Paard kopen pas na het behalen van diploma

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 08:50

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3139 ... html?p=1,2
telegraaf.nl

DEN HAAG - De aanschaf van een paard moet alleen nog kunnen na het behalen van een diploma. De Nederlandse Belangenvereniging van Hobbydierhouders (NBvH) wil dat minister Verburg (Landbouw) zo'n houdersbewijs invoert om de miserabele toestand van het paardenwelzijn in
,,Zoals voor buiten rijden het ruiterbewijs nodig is, zo zou voor het houden van een paard een houdersbewijs nodig moeten zijn", zegt bestuurslid Christine Bijl van de NBvH. ,,Mensen lijken zich beter te oriënteren bij het kopen van een fiets dan van een paard." Het paardenleed is nog veel omvangrijker dan de duizenden gevallen van verwaarlozing die de Dierenbescherming tegenkomt, stelt Bijl. Daarom vindt ze het onbegrijpelijk dat minister Verburg alle verantwoordelijkheid bij de sector zelf wil leggen.

,,Wat de organisaties in de paardensector op dit moment aan voorlichting doen, is volstrekt onvoldoende. De boodschap moet zijn dat de kosten van aanschaf van een eenvoudig paard maar een fractie zijn van de kosten die daarna komen." De Dierenbescherming noemt het voorstel " sympathiek ", zo zegt woordvoerder Niels Dorland. Als de kennis over paarden verbetert, zal ook de verwaarlozing verminderen, denkt hij. " Mits de minister maar een duidelijke rol op zich neemt en regels stelt."

Op strenge regels zal maandag ook SP-Kamerlid Krista van Velzen hameren in debat met minister Verburg. "Een houdersbewijs is goed. Maar regelgeving blijft noodzakelijk. We moeten gewoon minimumeisen voor welzijn instellen. Dat is gelijk een mooie basis voor zo'n paardendiploma."

Veel enthousiaste paardenkopers weten amper dat een paard elke acht à tien weken een hoefsmid nodig heeft. Of de dierenarts voor jaarlijkse inentingen. Verder kost het houden van een eigen paard heel veel tijd, elke dag weer. Bijl: "Het ergste voor een paard is eenzaamheid. Gezelschap van een geit is vaak al voldoende om de ergste verveling en eenzaamheid op te vangen, maar eigenlijk moet een paard een maatje hebben."

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:26

-> VN

Bedankt voor het plaatsen Sterre!!

OneDesire
Berichten: 1032
Geregistreerd: 17-07-04

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:28

Zouden ze, wat mij betreft, bij alle dieren verplicht mogen stellen.

Mazoe

Berichten: 1332
Geregistreerd: 04-08-06

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:30

Ik ben helemaal voor! De echte paardenmensen zouden dit met
gemak moeten halen, voor de gene die dit niet kunnen is gewoon
geen paard weggelegt... En misschien dat er dan ook een hoop dierenleed word bespaart!

En idd. bij alle dieren is ook een hele goede optie!!! Knipoog

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:35

Citaat:
"Zoals voor buiten rijden het ruiterbewijs nodig is, zo zou voor het houden van een paard een houdersbewijs nodig moeten zijn", zegt bestuurslid Christine Bijl van de NBvH


Misschien is het slim dat mevrouw Bijl zich eerst eens goed gaat verdiepen alvorens zij uitspraken gaat maken over de paarden sector.

Dat ze iets willen doen begrijp ik ten zeerste, maar wat al gezegd is geldt dat niet alleen voor de paarden maar voor alle dieren.

Ik vraag me alleen af hoe ze het willen gaan doen en uiteindelijk willen gaan controleren.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:36

Zoals voor buiten rijden het ruiterbewijs nodig is
Verward Dat is toch helemaal niet verplicht?

Black_White

Berichten: 1612
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:38

dat vroeg ik mij nu ook af hoe ze dat wil gaan doen! De meeste paardenhandel is zwart. Maar het is wel een goed idee.

edit: beetje duidelijker gemaakt Tong uitsteken

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:40

Volgens mij is dat niet overal verplicht nee Lenneke_, ik heb er bij mij in de buurt iig nog nooit van gehoord dat je dat zou moeten hebben.
En al kan iemand zoveel weten van paarden, wanneer het geld op is kan de eigenaar bijv. de hoefsmid toch niet betalen (dat zie je toch best vaak, dat mensen met een grote liefde voor dieren de kosten niet meer op zich kunnen nemen, en dat daaruit verwaarlozing ontstaat, niet uit onwetendheid).

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:40

OneDesire schreef:
Zouden ze, wat mij betreft, bij alle dieren verplicht mogen stellen.


Helemaal mee eens. Bij bv honden zie je het ook ZO vaak terug, mensen die zich een hond aanschaffen zonder er ook maar iets van te weten.. En dan schrikken ze ervan dat hondlief agressief wordt en kindjes gaat bijten (in extremis).

Iemand met een beetje degelijke kennis slaagt makkelijk voor zo'n test..

Lina

Berichten: 587
Geregistreerd: 19-02-06

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:41

Lenneke_ schreef:
Zoals voor buiten rijden het ruiterbewijs nodig is
Verward Dat is toch helemaal niet verplicht?



Alleen in bepaalde gebieden toch? (Veluwe)
Tenminste dit dacht ik.

Maar ik vind het goed dat ze dit willen verplichten maar hoe dat dan in zijn werk moet gaan ben ik erg benieuwd naar.

xxelviraxx

Berichten: 3397
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: Hilvarenbeek

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:42

Ruiterbeijs is niet overal verplicht.
Maar ik vind het wel een goeie en eigenlijk moet het inderdaad voor alle dieren gelden.

Lynn_Nikita

Berichten: 25525
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:44

goed dat ze dit willen invoeren, en dan niet voor alleen paarden, maar ook voor andere huisdieren.
Vraag me alleen af hoe ze dit willen realiseren, maar ze worden in elk geval al wakker daar, dat er veel mensne zijn die in een impuls een paard kopen en geen idee hebben van hoe of wat.
Tandarts?? Nog nooit van gehoord, wormenkuur?? wat is dat??

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:48

Ik vind het een zeer goed idee.
Maar of iedereen zich dan ook houd aan de richtlijnen van de cursus/opleiding is nog maar de vraag.
Veel mensen hebben in hun hoofd, oohh leuk paardje , hebbe hebbe hebbe , en naar een maand is de plezier ervan af omdat het paardje misschien niet zo lief was. Het is te erg maar veel mensen hebben deze instelling.

Wat ik meer als oplossing zie , is voor de manegehouder/stalhouder niet meer relevant, en dat is om de pensionskosten stukken goedkoper te maken, maar de paarden worden wel gevoerd door het bedrijf, en dus niet verlaten op een weiland staan waar niemand meer naar om kijkt.

Zoals ik zeg dat is een van de oplossingen.
veel mensen hebben niet het geld voor stalling dus zetten ze het paard om een weiland.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:55

Heel goed initiatief!

Al bereik je er maar mee dat mensen in ieder geval nádenken over de aanschaf van een paard.

Raggel

Berichten: 1877
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Susteren

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:56

Tsja, ik vind het een goed initiatief dat zeker.
Maar ik vraag me af hoe ze dit willen gaan realiseren? Allemaal die honderduizenden mensen met paarden en cursus gaan geven? Laat staan als je met alle dieren gaat beginnen, dat is toch bijna onmogelijk?
En stel het in allemaal ingevoerd, hoe willen ze dat gaan controleren? Heel het platteland afreizen naar allemaal die oude boertjes en verlate paardjes die daar staan. Die hebben de naam van de eigenaar vaak niet voor hun hoofd geschreven.
Ik vind het een goed idee, maar nog niet echt realistisch

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:58

OneDesire schreef:
Zouden ze, wat mij betreft, bij alle dieren verplicht mogen stellen.


Precies, een dierenhoudersdiploma Ja

Black_White

Berichten: 1612
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:04

zouden ze dan ook de huidige paarden eigenaren willen testen?

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:08

Dat lijkt me wel handig.
Jeetje.. dat gaat een chaos worden!

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:10

Het is te triest voor woorden dat het nodig is....en helaas niet alleen voor paarden. Over het algemeen lijken mensen te denken dat een dier een soort ding is, net als een bank of een fiets en zo zorgen ze er dan ook voor.....
Misschien dat een dergelijke maatregel kan helpen, maar dan voor alle dieren en laten we niet het opvoeden van kinderen vergeten.

sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:11

ik ben helemaal vóór, alleen hoe dit uitgevoerd moet gaan worden Verward

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:14

Ze zouden het steekproefsgewijs kunnen controleren

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:23

Hier is ruiterbewijs ook niet verplicht...ruiterbewijs vind ik ook niet zo heel nuttig eerlijk gezegd Bloos

Denk dat dit wel goede regeling is...moeten ze eens voor alle dieren doen

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:25

Het is gelukkig niet aan ons om de haalbaarheid te controleren. En we kunnen nu wel met zijn allen honderdduizend beren op de weg gaan verzinnen, maar het is toch allang goed dat dit initiatief bespreekbaar wordt gemaakt.

Echwel

Berichten: 12492
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:28

Denk dat dit enorme onzin is..
De meeste verwaarloosde paarden staan bij vooral ouderen mensen die dat diertje ooit
eens hebben aangeschaft, maar door omstandigheden er niet meer voor kunnen zorgen..
Wat miss beter is is het vermenigvuldigen van paarden aan banden te leggen.
Hoe vaak zie je niet weilanden vol met shetlanders die ieder jaar weer vermenigvuldigen
en waarbij het uit de hand loopt..

Meeste mensen die een paard aanschaffen denken het goed te doen, net als de aanschaf van een hond en nog
erger een kind.
Dus je zou voor dieren een bewijs moeten hebben, maar een kind mogen sommigen zomaar op de wereld zetten

edit tikfoutje
Laatst bijgewerkt door Echwel op 28-01-08 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Valena
Berichten: 264
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Paard kopen pas na het behalen van diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:34

Het is best leuk dat er een initiatief naar voren wordt gebracht, maar als het van meet af aan niet realistisch is, wordt het wel een beetje lastig, he?

Ik vind het allemaal nog steeds een belachelijke vertoning; regeltjes en nu ook al een cursus... Gestoord. Dat het niet gaat werken, lijkt me duidelijk! De KNHS geeft momenteel ook een cursus: (Van) Paarden houden. Op zich een goed initiatief waar veel tijd en geld in gestoken is. En nu loopt de cursus werkelijk voor geen meter!!
Dus ook deze plannen zijn verspilling van tijd en geld, helaas... Het wiel is immers al uitgevonden en het rolt niet!

Laat men zich in Den Haag maar drukker maken over de gezondheidszorg, e.d., want het zogenaamde dierenleed wordt wel heel erg opgeblazen, hoor!