NRPS 3e bez.: 8 rijpaard en 3 ponyhengsten goedgekeurd

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

NRPS 3e bez.: 8 rijpaard en 3 ponyhengsten goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 16:13

http://www.nrps.nl
nrps.nl

Paarden
De derde bezichtiging, die verweven was met het programma van de Hengsten-Showdag op zaterdag 26 januari, heeft in totaal elf nieuwe hengsten opgeleverd.
Als hengst met de beste draf werd aangewezen cat.nr. 35 Casandros I (v. Casantos). Deze 2,5-jarige schimmelhengst, nog gefokt door wijlen Theo Peeters uit Nijmegen en eigendom van Henk van den Broek, heeft een stokmaat van 1.65 m. Hij stamt uit de keur; prest.sportmerrie Gabanta NRA (Goodtimes x Abanta NRA keur; pref; prest.sport v. Abantos x Heidelberg) en is bewust ingeteeld op deze merrie, want Gabanta is immers ook de moeder van zijn grootvader Cantos.
Ook Camorkus, de 2,5-jarige volle broer van de NRPS en KWPN goedgekeurde Citango mocht overkampen om de titel.
De derde hengst die meestreed om de titel hengst met de beste draf was cat.nr. 93 Illinois VDL, ingebracht door VDL-Stud en afstammend van Indoctro x Marlon x Cantus x Nimmerdor. Deze mooie, 1.64 m hoge hengst uit 2005 komt uit de keurmerrie Siancara VDL en is nauw verwant aan onder andere de KWPN-hengsten Great Pleasure en Montreal en de AES-hengst Pessoa VDL.
Een veelbelovende allrounder lijkt cat.nr. 25, een zoon van Acapulco uit een merrie van Animo x Matchim xx. Net als zijn vader kan deze hengst apart goed draven, maar als springpaard zal hij ook zeker geen gek figuur slaan.
Cat.nr. 92 Cassiniland toonde zich bij de eerste en tweede bezichtiging een talentvol springpaard. Deze zoon van Cassini II stamt uit een merrie van Foxiland xx x Caretino x Landgraf I en toont groter dan zijn stokmaat van 1.63 m.
Zeer interessant gefokt is cat.nr. 17, een 2,5-jarige 1.64. hoge zoon van de Holsteiner Eldino (Exorbitant xx x Ahorn Z x Calypso I) uit een merrie van de Anglo-Arabier Upan la Jarthe x, die op haar beurt stamt van de Shagya-Arabier Bajar uit een halfbloedmerrie van Manometer xx.
Twee rijpaardhengsten moesten zich ook onder het zadel tonen. Allereerst de 3,5-jarige cat.nr. 53. Convall van de Helle. Hij is een afstammeling van Casall x Latouro x Constant met een stokmaat van 1.67 m. De andere was ook een springgefokte schimmelhengst, genaamd Centolys. Deze zesjarige hengst is na de tweede bezichtiging via een advieskeuring nog aan de groep derde bezichtigingshengsten toegevoegd. Hij stamt van Cento uit een BWP-geregistreerde merrie van Lys de Darmen x Furioso Z.

Rijpony's
Drie rijpony's hebben het groene licht van de Hengstenkeuringscommissie gekregen om aan hun eerste dekseizoen te beginnen. Tot hengst met de beste draf is cat.nr. 77 Vlegel uitgeroepen. Vlegel is een heel chique hengstje met een prachtig front. De 1.46 m hoge ponyhengst stamt van Volltreffer uit een kleine D-pony van Idzard uit Karola keur; pref; prest. sport&fok.
Een echte springpony de overigens ook goed kan bewegen is cat.nr. 70, een zoon van Casper uit een New Forest merrie van Kantje's Ronaldo x Ralph x Kantje's Mirakel. Zijn stokmaat als 2,5-jarige is 1.47 m.
De zevenjarige cat.nr. 85 maakte onder de naam Knock Out vorig jaar met Robin Breunis al deel uit van het eventingteam dat Nederland vertegenwoordigde op het EK pony's. De veelzijdig aangelegde ponyhengst stamt van Krimh ox uit een Connemara merrie van Diplomat x Paddy of Caherlistrane x Atlantic Storm. Zijn stokmaat is 1.46 m.

Sodera

Berichten: 5312
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: NRPS 3e bez.: 8 rijpaard en 3 ponyhengsten goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:49

Go jij! Go jij! Knockie goedgekeurd!
(wist het natuurlijk al maar toch Knipoog)

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Re: NRPS 3e bez.: 8 rijpaard en 3 ponyhengsten goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:41

Casandros 1 en 2 ook. Stonden op mijn stage. 2 is wat mooier, maar 1 is veeeeel liever (al is 2 ook heel lief, maar die is al wat meer hengst) en 1 heeft een mooiere sprong vind ik.

Mazoe

Berichten: 1332
Geregistreerd: 04-08-06

Re: NRPS 3e bez.: 8 rijpaard en 3 ponyhengsten goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:02

Leuk een zoon van Acapulco! Ik heb hem een tijd gereden toen ik in dienst was bij Gertjan v. Olst en ben enorm weg van dit paard...

jorik
Berichten: 687
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: NRPS 3e bez.: 8 rijpaard en 3 ponyhengsten goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:08

Helaas, geen arabische dit jaar zie ik...

gomir

Berichten: 25556
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: NRPS 3e bez.: 8 rijpaard en 3 ponyhengsten goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:53

Feanyth schreef:
Casandros 1 en 2 ook. Stonden op mijn stage. 2 is wat mooier, maar 1 is veeeeel liever (al is 2 ook heel lief, maar die is al wat meer hengst) en 1 heeft een mooiere sprong vind ik.


Ik zie alleen maar een Casandros I Verward Of mis ik wat Clown

Lijkt me wel een interessant paard voor de fokkerij en ik was er al wel van gecharmeerd, maar ik wil voorlopig even geen merries dekken. Heb wel even genoeg paarden en de merries moeten eerst maar de sport in.

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Re: NRPS 3e bez.: 8 rijpaard en 3 ponyhengsten goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 08:25

In de paardenkrant hadden ze ook over 2, maar 1 is ook kampioen geworden