"Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110798
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

"Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 18:27

http://www.telesport.nl/columns/anky_va ... ijn__.html
telesport.nl


De wereldbeker winnen in Amsterdam blijft bijzonder. Dat ervoer ik afgelopen weekeinde weer. Natuurlijk omdat het in eigen land is, maar ook omdat het publiek altijd superenthousiast reageert op alle ruiters en amazones. Het gaat massaal op de banken. Ik ben daarom blij dat Jumping Amsterdam er, na enkele moeilijke maanden waarin het voortbestaan onzeker was, bovenop is geklommen. De wereldbeker is voor volgend jaar gegarandeerd en dat is voor de paardensport een goede zaak.

Want Amsterdam brengt een aparte sfeer met zich mee. Het is een breed toegankelijk concours. Vaak hoor ik mensen zeggen, dat ze eigenlijk verder helemaal niet zoveel met paarden hebben, maar uit pure interesse graag eens een wedstrijd bezoeken. Daaraan merk je dat de belangstelling voor de paardensector nog steeds toeneemt.

Daarom schrok ik afgelopen vrijdag behoorlijk van het openingsartikel van De Telegraaf, waarin groot werd gekopt dat in Nederland veel paarden barbaars worden behandeld. Misschien is dit een bijeffect van het feit dat het houden, werken of sporten met paarden de laatste jaren zo populair is. De paardenwereld ligt onder een vergrootglas. En sommigen menen de negatieve aspecten zwaar te moeten benadrukken. Ook de media zitten er voor mijn gevoel bovenop, als ze dit soort verhalen kunnen publiceren. Ik vind dat een verontrustende zaak.

Want als we naar de harde getallen kijken, blijkt het om een percentage van 0,5 procent te gaan: tweeduizend onheus bejegende paarden op een totaal van vierhonderdduizend. Waar je ellende kunt voorkomen, moet je natuurlijk altijd ingrijpen. Maar ik ben van mening dat we eventuele problemen in onze sector niet uit zijn verband moeten rukken. De crux zit 'm meestal bij de mensen die niet echt verstand hebben van paarden houden. Zij kopen soms op een spontaan moment één of twee paarden of pony's, maar zijn zich niet bewust van de consequenties. Een paard heeft nou eenmaal constant verzorging nodig, zeven dagen per week.

Wat mij de laatste jaren juist opvalt, is dat de grote meerderheid van eigenaren en liefhebbers nog nooit zo bewust bezig was met het welzijn van paarden als vandaag de dag. De paardenfluisteraar is bijvoorbeeld populairder dan ooit. Of neem het driedaagse Horse Event. Elk denkbaar aspect van verzorging staat daar centraal. En het ziet dan zwart van de geïnteresseerden. Dat komt allemaal omdat mensen graag willen dat hun paard goed in z'n vel zit.

We moeten niet willen 'betuttelen'. Ik denk dat overbezorgdheid zelfs gevaarlijk kan zijn voor het voortbestaan van paarden. Want als we niks meer mogen, ben ik bang dat paarden zelfs over een aantal decennia met uitsterven worden bedreigd.

Mensen hebben van oudsher een partnership met paarden. Daarin is de mens inderdaad de baas en wordt er van het paard een zekere inspanning verwacht. Denk aan de cowboys en indianen, die ze al eeuwenlang gebruiken. In onherbergzame gebieden helpen paarden bijvoorbeeld bomen kappen en slepen. Maar ook in ons eigen landje is het paard altijd als hulp gebruikt op het land en voor de wagen.

Tegenwoordig is de 'arbeid' van paarden in Nederland vooral gericht op sport of recreatie. Is dat zielig? Verre van. Ik ben onlangs met de dagelijkse training van Bonfire gestopt, omdat hij nu met 25 jaar echt te oud wordt. Maar hij was tot voor kort echt chagrijnig als ik hem niet van stal haalde voor onze gezamenlijke training. Hij had het echt nodig om zich lekker te voelen.

Een dier van zeshonderd kilo moet je niet willen 'pamperen'. Paarden verdienen gepast respect, maar wij mensen moeten tegelijkertijd goed beseffen dat ze gepaste leiding nodig hebben. Wij nemen de regie in dat partnership, omdat die bij ons hoort te liggen. Anders breng je pas echt mens en dier in gevaar. Als we met z'n allen goed op blijven letten en de problemen in het juiste perspectief blijven zien, en van daaruit bewust ingrijpen indien nodig, denk ik dat we in de paardenhouderij juist heel erg goed op weg zijn!

Anky van Grunsven

Echwel

Berichten: 12492
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:41

Ja maar over de "wilde'" paarden in de natuurgebieden, die omkomen van de honger enz hoor je niets.
500 tot 600 dode dieren per jaar, maar staatsbosbeheer wordt niet aangepakt.

Wel Jan om de hoek die het toevallig even niet kan verzorgen omdat hij ziek is

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:47

ben het ontzettend met Anky eens........... we leven in een "feel good" maatschappy......... helaas verliezen we in die maatschappij de werkelijkheid behoorlijk uit het oog.......

Alexandra__

Berichten: 1942
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Wachtum (ZO-Drenthe)

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:54

Ik ben het ook met Anky eens ze heeft helemaal gelijk dat we in een feel good maatschappij leven!

XxX Jester_LeX

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:57

Echwel schreef:
Ja maar over de "wilde'" paarden in de natuurgebieden, die omkomen van de honger enz hoor je niets.
500 tot 600 dode dieren per jaar, maar staatsbosbeheer wordt niet aangepakt.

Wel Jan om de hoek die het toevallig even niet kan verzorgen omdat hij ziek is


Als wilde dieren in het omkomen van de honger, is dat of omdat ze met teveel zijn en er niet genoeg eten is, of ze zijn te zwak en kunnen niet jagen of zoeken naar voedsel. Dat is de natuur. Daar is nou eenmaal niets aan te doen.
Maar goed, een beetje offtopic dus ga er niet verder op in.

Lies_Beuker

Berichten: 430
Geregistreerd: 14-11-05

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:58

Echwel schreef:
Ja maar over de "wilde'" paarden in de natuurgebieden, die omkomen van de honger enz hoor je niets.
500 tot 600 dode dieren per jaar, maar staatsbosbeheer wordt niet aangepakt.

Wel Jan om de hoek die het toevallig even niet kan verzorgen omdat hij ziek is


Ik ben helemaal met je eens.
Tegenwoordig wordt er ook aan de boeren ook 'gevraagd' om de pony's en paarden 7x24 uur buiten te laten staan. Omdat deze paardenliefhebbers een stal zielig vinden.

Echwel

Berichten: 12492
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:02

Wilde paarden bestaan niet meer, zeker niet in omheinde gebieden.
Voedseltekort omdat er teveel op kleine stukken lopen.
Trouwens denk je dat paarden die hier van oorsprong geleefd zouden hebben, met dit natte weer niet naar droge
gebieden zouden trekken?

Er wordt de gewone burger van alles opgelegd, maar de staat gaat zijn gangetje maar.
Nog even en ik kan niet eens meer op wedstijd, want in de trailer/vrachtwagen staan is zielig

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:11

Cayenne schreef:
Ik ben onlangs met de dagelijkse training van Bonfire gestopt, omdat hij nu met 25 jaar echt te oud wordt. Maar hij was tot voor kort echt chagrijnig als ik hem niet van stal haalde voor onze gezamenlijke training. Hij had het echt nodig om zich lekker te voelen.


Duh!

Dit zegt meer over hoe vervelend het voor paarden is om op stal te staan, dan over hun wil om te werken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:11

Alhoewel ik Anky's rijstijl ook geen schoolvoorbeeld van paardenwelzijn vind (los van de superresultaten dus) ben ik het hier wel met haar eens.

De sector buitelt over elkaar om anderen dan de sector zelf de schuld te geven. Dus niet de maneges, de handelaren en de fokkers zijn debet aan verminderd paardenwelzijn.. maar de hobbyhouders, die het allemaal verkeerd doen. En daarom een houderbewijs moeten halen. En ter verbetering van de mentaliteit en kennis van de hobbyhouders moeten de maneges ????? meer voorlichting gaan geven hoe het moet. Alsof maneges een lichtend voorbeeld van paardenwelzijn zijn. Maar zo blijven ze fraai buiten schot.

Ik zou zeggen pak eerst die 2000 schrijnende gevallen aan (daar heb je vooral handhavers voor nodig en voldoende afschrikwekkende boetes). En als je daarmee klaar bent, ga dan eens echt kijken waar de paarden zo slecht behandeld worden. Dat is namelijk niet bij de gemiddelde bokker (toch de hobbyhouder bij uitstek).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110798
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 19:14

LindyH schreef:
Cayenne schreef:
Ik ben onlangs met de dagelijkse training van Bonfire gestopt, omdat hij nu met 25 jaar echt te oud wordt. Maar hij was tot voor kort echt chagrijnig als ik hem niet van stal haalde voor onze gezamenlijke training. Hij had het echt nodig om zich lekker te voelen.


Duh!

Dit zegt meer over hoe vervelend het voor paarden is om op stal te staan, dan over hun wil om te werken.


Bonfire staat grotendeels gewoon buiten hoor, ook tijdens de winter Clown

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:22

LindyH schreef:
Cayenne schreef:
Ik ben onlangs met de dagelijkse training van Bonfire gestopt, omdat hij nu met 25 jaar echt te oud wordt. Maar hij was tot voor kort echt chagrijnig als ik hem niet van stal haalde voor onze gezamenlijke training. Hij had het echt nodig om zich lekker te voelen.


Duh!

Dit zegt meer over hoe vervelend het voor paarden is om op stal te staan, dan over hun wil om te werken.


Dat ben ik niet met je eens. Intensief sporten werkt verslavend. Of je het nu vrijwillig doet of door iemand bent aangestuurd. Mensen die hobbymatig dagelijks hardlopen voelen zich niet fijn als ze trainingen moeten overslaan. Ik ben er van overtuigd dat dat bij een paard ook zo werkt. Een doorgetraind paardenlichaam heeft behoefte aan zijn training en die moet je net als bij mensen na het afsluiten van een sportcarriere ook gedegen afbouwen. Ik ken meer oudere paarden die niet meer ' moeten' , maar zich nog altijd heel happy voelen in het werk.

Juffertje

Berichten: 370
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Some where between......

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:30

Ach Anky heeft weer even in de publiciteit gestaan en daar is ze nou eenmaal niet vies van.

lientje89
Berichten: 325
Geregistreerd: 27-08-07

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:50

de paarden van tegenwoordig kan je over het algemeen ook niet meer 24/7 op het land zetten,
dat zie ik bij ons op stal ook, szomers staan de merries met veulens of gewoon merries vaak op het land, maar na 2 uurtjes staan ze echt alweer te zeuren bij het hek dat ze naar binnen willen..
het zijn gewoon niet meer de wilde paarden die over de prairie zwerven zoals vroeger..

daarbij denk ik dat de meeste paarden of in ieder geval groot aantal ook echt willen werken voor de mens en trainen.. heb al in meerdere gevallen gezien dat paarden langere tijd alleen in de stapmolen gingen en 2x per dag geruime tijd buiten stonden, maar echt zo blij zijn als ze na verloop van tijd weer eens onder de man kwamen en dat ze dat ook echt leuk vinden..

en om nou elke hobbyhouder een diploma of iets in die trand te moeten laten halen weet ik niet of ik het daarmee eens ben, enerzijds wel want het voorkomt misschien wel voor een groot gedeelte van die 2000 paarden waar niet goed mee omgegaan wordt ellende maar ergens vind ik het ook wel een apart idee gewoon, dat iedereen die een paard heeft eerst een diploma of zoiets moet halen om het paard te mogen houden, maargoed, dit laatste is mssn beetje offtopic..

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:59

lientje89 schreef:
de paarden van tegenwoordig kan je over het algemeen ook niet meer 24/7 op het land zetten,
dat zie ik bij ons op stal ook, szomers staan de merries met veulens of gewoon merries vaak op het land, maar na 2 uurtjes staan ze echt alweer te zeuren bij het hek dat ze naar binnen willen..


Dat ligt er volgens mij alleen maar aan omdat er op het land niet veel eten meer te vinden is rond deze tijd en ze daarom naar binnen willen, want daar worden ze gevoerd..

Als je een paard niet zal voeren op stal zou hij er ook minder graag in willen.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:04

Iik vind dat ze in dit stukje ontzettend gelijk heeft.
Ik ben het helemaal met haar eens.

Anoniem

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:12

mmm..praat ze daarmee niet goed dat paarden gerust 23/7 in een hokje zonder gezeldschap mogen staan, als ze voor de rest maar getraind worden?

Ik ben het met haar eens dat een paard rijden niet perse zielig hoeft te zijn.
Maar een paard heeft wel meer behoeftes dan rijden en een schone stal.

Echwel, dat ben ik helemaal met je eens
Wilde paarden bestaan in NL niet
Paarden en koeien laten uithongeren vind ik gewoon niet kunnen.
Dit heeft niks te maken met de sterkste blijft over...er is geen natuurlijke vijand, alleen eten te kort omdat het landje waarop ze lopen veel te klein is...

indus

Berichten: 286
Geregistreerd: 23-11-06

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:13

God dank heeft de paarden wereld ANKY Go jij! Go jij!

Wel vind ik degene die een paard slecht behandelen en gepaste straf moet krijgen!
Gewoon net zo als in Amerika...flinke geld boetes of gevangenis straf.
Het slaat natuurlijk nergens op dat zo iemand als die man van marrum vrij uit gaat.
En maar niet te spreken over paarden verkrachters....daar zijn ook geen straffen voor Boos!

Diploma's vind ik ook een gevaarlijk iets....hoeveel illegale handelaren en wan toestanden krijg je dan, paarden die verstopt gaan worden?

Flinke geld boetes en per geval...
En de opbrengst, naar het behoud van groen in de grote steden of het brook hospital.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:16

traan_beauty schreef:
lientje89 schreef:
de paarden van tegenwoordig kan je over het algemeen ook niet meer 24/7 op het land zetten,
dat zie ik bij ons op stal ook, szomers staan de merries met veulens of gewoon merries vaak op het land, maar na 2 uurtjes staan ze echt alweer te zeuren bij het hek dat ze naar binnen willen..


Dat ligt er volgens mij alleen maar aan omdat er op het land niet veel eten meer te vinden is rond deze tijd en ze daarom naar binnen willen, want daar worden ze gevoerd..

Als je een paard niet zal voeren op stal zou hij er ook minder graag in willen.

Dat is een belangrijke reden, maar ik heb ook de indruk dat veel paarden zich op de wei vervelen, omdat er geen verassingen zijn en geen uitnodiging om te onderzoeken. Immers alles in de wei is vanuit elke plek in de wei te overzien. En is er dan niks om het hoofd bezig te houden.

Mazoe

Berichten: 1332
Geregistreerd: 04-08-06

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:37

Ik ben het grotendeels met haar eens, het enige waar ik anders over denk is dat 'het paard' over een aantal decennia zou zijn uitgestorven. Ook al worden er misschien een hoop paarden betutteld, er zijn er ook genoeg die normaal met hun paard om gaan, en daarom denk ik niet zo zeer dat ze uit zouden sterven...

Malenka

Berichten: 7609
Geregistreerd: 04-10-06

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:59

wat zou ik graag met wat mensen zoals anky een gesprek hebben over dit onderwerp zeg...

Yelske
Berichten: 35
Geregistreerd: 28-05-07

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:18

Zet de overheid maar alle paarden maar weer terug in het Wild!

De meeste mensen weten waar ze bezig mee zijn.
Sommige weer niet.
Maar groot deels bedoel het goed!

Ik sta 100% achter Anky

kimk

Berichten: 30
Geregistreerd: 27-10-07
Woonplaats: Friesland

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:33

Sommige mensen weten inderdaad waar ze mee bezig zijn,kijk maar naar power en paint ,ze weten dat ze fout zitten, en toch worden ze vrijgesproken.
Volgens mij was dit anders verlopen ,als de personen in kwestie een straf was opgelegd,dan waren ze een voorbeeld voor iedereen geweest.
Nu zie ik het als een vrijbrief om zo je paard of pony te mogen longeren.
Laatst bijgewerkt door kimk op 29-01-08 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:43

wat iedereen vergeet, is dat de paarden zoals wij ze hebben een gedomesticeerd ras is,al vanuit hele vroegere tijden. het is absoluut niet zo, dat ze op de prairie liepen, en wij ze maar voor plezier of noodzaak gevangen hebben... het wilde paard als zodanig heeft alleen in de prehistorie bestaan. er leven nog wel paardachtigen, zoals zebra en przwalski in het wild. de zgn. wilde paarden op de prairie(VS)ZIJN ONTSNAPTE EN LOSGELATEN GEDOMESTICEERDE RIJ EN TREKDIEREN!!!!!het overgrote deel ging toen al dood in barre omstandigheden, een klein deel overleefde en vormden kuddes, die zich redelijk goed aanpastten, zoals later de mustang.
dus wilde paarden hebben nooit bestaan, wel verwilderde paarden.dus ze zijn nooit gefokt of bestemd voor de prairie....je zet ook geen melkkoe of dikbil tussen de bizons? of je kat tussen de leeuwen?

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:54

Met veel ben ik het eens, alleen vind ik het net zoals anderen blijkbaar jammer dat alleen de hobbyhouder slecht bezig schijnt te zijn en de bedrijven buiten schot blijven. Jammer weer...

Wel ben ik blij dat we zo'n icoon als Anky hebben, omdat zij, ondanks dat niet iedereen geinteresseerd is, toch bij de meeste wel hoog in het vaandel staat. Zelfs onbekenden met de sport kennen Anky en een groot deel weet zelfs Bonfire nog te noemen. Dus in dat opzicht wel goed dat ze zich even heeft laten horen om de balans in de mediaberichten weer een beetje werkelijker te krijgen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: "Paardenwelzijn nog nooit zo 'hot' geweest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:58

Ja het zijn natuurlijk alléén maar die domme hobbyhouders die zomaar paardjes aanschaffen.

Al die topsportpaarden staan super in hun boxen, ze mogen drie maal per dag wandelen aan de hand en kunnen door een luikje rúiken aan de buurman!

Had ene Fabian daar niet een heel mooi stuk over geschreven in de Bit van december?