"Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:20

Citaat:
@ shan, een hoop driejarigen die van de weide komen willen in het begin de stal niet eens in. het paard is van nature claustrofobisch, juist omdat zo'n kleine ruimte het vluchten bemoeilijkt. maar goed, de meeste paarden kunnen prima wennen aan het staan op stal. echter vind ik jouw redenering een prima voorbeeld van een gebrek aan kennis over wat een paard nou echt is.
enne, niet liggen op de wei? toch echt wel. hoewel ik het bij de stalpaarden hier voornamelijk in de zomer zie, als ze 24/7 op het land gaan.
Driejarigen die hun hele leven niets anders gezien hebben dan die ene wei, vinden alles eng, bussen vrachtwagens (tenzij hun wei aan een weg ligt) vreemde geluiden de hoefsmid, wormenkuren en meelopen aan een halster, het zadel enz enz. dus idd ook een box.
Wat betreft het niet liggen op de wei zeggen we hetzelfde. De stalpaarden gaan hooguit in de zomer even in het zonnetje liggen.
Verder beweer ik nergens dat 24/7 paarden niet liggen op de wei.
Ik beweer alleen dat 'stalpaarden' bijna nooit liggen in de wei omdat ze dat liever in hun box doen.
En wat betreft mijn kennis over paarden............ Dit gaat niet over kennis, dit gaat over meningen.
Laten we nu niet doen alsof mensen die 24/7 hun paarden buiten laten, zomer en winter, meer kennis hebben dan mensen die hun paarden 's nachts op stal hebben.
Iedereen vind dat hij het het beste doet voor zijn paard. Weet je, er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Een paard dat dag en nacht buiten staat, zal zeker niet graag in een box staan. Aan de andere kant zal een paard dat 's nachts binnen staat (zeker bij mindere weersomstandigheden en weinig gras) aan het eind van de dag heel graag weer naar binnen gaan. Dat is tenminste (ondanks mijn grote gebrek aan kennis) mijn ervaring.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:10

de zebra's in artis werden ook 's nachts op stal gezet en kregen biks te eten. Na het lezen van een 'zekere site' en het 'bijbehorende boek'. Zijn ze nu ook overgegaan op het meer natuurlijk houden van de zebra's. De stallen zijn inloopstallen geworden.

Een paard hoor je ook niet op te sluiten in een box, ook niet voor een paar uur. Altijd alleen maar op de wei hoeft ook niet, er zijn nog zoveel tussenwegen: loopstallen, paddocks, HITactief etc

Maar het blijft hardnekkig dat mensen toch hun paarden graag voor enige uren of langer hun paarden in een box willen hebben en praten dit goed onder het mom van dat het paard daar zélf behoefte aan heeft.

Dat is niet zo, het paard raakt er hooguit aan gewend!

Boxen met als tussenwanden tralies of dichte muren zijn in mijn ogen dierenmishandeling. Je frustreert het paard in zijn natuurlijke behoeften en gedrag.

Áls een paard dan toch op stal moet, liever met een maatje in een 'ponystal', oftewel een tussenschot tot borsthoogte en de rest open.

En dan beginnen weer allerlei mensen over voernijd etc etc, maar voernijd ontstaat juist door de rare manier van paardenhouden: op gezette tijden vaste porties voer, krachtvoer, teveel paarden op een te kleine ruimte, paarden geïsoleerd in een kleine ruimte etc.

Paarden die op de juiste manier gehouden worden (en daar ook in opgegroeid zijn) kennen geen voernijd. De meeste paarden in NL zijn echter al in een frustrerende situatie groot geworden.

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:49

shan schreef:
Aan de andere kant zal een paard dat 's nachts binnen staat (zeker bij mindere weersomstandigheden en weinig gras) aan het eind van de dag heel graag weer naar binnen gaan. Dat is tenminste (ondanks mijn grote gebrek aan kennis) mijn ervaring.


Mijn pony's stonden vroeger altijd 'snachts op stal. Ze stonden met slecht weer inderdaad te wachten voor het hek om naar binnen te mogen, maar zodra ze binnen stonden en het hooi (krachtvoer krijgen ze niet) op was.......werd er tegen de stalwanden getrapt om weer naar buiten te mogen.
Nu staan ze dag en nacht buiten op de paddock mét schuilstal en zijn ze een stuk gelukkiger. Wel staan ze regelmatig in de schuilstal (waar ze ook hun hooi krijgen), dus 24/7 zónder schuilstal...daar zal ik ze idd geen plezier mee doen.

Voor de mensen die zeggen dat hun paardjes zo graag op stal staan: Hou de staldeur maar een weekje open, dan pas kun je echt zien of hij wel zo graag op stal staat of dat hij na het eten toch weer naar buiten wilt (met z'n vriendjes...). Ik denk dat ik het antwoord al weet! Haha!

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:25

Zoveel paarden, zoveel voorkeuren. Als ik twee van mijn merries de keus laat om óf op stal te blijven óf in de regen en modder te staan, draaien ze om en lopen ze linea recta terug de stal in. Eén van mijn andere paarden kan gewoon niet op stal, omdat hij enorm claustrofobisch is. Moraal: bekijk gewoon per paard wat beter is en ga niet uit van algemene (voor-)oordelen. Altijd wordt maar weer teruggegrepen naar hoe de paarden het vroeger deden. Dat die paarden totaal niet meer te vergelijken zijn met de huidige paarden, dat schijnt erg moeilijk te zijn. Natuurlijk zijn er zaken die nooit veranderen, zoals het kudde- en vluchtinstict. Maar de evolutie heeft wel bepaalde aspecten van het paard veranderd.

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:33

Maar nou ga jij er al gelijk van uit dat ze óf lekker op stal staan, óf in de regen en modder! Er zit nog zoveel tussen!!!!

Die van mij staan absoluut niet in de modder, ze hebben ook een schuilstal tegen de regen. Maar.....ze hebben wel de vrijheid om zélf te kiezen of ze in de schuilstal (=stal) of buiten willen staan.
Paarden die in een dichte stal staan hebben die keuze niet en daarvan zeggen de eigenaren dat ze liever op stal staan. Tja... Dan is mijn antwoord: doe die deur dan open en kijk waar ze voor kiezen. Willen ze toch op stal staan, dan kan dat, maar dan hoeft die deur toch niet dicht?!?
Die deur gaat alleen maar dicht, omdat het desbetreffende paard anders weer UIT die stal gaat.....

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:37

Arabesk schreef:
de zebra's in artis werden ook 's nachts op stal gezet en kregen biks te eten. Na het lezen van een 'zekere site' en het 'bijbehorende boek'. Zijn ze nu ook overgegaan op het meer natuurlijk houden van de zebra's. De stallen zijn inloopstallen geworden.

Een paard hoor je ook niet op te sluiten in een box, ook niet voor een paar uur. Altijd alleen maar op de wei hoeft ook niet, er zijn nog zoveel tussenwegen: loopstallen, paddocks, HITactief etc

Maar het blijft hardnekkig dat mensen toch hun paarden graag voor enige uren of langer hun paarden in een box willen hebben en praten dit goed onder het mom van dat het paard daar zélf behoefte aan heeft.

Dat is niet zo, het paard raakt er hooguit aan gewend!

Boxen met als tussenwanden tralies of dichte muren zijn in mijn ogen dierenmishandeling. Je frustreert het paard in zijn natuurlijke behoeften en gedrag.

Áls een paard dan toch op stal moet, liever met een maatje in een 'ponystal', oftewel een tussenschot tot borsthoogte en de rest open.

En dan beginnen weer allerlei mensen over voernijd etc etc, maar voernijd ontstaat juist door de rare manier van paardenhouden: op gezette tijden vaste porties voer, krachtvoer, teveel paarden op een te kleine ruimte, paarden geïsoleerd in een kleine ruimte etc.

Paarden die op de juiste manier gehouden worden (en daar ook in opgegroeid zijn) kennen geen voernijd. De meeste paarden in NL zijn echter al in een frustrerende situatie groot geworden.


Dus je praat het wel goed dat Zebra's (in mijn ogen veel wilder en dicht bij de natuur staand dan ons huidige paard) In zo'n stadsdierentuin als artis worden gehouden. Maar je vind het niet normaal dat paarden, die overdags, misschien wel een paar hectare tot hun beschikking hebben, 's nachts op stal staan.
Als er ergens iets niet natuurlijk is dan is het wel Artis, heel raar voorbeeld!

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:49

Victory-Boy schreef:
Maar nou ga jij er al gelijk van uit dat ze óf lekker op stal staan, óf in de regen en modder! Er zit nog zoveel tussen!!!!

Die van mij staan absoluut niet in de modder, ze hebben ook een schuilstal tegen de regen. Maar.....ze hebben wel de vrijheid om zélf te kiezen of ze in de schuilstal (=stal) of buiten willen staan.
Paarden die in een dichte stal staan hebben die keuze niet en daarvan zeggen de eigenaren dat ze liever op stal staan. Tja... Dan is mijn antwoord: doe die deur dan open en kijk waar ze voor kiezen. Willen ze toch op stal staan, dan kan dat, maar dan hoeft die deur toch niet dicht?!?
Die deur gaat alleen maar dicht, omdat het desbetreffende paard anders weer UIT die stal gaat.....


Er zit absoluut veel tussenin. Maar het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Er zijn namelijk écht wel paarden die het heerlijk vinden om 's nachts op stal te staan en soms ook overdag als het heel erg slecht weer is. Anderen geven er niks om en staan inderdaad het liefst dag en nacht buiten. Het punt wat ik wil maken is dat je een paard als individu moet benaderen. Je kunt i.mo. niet zeggen dat een paard per definitie gelukkiger is als het 24/7 buiten staat en ongelukkig als het 's nachts op stal staat. Of het gedrag dan al dan niet is aangeleerd, dat is weer een ander punt. Ik heb zelf vier paarden en allevier hebben zij een ander karakter en hun eigen wensen als het gaat om hun huisvesting. En daaraan probeer ik zoveel mogelijk tegemoet te komen. Maar ik zet ze niet allemaal 24/7 op de wei omdat dat beter zou zijn voor een paard. Ik kijk naar het individu en pas daar, binnen mijn mogelijkheden, de verzorging en huisvesting op aan.

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:14

Ik vind het jammer dat er zo word gekeken naar de paarden van anky alsof ze het zo slecht hebben.
Niet iedereen kan een paard 24/7 op de wei hebben.
Zeker niet de paarden die in de topsport lopen.
Een paard op de wei 24/7 komt ook veel bij kijken ,,enig idee hoeveel hooi je bij moet voeren in de winter om ze warm te houden?
ik geloof dat een paard dat zo gefokt is voor de hoge sport niet geschikt is om 24/7 op de wei te zetten.
Dat je dat met je huis tuin en keuken pony wilt doen moet iedereen zelf weten en je goed recht.
Maar leg niet iedereen op dat dat de enige manier is om je paard goed te houden.
Ik heb al zoveel gezeik over me heen gehad van mensen hier op bokt omdat ik die van mij max 4 uur per dag nuiten heb.
Mijn paard is gelukkig vrolijk en vol levenslust dus ga me niet vertellen dat hij zielig is of dat ik verkeerd bezig ben.
Een paard wat elke dag buiten komt genoeg beweging heeft en goed verzorgd word is geen zielig paard.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:37

zoals ik al schreef zijn er idd ook vele nadelen aan het 24/7 buiten houden van een paard. onze kuddes lopen in heuvelachtige weides, alleen bij het hek staat weleens een plas, verder niet. hooi krijgen ze uit een speciaal hooivak, dus er hoeft niets uit de blubber getrokken te worden.

en ja, als anky's paarden inderdaad 22 uur per dag op stal staan (meen dat bijv. salinero 15 min per dag aan de hand mag grazen), dan vind ik dat ze het welzijn van het dier als páárd zijnde ernstig tekort doet.

AnnemiekvM

Berichten: 8255
Geregistreerd: 17-07-03

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:41

Victory-Boy schreef:
Maar nou ga jij er al gelijk van uit dat ze óf lekker op stal staan, óf in de regen en modder! Er zit nog zoveel tussen!!!!

Die van mij staan absoluut niet in de modder, ze hebben ook een schuilstal tegen de regen. Maar.....ze hebben wel de vrijheid om zélf te kiezen of ze in de schuilstal (=stal) of buiten willen staan.
Paarden die in een dichte stal staan hebben die keuze niet en daarvan zeggen de eigenaren dat ze liever op stal staan. Tja... Dan is mijn antwoord: doe die deur dan open en kijk waar ze voor kiezen. Willen ze toch op stal staan, dan kan dat, maar dan hoeft die deur toch niet dicht?!?
Die deur gaat alleen maar dicht, omdat het desbetreffende paard anders weer UIT die stal gaat.....



Wel eens aan gedacht dat dit niet altijd mogelijk is? Ik wil mijn pony ook veel buiten. In de zomer kan hij de hele dag, maar in de winter helaas maar een aantal uur. Gelukkig gaat hij wel graag naar stal omdat hij daar veel ruwvoer krijgt en dan toch iets te doen heeft.
Vaak komt hij 3 keer uit de stal en dan ook steeds een paar uur, dus ik denk dat ik hem aardig tegemoet kom. Al zouden er natuurlijk nog betere manieren zijn...

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:49

merrieveulen schreef:
zoals ik al schreef zijn er idd ook vele nadelen aan het 24/7 buiten houden van een paard. onze kuddes lopen in heuvelachtige weides, alleen bij het hek staat weleens een plas, verder niet. hooi krijgen ze uit een speciaal hooivak, dus er hoeft niets uit de blubber getrokken te worden.

en ja, als anky's paarden inderdaad 22 uur per dag op stal staan (meen dat bijv. salinero 15 min per dag aan de hand mag grazen), dan vind ik dat ze het welzijn van het dier als páárd zijnde ernstig tekort doet.


dat is wat ik me nu afvraag.
wie weet nu echt hoelang salinero buiten komt?
dat neem je aan van mensen die haar toch al niet mogen?
Ik heb vaak gezien en gehoord van mensen die bij haar hebben getrained dat haar paarden waaronder ook salinero vaak buiten komen elke dag zelfs,en dat is niet aan de hand stappen.
En als dat wel zo zal zijn is dat niet goed.
Maar ook daar zit een verschil in,,in die zin van 22 uur op stal of zoals die van mij 17 tot 18 uur op stal.
Hij heeft contact met andere paarden en kan naar buiten kijken.
Ik doe mijn paard niet tekort.
Hij heeft een peesblessure altans dat denken ze ik ben 3000euro lichter om een diagnose te stellen en aan poedertjes en de tijd om hem 2x 20 min met hem aan de hand te stappen.
ik doe dit met alle liefde,maar ik vraag me af hoeveel mensen dit niet doen of geen geld hebben om 3000euro op te hoesten om hun paard beter te maken.
En zo belanden heel veel paarden bij de slacht of worden met verborgen gebreken door verkocht aan een nietsvermoedend persoon.
Ik vind dat veel erger.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:53

het probleem is denk ik niet zozeer dat mensen hun best niet doen, meningen verschillen nou eenmaal en ieder wil het beste voor zijn dier.

echter zijn er ook mensen die denken dat 22 uur per dag op stal goed is voor een paard, en dat is niet eens altijd onwil, maar gewoon een gebrek aan kennis over wat een paard van nature is.

ik had vandaag mijn jaarling even binnen, en toen we weer naar buiten zouden gaan wilde hij niet, vies weertje. Faram heeft ook een hekel aan regen, maar goed ze kunnen er prima tegen en eenmaal weer buiten gaat gewoon die kont in de wind, niks aan de hand. maar goed, ik kan me voorstellen dat dat voor sommige mensen een trigger is om hun dieren op stal te zetten.

overigens hebben wij voor de kleine ponies hier een weide met schuilstal, maar de mijne staan in een ENORME weide aan de bosrand. de andere wei is kleiner en met maar een paar graspollen, de grote staat mooi vol gras en nog meer ponies. dat lijkt mij dan dus ook de betere optie.

@ moniek, dat ben ik met je eens. er wordt te vaak bespaard op DA kosten en dergelijke. toevallig heb ik vandaag nog iemand gesproken die bij Anky op stal is geweest een aantal keren, en ook mensen kent die er getraind hebben. die was heel wat minder lovend.

anneve

Berichten: 1464
Geregistreerd: 23-09-07

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:54

Kunnen jullie weer on-topic? De column van Anky is geen pleidooi voor het 23 tot 24 uur op stal houden van paarden, integendeel. Wie heeft dit topic die hoek ingedrukt?

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:57

anneve schreef:
Kunnen jullie weer on-topic? De column van Anky is geen pleidooi voor het 23 tot 24 uur op stal houden van paarden, integendeel. Wie heeft dit topic die hoek ingedrukt?

De column van Anky is volgens mij vooral om zichzelf vrij te pleiten....

anneve

Berichten: 1464
Geregistreerd: 23-09-07

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:01

Volgens mij pleit Anky hier niet voor zichzelf maar voor alle paardenhouders in Nederland.

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:38

Arabesk schreef:
Een endurance paard móet wel aan hoefijzers of iets soortgelijks als je meer dan 80 km op één dag wilt rijden, omdat je de natuurlijke grens van een paard overschrijdt. Maar de ethiek van het sporten met paarden is 'mag je de natuurlijke grenzen van een paard, ten koste van het paard, ten bate van de sport overschrijden?'


En ik neem aan dat jij dan deze "natuurlijke" grenzen vaststelt? Tong uitsteken
Ik rijd met mijn endurance-paarden gewoon blootvoets onze wedstrijden, ze staan eveneens 24/7 buiten met inloopstallen. Indien we straks 100+ers gaan rijden komen er wellicht kunststofjes onder. Deze zgn "natuurlijke" grenzen geven mijn paarden gewoon zelf aan Knipoog.
Indien het werk te zwaar wordt, geven mijn paarden dit eveneens zelf aan; een goed observatievermogen en paardenkennis is derhalve noodzakelijk. Educatie hierin is zeer belangrijk. Ik probeer mezelf ook altijd te verbeteren door altijd meer kennis te vergaren! Gelukkig dat er e.e.a. vastgelegd gaat worden inzake paardenwelzijn. Goede zaak.

Jammer dat sommige mensen klaarblijkelijk geen (goede) sportervaringen hebben.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 30-01-08 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:41

erg goed verwoord scox!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:55

Even los van wat nou wild is of niet want ik vraag mij af of die discussie in dit topic hoort. Ik heb dit gevonden:

Ambitie uit de nota dierenwelzijn 2008 hoofdstuk: Paarden

De sector komt binnen een jaar met een plan van aanpak om te komen tot de noodzakelijke welzijnsverbeteringen (huisvesting, voeding, transport en trainingsmethoden), waarbij ik inzet op een realisatie binnen 3 jaar. Wanneer dit niet gebeurt zal de overheid regels stellen. (notaparagraaf 8.3)
Doel: Welzijnsverbetering bij paarden.
Wie: De sector.
Resultaat: Plan van aanpak voor de welzijnsproblemen bij paarden waarbij huisvesting en trainingsmethoden prioriteit hebben. Samen met de sector oplossingen vinden voor welzijnsverbeteringen inzake individuele huisvesting welke experimenteel zal worden getoetst.
Planning: Najaar 2008 moet er een plan van aanpak vanuit de sector liggen.


Ik heb hier een aantal vragen bij: Wie wordt er bedoeld met "De sector"
Ofwel wie heeft de verantwoordelijkheid? Hoe is die beinvloed door zijn of haar achtergrond? Kunnen wij van Bokt ons ergens tegen aan bemoeien? We zijn volgens mij een mooie dwarsdoorsnede van Nederland paardenland.
Er zijn naar schatting 450.000 paarden in Nederland, 50.000 daarvan lopen in de sport. (en een fractie ervan loopt in het "wild"). Het zou in mijn ogen dan ook vreemd zijn als "De sector" louter bestond uit personen of organisaties uit die hoek.
Ik vind het fijn dat iemand als Ankie zich uitspreekt, want dat heeft nog altijd meer invloed dan wanneer een onbekend persoon wat zegt.
Maar de wind zou uit alle hoeken moeten waaien willen we "de sector" omvatten. Niet alleen sport, recreatie maar ook de farmacuitische industrie, melkerijen proefpaarden stations, fokkerijen, maneges, pensions, en verenigingen...

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:00

ik hoop toch dat ze met 'de sector' alle paardenhouders bedoelen, dus naast de maneges ook de (top)sporters, recreanten, alles.

anneve

Berichten: 1464
Geregistreerd: 23-09-07

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:01

ER is al een sectorraad waar allerlei partijen in vertegenwoordigd zijn. Die sectorraad hangt weer aan de PVE.

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:11

mrie schreef:
Even los van wat nou wild is of niet want ik vraag mij af of die discussie in dit topic hoort. Ik heb dit gevonden:

Ambitie uit de nota dierenwelzijn 2008 hoofdstuk: Paarden

De sector komt binnen een jaar met een plan van aanpak om te komen tot de noodzakelijke welzijnsverbeteringen (huisvesting, voeding, transport en trainingsmethoden), waarbij ik inzet op een realisatie binnen 3 jaar. Wanneer dit niet gebeurt zal de overheid regels stellen. (notaparagraaf 8.3)
Doel: Welzijnsverbetering bij paarden.
Wie: De sector.
Resultaat: Plan van aanpak voor de welzijnsproblemen bij paarden waarbij huisvesting en trainingsmethoden prioriteit hebben. Samen met de sector oplossingen vinden voor welzijnsverbeteringen inzake individuele huisvesting welke experimenteel zal worden getoetst.
Planning: Najaar 2008 moet er een plan van aanpak vanuit de sector liggen.



Ik vermoed dat het onderzoek van Van Dierendonck hierin een belangrijke rol gaat spelen. En uiteraard zullen hier en daar wat compromissen gesloten worden. Persoonlijk vind ik deze ontwikkelingen een goede zaak.

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:16

anneve schreef:
ER is al een sectorraad waar allerlei partijen in vertegenwoordigd zijn. Die sectorraad hangt weer aan de PVE.

Oh ja? Waar zijn de recreatieruiters dan? Of de westerntak?

Anoniem

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:17

Wendy schreef:
anneve schreef:
Kunnen jullie weer on-topic? De column van Anky is geen pleidooi voor het 23 tot 24 uur op stal houden van paarden, integendeel. Wie heeft dit topic die hoek ingedrukt?

De column van Anky is volgens mij vooral om zichzelf vrij te pleiten....

Dit idee heb ik ook
En ik ben geen natural, ook mijn paarden staan op stal.
Ik rij met bit, sporen en een gewoon zadel...dus nee, pas niet in dat plaatje.
Toch denk ik er wel zo over dat het een vrijbrief is voor lekker op stal houden op het trainen na.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:18

anneve schreef:
ER is al een sectorraad waar allerlei partijen in vertegenwoordigd zijn. Die sectorraad hangt weer aan de PVE.



Ehm????
PVE??? Blond
Heeft die raad ook en naam? Dan kan ik verder googelen.

Als je zelf nu één ding aan de raad mag vragen... Wat zou jouw idee zijn om het welzijn van paarden in Nederland te verbeteren:
(Een ding en laten we nou niet allemaal elkaar gaan herhalen)

Ik zal het spits afbijten:
*Centrale basisadministratie die papieren uitgeeft en doorgeeft bij verkoop of afvoer voor Alle in Nederland geregistreerde en gechipte paarden. Los dus van de stamboeken of sportfederaties.. Dit voorkomt volgens mij een boel gesjoemel met levende dieren

anneve

Berichten: 1464
Geregistreerd: 23-09-07

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:19

Even googlen, dan kun je vinden wie er in zitten.