Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:17

Ninx schreef:
Hoe kan het zijn dat mensen zo hevig in verweer gaan hier terwijl we allemaal 'paardenvrienden' zeggen te zijn?
Zie dit nu gewoon eens als een hele goede eerste stap in de juiste richting, met de hoop dat meerdere zullen volgen.
Ik heb al gezocht of ik ergens mijn steun kon betuigen of een petitie kon tekenen of een bericht kon sturen aan Verburg (dit is nl wel degelijk mogelijk), maar ben er nog niet helemaal uit.
Een handtekeningenactie vanuit Bokt zou veel stemmen opleveren, en dus wellicht sneller actie afdwingen.
En om nu op voorhand te zeggen dat dit geen zin heeft is erg ontmoedigend. Wanneer iedereen zo laks was hadden we ook geen abortuswet, konden vrouwen niet stemmen en liepen honden nog steeds voor de wagen... om maar iets te noemen.


Omdat ik al wat meer stukken heb gezien dan dit stukje tekst.
En omdat daaruit weer blijkt dat sommige groepen (bijvoorbeeld de huidige manegehouders, zonder weidegang) buiten schot lijken te blijven. Die krijgen dus echt niet de opdracht hun bedrijf om te bouwen tot hit-aktiv stal o.i.d. De eis voor weidegang zal gelden voor nieuwe gevallen.

En dan keert men zich naar de privé-eigenaar... verzinnen ze een houderbewijs wat je moet betalen natuurlijk.. en ik moet dat dan kopen in de zekere wetenschap dat mijn paarden (volop weidegang in hun groep, tot hun buik in het stro in de stal, gelukkig en goed verzorgd) het vele malen beter hebben als de paarden die bijvoorbeeld nu op een manege staan waar groepsgedrag of weidegang niet mogelijk zijn.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:24

@ Anya: dat is verontrustend nieuws.... Ik heb daar nog niets van gehoord. Maar vraag me tegelijkertijd af op welke grond ze dan een selectie maken? Alle bestaande manege's, bedrijven en particulieren mogen hun huidige praktijken voorzetten, en nieuwkomers worden wel aan de nieuwe regels onderworpen?
Dat lijkt me toch sterk... De vergelijking met het ruiterbewijs wordt vaak getrokken. En ook daarvoor geldt dat iedereen het moet halen (al heb ik deze nooit gehaald, volop de ruimte in friesland en het bewijs nooit nodig gehad.... nu in 't gooi helaas wel), en niet alleen de 'nieuwe ruiters'.
Toch vind ik de verzorging, omgang met paarden vaak zo belabberd dat ik al een gat in de lucht spring wanneer er iets van een aanpak aan de horizon lijkt te schitteren....

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:25

Ninx schreef:
Lees nog even het stuk goed voordat je met een mening komt.... Iedereen loopt zo te melken over de overheid, terwijl het niet de overheid is die met dit plan komt.
Arno8 heeft MEER dan gelijk.
En naast dit papiertje is strenger op regels nazien, en strenger straffen ook noodzakelijk.
Het is geen OF, OF, maar EN, EN... helemaal prima! Timmer maar lekker dicht, maak het mensen maar wat moeilijker! Dan denken ze nog eens 40x na voordat ze aan een paard beginnen. We moeten ergens beginnen, en dit lijkt me een prima start (hierna door voor regels omtrent alle dieren en kinderen, mijn dikke vette zegen hebben ze!)!
Veel leed komt nu eenmaal voort uit onkunde, dat blijkt alleen al iedere dag op dit forum... hoe kunnen jullie nu zeggen dat dit niet zo is?
We zien het hier iedere dag: paarden alleen 23 uur pd opgesloten in stallen van 3x3, mensen van 100 kilo op fragiele paardjes, slecht passende zadels, geruk in monden, als 3 maandjes manege-ruiter zijn een eigen paard aanschaffen, etc.... Nee hoor, geen onkunde op dit forum!

Mensen moeten hele duidelijke signalen krijgen voordat ze begrijpen wat echt niet door de beugel kan.
Zie de NL bevolking maar als een kleuterklas, het is tijd dat de meester ze eens wat harder aanpakt. Er is naar verhouding maar een zeer gering aantal mensen dat verstandige, weloverwogen keuzes maakt met respect voor de mensen en dieren om zich heen.... en dat is vaak gewoon dommigheid.

ps: en voor de mensen die zich hier openlijk zorgen maken over de toekomst van maneges met dit soort regels. Tja, dikke kans dat de huidige wijze waarop veel maneges gerund worden in de toekomst niet meer mogelijk is. Maar als dat het welzijn van paarden vergroot vind ik dat prima. Liever 20 zeer goede maneges, dan een eindeloze reeks 'afrag-fabrieken'.
En ergens de opmerking dat dieren tegenwoordig meer rechten lijken te hebben dan mensen in NL? Dat is kolder. Dieren trekken altijd aan het kortste eind, dat weet iedereen.


De problemen die je hier beschrijft, zijn er natuurlijk en ik ben de eerste om te zeggen dat daar wat aan gebeuren moet.
Maar juist die dingen die je hier schrijft, zijn geen uitingen van onwetendheid. Iedereen weet toch dat een paard beweging nodig heeft, gezelschap, passend tuig en dat een paard een gevoelige mond heeft? Dat laatste leer je op manegeles 1 al!!!

Kennen jullie ze allemaal niet, die 3e rangs paardenhouders die vaak op een aftands boerderijtje wonen en hun hele leven al dieren houden? Na 23 waarschuwingen weten ze wel dat de hoefsmid regelmatig moet komen en dat een paard niet dag in dag uit in dat donkere hokje moet staan, maar weten is nog geen doen.

Allereerst is handhaving op dit punt niet mogelijk. Als zware verwaarlozing in dit land nog nauwelijks of niet bestraft wordt, wie zou dan een boete opleggen bij een misschien perfect verzorgd dier, wanneer de eigenaar vertikt dit belachelijke papiertje te halen?

Ik zie meer in strenge aanpak van verwaarlozing. Niks waarschuwing; iedereen die een dier heeft, wordt geacht te weten hoe je verantwoord voor zo'n dier zorgt. Dat mag je van volwassen mensen verwachten en daar mag je ze op aanspreken; papiertje of geen papiertje.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:29

@ Beantsje: ik sluit me volledig bij je aan. Ik vermoedt dat een tweeledige aanpak echter best zinvol is.
Het houdersbewijs om 'onkunde' aan te pakken, strengere regelgeving EN handhaving om 'onwil' af te straffen...

oudehinken

Berichten: 3087
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: manderveen

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:48

En ook ik sluit me aan bij de 2 voorafgaande reacties. Een houdersbewijs zegt namelijk helemaal NIETS.
Het brengt misschien in kaart hoeveel paardenhouders er zijn in Nederland, en dan zou er gecontroleerd kunnen worden hoe men met zijn paarden om gaat. Maar iedereen weet dat dat niet zal gebeuren. VAndaar, strengere regelgeving t.a.v. dierenwelzijn. ALS er dan iets scheef zit, dan kan er ook opgetreden worden.

Denk maar eens aan die fries een paar maanden terug. Stond gewoon te verhongeren! En dan die eigenaar het ene proces aan zijn broek smeren na het andere, zekere omdat dat tenminste geld in het laatje bracht! Maar ingegrepen werd er niet en een vrouwke dat daar in de buurt woonde greep in en die heeft het paard gered! Maar als het aan de AID of de dierenbescherming of de politie lag, was het paard diezelfde week nog gestorven.

Het paard werd alsnog in beslag genomen. Mogelijk heeft die vent nu weer een ander paard. Want ja, je kunt altijd maar doorgaan en doorgaan met verwaarlozen en mishandelen van dieren. Je krijgt altijd weer de kans om het WEER te doen. En voor elk dier is het dan te laat.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:58

Ninx schreef:
@ Anya: dat is verontrustend nieuws.... Ik heb daar nog niets van gehoord. Maar vraag me tegelijkertijd af op welke grond ze dan een selectie maken? Alle bestaande manege's, bedrijven en particulieren mogen hun huidige praktijken voorzetten, en nieuwkomers worden wel aan de nieuwe regels onderworpen?
Dat lijkt me toch sterk... De vergelijking met het ruiterbewijs wordt vaak getrokken. En ook daarvoor geldt dat iedereen het moet halen (al heb ik deze nooit gehaald, volop de ruimte in friesland en het bewijs nooit nodig gehad.... nu in 't gooi helaas wel), en niet alleen de 'nieuwe ruiters'.
Toch vind ik de verzorging, omgang met paarden vaak zo belabberd dat ik al een gat in de lucht spring wanneer er iets van een aanpak aan de horizon lijkt te schitteren....

Het heeft economische aspecten... moet je die bedrijven sluiten?
vaak is er geen grond beschikbaar, zelfs al zouden ze willen. Waar ga je met die pony's/paarden heen, zelfs al zou je de manegehouder wegsaneren?

Je moet ook nogal wat wetten en bestemmingsplannen wijzigen op uberhaupt een grond voor verbod te hebben.. en eenmaal gegeven toestemming is moeilijk terug te draaien.

Ja goede verzorging is een groot goed... maar het grappige is dat de sector dan direct naar de individuele paardenbezitter wijst. Die zou niet genoeg verstand hebben van paarden. Maar de individuele paardenbezitter staat vaak op een pensionstal. Die ook niet altijd even goed zijn.. weinig weidegang, of in de winter opstallen omdat de wei kapot gaat, ongeschikt hooi voeren, of liever meer brok (goedkoper dan hooi).

En weten die eigenaren veel.. die gaan juist op een pensionstal staan omdat ze hulp zoeken bij de verzorging.

Ik kan mijn paard achter mijn huis zowat stallen op een pensionstal: goede voorzieningen voor ruiters, vrijwel niets voor paarden. En al zeker geen weidegang. Willen de pensionklanten overigens ook niet.. ze zouden zich kunnen bezeren.

Ik rij zelf 20 km heen en 20 terug naar de plek waar mijn paarden gestald zijn. Omdat ik wil dat ze paard kunnen zijn en zij er wonen.. ik niet. Er zijn dus weinig faciliteiten voor mij op een binnenbakje na. Maar mijn paarden hebben er niet om gevraagd sportpaard te zijn. Die zijn vooreerst paard en kuddedier. Desondanks wordt ik straks geacht een houderbewijs te gaan halen en betalen...

Net zo'n onzin als het ruiterbewijs.. Ik ben 48 jaar, ik rij al heel lang buiten, ik heb mijn rijbewijs dus ik ken de verkeersregels ook. Evenals diverse vormen van ehbo voor paarden. Toegegeven: ik spring liever niet.. westernzadels zijn daar minder geschikt voor. Wat moet ik met een ruiterbewijs en de daaraan gekoppelde wa-verzekering die ik al heb???? Gelukkig woon ik in Twente: ruiterbewijsvrij gebied.

Meer welzijn? prima. Maar ook eerst meer nadenken.. En waar je regels stelt, ook haalbare regels. En nog belangrijker: handhaven. En zoveel handhavers inzetten als voor de paardensector nodig is, dat is volledig onbetaalbaar. Dus het zal blijven bij een houderbewijs voor individuen... Ben ik bang.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:10

Ik denk dat een basis cursus paardenhouden wel handig zou zijn voor degene die een paard willen aanschaffen. Ik zie bij ons op de manage veel gevallen waarbij men nog geen half jaar/ jaar manege les rijd, ouders hun kind super vinden (ze kunnen net aan opzadelen en galloperen). Ze kopen dan een paard/pony voor hun kind, weten zelf helemaal niets van paarden en hun kind ook niet. Ze weten ten eerste niet wat ze kopen, en kopen het paard dat de manegehouder ze aanbied. En gaan aan de slag, en ik kan je vertellen het is triest voor die paarden hoor!! De ene dag worden ze door de bak heen gejakkerd en de andere dag mogen ze wel 10 minuten in de stapmolen en meer niet!! Ze weten totaal niet waar ze mee bezig zijn. Peeskappen, leuk voor de kleurtjes, iedereen heeft ze, maar waar die voor dienen geen idee. Longeren, hoe dat werkt geen idee, met zweep paard in de rondte jagen, maar warm lopen kennen ze niet. En zo kan ik nog wel even door gaan. En dan komen de onverwachte kosten van hoefsmid, paard moet ineens ijzers hebben, veearts want paard is ziek. En dan blijkt dat ze dat nou eigenlijk niet kunnen betalen omdat ze de stalhuur maar net aan kunnen betalen. Laat ze dan eerst een tijd een manegepaard leasen en iedere dag voor dit paard zorgen zodat ze weten wat het inhoud. Onder het motto bezint eer gij begint. Daarom denk ik dat een basiscursus geen kwaad kan voor deze groep mensen.

Wellicht een idee als fnrs maneges naast de manegeproeven ook af een toe een basiscursus paardenhouden organiseren waaraan kinderen en ouders deel kunnen nemen als zij het voornemen hebben om een eigen paard/pony aan te schaffen.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 05:07

Ninx schreef:
Hoe kan het zijn dat mensen zo hevig in verweer gaan hier terwijl we allemaal 'paardenvrienden' zeggen te zijn?Zie dit nu gewoon eens als een hele goede eerste stap in de juiste richting, met de hoop dat meerdere zullen volgen.
Ik heb al gezocht of ik ergens mijn steun kon betuigen of een petitie kon tekenen of een bericht kon sturen aan Verburg (dit is nl wel degelijk mogelijk), maar ben er nog niet helemaal uit.
Een handtekeningenactie vanuit Bokt zou veel stemmen opleveren, en dus wellicht sneller actie afdwingen.
En om nu op voorhand te zeggen dat dit geen zin heeft is erg ontmoedigend. Wanneer iedereen zo laks was hadden we ook geen abortuswet, konden vrouwen niet stemmen en liepen honden nog steeds voor de wagen... om maar iets te noemen.

nou heel miss omdat dan de db nog wat te zeggen krijgt ook
als mijn ( nu niet meer overigens) shet op zand loopt omdat dat beter is voor m
omdat die op gras doodgaat ..
omdat we miss zelf wel de hoeven bijhouden en niet 2 maandelijks een aantekening in het paspoort
willen moeten laten zetten van de hoefsmid die langs is geweest omdat deze veel minder vaak langskomt
mijn vorige paard werd helemaal GEK in een grote wei
daarom had ik mijn ruime wei opgedeeld
daar liep dan wel alles door elkaar hengst ruin merrie jong en oud
maar liep er in de wei er naast een ruin met iets onder de leden
dan maakte mijn hengst m af
(zga letterlijk , dat deed hij overigens bij alle zieke paarden)
mijn paarden als het vriest buiten slapen
ipv in de mooie droge warme ruime loopstal
omdat een kwpnr een hele andere stal nodig heetf als een shet
omdat een jonge bels heel ander eten nodig heeft als een ouder paard
dan een shet dan een sport paard
en de ene kwpnr het heel goed doet op gras en de ander ECHT bijvoer nodig
heeft om de gevraagde prestaties aan te kunnen
DAAROM om al die net ff anders dingen NIET in een wet te omschrijven zijn
net zoiets als je men bewijs
zo moet je optuigen
geloof mij mijn tuig gaat echt niet na elke rit weer uitelkaar
nee daar hangen schoft broek en staartriem aan 1 stuk

neh laten ze eerst maar eens serieuse straffen maken bij wan verzorging
(we heben het dan over de veel te lange hoeven
geen eten of water krijgen en bakken in het zonnetje
oja natuurlijk DOM in nl mag op een weide met bestemming graasland
geen stal loopstal schutting of natuurlijke haag gemaakt worden ..

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 09:59

Waarom ik tegen een verplichting ben?
Ik word nogal moe van de Nederlandse regelzucht. Als dit papiertje er zou komen, is het net alsof je zonder papiertje geen verstand hebt van paardenhouden, en met papiertje wel. Ik ben ervan overtuigd dat het heel vaak andersom zal zijn; om een voorbeeld te noemen; veel paardenhouders voeren 'op het oog'. Dat kan je niet in een cursus leren, daarvoor heb je gewoon ervaring en een geoefende blik nodig.
Toch zullen mensen met een papiertje het gevoel hebben dat ze nu alles weten....

Verder heb ik het gevoel dat een verplicht papiertje je ontslaat van de verantwoordelijkheden die je hebt zonder papiertje.
We hebben het over volwassen mensen; je mag verwachten dat die zich verdiepen in de verzorging voor ze een paard/hond/kind nemen. Die morele verplichting heeft iedereen!

Straks noemt iemand als excuus voor verwaarlozing dat hij geen papiertje heeft; nooit geleerd heeft hoe het moet....nee, dat is de omgekeerde wereld.

Juist vanwege de morele verplichting die iedere paardenhouder heeft, lijkt het me wel goed om meer scholing (op vrijwillige basis) aan te bieden; bijvoorbeeld door het als module onder te brengen in het FNRS-paspoorttraject.

By the way, ik heb een abo op Your Horse (Engels paardenblad). Die hebben een prijsvraag waarbij ze een paard weggeven. Op zich vind ik dat nooit zo'n goed idee (in NL mag dat volgens mij niet eens). Maar nu komt het: dat doen ze niet zomaar: er is eerst een kennistest met vele vragen (zoals 'Hoe herken ik koliek en wat is de eerste hulp' maar ook 'Hoe wen ik mijn paard aan een nieuwe stal'), en daarna moet de deelnemer heel, heel uitgebreid aangeven: wat voor paard hij wil, en waarom; wat hij ermee gaat doen, hoeveel tijd per week hij gaat investeren, wat zijn budget is, waar exact hij hem gaat stallen (dus ook het adres), of hij wel of niet les gaat nemen, starten, een trailer kopen en vooral waarom. (Uiteraard is de argumentatie hier doorslagevend) De finalisten moeten uiteindelijk nog een paar paarden voorrijden om te laten zien wat ze kunnen. De winnaar krijgt begeleiding bij de uiteindelijke aankoop en ook nog begeleiding als hij hem heeft.

aFgezien van het prijsvraagverhaal is dit natuurlijk een perfecte voorbereiding op de aanschaf van een paard!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:50

Ik zag in een krant dat een van de onderdelen van het programma was de mensen te leren dat paarden iedere 6 a 8 weken nieuwe hoeven nodig hebben Verward .
In dat licht bekijk ik deze zoveelste oprisping van een partij die net zoals Wilders zich maar op een onderdeel focust en veel kamervragen wil stellen.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:54

Citaat:
Ik zie er geen enkel kwaad in, als de overheid gaat controleren, of het eigenlijk el goed gaat met het welzijn van onze paarden/ponies. Te veel Shetties worden toch gezien als grasmaaiers ("ze redden zichzelf wel") . Te veel prachtige paarden worden gezien/gebruikt als "robots" (je moet luisteren . NU, of anders... en dan heel de dag in zo'n box...) Je zal het zelf maar zijn ....


Heb liever dat de overheid aan het welzijn doet en betere politiek en niet te vergeten criminaliteit.

Immigratie-beleid....laat de overheid eens even bezig houden met dat Nederland te klein is en dat alles kan en mag en alles wordt snel vergeven of vergeten.

vind ik veel belangrijkere eerst een veilig leef-omgeving voor de mens en een fijne dat is noodzakelijker

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:54

sarabande schreef:
Ik zag in een krant dat een van de onderdelen van het programma was de mensen te leren dat paarden iedere 6 a 8 weken nieuwe hoeven nodig hebben Verward .
In dat licht bekijk ik deze zoveelste oprisping van een partij die net zoals Wilders zich maar op een onderdeel focust en veel kamervragen wil stellen.


Lijkt me slim om degene die dit gezegd heeft en degene die dit schreven heeft maar alvast te verbieden om een paard te kopen. Clown

Ik was al bang dat het op zoiets zou uitlopen. Ik denk dat die mensen zich beter eerst goed in de verschillende takken in de paardenwereld moeten verdiepen alvorens te besluiten dat er een paarden-houdt-diploma moet komen.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:33

Is het niet de voorloper van het verbieden van de paardensport?

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:34

Goed dat ze een pleidooi houden voor goede voorlichting. En misschien is een verplichte voorlichtingsbijeenkomst voor iemand die een paard wil houden niet onverstandig, maar om er een diploma aan te verbinden?

Ik las net in een ander bericht dat artikel uit de telegraaf over dierenwelzijn en diploma voor paarden houden...
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3139 ... html?p=1,2

Ik reageerde daar met deze tekst, maar eigenlijk hoort het hier...

Sorry, maar ik vind het belachelijk.
Net als dat ik het ruiterbewijs ook ontzettende geldklopperij vind. Basis verkeersregels hoor je gewoon te kennen als je zonder begeleiding de straat op gaat. Voor kinderen en jongeren kan het nuttig zijn, maar een volwassene zou zelf moeten kunnen beoordelen of het vertrouwd is de weg op te gaan en is zelf verzekerd en aansprakelijk voor schade en klachten.

Alsof een diploma voorkomt dat je regels overtreedt en dat iemand zijn beest goed of niet goed behandeld... Alsof je niet goed voor een dier kunt zorgen zonder diploma en niet veilig en vertrouwd buiten kunt rijden zonder ruiterbewijs...

En alsof het zo slecht gesteld is met het paardenwelzijn... Wat voor beeld wordt de wereld in geholpen over het paardenwelzijn in Nederland! Hoe zit het met de cavia's en konijntjes in veel te kleine hokken? Met de honden die eenzaam in een klompenhok zitten de hele dag, of aan de ketting en geen aandacht, liefde, beweging en gezelschap hebben? De dieren die gedumpt worden, in een asiel terecht komen waar eigenlijk geen plek is en ze in kleine kennels zitten opeengepakt te smachten om aandacht? Dieren soms afgemaakt worden uit ruimtegebrek? Is dat dierenwelzijn?

Laat ze gewoon eisen en regels opstellen voor gezelschap en minimale voorwaarden voor verzorging, gezelschap en evt. beweging(sruimte en tijd) zodat iedereen weet waar hij of zij zich aan moet houden en te controleren is op de locaties waar dieren worden gehouden...

Zorg dat er recht komt op schuilgelegenheid in de weiden zoals bijv. ook al in België is geregeld (zoveel m2 schuilhok op zoveel m2 grond als ik het goed begrepen heb)

En controleer op de meest basale behoeften (staat een dier er verzorgd en gezond bij op stal en in de wei? Is het ziek, staat het dan onder behandeling?) en handhaaf ook goed. Zorg dat mensen die een keer in de fout zijn gegaan intensiever gecontroleerd worden en bij herhaling een houderschapsverbod.

Jaarlijks inenten verplicht stellen? Zelfs voor mensen/kinderen is inenten niet verplicht... Genoeg mensen die uit godsdienstige of gezondheidsovertuigingen weigeren hun kinderen en zichzelf te laten enten... Ouders kunnen zelfs bloedtransfusies voor hun zieke/gewonde kinderen weigeren...
Om de 6 tot 8 weken bekappen? Verstandig als je geen zicht hebt op goede hoeflengte en stand er even een smid naar te laten kijken, maar aangezien wij hier veel over de straat rijden valt er na 6 tot 8 weken echt niets af te halen... dus die komt hier niet om de 8 weken en de hoeven zijn echt niet te lang of verschrikkelijk scheef...

Vreemde wereld met tegenstrijdige dingen...
Tuurlijk is het belangrijk het dierenwelzijn zo goed mogelijk voor elkaar te hebben, maar nog meer diploma's? Onzin!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:48

LDRD schreef:
Is het niet de voorloper van het verbieden van de paardensport?


Ja Anky moet op gaan passen Nagelbijten / Gniffelen

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:38

Zou die ook examen moeten doen? Haha!

Alexandra__

Berichten: 1942
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Wachtum (ZO-Drenthe)

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:56

Voor 100% mee eens!!!

melaniepk

Berichten: 2234
Geregistreerd: 02-04-06

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:35

Maneges die voorlichting moeten geven ?
Mogen ze eerst wel is gaan werken aan hun voorbeeldfunctie

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:48

terpentijn schreef:
Het lijkt mij juist heel goed, dat in zo'n klein land als Nederland, mensen zich eens realiseren, dat een paard CONTINU zorg nodig heeft. En niet alleen wil leven, en niet genoeg heeft aan een paddock (aka: stal met uitloop). Nou krijg ik zeker weer verhalen van mensen te horen die zeggen: maar mijn paard is heel gelukkig is zijn box/stal met uitloop. Dat kan. Maar een paard hoort a. in de wei en b. met soortgenoten samen.
En dit, van iemand, die dit alles dus eerst ook niet had begrepen. Met alle gevolgen van dien.
Ik zie er geen enkel kwaad in, als de overheid gaat controleren, of het eigenlijk el goed gaat met het welzijn van onze paarden/ponies. Te veel Shetties worden toch gezien als grasmaaiers ("ze redden zichzelf wel") . Te veel prachtige paarden worden gezien/gebruikt als "robots" (je moet luisteren . NU, of anders... en dan heel de dag in zo'n box...) Je zal het zelf maar zijn ....

Lijkt mij ook jah.
In heel veel gevallen blijkt toch ook dat onkunde en ontwetendheid het grootste probleem is wanneer het fout gaat.
Denk aan al die paarden en pony's, die voor 'rotbok' worden uitgemaakt, terwijl ze gewoon uitten dat ze last hebben van een knellend (of op een andere manier niet passend) zadel.
Of zoveel paarden die 23/7 binnen staan. Voor velen is het zo gewoon, dat ze er niet eens over nadenken dat het zielig is.
Of ouders, die voor hun kinderen 1 pony kopen en er niet bij na denken dat 1 pony alleen zielig is.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:38

terpentijn schreef:
Maar Nederland is heel klein. Ik, als zelfstandig ondernemer (kunstschilder, specialiteit dieren, en daarvan: paardenm: www. atelierterpentijn.com) hou ook totaal niet van al die regeltjes. zoals ik hier oook wel lees. Maar hebben wij niet makkelijk praten, WIJ, die dan beweren wel goed voor onze paarden te zijn? Kent niemand van jullie dan een schrijnend geval, op je stal, manege, waar dan ook, dat je dacht, in je hart: dit vind ik niks? Ga je dat dan zeggen tegen de verantwoordelijke mensen? Kennen jullie geen paarden, die 24/7 op stal staan, en er 1 x per dag uitgehaald worden om even "iets te doen"? Sorry hoor, maar ik vind dat er genoeg misstanden zijn, want dat betreft Nooit zelf gezien zeker? Of houden jullie er andere paardenwelzijnsnormen op na dan ik?


Hier nog zo iemand die absoluut niet van al die regeltjes houd. Juist omdat ze vaak hun doel voorbij schieten.
Ik vrees dat met een Houdersbewijs voor paarden de Nederlandse kas weer gespekt wordt en het onrecht richting paarden gewoon aanhoud.
Ik ken inderdaad genoeg schrijnende gevallen.
Wij hebben hier een vrij lang weiland achter de stallen. Aan 3 zijdes van ons weiland lopen pony's van 3 andere buren. Alle pony's hebben de hele dag weidegang.
Aan de rechterzijde een Welspony van bijna 2 jaar oud. Heeft 1x de hoefsmid gezien in haar hele leven. Toen ze een half jaar oud was ging buurman haar beleren. Bit erin want ze moest toen al betuigd worden Boos!
Dat beleren heb ik met veel tamtam gestopt gekregen.
De schrik sloeg me om het hart toen ze laatst op haar hoge 'hakken' rondsjeesde over de bevroren grond. Ik vreesde dat ze de benen zou breken.

Aan de linkerzijde staat een Shet van bijna 2 jaar. Heeft nog nooit een hoefsmid gezien. Wordt verder niet naar omgekeken. Stroomlinten hangen te pas en te onpas als een soort van 'versiering' over de grond. Als de omheining weer te ernstig vernield is trek ik bij de buurman aan de bel omdat ik anders de Shet weer in mijn weide heb lopen.
Aan de achterzijde een groep van 4 pony's. De omheining is van schapengaas waarvan de laatste 50 cm. helemaal omgebogen richting grond ligt.
De paarden staan op pikzwarte grond en rekken aldoor over de omheinig naar sprietjes bij buren daarbij aldoor in het gaas trappend met alle gevolgen van dien Boos!
Een van de Shetten had laatst het neusgedeelte van het halster strak in haar mond geklemd zitten.
Die heb ik ongevraagd van haar halster bevrijd.

Geen van deze mensen zal iets doen met een houdersbewijs. Hooguit even om het te halen maar daarna gaan ze op oude voet verder. Zeker weten.
Mijn idee is dat er ipv. een houdersbewijs veel beter een soort van uitgebreide inspectiedienst kan komen die daadwerkelijk misstanden aanpakt in oa. de paardensector.
Het softe gedoe van de dierenbescherming in dit land vind ik heel erg.
Als die veel eerder tot boetes en/of in beslagname zouden overgaan dan denk ik dat er veel meer bereikt kan worden.
Laat de overheid haar hand eens in eigen boezem steken en de wantoestanden tegenover paarden en andere dieren in dit land serieus aanpakken.
Ipv. de paarden als een zoveelste melkkoe te zien.

melaniepk

Berichten: 2234
Geregistreerd: 02-04-06

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:08

Amen Henny_w Ja !!!!!!

LinZZZZ

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-06
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:21

Helemaal mee eens Henny_W!! Een betere inspectiedienst en beter oplettende mensen (zoals jij waarschijnlijk al) zou het probleem verminderen. Niet een of ander stom bewijs, waardoor het nog moeilijker word om een eigen paard aan te schaffen. Ik vind dat de mensen die er altijd perfect voor zorgen niet benadeeld mogen worden door mensen die het voor ze verpesten.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:48

Helemaal mee eens. Ik quote mezelf nog maar even;

beantsje schreef:
.... Als zware verwaarlozing in dit land nog nauwelijks of niet bestraft wordt, wie zou dan een boete opleggen bij een misschien perfect verzorgd dier, wanneer de eigenaar vertikt dit belachelijke papiertje te halen?

Ik zie meer in strenge aanpak van verwaarlozing. Niks waarschuwing; iedereen die een dier heeft, wordt geacht te weten hoe je verantwoord voor zo'n dier zorgt. Dat mag je van volwassen mensen verwachten en daar mag je ze op aanspreken; papiertje of geen papiertje.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:01

Tja de dierenbescherming heeft in dit land ook niet zoveel rechten gekregen. Ze moeten een halfdood paard vinden voor ze daadwerkelijk iets mogen doen en onteigenen. Zou willen dat ze een deel van de rechten kregen zoals de politie en iemand mogen arresteren enz. Zoals in Amerika in bepaalde staten! En ook dat ze mensen mogen verbieden dieren te houden die het niet willen snappen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:07

Kostolany schreef:
Tja de dierenbescherming heeft in dit land ook niet zoveel rechten gekregen. Ze moeten een halfdood paard vinden voor ze daadwerkelijk iets mogen doen en onteigenen. Zou willen dat ze een deel van de rechten kregen zoals de politie en iemand mogen arresteren enz. Zoals in Amerika in bepaalde staten! En ook dat ze mensen mogen verbieden dieren te houden die het niet willen snappen.


Het lijkt me ook zinnig om daar eens te beginnen
Het is voor die mensen zo frustrerend dat ze bijna niets mogen doen, niet alleen op gebied van huisvee, maar ook kleindierenwinkels.
Ze kunnen in Den Haag wel roepen, maar waarom niet gewoon de bestaande organisaties meer armslag geven
Dat zou al een heleboel dierenleed uit de wereld helpen.