Sectorraad Paarden pakt dierenwelzijn krachtig op

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moniquelucky

Berichten: 2748
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Re: Sectorraad Paarden pakt dierenwelzijn krachtig op

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:57

Ik vind het idee heel goed OK dan! .

oudehinken

Berichten: 3087
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: manderveen

Re: Sectorraad Paarden pakt dierenwelzijn krachtig op

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:45

Strengere regelgeving is het enige dat echt helpt. En niet alleen zwaardere straffen (gevangenis i.p.v. boete) maar vooral verbod op het houden van dieren in de toekomst. Daarmee voorkom je tenminste nog meer ellende. Nu wordt er echter HELEMAAL niet ingegrepen, denk maar eens aan die fries Andel
http://care-4-animals.blogspot.com/2008 ... paard.html
Citaat eruit: Margot zelf is zichtbaar opgelucht. Na een maandenlange strijd om het dier van een wisse dood te redden, haalde de LID samen met de politie het paard weg van de eigenaar en bracht het naar een veilige plaats. Eindelijk heeft Janssen nu rust. MAANDENLANGE strijd, kom op nou! Zeer schrijnend een volgens stukje:
En voor die instantie bleek de eigenaar al jaren een bekende te zijn. Meerdere malen stuurde de dierenbescherming hem een boete, maar het paard in beslag nemen was niet mogelijk. Een dierenarts constateerde namelijk dat het beest er inderdaad slecht uitzag, maar nog nét genoeg vet had om te kunnen overleven.

Geen regelgeving dus. Andel moest eerst maanden lijden, en was bijna dood voordat er EINDELIJK ingegrepen werd. Het is gewoon godsgeklaagd!
En straks neemt die vent gewoon weer een paard en doet hij het gewoon WEER ! En dat kan allemaal hier in die bananenrepubliek. Dat moest toch niet kunnen!

Overigens, hier in de buurt staat een fries veulen ALLEEN zonder schuilstal. Mag ook. Wat zeuren die lui nou over paardenwelzijn, zolang er nog gen regelgeving op dit gebied is? Laat ze maar eens wat waar maken waar paarden echt iets aan hebben.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Sectorraad Paarden pakt dierenwelzijn krachtig op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:38

tja ik vind dat ook dergelijke 'simpele' dingen meegenomen moeten worden. een dier uithongeren gaat al zo ver, net als maandenlang in de blubber staan, vies drinkwater hebben...

naar die 'simpele' dingen, paard meerdere uren per dag LOS buiten, en vooral NIET alleen, wordt imo te weinig gekeken. nu zijn de regels veel te slap, en het leed kan veel te ver gaan voor er iets gedaan wordt.

een soort basisdiploma voor nieuwe paardenhouders vind ik op zich niet verkeerd, maar het ruiterbewijs als voorbeeld nemen lijkt me daarin niet voldoende. als (toekomstig) paardeneigenaar moet je weten wat de gezonde lichaamstemperatuur is, hoe de hartslag en ademhaling moet zijn, wat de basisbehoeften van het dier zijn en hoe je kunt zien/ voelen of het dier in een normale conditie is. want ook vetmesten is een groot probleem imo, een hoop paarden staan lekker in het land te niksen, en ondertussen bijna te ontploffen, al dan niet hoefbevangen. de basiskennis van een hoop eigenaren schiet gewoon tekort, dus een houdersbewijs wat de mensen iig dwingt om enige noodzakelijke kennis op te nemen lijkt me absoluut niet verkeerd. als men het maar niet op de spits gaat drijven, het is onzin om mensen die al langer paarden hebben en hiermee goed bezig zijn, te dwingen er geld in te pompen etc. een mogelijkheid zou zijn om deze personen wel het examen af te nemen, en daaraan minimale, of geen, kosten aan te verbinden. zodat ook die personen het papiertje wel op zak hebben.

nogmaals, het moet dan ook wel echt iets toevoegen voor mensen die de basiskennis wel missen. weten wat een sok of een bles is doet er niet toe, juiste huisvesting en voeding natuurlijk wel.
ik vind het eigenlijk best ernstig, dat er zoveel mensen zijn die wel een paard hebben of nemen, maar niet weten wat het dier nou eigenlijk nodig heeft. het is voor mij niet meer dan logisch om alle kennis die voorhanden is proberen op te nemen. helaas zijn er een hoop mensen die een paard aanschaffen en zich dan pas van alles af gaan vragen.

en dan heb je nog degenen die zich helemaal niets afvragen, die het gewoon niet interesseert.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Sectorraad Paarden pakt dierenwelzijn krachtig op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 17:15

merrieveulen schreef:
naar die 'simpele' dingen, paard meerdere uren per dag LOS buiten, en vooral NIET alleen, wordt imo te weinig gekeken. nu zijn de regels veel te slap, en het leed kan veel te ver gaan voor er iets gedaan wordt.

Een paard wat alleen buiten staat is misschien heel zielig in andermans ogen. Ik vraag mij echter af of deze mensen het alsnog zielig vinden als het 'eenzame' paard het licht uit de ogen slaat van elk ander paard dat daarbij staat. En dat het dier daarom dus alleen staat.
Of dat ik voor 1 paard aan huis plek zou hebben, maar dit dan niet mag omdat de overheid dit verbiedt. Betalen zij die extra kosten die ik dan zou moeten maken omdat ik verplicht ben om een speelmaatje aan te schaffen (en in het geval van het eerste punt wordt dit een duur grapje) of alsnog voor een manege moet kiezen?

Imo kun je hier geen vaste regels opleggen, enkel richtlijnen. En dat zal al moeilijk zat worden.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Sectorraad Paarden pakt dierenwelzijn krachtig op

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 02:23

Sammie schreef:
merrieveulen schreef:
naar die 'simpele' dingen, paard meerdere uren per dag LOS buiten, en vooral NIET alleen, wordt imo te weinig gekeken. nu zijn de regels veel te slap, en het leed kan veel te ver gaan voor er iets gedaan wordt.

Een paard wat alleen buiten staat is misschien heel zielig in andermans ogen. Ik vraag mij echter af of deze mensen het alsnog zielig vinden als het 'eenzame' paard het licht uit de ogen slaat van elk ander paard dat daarbij staat. En dat het dier daarom dus alleen staat.
dat is een bijzondere uitzondering, snap je volgens mij zelf ook wel. net als paarden die 24 uur op stal moeten vanwege bijv. een peesblessure.

Of dat ik voor 1 paard aan huis plek zou hebben, maar dit dan niet mag omdat de overheid dit verbiedt. Betalen zij die extra kosten die ik dan zou moeten maken omdat ik verplicht ben om een speelmaatje aan te schaffen (en in het geval van het eerste punt wordt dit een duur grapje) of alsnog voor een manege moet kiezen?
als jij de mogelijkheid hebt voor één paard aan huis, maar niet voor twee, neem je dus geen paard. een paard alleen houden is het dier ernstig tekort doen.

Imo kun je hier geen vaste regels opleggen, enkel richtlijnen. En dat zal al moeilijk zat worden.


denk ook aan grazen, er zijn paarden die gewoon geen gras mogen. zulke paarden op de wei zetten kan dus niet. zo zijn er overal uitzonderingen te bedenken, maar dat er in zijn algemeenheid bepaalde regels moeten komen (waarvoor je bijv. bij wijze van uitzondering uitsluitsel moet kunnen aanvragen voor extreme gevallen, bijv. een DA verklaring), lijkt me niet meer dan logisch.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Sectorraad Paarden pakt dierenwelzijn krachtig op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 10:48

Hoewel ik je opmerking over dat je dan 2 paarden aan moet schaffen ipv 1 paard kan begrijpen, vind ik dus niet dat jij (of de overheid) dit kan bepalen. 2 paarden kosten 2x zoveel geld, maar als ik maar grond/geld of wat dan ook heb voor 1 en bijv. een geit dan vind ik dat ik dat gewoon zou mogen doen. Er worden tig paarden op deze manier gehouden en die worden daar echt niet gek of wat dan ook van.

Hoewel het een uitzondering is zou het met regels dus wel verplicht worden om die knol die een ander paard niet kan verdragen een 'speelmaatje' te geven. Als je op alle regels ook nog eens uitzonderingen toe laat staan, kun je die regels imo gelijk afschaffen. Immers als de db of andere speciaal voor deze wet opgerichte instantie langskomt en aan mij vraagt waarom staat die niet op het gras, waarom staat die alleen enz enz. kan ik makkelijk met het smoesje komen, ja want... (en zoiets valt moeilijk tot niet te controleren. Immers zou ik er dus een ander paard bij moeten zetten zodat zij kunnen zien dat ie knettergek gaat doen of zou ik 'm gras moeten laten eten zodat zij kunnen zien dat ie dan doodziek wordt. En om overal en da verklaring voor af te geven, gaat niet altijd op.

Dat er iets gedaan moet worden ben ik geheel met je eens, de invulling is alleen héél moeilijk te realiseren. Lachen

Misschien eens met Animalpolice in de US om te tafel gaan zitten Haha!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Sectorraad Paarden pakt dierenwelzijn krachtig op

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:47

dat zou zéker een goed begin kunnen zijn. lastig is het zowiezo, en juist die uitzonderingen, die er nu eenmaal zijn wanneer het dieren betreft, maken het moeilijker. zwaardere straffen op verwaarlozing zou al een heel verschil kunnen maken denk ik, ik bedoel, nu is het goed als het dier maar water, voer en een droge ligplek heeft. als het dier met een dik been staat waar de pus uitspuit wordt het niet in beslag genomen, de eigenaar krijgt een boete en dat is het. ook voor minder 'basic' dingen als verwaarloosde hoeven bijv. zou gestraft moeten worden, en zwaar ook.

zo heb ik een poosje terug nog de AID op een kudde mini appaloosa's afgestuurd, enkele van de dieren hadden hoeven met uitlopers (half afgebroken) tot 15 cm lang, staarten die helemaal ondergepoept zaten, kale plekken in de vacht... en overduidelijk wormen bij tenminste twee dieren. de AID belde terug met de mededeling dat de hoeven inderdaad niet in orde waren, maar dat ze goed gras en water hadden, en dat de weide verder ook in orde was. nou brak m'n klomp.... ik ben echt geen aansteller wat oude boertjes met halfverzorgde ponies betreft, maar hier had écht op z'n minst een waarschuwing voor gegeven moeten worden. gewoon jammer, en een waarschuwing dat de smid moet komen en dat ontworming hard nodig is lijkt me ook de moeite niet als je er dan toch bent.

oudehinken

Berichten: 3087
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: manderveen

Re: Sectorraad Paarden pakt dierenwelzijn krachtig op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:45

Tsja, als controleurs zelf helemaal niets van paarden weten, dan kun je al niets meer he.