Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:27

[[/quote]


De vermenging met Hackney vind ik nog altijd zonde. Ze zijn te heet, hebben hun koppie te hoog en hun beentjes ook, dunnere lijven, minder boeg. De nakomelingen van Camebridge Cole (en dat zijn er nogal wat) zijn grillig van karakter. Het is juist het bedaarde wat me zo aanspreekt van de Gelder. Heel bedaard, tot je ze aan het werk ziet, want werkwillig dat zijn ze.[/quote]

Oke heet is ze wel, maar om nu te spreken van een dun lijf en minder boeg?

Afbeelding

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:34

Leonora schreef:
Ilegra schreef:
Waar wil je straks nog mee gaan fokken als je een Parcival x Elegant hebt? dan blijft er nog maar weinig over en de hengsten die over zijn moeten dan ook nog dat kunnen verbeteren aan je merrie waar jij verbetering in wilt zien.


Sirius
Laurentz
Ahoy
Rubus
Nickson Pling

en misschien wordt er straks in Den Bosch nog eentje doorgestuurd naar het verrichtingsonderzoek !


eh ja; een Sander X Ahoy ..een dwerg van 1.60m en als hij al ergens op leek was het op een tuigpaard en zeker geen Gelders paard!
Wat een vreselijk dier Huilen ,als daarmee gefokt moet worden ....ik hou mijn hart vast. Verdrietig
Ook nog een schitterend Koss X ....

OoappeloO
Berichten: 2216
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:01

mrie schreef:
MRmichiel schreef:
allemaal leuk en aardig, maar vraagt de markt wel om geldersche paarden? we kunnen wel een type gaan beschermen, maar voor wie?


Ja als je zo begint dan hoeven we ook niet naar de tijger, pandabeer, korenwolf enzovoort om te kijken. Denk je nu alleen maar aan het economisch belang? Er is ook nog zo iets als emotioneel belang. Traditioneel belang... Er zijn liefhebbers voor...
Het zijn goede sterke werkwillige paarden met een prachtig karakter. Er moet toch iets overblijven om op terug te vallen als blijkt dat het KWPN zich met al die bibberige, te hete sportpaardjes op dunnige pootjes vergist heeft. Waarom iets goeds weggooien...

Amen Ja

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:33

Ja als je zo begint dan hoeven we ook niet naar de tijger, pandabeer, korenwolf enzovoort om te kijken. Denk je nu alleen maar aan het economisch belang? Er is ook nog zo iets als emotioneel belang. Traditioneel belang... Er zijn liefhebbers voor...
Het zijn goede sterke werkwillige paarden met een prachtig karakter. Er moet toch iets overblijven om op terug te vallen als blijkt dat het KWPN zich met al die bibberige, te hete sportpaardjes op dunnige pootjes vergist heeft. Waarom iets goeds weggooien...[/quote]
Amen Ja[/quote]

traditioneel belang vind ik geweldig klinken, maar het geld wat er voor betaald wordt juist niet Pling

er blijken helaas toch minder liefhebbers te zijn dan fokkers Bloos

heb gedurende de hengstenkeuring eigenlijk helemaal niet zoveel bibberige, het sportpaardjes op dunnige pootjes gezien! jij wel dan?

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:39

De volgende reacties voor de hierboven genoemde hengsten heb ik al zo vaak op bokt gelezen.
Laurentz valt af want dan heb je inteelt via moederzijde van Parcival.
Rubus daar valt menig fokker ook al over vanwege zijn OC (of OCD) (blijft een zwarte bladzijde in zijn fok cariërre)
Ahoy en Nickson vinden fokkers al snel te tuigtypisch en dan blijft Sirius over.
Is er nog weinig aan keus over of je moet elk jaar met Sirius willen dekken.
Dan heb je nog Sander maar ja die is zelf tuiger dus die blijft staan als men Ahoy en Nickson al te tuigtypisch vind.

Je leest toch al vaak genoeg op bokt dat er mensen zijn met een Gelderse merrie een rijpaard hengst gaan kiezen omdat ze nagenoeg geen Gelderse hengst kunnen vinden. (of niet goed genoeg vinden)
Moeten fokkers overigens zelf weten, ik ben ook gaan shoppen naar een andere hengst.
Ik heb dan gekozen voor een Groninger hengst met wat Gelders bloed, die ook nog eens geweldig kan bewegen, okay ik blijf dan wel bij dezelfde rootz Haha![/quote]

alleen als je een parcival hebt, kun je laurentz niet gebruiken vanwege inteelt op de moederlijn,
dus dan blijven er nog genoeg merries over!
Er wordt heel makkelijk over OC(D) gepraat als het gaat om Rubus, misschien dat je dan toch een keer contact op moet nemen met zijn eigenaren, die je het fijne uit de doeken kunnen doen hierover!
Blijven toch ook nog elegant en galant over en parcival?
en heb je sirius al geprobeerd?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:20

Leonora schreef:
heb gedurende de hengstenkeuring eigenlijk helemaal niet zoveel bibberige, het sportpaardjes op dunnige pootjes gezien! jij wel dan?


Nee, maar ik ben wel somber over de toekomst van de kwpn-ner omdat ik vind dat het kwpn wel hiernaar op weg is. Ze zijn veel te sportgericht bezig naar mijn smaak. Maar ja, dat zeg ik en ik ben echt een LMJK- ruiter in hart en nieren.

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:37

ik vind dit alles gewoon ronduit schokkend en ik hoop dat er een eigen stamboek word opgericht. ik heb zelf een 10 jaar gelderse merrie met de afstamming: witmar alazan x bazuin. witmar alazan is een goed gekeurde zoon van amor maar die is ook van de aardbodem verdwenen! ik heb maar 1 keer eerder gehoord dat iemand anders een nakomeling van hem had. verder is het met de hengsten van tegenwoordig best moeilijk om met deze merrie te fokken. rubus b vond ik niks vanwege zijn ocd en verder zijn de meeste afstammelingen van amor of bazuin. wel had ik met vitens kunnen dekken en misschien dat dat nog wel wat word. de nieuwste hengst: zethar is een leuk beest maar een zoon van parcival toch?? en dus ook weer amor. ik heb afgelopen jaar besloten om met upperville te fokken en daar heb ik een heel leuk veulen van gekregen. meer keuze heb je bijna niet met mijn bloedlijn en dat is zorgwekkend. als we de gelderse paarden willen redden moeten we idd een norm instellen van 75 procent bloed maar daarbij dus met volle merries en hengsten met iets of wat ander bloed... anders krijgen we geen vernieuwing qua bloedlijnen.
zo zouden zonen van cabouchon wat kunnen zijn of hengsten als special d enzo.... want die hebben als ik h et niet verkeerd heb echt nog oud gelders bloed in hun lijn zitten...

ach ja het blijft moeilijk, en ik hoop maar dat het allemaal goed komt.

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:24

laatst zei ik tegen een stalgenoot van mij (echt een super meid en ook vriendin) die zelf ook hoog in de dressuur rijdt; "heb je dat artikel van parcival ook gelezen in het bit? er staat ook een gaaf filmpje op internet."
"Ja" zei ze "gaaf paard he en goede combi" "maar parcival doet ook niet zo gelders aan"

en ik weet zeker dat ze dat helemaal niet negatief ofzo bedoelt, maar dat is echt het probleem van de gelderse paarden.... op het een of andere manier heeft iedereen slome manege knollen in hun hoofd bij de naam "gelders".

@ keat: van witmar alazan had ik eigenlijk nog niet gehoord

OoappeloO
Berichten: 2216
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:50

fleurbartels schreef:
laatst zei ik tegen een stalgenoot van mij (echt een super meid en ook vriendin) die zelf ook hoog in de dressuur rijdt; "heb je dat artikel van parcival ook gelezen in het bit? er staat ook een gaaf filmpje op internet."
"Ja" zei ze "gaaf paard he en goede combi" "maar parcival doet ook niet zo gelders aan"

en ik weet zeker dat ze dat helemaal niet negatief ofzo bedoelt, maar dat is echt het probleem van de gelderse paarden.... op het een of andere manier heeft iedereen slome manege knollen in hun hoofd bij de naam "gelders".

@ keat: van witmar alazan had ik eigenlijk nog niet gehoord

Bloos! Ik kan me mond nooit houden als iemand zo'n opmerking plaatst. Ik vind Parcival behoorlijk Gelders aandoen. Super beest is het!

Zinzi_jewel

Berichten: 8842
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:42

ik wil mijn merrie waarschijnlijk laten dekken door parcival
vindt m zo leuk , maar ja upperville is ook leuk
moeilijk hoor ..
helaas is t hengstenbestand gelders niet zo groot , zou de keus makkelijk moeten zijn , maar veel koss nazaten en dan ben je met t veulen ook zo klaar met fokken mocht t n merrieveulen zijn
echt moeilijk hoor

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:47

OoappeloO schreef:
fleurbartels schreef:
laatst zei ik tegen een stalgenoot van mij (echt een super meid en ook vriendin) die zelf ook hoog in de dressuur rijdt; "heb je dat artikel van parcival ook gelezen in het bit? er staat ook een gaaf filmpje op internet."
"Ja" zei ze "gaaf paard he en goede combi" "maar parcival doet ook niet zo gelders aan"

en ik weet zeker dat ze dat helemaal niet negatief ofzo bedoelt, maar dat is echt het probleem van de gelderse paarden.... op het een of andere manier heeft iedereen slome manege knollen in hun hoofd bij de naam "gelders".

@ keat: van witmar alazan had ik eigenlijk nog niet gehoord

Bloos! Ik kan me mond nooit houden als iemand zo'n opmerking plaatst. Ik vind Parcival behoorlijk Gelders aandoen. Super beest is het!


hej, jij woont bij ons in de buurt... Haha! grappig. leuk paard heb je!

OoappeloO
Berichten: 2216
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:50

Dankje Fleur! Lachen Waar heb je je paard staan?

Om het ontopic te houden Haha! Erug gave Gelderse merrie heb je zeg! Lovers

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:39

ja dat kan kloppen ja fleurbartels, die hengst heeft ook niet zo lang in nederland gedekt... ik geloof dat hij op den duur naar duitsland is verkocht. ik zal eens kijken of ik wat info kan vinden over hem. foto's staan soieso nergens op het net. terwijl ik daar best benieuwd naar ben. ik denk ook dat mijn merrie veel op haar pa lijkt want het is een echte amor nakomeling!! ik heb er dan ook echt jaaaaren over gedaan om goed met haar op weg te kunnen.
xxxx

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:56

Hoefnet
Tuigpaard-en Gelderse hengsten naar Zwolle


Op zaterdag 8 januari 2000 vindt in de IJsselhallen te Zwolle de eerste bezichtiging plaats voor de tuigpaardhengsten en de Gelderse hengsten.


Vanaf 9.30 uur vindt de keuring plaats terwijl in het middagprogramma onder andere de presentatie van alle goedgekeurde tuigpaardhengsten en Gelderse hengsten op het programma staat. De entree bedraagt ƒ 20,- en een catalogus kost ƒ 10,-.
In totaal zijn er 5 tuigpaardhengsten en 13 Gelderse hengsten aangemeld. Bij de tuigpaarden betreft het de eerste zonen van Handro, Koblenz, Kowalsk, Larix en Lorton. Laurentz en Witmar Alazan presenteren hun eerste zonen bij de fokrichting Gelders Paard.

©Hoefnet 1999

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:57

witmar alazan is dus nog niet zo lang uit het zicht verdwenen. nu is de hengst geloof ik wel van 1980 of wat dus leven al hij ook niet meer...

OoappeloO
Berichten: 2216
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:34

keat schreef:
witmar alazan is dus nog niet zo lang uit het zicht verdwenen. nu is de hengst geloof ik wel van 1980 of wat dus leven al hij ook niet meer...

Heb echt nog nooit van deze hengst gehoord zeg..

Spruit_Elf

Berichten: 2169
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam... pak me dan...!

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:07

OoappeloO schreef:
keat schreef:
witmar alazan is dus nog niet zo lang uit het zicht verdwenen. nu is de hengst geloof ik wel van 1980 of wat dus leven al hij ook niet meer...

Heb echt nog nooit van deze hengst gehoord zeg..



Mijn paard heeft ook Witmar Alazan in zijn afstamming Lachen

Sander x Witmar Alazan X Goudsmit

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:29

haha grappig!! n famillielid!

Midasje

Berichten: 1675
Geregistreerd: 16-09-07
Woonplaats: Cuijk

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:38

Hebben jullie ook een brief van het kwpn gehad betreft de giga vraag naar het gelders paard in binnen EN buitenland

Spruit_Elf

Berichten: 2169
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam... pak me dan...!

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:39

niet ontvangen midas

wat leuk keat!

Midasje

Berichten: 1675
Geregistreerd: 16-09-07
Woonplaats: Cuijk

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:41

hmm of dat we weer willen gaan fokken,

Zinzi_jewel

Berichten: 8842
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:29

ja heb die brief ook gehad , gaat over gelders paard 2020 en wat er moet blijven en/of verbeterd cq aangepast moet worden om t gelders paard te behouden en geschikt te maken / krijgen voor sport en t buitenland bla bla
zijn 2 avonden voor geprikt zodat je mee kan luisteren en praten
zal de data,s hier wel neerzetten je moet je vooraf wel opgeven bij t kwpn

Anoniem

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:49

Dat is een andere brief denk ik.

Zinzi_jewel

Berichten: 8842
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:54

kreeg momdat ik ook aangesloten ben afdeling gelders paard en ging ook over vraag binnen en buitenland naar goede gelderse paarden ...
en over t gelderse paard in 2020 en hoe t beste te kunnen fokken etc.
ik had t idee dat t over dezelfde brief ging , maar ja kan me vergissen

Midasje

Berichten: 1675
Geregistreerd: 16-09-07
Woonplaats: Cuijk

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:48

Ja klopt die brief.