig zijn de Britten slimmer, daar wordt JKK inmiddels wel uitgeroeit.

Daarbij dient de verkoper van het hooi mij de garantie te geven dat gekocht hooi JKK-vrij is. Indien blijkt dat het hooi dan toch JKK bevat, kan ik betreffende verkoper voor de rechter slepen als ik schade ondervind (m.a.w. mijn paarden dood zijn). Nix nie verantwoording bij paardeneigenaar zoals hierboven in het artikel bedoeld wordt!

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:39

Sandrina schreef:
Wat kan je doen om op zo'n syposium een stem te krijgen? KNHS inschakelen? Kwenie, ze lopen daarvor niet al te hard. Welke organisatie zou daarvoor de aangewezen persoon zijn om de paardeneigenaren te laten horen op zo'n dag?


Het symposium kun je gewoon heen gaan, toegang is gratis. http://www.brabant.nl/Werken/Land_%20en ... kruid.aspx je moet je wel opgeven via de website van de provincie.
Er zijn verschillende organisaties en deskundigen vertegenwoordigd. Het Programma (onder voorbehoud) ziet er zo uit.
8.45 uur Ontvangst met koffie en thee

9.15 uur Opening door dagvoorzitter

Simon Middelkamp, Directielid Ecologie, Provincie Noord-Brabant

9.20 uur Welkom door Onno Hoes, gedeputeerde Ecologie

9.30 uur ‘Jakobskruiskruid in de land en tuinbouw’,

Kees Coppens, bestuurslid ZLTO.

9.45 uur 'Een kort antwoord op enkele veel gestelde vragen door paardenhouders',

Esther Hegt (initiatiefnemer www.jakobskruiskruid.com )

10.00 uur ‘Giftigheid bij dieren’.

A.M. Van den Top, dierenarts/voedingsdeskundige.

10.15 uur Pauze

10.35 uur ‘Ecologie van jakobskruiskruid.’

Martijn Bezemer, Wageningen Universiteit en Researchcentrum

10.50 uur ‘Pilot bestrijding jakobskruiskruid.’

Jaap Bronsveld, Waterschap Rivierenland.

11.05 uur ‘Is er te veel geel in het groen? Jakobskruiskruid vanuit een natuurbeschermingsperspectief.’

Robert Ketelaar, Vereniging Natuurmonumenten

11.20 uur Pauze

11.40 uur Discussie met zaal en panel

12.45 uur Afsluiting Onno Hoes

13.00 uur Eenvoudige lunch met broodjes



Deelname, inclusief lunch, is gratis. Meld u aan via het het '> Aanmeldformulier symposium jakobskruiskruid'

POLLO

Berichten: 1390
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: middelburg

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:44

Wij hebben een huis gekocht met een klein stukje land erbij. Dat staat vol met jacobskruiskruid omdat de vorige eigenaar het een mooi plantje vond.( had er geen dieren op staan)
Ik weet niet hoe ik er vanaf moet komen. Heb vorig jaar gespoten wat wel tegen de jonge plantjes heeft geholpen , maar de grote kunnen er tegen. Ik ben ze nu aan het uitspitten maar zie dat er wortels blijven zitten. Behoorlijk onbegonnen werk dus. Ik durf mijn paarden hier niet op te zetten of ze het herkennen of niet.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:49

Doordat die fanatieke natuurbeheerders deze plant zo hebben binnengehaald worden nu overal natuurlijke begroeiingen doodgespoten, omdat dat vaak de enige manier is om er vanaf te komen. Boos!
Deze plant heeft op deze manier nog een erg schadelijke invloed op andere onkruiden die toch al vaak zeldzaam waren. Boos! Boos! Boos!

Anoniem

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:53

Zo daar is weer zo'n wollen sok natuur freak...heeft zelf vast geen graas dieren...
Zulke mensen zou je toch wat...

Omdat die rommel maar steeds mocht groeien staat het nu in elke berm...en zie dat maar eens uit je aangrenzende wei te houden...

Tja helaas, hier nu ook minder natuurvriendelijk als dat wel werkt...jammer voor meneer wollen sok...had hij maar eerder aan de bel moeten trekken, dan had het vast nog wel milieu vriendelijk gekund Lachen

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:56

Dat bedoelde ik juist. Daar waar we eerst alles lekker konden laten groeien en zo ook alle zeldzame planten, daar moeten we nu met het gif overheen, omdat dit kruid in eerste instantie als onschadelijk gezien werd en nu echt overal groeit als een plaag.
Dat hadden ze veel eerder aan moeten pakken, dan waren zulke maatregelen niet nodig.
Dankjewel natuurbeschermers. Boos!

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:34

Grappig dat ze altijd beweren dat het een inheemse plant is.
Kan wel zijn dat hij inheems is maar je zag hem gewoon haast nooit vroeger in Nederland.
Heb al jaren dezelfde wei, heb tot een paar jaar geleden nooit JKK in mijn wei gehad of ook ooit maar ergens gezien. Dit is echt een probleem van de laatste jaren. Ook mijn vader, afkomstig uit boerenfamilie, zegt dat vroeger wel bekend was dat het giftig was en je het weg moest halen, maar dat je het gewoon haast nooit tegenkwam.
Vraag me werkelijk af wat die rupsen dan toen aten al die jaren?

Volgens mij is het probleem er pas sinds het in wildbloeimengsels is gestopt en de bermen niet meer zo vaak gemaaid worden. Heb jaren in het noorden van Engeland gewoond en als iemand daar het woord "ragwort" liet vallen zei men waar dan en ging het onmiddellijk weghalen, dus zo onschuldig zal het wel niet zijn. Meestal weten plattelandsmensen die vee houden het toch echt wel beter dan "natuurbeschermers" die achter een bureau zitten. Het zal wel eerst helemaal in de voedselketen terecht moeten komen en als er dan wat mensen last van krijgen dan zal de geschiedenis wel herschreven worden.

Veel van de beheerders van landschappen zijn hier zelf schuldig aan en willen nu gewoon niet toegeven dat ze het fout hadden.

@kawa Je hebt gelijk, ik ga zelf nu ook maar noodgedwongen voor het eerst ooit het hele weiland spuiten.

Alvaron

Berichten: 1766
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:28

Het is wel degelijk een inheemse plant. Dat je 'm de laatste jaren weinig meer zag kwam door het bermbeheer van de afgelopen pakweg 15 - 30 jaar geleden. De bermen langs de (snel)wegen werden toen zeer regelmatig heel kort gemaaid want dat stond netjes. Grassen en andere bermbegroeiers kregen daardoor niet de gelegenheid om zich voort te planten omdat ze voor de bloei werden gemaaid. Houd je dat lang genoeg vol, dan kan een organisme uitsterven. En laat nou juist dat uitsterven van 1 organisme, door de kringloop van de wereld, z'n invloed hebben op veel meer dingen dan je zo op het eerste gezicht zou denken.

De laatste 10 - 15 jaar mag het gewas in de bermen weer hoog worden, en daar profiteert niet alleen het JKK van.

Begrijp me goed, ik ben ook "bang" voor het Jacobs kruiskruid. Maar ik houd m'n weiland in de gaten, weet waar de plantjes staan, weet hoe de plantjes eruit zien!! en zodra zich ergens weer een plantje vertoont, graaf ik het uit met wortel en al. En nee, ik trek niet klakkeloos/hysterisch maar elk geel bloempje uit de wei. Momenteel heb ik alleen nog de 1e jaars exemplaren staan, en ook die worden door systematisch verwijderen steeds minder in aantal.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me behoorlijk stoor aan sommige reacties hier die elke verantwoordelijkheid afschuiven naar "die geitenwollensokken natuurliefhebbers" wiens schuld het allemaal is en "de gemeente" en "de hooiboer" die maar moeten zorgen dat het voer voor ons paard JKK vrij is. Het is een kleine moeite om geen bermhooi te kopen. En het is ook een kleine moeite om bij de hooiboer eens te informeren waar hij z'n hooi vandaan haalt, en of daar JKK staat. En als het in de buurt is, ga er dan zelf eens een kijkje nemen. Overtuig jezelf! Heb dat over voor je eigen gemoedsrust en je paard!

Anoniem

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:34

Ik koop geen berm hooi...heb eigen hooi.... Dus daarom oordeel ik zo niet.
Maar wat andere hier ook al zeggen, als de berm vol staat, of een natuur landje achter je met de wind jou kant in...wens ik de eigenaar van dat landje veel succes...
En voor de duidelijkheid, ik heb gelukkig niet zo'n geel landje achter me liggen, maar een kennis van me wel.
Dus je conclusies kun je gerust wat minder snel trekkken Haha!


En jkk overwoekerd.
Toen men net begon met de bermen laten staan zag je van alles en dat word duidelijk minder, het is ongeveer alleen nog maar geel.

En zien we nu meer vlinders, waar het om begonnen is?
Nee, we zien alleen maar meer teken, dazen en muggen...

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:36

Helaas zit het probleem niet alleen in bermhooi en slecht onderhouden velden, maar is het steeds moeilijker om het buiten de weides te houden. Het begon met enkele plantjes, nu zie je het echt overal staan.
Minder vlinders hier trouwens, omdat iedereen noodgedwongen alles rondom de wei plat moeten spuiten.

Anoniem

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:38

Wij maaien hier de berm gewoon elke paar weken...geen jkk die kan zaaien. Hij zal wel gewoon in de berm blijven staan want sterft niet af, maar voordat hij nieuwe bloem heeft is hij al weer gemaaid Lachen

Tja helaas...rest ons niks anders.

En als er dan toch 1 in de wei staat gaat hij eruit en op die plek een dikke hand kunstmest...vind hij ook niet leuk. mocht er toch nog een restje staan
(doe maar eens bij een levende)

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:56

Alvaron schreef:
Het is wel degelijk een inheemse plant. Dat je 'm de laatste jaren weinig meer zag kwam door het bermbeheer van de afgelopen pakweg 15 - 30 jaar geleden. De bermen langs de (snel)wegen werden toen zeer regelmatig heel kort gemaaid want dat stond netjes. Grassen en andere bermbegroeiers kregen daardoor niet de gelegenheid om zich voort te planten omdat ze voor de bloei werden gemaaid. Houd je dat lang genoeg vol, dan kan een organisme uitsterven. En laat nou juist dat uitsterven van 1 organisme, door de kringloop van de wereld, z'n invloed hebben op veel meer dingen dan je zo op het eerste gezicht zou denken.

De laatste 10 - 15 jaar mag het gewas in de bermen weer hoog worden, en daar profiteert niet alleen het JKK van.


Nou nog ff gecheckt met mijn vader, die is 86. Heeft het spul helemaal nooit gezien in zijn jeugd op de boerderij, wel korenbloemen, klaprozen, kamille en allerlei andere bermbloeiers, wel kende hij hetr van een plaatje want als je het zag moest je het weghalen. Mijn overbuurman, boer van over de 70, moest ik zelfs een paar jaar geleden even aanwijzen wat toch dat Jacobskruiskruid was waar iedereen het over heeft. Het is toch logisch als je zelf voor een probleem gezorgd hebt dat je dan ook aan een stuk geschiedvervalsing gaat doen, dat zit in de menselijke natuur. Dat wil niet zeggen dat wij die natuurbeheerders hoeven te geloven. Mijn eigen ogen en oren hebben toch echt iets anders waar genomen. Het spul verspreidt zich zo snel als paardenbloemen. Dan zou het toch logisch zijn dat het ook vroeger, dus voor de door jou genoemde 15 - 30 jaar, even talrijk was als paardenbloemen, dat is dus nooit het geval geweest, in ieder geval niet de laatste 100 jaar.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:19

De toename van Jakobskruiskruid in Nederland en omliggende landen heeft waarschijnlijk te maken met een toename van het aantal geschikte groeiplaatsen door grootschalige aanleg van infrastructuur, bebouwing en het terug geven van landbouwgrond aan de natuur. Het is echter een misvatting dat Jakobskruiskruid zich erg makkelijk naar een nieuw gebied kan verspreiden. De planten kunnen inderdaad erg veel zaden produceren, maar de meeste zaden blijven dicht bij de moederplant liggen. En zelfs als een enkel zaadje in een nieuw gebied terecht komt, dan is er maar een kleine kans dat deze het tot een volwassen plant zal schoppen. De veelgenoemde stelling dat een plant 200.000 zaden kan vormen die elk tot kilometers ver terecht kunnen komen en er zo voor kunnen zorgen dat de soort zich in een korte tijd enorm kan uitbreiden moet dus sterk genuanceerd worden. Stel dat als al deze zaden tot een volwassen plant uit zouden groeien, dan zou Nederland al lang door een dicht tapijt van Jakobskruiskruid bedekt zijn. Indien de bodem in Nederland overal geschikt was voor Jakobskruiskruid om op te groeien en al het zaad kiemde en de planten alleen van ouderdom stierven dan zou binnen drie generaties van de plant ( 6 jaar) de nakomelingschap van één individu al voldoende zijn om het hele land te bedekken.
Onder gecontroleerde omstandigheden in een kas met de juiste luchtvochtigheid en temperatuur kan er zo’n 80 % van de zaden kiemen , maar in de natuur zijn de omstandigheden natuurlijk nooit zo ideaal als in een kas. De zaden moeten bijvoorbeeld maar net op een geschikt plekje terecht komen waar ze kunnen kiemen. Het kan bijvoorbeeld te droog of te nat zijn of misschien is er te weinig licht om te kiemen. En zelfs als een zaadje ontkiemt, dan is het nog steeds maar de vraag of het lang genoeg leeft om tot een volwassen plant uit te groeien. Een kiemplantje moet namelijk met andere planten concurreren om licht en voedsel en alleen de sterkste planten overleven deze strijd. Een deel van de zaden krijgt een tweede kans als ze in het eerstvolgende groeiseizoen niet kunnen kiemen . Als deze zaden onder het grondoppervlak terecht komen, dan kunnen ze daar in kiemrust gaan; een soort winterslaap, zeg maar. In deze ‘zaadbank’ kunnen de zaden soms nog tien en wellicht zelfs tientallen jaren hun kiemkracht behouden . Zodra ze door het verstoren van de bodem aan de oppervlakte komen kunnen ze alsnog gaan kiemen .
De verspreiding kan op verschillende manieren gebeuren. Het pappus ( pluisjes) maakt het onder andere mogelijk dat de vruchten makkelijk door de wind meegevoerd kunnen worden. Daarnaast zorgen de weerhaakjes van het pappus ervoor dat de vruchten ook kunnen blijven plakken in de vacht of veren van dieren . Ook de mens kan door de plant als ‘vervoermiddel’ gebruikt worden. Treinen en auto’s zorgen voor windverplaatsing en zand dat voor de aanleg van infrastructuur, paardenbakken of bebouwing gebruikt wordt komt vaak van elders en kan zaden van Jakobskruiskruid bevatten.

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:48

wij hebben ook vorig jaar voor het eerst last van een paar jacobskruitplantjes gehad omdat 2 kavels verderop ze een huis aan het bouwen was en het land er achter helemaal lieten verwaarlozen en het zo 1 planten en onkruid tuin was geworden en zo de sporen en zaden ook op ons land terrecht zijn gekomen..

wat voor ons weer een heel werk was voor ons om het hele land uit te kammen, nu hopen dat het volgendjaar niet meer terugkomt..

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:08

Beetje off-topic maar las net dit:

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/article502087.ece/Grote_grazers_schaden_vogels_Oostvaardersplassen

Nu is er al genoeg geschreven op bokt over de manier waarop men dit gebied op zogenaamd "spontaan natuurlijke" wijze beheerd (met al die grote grazers zal het gebied trouwens wel snel verschralen en gaat het JKK ook daar vrolijk groeien als we wat hete zomers krijgen), maar dit slaat toch alles wat betreft de onkunde van de beheerders. Denken ze nu echt dat die grote hongerige grazers zo dom zijn om eieren te vertrappen. Een paard ruikt nog een drie weken oud supermarktei in een kartonnen doos en zuigt de eieren lekker leeg als hij de kans krijgt. Niks vertrappen lekker opeten die verse kievitseieren zullen ze toch bedoelen.

Dit is maar een voorbeeld om aan te geven waarom zoveel mensen moeite hebben met geloven wat natuurvoorlichters en de beheerders van onze natuurgebieden schrijven en beweren, ze roepen maar wat, niet gehinderd door enige praktische kennis.

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:20

Er is al veel geschreven over JKK, maar ik geloof dat het het beste is te bestrijden OF door met wortel en tak uit te trekken met een ragfork OF het plantje met een onkruidbrander te doden en dat nog vaker te herhalen. Alleen dan kan de plant geen neiuw zaad maken. Dat kan wel als ie wordt omgemaaid als ie bloeit! Boos!
Het succes van het bestrijden ligt ook in het telkens weghalen van de jonge planten in het voorjaar.
Tuurlijk is het te bestrijden! Als je maar volhoudt!

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:37

Sandrina schreef:
Er is al veel geschreven over JKK, maar ik geloof dat het het beste is te bestrijden OF door met wortel en tak uit te trekken met een ragfork OF het plantje met een onkruidbrander te doden en dat nog vaker te herhalen. Alleen dan kan de plant geen neiuw zaad maken. Dat kan wel als ie wordt omgemaaid als ie bloeit! Boos!
Het succes van het bestrijden ligt ook in het telkens weghalen van de jonge planten in het voorjaar.
Tuurlijk is het te bestrijden! Als je maar volhoudt!


Soms wordt geprobeerd om Jakobskruiskruid te bestrijden door te voorkomen dat de plant zaden vormt. het idee hier achter is, dat als Jakobskruiskruid zich niet voort kan planten, deze soort vanzelf verdwijnt. Jakobskruiskruid is namelijk een plant met een korte levensduur. Helaas is ook deze methode niet zonder risico. In een natuurlijke situatie sterft Jakobskruiskruid na de bloei nadat de plant zaden geproduceerd heeft. . Het verwijderen van de bloemen of bloeiwijze of het afmaaien zorgt er echter voor dat de plant niet afsterft, maar juist opnieuw weer uitgroeit. Het verwijderen van de bloeiende delen van de plant heeft dus juist als gevolg dat de levensduur van de plant verlengd wordt. Efficiënte handmatige verwijdering vereist het weghalen van de hele plant en alle wortels. Uit kleine wortelresten kunnen er weer nieuwe planten groeien. Handmatig verwijderen is over het algemeen alleen efficiënt bij zaailingen en rozetten, grotere planten zijn vaak te diep geworteld. Nadeel is het overnieuw verstoren van de grond en maakt het hiermee ook mogelijk eerder begraven zaad naar de oppervlakte brengen, waardoor het in een gunstiger positie komt om ook te ontkiemen.
In de wei is voorkomen gemakkelijker dan bestrijden. In een dichte zode is het veel moeilijk voor de plant om te kiemen, goed weidebeheer is daarbij van het grootste belang.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:31

Misschien is het ook wel erg belangrijk te kijken naar de schaal van het probleem.
Gaan er echt zoveel dieren dood aan Jakobskruiskruid of is het de media die het opblaast?
Gaan er niet veel meer paarden dood aan wormbesmettingen grasssicknes, koliek, taxus en andere giftige planten. leverbot etc.? Hooi is een risico met name uit bermen, maar dat is toch makkelijk te voorkomen door dat niet te kopen. In een goed hooiland groeit geen kruiskruid. Hooi is ook te certificeren en dat is een haalbare oplossing.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Jakobskruiskruid is niet te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:19

Ja Het probleem groeit en groeit, dat ziet iedereen om zich heen die veel in de natuur en tussen paarden zit.
Ook zie ik langs de weg graslanden steeds voller met SJK.
En hoeveel paarden zijn er wel niet die sloom en lusteloos zijn door SJK zonder dat de oorzaak ooit achterhaald wordt?