Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:49

marjoleinft schreef:
ik heb ook een gelderse merrie , reampla d
maar als ze de gelderlanders overeind willen houden dan mogen ze eerst de dekkosten wel omlaag gooien.
ik wil ook wel fokken met die van mij maar ik kan geen 2500 euro dekkosten betalen.


Huh wat reken jij allemaal aan dekkosten mee........Het dekgeld van gelderse hengsten is toch echt niet zo hoog.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:50

naja ik heb wel eens zitten zoekken op kwpn dekhengsten en als ik sandro hit zie dan betaal je 2500 euro (maar weet niet presies of dat een gelderse is )

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:50

marjoleinft schreef:
ik heb ook een gelderse merrie , reampla d
maar als ze de gelderlanders overeind willen houden dan mogen ze eerst de dekkosten wel omlaag gooien.
ik wil ook wel fokken met die van mij maar ik kan geen 2500 euro dekkosten betalen.

Nou....volgens mij zijn de Gelderse hengsten de goedkoopste om mee te dekken binnen het KWPN:http://www.geldersepaarden.nl/

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110798
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 17:51

marjoleinft schreef:
naja ik heb wel eens zitten zoekken op kwpn dekhengsten en als ik sandro hit zie dan betaal je 2500 euro (maar weet niet presies of dat een gelderse is )


Nee, Sandro Hit is absoluut geen Gelderse Clown

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:59

marjoleinft schreef:
ik heb ook een gelderse merrie , reampla d
maar als ze de gelderlanders overeind willen houden dan mogen ze eerst de dekkosten wel omlaag gooien.
ik wil ook wel fokken met die van mij maar ik kan geen 2500 euro dekkosten betalen.


Volgens mij kan je merrie van dat bedrag wel 4 jaar lang onder een gelderse hengst Haha!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:00

Cayenne schreef:
marjoleinft schreef:
naja ik heb wel eens zitten zoekken op kwpn dekhengsten en als ik sandro hit zie dan betaal je 2500 euro (maar weet niet presies of dat een gelderse is )


Nee, Sandro Hit is absoluut geen Gelderse Clown


Hij is niet eens KWPN Knipoog

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:08

janderegelaa schreef:
marjoleinft schreef:
ik heb ook een gelderse merrie , reampla d
maar als ze de gelderlanders overeind willen houden dan mogen ze eerst de dekkosten wel omlaag gooien.
ik wil ook wel fokken met die van mij maar ik kan geen 2500 euro dekkosten betalen.

Nou....volgens mij zijn de Gelderse hengsten de goedkoopste om mee te dekken binnen het KWPN:http://www.geldersepaarden.nl/



mijn merrie kan ik niet eens dooor deze paarden laten dekken .
mijn merrie heeft ook van deze afstammingen .
dan krijg je toch inteelt ?

suffie
Berichten: 5717
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:41

Het zou wel heel bijzonder zijn als jouw merrie (marjoleinft) van alle Gelderse hengsten bloed zou voeren. Als je serieus met jouw Gelderse merrie wilt dekken moet je maar eens een topic openen bij exterieur en hengstenkeuze en ook de afstamming van je merrie vermelden. Ik weet zeker dat ze daar voor jou een geschikte hengst bij kunnen vinden. Een aantal hengsten voert idd wel hetzelfde bloed en de spreiding is niet groot, maar toch is er nog altijd keuze genoeg.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:14

Vraag me af wat ze onder 'fokmerrie' verstaan. Stermerries of alle rondlopende merries?

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:54

Het is in ieder geval positief dat ze inzien dat het ras verloren gaat als er niet ingegrepen gaat worden. Maar of dat nu een taak is van de politiek...

Het idee van een eigen stamboek is helemaal niet zo slecht. Nu is het GP toch een beetje het ondergeschoven kindje van het KWPN, en dat is jammer.

Kitten84

Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:25

Oh wauw..dat het zo slecht ging met de GP. Ik heb zelf een 50 % Gelderse merrie(heb het laten checken) en ik wou haar eigenlijk even met rust laten van het fokken en dan over een jaar of 3 een gelders veulen van Laurentz, maar als ik dit lees.

Oei, oei....

OoappeloO
Berichten: 2216
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:41

@ Kurry: De Gelderse hengsten die er zijn zullen niet opeens dood neervallen hoor Knipoog De meesten gaan nog wel even mee! En Laurentz is een leuke Ja (allemaal zijn leuk Haha! ).
Punt is meer dat er te weinig nieuwe ggk hengsten bij komen, het KWPN kijkt naar andere punten dan de bloedlijnen en echte Gelderse eigenschappen.

[***] schreef:
Mm, het gelderse paard is toch weer eens voorpagina nieuws Haha!

Idd Knipoog Maar ben bang dat het weer een hoop geblaad is en er niet veel uit komt Sorrt voor de pessimistische ondertoon..

ChirooHeleen

Berichten: 385
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:46

amaze schreef:
@ Chiroo Heleen volgende keer weer Gelders he ? Knipoog

Helaas komt er voor Palma geen volgende keer... Verdrietig Maar als het nog had gekunt was het zeker gebeurt!

Voor Athene wordt er zeker een Gelderse hengst gezocht! (over een paar jaar)

Kitten84

Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:20

OoappeloO schreef:
@ Kurry: De Gelderse hengsten die er zijn zullen niet opeens dood neervallen hoor Knipoog


Bloos Haha, nee okee. Maar ja, ik wil ook zo graag wat doen voor de GP.
Laatst bijgewerkt door Kitten84 op 30-01-08 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

OoappeloO
Berichten: 2216
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:21

@ Kurry: echte lekkere bloed Gelderse fokken! Haha!

Kitten84

Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:24

@ OoappeloO: Daarom. Mijn vriend had de touwen in handen met fokken, maar nu krijg ik wat meer inspraak en als ik mijn 50 % merrie dek door een 100 % hengst hebben we weer een 75 %

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:24

Ik wil voor onze merrie fokadvies bij van Lijssel vragen. Heb er zelf geen verstand van maar als ik daarmee een bijdrage kan leveren en ook een leuk veulen in de wei heb lijkt me dat een goed idee.

SorayaDL
Berichten: 507
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:35

WesseLady schreef:
Maar of dat nu een taak is van de politiek...


Vind het nu wel een goed moment dat de politiek zich ermee gaat bemoeien, het is alleen jammer dat het zover heeft moeten komen. Als je kijkt naar andere rassen in het buitenland is het zo gek nog niet hoor. Daarnaast, het Gelderse paard is ook een stukje "Hollandse cultuur" (sorry voor het woord Bloos ) en dat moet behouden blijven. Daarnaast wil niet iedereen hetzelfde paard, het is jammer dat veel rassen nu dezelfde fokdoelen krijgen (voor de sport) en vaak het rastypische vergeten wordt (dus wat dat ras, dat ras maakt Verward , snapt u het nog Knipoog ). Je ziet het bij zoveel rassen, maar als ze er te ver in gaan... Misselijk
Nu maar hopen dat het niet alleen maar woorden zijn, maar daden Haha!

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:20

Ik las zojuist ook een artikel in de krant rondom de politieke bemoeienis m.b.t. het gelderse paard, met ook een ''reactie'' van het KWPN.
En dat is nu net wat mij het meeste zorgen baart, het KWPN is nl. van mening dat de gelderse een type paard is, een recreatie paard die wat forser is dan een dressuurtype.
Volgens het KWPN is er absoluut geen sprake van een ras, nee hehe als het zo even doorgaat en er wordt alleen nog maar naar het uiterlijk gekeken en niet naar de achtergrond en karakter gaat het ras idd verloren. Scheve mond

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:29

ehmm...Bazuin doet het al een poosje niet meer hoor.

saaraah
Berichten: 1215
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Enschede

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:17

Nou in mijn opinie is het Gelderse paard ook een type, immers ze zijn ontstaan uit dezelfde warmbloed hengsten waar ook de Groninger en het KWPN uit zijn ontstaan.

Dit neemt overigens niet weg dat het Gelderse ras beschermd moet worden! Het zou eeuwig zonde zijn dat die waardevolle genen door het KWPN verkwanseld worden, een stamboek dat nota bene bestaat dankzij dit 'ras' en andere 'rassen'. Wat het KWPN nog meer een type maakt dan een ras, dus wat dat betreft hebben ze helemaal geen recht van spreken.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:41

allemaal leuk en aardig, maar vraagt de markt wel om geldersche paarden? we kunnen wel een type gaan beschermen, maar voor wie?
Laatst bijgewerkt door verwijderd09 op 31-01-08 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Midasje

Berichten: 1675
Geregistreerd: 16-09-07
Woonplaats: Cuijk

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:00

jeetje hier baal ik best wel van heb gelukkig 2 gelderse merries

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:01

MRmichiel schreef:
allemaal leuk en aardig, maar vraagt de markt wel om geldersche paarden? we kunnen wel een type gaan beschermen, maar voor wie?


Ik denk wel dat er vraag is naar de veelzijdigheid van het gelderse paard. niet iedereen kan met een bloederig paard overweg. De gelderlander is wel een echt oer hollands produkt en dat zou jammer zijn wanneer dat verloren gaat.

Midasje

Berichten: 1675
Geregistreerd: 16-09-07
Woonplaats: Cuijk

Re: Keihard gevecht achter de schermen om Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:59

er is wel degelijk vraag naar het gelders paard het is een heel veelzijdig paard en erg betrouwbaar
Het is geen dooie knol of zo want die 2 van mij zijn fris zat.