Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 21:55

www.levendehave.nl
levendehave.nl

Maneges moeten investeren in voorlichting over paarden

Het paardenleed in Nederland is omvangrijker dan de gevallen van verwaarlozing waar de Dierenbescherming afgelopen week melding van maakte. Gebrek aan kennis over de aard van het paard, tekortkomingen in de verzorging en huisvesting en verkeerd voer veroorzaken onnodig lijden van deze dieren. Hier ligt een belangrijke taak voor de vele maneges in ons land. De aanschaf van een paard moet in de toekomst gepaard gaan met het behalen van een diploma. Zoals voor buiten rijden het ruiterbewijs nodig is, zo zou voor het houden van een paard een houdersbewijs nodig moeten zijn.

Dat stelt de Nederlandse Belangenvereniging van Hobbydierhouders (NBvH) op de website www.levendehave.nl aan de vooravond van het debat over de nota Dierenwelzijn in de Tweede Kamer. In deze nota vraagt minister Verburg de paardensector om met een plan van aanpak te komen ter verbetering van het welzijn van paarden. De NBvH vindt dat de minister de paardensector moet aanspreken op een aantal concrete punten, zoals voorlichting. Maneges moeten hierin investeren, want daar begint bij menigeen de droom van een eigen paard, aldus de NBvH.

Wat de organisaties in de paardensector op dit moment aan voorlichting doen, is volstrekt onvoldoende, aldus de NBvH. De boodschap moet zijn dat de kosten van aanschaf van een eenvoudig paard maar een fractie zijn van de kosten die daarna komen. Want ook een paard moet eten, heeft de hoefsmid elke 8-10 weken nodig, de dierenarts voor jaarlijkse inentingen, stalling, voer, en het juiste tuig. Verder kost het houden van een eigen paard heel veel tijd, elke dag weer. Tijd om het dier aandacht te geven en om het dier goed te verzorgen en te trainen, zodat het verantwoord is om er op te rijden. Paarden zijn bovendien dol op belangstelling van mensen, zeker van hun baas.

‘’Het is een illusie te denken dat als je een weitje of een paddock naast je stal hebt, een paard gelukkig is wanneer het daarin de hele dag moet doorbrengen. Natuurlijk zal het zich iets meer kunnen bewegen dan in een kleine stal. Maar verveling neem je er niet mee weg. Een paard alleen is altijd treurig. Het gezelschap van een geit is vaak al voldoende om de ergste verveling en eenzaamheid op te vangen, maar eigenlijk moet een paard een maatje hebben’’, aldus bestuurslid Christine Bijl van de NBvH.

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:02

Nederland lijkt me inderdaad een land dat veel te veel per wet wil regelen. Zeker zou het voorstel zijn nut kunnen hebben, maar kunnen ze geen prioriteiten stellen? Laat ze dan eens beginnen met een verplicht opvoedersbewijs voor ouders.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:05

soesita schreef:
Nederland lijkt me inderdaad een land dat veel te veel per wet wil regelen. Zeker zou het voorstel zijn nut kunnen hebben, maar kunnen ze geen prioriteiten stellen? Laat ze dan eens beginnen met een verplicht opvoedbewijs voor ouders.


Hahahaha helemaal mee eens!!!!
Ik denk trouwens dat dat ook al heel wat ponyleed zou besparen!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:12

Wat een onzin. het lijkt mij juist heel goed, dat in zo'n klein land als Nederland, mensen zich eens realiseren, dat een paard CONTINU zorg nodig heeft. En niet alleen wil leven, en niet genoeg heeft aan een paddock (aka: stal met uitloop). Nou krijg ik zeker weer verhalen van mensen te horen die zeggen: maar mijn paard is heel gelukkig is zijn box/stal met uitloop. Dat kan. Maar een paard hoort a. in de wei en b. met soortgenoten samen.
En dit, van iemand, die dit alles dus eerst ook niet had begrepen. Met alle gevolgen van dien.
Ik zie er geen enkel kwaad in, als de overheid gaat controleren, of het eigenlijk el goed gaat met het welzijn van onze paarden/ponies. Te veel Shetties worden toch gezien als grasmaaiers ("ze redden zichzelf wel") . Te veel prachtige paarden worden gezien/gebruikt als "robots" (je moet luisteren . NU, of anders... en dan heel de dag in zo'n box...) Je zal het zelf maar zijn ....

MaiMai

Berichten: 1222
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:17

Weer een extra regel erbij. Volgens mij gaat dat totaal niet werken. Mensen die nu niet goed voor hun paard zorgen weten vaak echt wel hoe het wel zou moeten, maar idd, gebrek aan tijd, geld, dat speelt meestal een rol. Zij zullen dat echt niet verbeteren door een houdersbewijs, net als dat het ruiterbewijs niks zegt over hoe je je dier behandelt.

Ik ben wel voor meer controles, en wat mij betreft mogen ze best een wet maken waarin staat dat paarden niet alleen mogen worden gehouden.

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:22

lang leve de aandacht voor welzijn van het paard!!!!! nou dit soort regels zijn er nooit teveel van...dan kunnen de schrijnende gevallen echt eens worden aangepakt....helaas zijn dat er stiekum meer dan je denkt. mijn ogen vallen soms uit mijn hoofd bij wat sommige"paardenmensen" toelaatbaar vinden

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:23

Gaan we weer........
Zijn er geen belangrijkere zaken die spelen in dit land?

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:25

En voor al die andere dieren dan? Voor de goudvissen in een ronde vissenkom, de parkiet of papegaai in te kleine kooi, de hond op de flat enz.... Het is prima dat men wat wilt doen aan dierenleed, maar in Nederland kan men ook weer gigantisch doorschieten. Maar als men het doorzet, zal dat zeker ook zijn omdat dit weer een nieuwe melkkoe lan zijn.
Waar blijft trouwens het diploma voor de aanschaf van kinderen??

moniekk

Berichten: 1165
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Oostrum (lb)

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:26

nederland draait door..
t is toch belachelijk dat je voor t beginnen/uitvoeren van je hobby dalijk ook nog eerst eens diploma's moet gaan halen!!!

laten we eens eerst beginnen bij ouders die hun kinderen niet kunnen opvoeden, en hun kind meteen een paard geen als hij/zij hier om vraagt.. dat is dom!

Kurby

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Leusden

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:27

Dan zou het ook fair zijn dat de "particulieren" net als "beroepsmatigen" een curcus (vee)transport moeten volgen. Er gebeuren vaak genoeg ook met "particulieren" ongelukken met de trailer of vrachtauto.

Wij, beroepsmatigen, zijn dit namelijk verplicht door de overheid om zon curcus te volgen omdat wij meer dan 65 km met de paarden rijden in de vrachtauto/trailer. Het was een gezellige dag en hebben ook weer handige tips meegekregen.

Stookly
Berichten: 113
Geregistreerd: 07-08-04

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:29

Ja hoor, daar gaan we weer. Een typisch Nederlandse oplossing die de NBvH bedacht heeft. Zegt zo'n houdersbewijs ook iets over zijn of haar verantwoordelijkheidsgevoel voor de gezondheid en welzijn van zijn of haar dier? Ik ken genoeg paardeneigenaren die heel erg goed weten wat hun paarden nodig hebben, maar zich er toch niet bepaald verantwoordelijk voor voelen. Mensen daarop aanspreken helpt niet altijd, een stok achter de deur ontbreekt immers. En dat geldt volgens mij ook voor houders van honden en katten. Is het niet zo dat de laatste jaren rondom vakantietijd veel dieren bij het asiel worden gedumpt? Laten we het dan ook hebben over een houdersbewijs voor katten, honden e.a. gezelschapsdieren Huilen , liever niet, het is zo'n kortzichtige oplossing. We hebben toch milieuhandhavers, waarom ook niet handhavers van het dierenwelzijn?

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:32

Het lijkt mij, dat juist diegenen die worden bestraft voor verwaarlozing van tientallen paarden, vaak donders goed weten wat nodig is. die hebben meestal al een hele geschiedenis achter zich. Ik geloof dat er maar weinig mensen zijn bij wie onkunde de oorzaak van verwaarlozing is. het is eerder onverschilligheid, zuinigheid o.i.d.
En daar helpt een diploma niet tegen.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 27-01-08 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:36

Een beetje dubbel dit. Aan de ene kant vind ik het wel goed er zou toch wat leed mee kunen voorkomen kunnen worden maar hoe zou dit dan te realiseren zijn? En hoe is het te controleren?
Want mocht dit ooit zover komen en er komt alleen een theorie examen (wat klinkt dat appart een theorie examen voor paardenhouden Clown ) dan heeft het wat mij betreft geen nut.
Aan theorie heb je veel maar de echte ervaring doe je toch meer op in de praktijk. Ik ken zat meisje die een theorie pony houden makkelijk zouden halen maar een praktijk never nooit zouden halen.

Ik denk idd dat Nederland zich bezig met iets anders kan gaan bezig houden, dit is gewoon niet te realiseren.

edit; nog even een toevoeging. Laat Nederland zich eerst maar richten op het strenger aan pakken van dieren mishandeling en verwaarlozing. Inplaats van eerst waarschuwingen te geven en dan na de zoveelste waarschuwing een boete van een paar honderd euro absurt gewoon.

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:38

Ehm... Moet je later dan ook een diploma halen als je een konijn wil? Of een kat, een hond? Of een kind....

Sorry, voorlichting is wel slim, maar hoezo voor paarden....

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:44

Zo zo, die N.B.v.H. HEEFT EEN GEWELDIGE ONTDEKKING GEDAAN!!!! Go jij! Go jij!

Het is niet alleen de aanschaf van het paard, maar hij moet OOK te eten hebben en een stal.
Goed dat ze paardenhoudend Nederland daar op wijzen.
Hebben we toch nooit bij stil gestaan. Blond

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:44

Omdat het 'In' is ofzo, geen flauw idee maar ookal van die veele verwaarloosde paarden in Nederland. Het lijkt wel een nieuwe trend om zich nu maar op paarden welzijn te storten.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:48

Stookly schreef:
Ja hoor, daar gaan we weer. Een typisch Nederlandse oplossing die de NBvH bedacht heeft. Zegt zo'n houdersbewijs ook iets over zijn of haar verantwoordelijkheidsgevoel voor de gezondheid en welzijn van zijn of haar dier? Ik ken genoeg paardeneigenaren die heel erg goed weten wat hun paarden nodig hebben, maar zich er toch niet bepaald verantwoordelijk voor voelen. Mensen daarop aanspreken helpt niet altijd, een stok achter de deur ontbreekt immers. En dat geldt volgens mij ook voor houders van honden en katten. Is het niet zo dat de laatste jaren rondom vakantietijd veel dieren bij het asiel worden gedumpt? Laten we het dan ook hebben over een houdersbewijs voor katten, honden e.a. gezelschapsdieren Huilen , liever niet, het is zo'n kortzichtige oplossing. We hebben toch milieuhandhavers, waarom ook niet handhavers van het dierenwelzijn?

De verantwoordelijkheid moet vanuit de mensen zelf komen. Door opvoeding en de instructie op bv manege's.
Handhavers hebben anders weliswaar zat werk, maar de ellende hou je er niet mee tegen.
En ook bv het rijbewijs is geen garantie voor verantwoordelijk rijgedrag. Idem met een houdersbewijs voor (huis)dieren.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:51

Het doet mij denken aan de plannen die ik laatst hoorde; een verplicht voorlichtingsspreekuur voor stellen met kinderwens....

Vera81

Berichten: 23
Geregistreerd: 13-12-07
Woonplaats: Benthuizen

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:56

Ik zie dit gewoon weer als een manier van "extra" geld verdienen.

Controle vind ik wel goed, maar wie maakt de regels, wordt er naar individu gekeken? Het ene paard is het andere niet etc. etc....

Als je alleen al op bokt kijkt hoeveel verschillende meningen er zijn voor het "goed" zorgen voor je paard hoe willen ze dat dan landelijk vast stellen? En ga maar door, ik denk dat dit onrealistisch is!

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:57

Big Brother is Watching You!
Voorlichting is goed. Maar hier in NL schieten ze steeds zo door. Dat ze zich idd eerst maar eens bezig houden met het algemene dierenwelzijn en kinderwelzijn. Dat ze daar eerst eens geld in steken. En ook goede straffen uitdelen (zoals bv in Amerika met hun Animal police) Daar geven ze goede geld en gevangenisstraffen aan mensen die hun dieren mishandelen/verwaarlozen.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:00

Ooit wel eens op YOUTUBE gekeken naar wat er zoals mis kan gaan bij mensen die ik-weet-niet-hoeveel paarden er op na houden maar dan gewoon even vergeten zijn, dat er hoeven bekapt moeten worden, ontwormingen, benen.... je kunt een paard gewoon in een klein land als Nederland toch gewoon niet langer dan en dag aan zichzelf (ik ga nu even uit van de weidegang) overlaten. In Amerika, waar de meeste misstanden op dit gebied plaatsvinden (wat ook geen wonder is, het is een IMMENS groot land, en alle STATES hebben weer een andere, meer of minder strenge wetgeving wat dieren betreft) is er veel meer mogelijkheid, om ergens achteraf een stuk 10 paarden er op na te houden , die niemand ooit ziet. Maar Nederland is heel klein. Ik, als zelfstandig ondernemer (kunstschilder, specialiteit dieren, en daarvan: paardenm: www. atelierterpentijn.com) hou ook totaal niet van al die regeltjes. zoals ik hier oook wel lees. Maar hebben wij niet makkelijk praten, WIJ, die dan beweren wel goed voor onze paarden te zijn? Kent niemand van jullie dan een schrijnend geval, op je stal, manege, waar dan ook, dat je dacht, in je hart: dit vind ik niks? Ga je dat dan zeggen tegen de verantwoordelijke mensen? Kennen jullie geen paarden, die 24/7 op stal staan, en er 1 x per dag uitgehaald worden om even "iets te doen"? Sorry hoor, maar ik vind dat er genoeg misstanden zijn, want dat betreft Nooit zelf gezien zeker? Of houden jullie er andere paardenwelzijnsnormen op na dan ik?

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:09

terpentijn schreef:
Ooit wel eens op YOUTUBE gekeken naar wat er zoals mis kan gaan bij mensen die ik-weet-niet-hoeveel paarden er op na houden maar dan gewoon even vergeten zijn, dat er hoeven bekapt moeten worden, ontwormingen, benen.... je kunt een paard gewoon in een klein land als Nederland toch gewoon niet langer dan en dag aan zichzelf (ik ga nu even uit van de weidegang) overlaten. In Amerika, waar de meeste misstanden op dit gebied plaatsvinden (wat ook geen wonder is, het is een IMMENS groot land, en alle STATES hebben weer een andere, meer of minder strenge wetgeving wat dieren betreft) is er veel meer mogelijkheid, om ergens achteraf een stuk 10 paarden er op na te houden , die niemand ooit ziet. Maar Nederland is heel klein. Ik, als zelfstandig ondernemer (kunstschilder, specialiteit dieren, en daarvan: paardenm: www. atelierterpentijn.com) hou ook totaal niet van al die regeltjes. zoals ik hier oook wel lees. Maar hebben wij niet makkelijk praten, WIJ, die dan beweren wel goed voor onze paarden te zijn? Kent niemand van jullie dan een schrijnend geval, op je stal, manege, waar dan ook, dat je dacht, in je hart: dit vind ik niks? Ga je dat dan zeggen tegen de verantwoordelijke mensen? Kennen jullie geen paarden, die 24/7 op stal staan, en er 1 x per dag uitgehaald worden om even "iets te doen"? Sorry hoor, maar ik vind dat er genoeg misstanden zijn, want dat betreft Nooit zelf gezien zeker? Of houden jullie er andere paardenwelzijnsnormen op na dan ik?

Nee. maar er zijn ook genoeg schrijnende gevallen bij andere dieren en niet te vergeten kinderen! Waarom alles weer op 1 dier gooien, dat men er gewoon voor zorgt dat al die schreinende gevallen worden aangepakt. Maar ik heb het idee dat er voor de staat bij paardenmensen gewoon meer te halen valt (weer een diploma erbij, alsof dat wat uithaald behalve dat de kas gespekt wordt).
Laat, net als Brooke Hospital , voorlichting geven op scholen aan kinderen (de toekomstige houders van dieren) hoe om te gaan met dieren in het algemeen en diverse soorten in het bijzonder. Denk dat dit op de lange termijn veel meer uit zou halen.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:15

Het is wel opvallend dat heel paardenhoudend Nederland op de achterste benen gaat staan als het woord paardenwelzijn genoemd wordt.

De gekste argumenten worden verzonnen om het hier maar vooral niet over te hoeven hebben: ouders voeden hun kinderen ook slecht op! Er zijn al zoveel regels! Het werkt toch niet!

Allemaal drogredenen. De paniekerige reacties doen denken aan een kind dat 's nachts betrapt wordt met de hand in de snoeppot. Meteen begint hij te roepen: mijn broertje stopte die hand rond mijn pot!

Waarmee hij alleen maar aangeeft dat hij zich er bewust van is dat hij fout zit. Volgens mij is het in de paardensector niet anders. Zodra men over paardenwelzijn begint, raakt iedereen in blinde paniek. Waarom? Weet iedereen stiekem wel dat er heel wat mis is op het gebied van paardenwelzijn? Is het meer mensen opgevallen dat er wel specifieke minimumwelzijnseisen zijn voor varkens, honden, koeien en kippen maar niet voor paarden?

En wat dan nog? Is het zo'n grote ramp als de paarden het ietsje beter dan nu zouden krijgen? Zijn we zo bang voor een kleine verbetering voor de paarden? Ik snap al die verkrampte reacties niet.

Als paardenliefhebber zou je dit soort ideeën niet moeten bespotten, maar eens serieus na moeten denken of dit inderdaad kan bijdragen aan het welzijn van het paard. Natuurlijk zijn er mensen die de regels aan hun laars lappen. Maar er zijn ook genoeg mensen die echt niet weten dat ze het fout doen en zo'n vergunning kan een goed idee zijn om dierenleed door dit soort mensen te voorkomen. Dan kun je wel heel 'wijs' roepen dat deze vergunning niet in een klap alle problemen op aarde uit de wereld helpt. Maar het lost in ieder geval een deel van de problemen op. En als je zelf al zo wijs bent, zal het ook geen probleem zijn om deze vergunning te halen, dus wat valt er dan nog te zeuren?

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:20

Het is toch godsgeklaagd dat een gewone hobby-ehbo er tegenwoordig op getraind wordt om kindermishandeling,-verwaarlozing en -misbruik te herkennen maar dan vastloopt als hij/zij een melding wil doen maar dat men zich wel druk maakt over flauwe kul die meestal relatef gezien reuze meevalt.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Pleidooi voor verplicht houdersbewijs voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:45

Arno8: ik ben het volslgane met je eens. Natuurlijk heb ik helemaal geen zin in BIG BROTHER of vergunningen of regeltjes, maar ook mij valt het op dat er wel HEEL ERG negatief, zo niet defensief, gereageerd wordt op een (eventueel klunzig) voorstel van de overheid om iets aan de misstanden in de paardenhouderij te doen. Er wordt bij voorbaat maar van uit gegaan, dat die overheid "niet weet waar ze het over hebben". Dat valt mee, denk ik. Anders zijn wij, paardenmensen, "verenigd" op Bokt er toch om ze wijzer te maken? Of is het " ieder voor ze eige paard en de rest de groete"? Ik vind dat iedere poging om het voor de (zeer vele!) paarden in ns kleine landje beter te maken, in ek geval goed is. Paarden horen niet alleen, en horen niet op stal, althans a.u.b. niet als standaard-norm. Maar het gebeurt dagelijks, om ons heen. Ik weet het: geen geld, geen ruimte, geen .... Neem dan een cavia! Een paard is een dier, dat zo veel van ons verdraagt, en willen we iets terugdoen, dat zit 'm niet in een "zachter" bitje, een ectra lamsvelletje onder het zadel, vraag het de paarden zelf eens: wil je DIt of wil je IN DE WEI. Nederland is ongetwijfeld te klein om alle paarden de weidegang te geven die ze nodig zouden hebben. Mensen, die paarden aan huis hebben staan, en denken: ik doe alles voor mijn paard, die komt niks te kort, zijn juist mensen die zouden moeten denken: maar het is een PAARD, een paard is een vlaktedier, wil in de weide, dag en nacht als het kan, niet in die luxe stal, niet met dat uitgekiende ldure krachtvoer, dat is het niet dat het dier 'paard' wezenlijk nodig heeft. Hij wil de wei, en maatjes in die wei, en eten, vooral heel veel ruwvoer. O ja, en dan ook nog water. Is dat zveel gevraagd? De rest is luxe. Voor ons.