"Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoe_Simba

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-06-06

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:32

Dit is een moeilijk Onderwerp vind ikzelf een paard is een dier dus hoort in de natuur te leven maar ze zijn niet meer wild ze zijn doorgefokt tot een tam dier dus je kan wel zeggen hij hoort 24/7 buiten te staan want een paard hoort niet in een box en moet zo natuurlijk mogelijk leven is het dan niet hypocriet (typ ik het goed?) om er dan wel op te gaan rijden ? want als je echt zo VOOR natuurlijk bent neem je een paard zet hem in een heel groot stuk land met een kudde andere paarden en met bos,beekje,weiland etc. en verder niks! niet poetsen niet zelf voeren niet aaien want dat is niet de ware aard van een paard?
een paard hoort dan geen contact met de mens te hebben lijkt mij aangezien ze dat in het wild ook niet hebben of nauwlijks..
Maar aan de andere kant een hond was ook een wild dier een kat ook een konijn ook etc! dus hoever wil je dan gaan ingaan op het natuurlijk houden van een dier(paard) ?
Zelf denk ik (mijn mening) dat als je gewoon een paard hebt want 1x per dag zoveel uur op de wei kan en zomers wel meer verder gereden word/paddock en de rest in de box wordt gezet goed gevoerd wordt aandacht krijgt de medische hulp die het nodig heeft een paard geen probleem heeft met het zo leven van zijn leventje ! (er zijn altijd uitzonderingen bij)
Want je kunt een paard niet meer vergelijken met een wild dier want als je het in het wild nu zet hij het niet lang overleeft!

Anoniem

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:40

runningkawa schreef:
Wendy schreef:
De column van Anky is volgens mij vooral om zichzelf vrij te pleiten....

Dit idee heb ik ook
En ik ben geen natural, ook mijn paarden staan op stal.
Ik rij met bit, sporen en een gewoon zadel...dus nee, pas niet in dat plaatje.
Toch denk ik er wel zo over dat het een vrijbrief is voor lekker op stal houden op het trainen na.


Dat denk ik dan weer niet, want bij Anky komen de paarden juist veel uit de stal en niet alleen voor de training.

Verder denk ik dat de discussie tussen fanatieke 'naturals' en meer 'traditionele' paardenhouders eeuwig voort zal blijven duren. De ene persoon vind een paard op stal zielig en de andere persoon vind een paard tijdens noodweer in een open polder zonder schuilgelegenheid zielig. De oostvaardersplassen vind ik persoonlijk een behoorlijk barbaars voorbeeld, wat betreft het houden van paarden en andere dieren. Een ander vind het weer geweldig, omdat ze zo lekker buiten lopen met zijn allen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:42

Nee cccorine ik ben het met je eens, de te bewandelen weg zal wel ergens in het midden liggen. Daar zijn wij Nederlanders toch zo goed in...

Anoniem

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:44

aan de hand stappen, zonder contact met andere paarden...dat valt bij mij ook onder het kopje training..anders krijg je teveel kopjes.
Maar het valt niet onder het kopje paard zijn Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 17:47

Maar in de wei staan valt wel onder paard zijn Ja en dat komen ze bij Anky ook.

Anoniem

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:50

Allemaal? Los?
Ik heb namelijk anders gehoord.
Maar als ze allemaal in de wei komen neem ik mijn woorden terug Ja

Zoe_Simba

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-06-06

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:51

Runningkawa je hebt gelijk maar maar als we nu even goed gaan kijken naar het kopje paard zijn he hoort volgens de meeste een paard dan 24/7 buiten te staan en niet in de box want dat is o zo niet natuurlijk maar, we rijden wel op ze ! dat is nou niet het perfecte voorbeeld van paard zijn lijkt mij ?!
Zoals ik al eerder zei als je echt wilt dat jou paard paard moet zijn zet het op een groot stuk land met bos,beekje,weiland en een andere kudde paarden en verder geen contact want dat is wild !
maar nee, wij vinden wel dat een paard paard meot zijn maar we willen er wel op rijden etc.
Maar, dan komen we bij het volgende
Ja maar mijn paard vind rijden gewoon leuk dat kan natuurlijk maar dan kan een paard het net zo goed leuk vinden om in de box te staan ookal is dat o zo niet natuurlijk !

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:53

ik ben het hierin met RK eens. ik heb trouwens ook altijd alleen maar vernomen dat er paarden zijn die NIET los in de wei komen. ik denk niet dat alles 22 uur per dag op stal staat, maar naar wat ik ervan vernomen heb een aantal toch wel. en dat heb ik niet alleen van Anky haters, er zijn nl een hoop mensen die het verdedigen, met als zéér irritant argument dat het sportpaarden zijn...

overigens, ondanks dat ik hier aangeef dat mijn dieren 24/7 buiten staan, ook ik ben geen natural en gebruik gewoon een bit, heb een dress. zadel en rijd ook gewoon dressuur zoals iedereen. ik kijk liever niet naar de hokjes waarin je geplaatst kunt worden, maar naar het paard als paard zijnde.

ook ohz kan een paard paard zijn, hij past zich weliswaar aan aan jou en aan rijden is niets natuurlijks, maar ook in de omgang met mensen kan een paard paard zijn. het is maar hoe je ermee omgaat in die zin. mijn dieren vinden het ook leuk om wat te doen, dat vind ik wel belangrijk. in de regen staan vinden ze minder leuk, maar is voor mij tot op heden nog geen argument om ze op stal te halen als het regent. ik ken paarden die bij regen gewoon niet naar buiten gaan. dat is imo afbreuk doen aan het welzijn, ook al vindt het paard het niet zo leuk.

redenen als 'vertrapte wei', of 'risico op blessures' gaat er bij mij overigens niet in.

Anoniem

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:55

24/7 buiten hoeft van mij niet. Is voor veel sportpaarden gewoon niet te doen.
Maar alleen eruit zonder vrij te kunnen bewegen hoeft ook niet.
Er kan toch wel wat tussen in gevonden worden?
En dat daarbij mensen zo zuinig zijn dat ze een paard van de oren tot de staart inpakken met bandages, zit ik ook al niet mee.
Als een paard maar lekker onbelast ff paard kan zijn...en ja eigenlijk wel met een maatje Lachen

Zoe_Simba

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-06-06

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:57

merrieveulen;

natuurlijk heb je daar gelijk in vind ik maar, mensen willen nu gaan beweren dat omdat hun paard 24/7 in de wei staat het echt een paard is maar dat is neit zo en zo kun je het niet bekijken want een paard is niet meer wild maar tam en is hier mee opgegroeid en kent niet beter en ik heb maar weinig paarden gezien die elke dag boos de stal in staan omdat ze zich geen paard meer voelen ?!

Maar wie zegt dat een paard de natuurlijke manier van leven of hoe hij zijn voorouders in het wild leefde leuker vind dan het leven wat ze nu hebben ?

want hoe het was hoeft neit altijd beter te zijn dan hoe het nu is!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:02

runningkawa schreef:
24/7 buiten hoeft van mij niet. Is voor veel sportpaarden gewoon niet te doen.
Maar alleen eruit zonder vrij te kunnen bewegen hoeft ook niet.
Er kan toch wel wat tussen in gevonden worden?
En dat daarbij mensen zo zuinig zijn dat ze een paard van de oren tot de staart inpakken met bandages, zit ik ook al niet mee.
Als een paard maar lekker onbelast ff paard kan zijn...en ja eigenlijk wel met een maatje Lachen


precies, zolang het maar niet ten koste gaat van het paard. de sportpaarden hier op stal gaan 's nachts binnen en hebben gewoon dekens op (de mijne had bij de overgang van schuilstal naar geen schuilstal ook een tijdje een regendeken op), maar gaan overdag wel heel de dag buiten. en in de zomer 24/7. dat vind ik zeer acceptabel, dieren lopen in groepen van minimaal 4 stuks, op een grote wei.

Zoe_Simba

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-06-06

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:04

Dat vind ik ook een goed leven voor een paardje.
even contact met andere paarden en het hoeft dan niet eens perse op de wei te zijn kan ook in de bak of paddock

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:05

Zoe_Simba schreef:
merrieveulen;

natuurlijk heb je daar gelijk in vind ik maar, mensen willen nu gaan beweren dat omdat hun paard 24/7 in de wei staat het echt een paard is maar dat is neit zo en zo kun je het niet bekijken want een paard is niet meer wild maar tam en is hier mee opgegroeid en kent niet beter en ik heb maar weinig paarden gezien die elke dag boos de stal in staan omdat ze zich geen paard meer voelen ?!

Maar wie zegt dat een paard de natuurlijke manier van leven of hoe hij zijn voorouders in het wild leefde leuker vind dan het leven wat ze nu hebben ?

want hoe het was hoeft neit altijd beter te zijn dan hoe het nu is!


de BASISbehoeften van het paard zijn ondanks domesticatie niet veranderd. vrije beweging (en niet 2 uur per dag werken en de rest stilstaan, maar al grazende/ rennende/ spelende), grazen, sociale interactie... dat is voor ieder paard basisbehoeften. dat het paard zich ogenschijnlijk makkelijk aanpast en dus ogenschijnlijk goed 'overleeft' met 22 uur stalrust per dag, of een eenzaam leven, doet daar niets aan af.

natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar een paard moet gewoon paard kunnen blijven. dat hoeft echt niet per sé 24/7 buiten te zijn, maar aan een uurtje rijden per dag heeft het paard gewoon niet genoeg. voor het sociaal welzijn is alleen neuzen tussen de tralies door ook niet voldoende.

@ Zoe_Simba, inderdaad, vrije uitloop MOET niet in een wei zijn, bak of paddock kan ook prima, als er maar ruimte is om uit te leven en spelen.

Zoe_Simba

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-06-06

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:10

Nee oke daar ben ik het mee eens maar, sommige mensen zeggen ja 24/7 op de wei moet en inloopstallen moeten etc. maar, als je dan helemaal natuurlijk wilt ga dan voor paarden op hee lgroot stuk land zetten en verder nauwelijks contact.
maar, ze zeggen ook (sommige) dat een paard dan niet blij zou zijn met een leven van de wei op voor paar uurtjes rijden zomers langer in de wei en dan op stal maar dat kan we ldegelijk want wij kunnen niet in een paard zn hoofd kijken Tong uitsteken
wij kunnen alleen maar vermoeden en denken maar zijn portie vrij bewegen en sociaal contact heeft natuurlijk elk paard nodig.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:02

de chiwawa en de tekkel moeten ook elke dag nog uitgelaten worden en zitten ook niet de hele dag in een schoenendoos. Ondanks dat ze niet erg meer op de wilde hond lijken.....

'het paard is niet meer wild' is geen excuus om hem dan maar in een box op te sluiten. Zoals merrieveulen ook al duidelijk uitlegt

Anoniem

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:05

Wat betreft te hond
Toen wij die kochten wilde ik er perse 2. In de natuur leven ze ook in roedels.
En we hadden expres 2 kleintjes gekocht, die hebben aan een 10 x 15 tuin (naast het wandelen) meer ruimte dan een herder.
Verder paste ze door een groot kattenluik en konden ze zelf binnen en buiten.

Maar ooit denk ik wel eens dat ik niet spoor...als ik zie hoe andere hun dieren houden vraag ik me steeds vaker af, ben ik nu zo overdreven begaan met ze?
(n dat is algemeen en niet voor iemand in een topic, maar dan denk ik aan de honden die de hele dag in de huiskamer zitten met een baasje dat de hele dag werkt)

ladolcevita
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-01-05

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:43

Echwel schreef:
Hoe kom je bij die cijfers?

Gistermorgen in de krant...[/quote]

toch niet allemaal dode paarden neem ik aan? Zoveel lopen er niet eens joh. Maar het is niet goed te praten hoor want er staat nog steeds een hek omheen, lekkere natuur. Bijvoeren die hap zeker als het sneeuwt! (ook al zijn die kadavers dan weer geod voor visarenden of whatever. Vind ik ook mooi hoor, maar je laat geen beesten verhongeren om andere beesten een habitat te geven. Dat klopt niet. Maar die Jan op de hoek die ziek is moet ook gewoon een oplossing zoeken want je kan die beesten niet uitzetten. En als je dieren hebt weet je dat je wel eens ziek kan worden en daar op voorbereid moet zijn. No excuse whatsoever. Knipoog

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:49

Ze komen bij Anky zeker wel op de wei. Dat heb ik zelf gezien omdat ik bij haar buurman kwam. Alleen rondom belangrijke wedstrijden blijven ze binnen en dat begrijp ik best. Het is tenslotte ook haar broodwinning, dat werkt nou eenmaal zo dan. Beroepsmatig met paarden bezig zijn is anders dan hobbymatig.

Ik blijf het paardenwelzijn een moeilijk onderwerp vinden, er zijn zoveel meningen over. Ik st aopen voor alle suggesties maar vind eigenlijk dat ik zelf best goed bezig ben en zou ervan balen om aan allerlei regeltjes vastgelegd te worden, dat zeg ik eerlijk.

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 01:13

runningkawa schreef:
Maar ooit denk ik wel eens dat ik niet spoor...als ik zie hoe andere hun dieren houden vraag ik me steeds vaker af, ben ik nu zo overdreven begaan met ze?
(n dat is algemeen en niet voor iemand in een topic, maar dan denk ik aan de honden die de hele dag in de huiskamer zitten met een baasje dat de hele dag werkt)


Haha...dat heb ik inderdaad ook! Ben ik dus toch niet de enigste (dieren)gek op de aardbol... Clown

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 01:29

AnnemiekvM schreef:
Wel eens aan gedacht dat dit niet altijd mogelijk is? Ik wil mijn pony ook veel buiten. In de zomer kan hij de hele dag, maar in de winter helaas maar een aantal uur. Gelukkig gaat hij wel graag naar stal omdat hij daar veel ruwvoer krijgt en dan toch iets te doen heeft.
Vaak komt hij 3 keer uit de stal en dan ook steeds een paar uur, dus ik denk dat ik hem aardig tegemoet kom. Al zouden er natuurlijk nog betere manieren zijn...


Jazeker heb ik daar weleens aan gedacht, vrij vaak zelfs! Knipoog
Ik zeg ook niet dat alle paarden 24/7 buiten moeten blijven, dat kon vroeger bij mij ook niet. Maar ik heb er alles aan gedaan om te zorgen dat het op een gegeven moment wél kon, omdat míjn pony's een hekel aan op stal staan hadden.
Waar ik een "probleem" mee heb zijn de mensen die zeggen dat hun paard graag op stal staat, maar toch de deur dicht doen omdat hij er anders weer uitloopt. Zeg dan gewoon dat je paard op stal staat, omdat hij niet buiten mág blijven/ buiten kán blijven/makkelijker voor de eigenaar of wat dan ook, of (als dat wel kan...) laat die deur open staan zodat ze keuzevrijheid hebben.

Ik zou ook graag willen dat mijn pony's 24/7 op het gras konden, maar dat kan al niet wegens hoefbevangenheid. Dus moet ik schipperen met wat de pony's willen (= keuzevrijheid om te kunnen grazen wanneer zij dat willen) en wat ik wil (= hoefbevangenloze pony's, die toch gelukkig zijn). Dus kies ik voor 24/7 op de paddock mét schuilstal en vrijwel onbeperkt hooi en wanneer het fructaangehalte het toelaat wat uurtjes op het gras.
Zeker niet ideaal, maar je moet toch wat. Dus als een paard -zeg maar- 6 uurtjes per dag naar buiten kan (weide/paddock) en het liefste met wat vriendjes, dan is dat al heel wat beter dan bv 22 uur op stal met 1 uurtje ohz en 1 uurtje poetsen/zadelen/stapmolen/oid...

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 01:32

Victory-Boy schreef:
runningkawa schreef:
Maar ooit denk ik wel eens dat ik niet spoor...als ik zie hoe andere hun dieren houden vraag ik me steeds vaker af, ben ik nu zo overdreven begaan met ze?
(n dat is algemeen en niet voor iemand in een topic, maar dan denk ik aan de honden die de hele dag in de huiskamer zitten met een baasje dat de hele dag werkt)


Haha...dat heb ik inderdaad ook! Ben ik dus toch niet de enigste (dieren)gek op de aardbol... Clown


hihi van RK heb ik die gedachte ook weleens gehad, goed rijden ('sportmatig' bedoel ik dan), maar zó rekening houden met wat het dier eigenlijk is, je ziet tegenwoordig te veel anders. ik vind het super!

overigens heb ik die gedachte zelf ook weleens, aangezien ik ook mensen spreek die kiezen voor een stalling op 5 min. afstand met 22 uur stalarrest, terwijl er voor het dier een plekje is met weidegang, waarbij de eigenaar een reistijd moet maken van 20 min (is maar een voorbeeld hoor, niet op iemand spiecifiek). ik zou het iig wel weten.

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 01:57

Zoe_Simba schreef:
Nee oke daar ben ik het mee eens maar, sommige mensen zeggen ja 24/7 op de wei moet en inloopstallen moeten etc. maar, als je dan helemaal natuurlijk wilt ga dan voor paarden op hee lgroot stuk land zetten en verder nauwelijks contact.
maar, ze zeggen ook (sommige) dat een paard dan niet blij zou zijn met een leven van de wei op voor paar uurtjes rijden zomers langer in de wei en dan op stal maar dat kan we ldegelijk want wij kunnen niet in een paard zn hoofd kijken Tong uitsteken
wij kunnen alleen maar vermoeden en denken maar zijn portie vrij bewegen en sociaal contact heeft natuurlijk elk paard nodig.


Maar wie zeggen dan dat een paard persé 24/7 op de wei moet? Inloopstallen zijn natuurlijk ideaal, maar ook dat moet niet. Waarom zou je óf 100% natuurlijk moeten zijn, óf 100% onnatuurlijk? Er is zoiets als een tussenweg, wat sommige mensen klaarblijkelijk niet wíllen zien.
Wat wel moet (imo) is een paard als paard zien en tenminste probéren om hem zo paards mogelijk te houden. Dus niet in z'n uppie houden, niet 22/7 op stal houden, niet pamperen omdat je denkt dat het een mens is met menselijke behoeftes ("ik heb het koud, dus mijn paard ook" en dat soort onzin).


Een paard als paard zien heeft niets met "natural" te maken -of zou daar in ieder geval niets mee te maken moeten hebben-, maar gewoon met gezond verstand gebruiken. Iedereen vindt het zielig als een hond 10 uur per dag in een bench op een flatje gehouden wordt (zoals iemand al een beetje aanhaalde), maar als een paard bv 18 uur in een vergelijkbaar kooitje staat is dat ineens weer doodnormaal...raar toch? Terwijl een paard waarschijnlijk veel meer behoefte heeft aan beweging, daar is het immers nog steeds op "afgesteld".

Maar goed, zoiets blijft een discussie. Er zullen altijd mensen zijn die een paard wat 22/7 op stal staat normaal en oké vinden, en er zullen altijd mensen zijn die hun paard 24/7 op een weide pleuren en er vervolgens nauwelijks naar omkijken (bv nooit hoefverzorging geven ed). Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die er tussenin zitten....Lachen

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 02:20

merrieveulen schreef:
hihi van RK heb ik die gedachte ook weleens gehad, goed rijden ('sportmatig' bedoel ik dan), maar zó rekening houden met wat het dier eigenlijk is, je ziet tegenwoordig te veel anders. ik vind het super!

overigens heb ik die gedachte zelf ook weleens, aangezien ik ook mensen spreek die kiezen voor een stalling op 5 min. afstand met 22 uur stalarrest, terwijl er voor het dier een plekje is met weidegang, waarbij de eigenaar een reistijd moet maken van 20 min (is maar een voorbeeld hoor, niet op iemand spiecifiek). ik zou het iig wel weten.


Ik heb ze gelukkig bij huis staan! Haha!
Toen ik nog in de Randstad woonde kon dat uiteraard niet, dus voor mij de eerste 26 jaar geen eigen pony. Ik wilde alleen een pony als ik volledige zeggenschap had over het wel en wee van het dier, dus dat ik niet afhankelijk was van een pensionhouder of boer. Niet dat het op elke pensionstal slecht is hoor, maar dat wilde ik gewoon niet.
Verder probeer ik telkens dingen te verbeteren voor ze, zowel voor de pony's als voor de honden. Tuurlijk kan dat niet altijd in 1 dag of soms zelfs in 1 jaar, maar wat ik kán verbeteren doe ik.
Zo verklaren sommige mij voor gek omdat ik bijna alle vrije dagen een uurtje met de honden naar het bos ga (kwartiertje rijden met de auto), maar ze vinden het zooooo leuk. Haha! Die blije snoetjes....daar doe je het toch voor? Clown Is voor mij heel normaal (en gelukkig voor veel mensen), maar voor sommige mensen al teveel werk...die vinden 1 rondje om het huis meer dan genoeg. Tong uitsteken

Maar goed...da's off-topic. Bloos

Zoe_Simba

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-06-06

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:43

Victory-boy: natuurlijk wil (lijkt mij) iedereen het beste voor zijn paard en er zou heus wel een middenweg zijn , maar sommige mensen<< zijn echt helemaal ''natural'' voor hun doen dan lijkt mij als je toch zo natural bent dat je jouw paard dan niet als rijpaard gebruikt (Want dat is lijkt mij neit natuurlijk ?)
<b>Maar ik vind dat als een paard zeg 4 uur per dag op de wei staat een uurtje per dag wordt gereden, paddock kan met zn vriendjes en dan in de box en goed gevoerd wordt en de medische hulp krijgt die het nodig heeft een paard een prettig leven leeft !</b>
En dan vind ik het hypocriet dat mensen die helemaa lvoor natural zijn wel op hun paarden rijden enzo want dat is dan toch niet natuurlijk maar dit betekent weer niet dat ik het niet eens ben met het rijden van een paard etc.
K zie dieren als dieren maar toch kijk ik wel anders naar mijn ''Tamme'' konijn dan naar een wild konijn dat kun je nog voor 60 % terug zien maar de andere 40% niet nu is een konijn nou geen super voorbeeld Tong uitsteken aangezien die nog wel heel veel trekjes hebben van een wild konijn Lachen
maargoed.. even een voorbeeldje.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:08

4 uur op paddock en 1 uur rijden (+ uurtje voor opzadelen en poetsen enzo), betekent nog altijd 18 uur per dag op stal. in een hok van 3 bij 3, waarin het paard niet meer kan dan een rondje draaien qua beweging.

volledig natuurlijk houden is imo écht geen noodzaak, voldoende vrije beweging wel. maar goed, als je kijkt naar een kudde 'tamme' paarden in de wei tov een wilde kudde, dan zie je in gedrag maar weinig verschil hoor. ook een 'tam' paard is nog altijd een paard met paardse behoeften.