Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:06

hmmm, net gister bij Hart van Nederland (of een dergelijk programma) een stuk gezien over het "paardenleed" door onwetende mensen... (ging natuurlijk ook over kromgegroeide hoeven en slechte gebitten, maar goed, slechte schuilmogelijkheden en in de modder staan is er ook onderdeel van)
Maar wil je het goed doen ben je aan allerlei regeltjes gebonden, die door het gemeente bestuur ook zo aan de kant worden gezet als er grotere belangen spelen, zoals stad- en dorpsuitbreiding, industrieterreinen etc... Dan is het ineens niet horizon vervuilend...

Natuurlijk aangeklede schuilstallen zou ik ook wel wat vinden.
Heb wel eens gedacht dat ik gewoon een heuvel zou kunnen laten aanleggen in het land, met daarin een stevige schuilstal. Dan kun je er eventueel beplanting op laten groeien en als je de opening van de weg af zet, ziet niemand er wat van!
Men kan immers ook huizen met grasdaken bouwen? En daktuinen? Dan moet een gecamoufleerde schuilstal toch ook mogelijk zijn.
Misschien moeten we eens wat creatiever gaan worden met zijn allen en de gemeenten de ogen openen dat het ook best anders kan!

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:10

Sparky10 schreef:
wij hadden ook een weiland van de gemeente gepacht een aantal jaar terug ook wij mochten er niks niet bouwen , wel gedaan kregen we een brief dt dat per direct weggehaald moest worden ,

en de winter erna stond de dierenbescherming op de stoep je paarden kunnen nergens schuilen dit kan niet zo ,



Dit vind ik wel terecht.
Ookal mag je van de gemeente geen schuilstal bouwen, vind ik het nog niet okey om de paarden dan maar zonder beschutting neer te zetten.
Ik heb begrepen dat ze nu elders staan en dat is wel een goede oplossing.


Ik zou graag willen dat alle gemeentes overeen gaankomen dat er 1 bepaalde schuilstal moet mogen. 1 die en goed uit ziet en verplaatsbaar is en zo dus niet op elke hoek van de wei 1 hoeft worden geplaatst.
Hier 1 die verplaatsbaar is. Het moet te doen zijn om bijv andere (misschien kleinere) modellen te realiseren.
http://www.galop.be/newsarticle.php?id=4179
http://www.galop.be/newsarticle.php?id=4179

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:45

waarschijnlijk staat in het bestemmingsplan dat er geen bebouwing mag staan. (b.v. agrarische grond). Je zou dan kunnen proberen evt een verandering van het bestemmingsplan aan te vragen.
Niet eerst je paardjes neerzetten en dan bedenken dat er een stal/schutstal moet komen. Eerst alles goed regelen en dan pas de paardjes. (misschien zou een mobiele schutstal wel mogen).
Hier mag op het land wel de mestkar, tractor, melkmachine e.d. blijven staan maar de schutstal voor de kalveren moest worden gesloopt.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:47

pastel schreef:
mooi voorbeeld over hoe gemeentes meewerken aan het welzijn van paarden Hamer


je kunt ook n grote boom planten als t puur om t welzijn van de paarden gaat. die van mij heeft ook geen schuilstal. stojd ze nooit in toen ze em had!

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:56

ikenindi schreef:
pastel schreef:
mooi voorbeeld over hoe gemeentes meewerken aan het welzijn van paarden Hamer


je kunt ook n grote boom planten als t puur om t welzijn van de paarden gaat. die van mij heeft ook geen schuilstal. stojd ze nooit in toen ze em had!

Zelfs een boom mag in bepaalde gebieden niet eens.
Heb ook al eens zitten denken om wat wigentakken in de grond te steken, groeien als kool.

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:59

Wij hebben ook een containerstal staan, die moet ook weg van de gemeente, de buurt is er niet op tegen en de buurvrouw heeft een brief geschreven naar de gemeente dus nu mag de container wat langer blijven staan.
We horen nog wanneer die weg moet.
Aan de ene kant snap ik wel dat ze 1 lijn moeten trekken maar wij houden de container netjes bij, hij is geschilderd en wordt elke dag bijgehouden (stallen etc uitgemest). Hij ligt er netjes bij, maar de gemeente doet zo moeilijk Boos!
Laatst bijgewerkt door ___Tessa___ op 26-01-08 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:01

tja vele paarden koeien schapen hebben niks geen schuilgelegenheid maar daar struikeld de db over of andere instanties .
mijne staat nu veel in de paddocks of op stal .
van het zomer pas weer op de wei
ook mogen ze nu op de kavlepaden lopen daar is nog gras .


boom schuurt die enkelt zijn kont aan haha

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:28

KiWiKo schreef:
ben het met Arabesk eens........ wat voor een motief die man ook heeft om die paarden daar te laten lopen, maakt geen fluit uit........... alleen al het idee dat het niet kan omdat de gemeente dit tegenwerkt is bizar.

idd ophokken al dat spul, want tjees, er zal toch een schuilstal staan..........


en toch wil ik hier een beetje nuanceren.. Werkend bij een gemeente is het al met enige regelmaat voorgekomen dat een schuilstal met dus 1 open zijde, als snel werd dichtgemaakt. Daarna komt er een fundering, wordt electriciteit en water aangelegd.. en tien jaar later staat er pakweg een zomerhuisje..

ben je als gemeente niet snel genoeg met de controle hiervan, dan heb je een aardige kans dat dat mag blijven staan.. zo is nogal wat permanente bewoning begonnen als klein schuurtje of schuilstalletje. Nu zeg ik niet dat dit dan het antwoord van de gemeente maar moet zijn.. maar ik snap het dilemma wel.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:57

Kan die man het stalletje niet gewoon op wielen zetten? Ik heb altijd begrepen dat als iets op wielen staat je er geen vergunning voor hoeft aan te vragen.

Anoniem

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:02

Bij mij heeft een schuilstal al een dichte voorzijde...anders helpt het niet tegen dazen Lachen

En ja de gemeente is te snappen, maar kan er dan niet gewoon gekeken worden of het een schuilstal bijft ipv dat het een woning wordt?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:13

Tuurlijk kan dat.. maar dan heb je iets van 100 extra handhavers nodig bij een grotere gemeente. Want die hebben meer controle taken (milieu bv.).

Het zit ook in de eigenaren.. Als die het nu bij schuilstallen hielden.. i.p.v. van alles uit te breiden.. of de oorspronkelijke schuilstal te vervangen voor een prefabstal die er in het landschap echt niet uitziet...

Het is een beetje de kip-ei discussie; iedereen wijst met de vinger naar elkaar en er gebeurt niks.

Anoniem

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:18

Laat de zwart op wit tekenen dat het eens schuilstal is en dat deze dat over 20 jaar nog is en het nooit verjaart in een woning oid.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:27

Sparky10 schreef:
tja vele paarden koeien schapen hebben niks geen schuilgelegenheid


Er is een stichting Bomen voor Koeien.
http://www.bomenvoorkoeien.nl/.

Dat zou ook een goed initiatief zijn voor paarden. Alleen duurt het jaren voordat een boom groot genoeg is.

Ik weet het naadje van de kous niet van dit geval, maar over het algemeen zouden gemeentes wat soepeler moeten zijn met het bouwen van schuilstallen. Dat vermindert het aantal uur dat paarden op stal staan. Ik begrijp wel dat gemeentes bang zijn dat er binnen de kortste keren een hele stal staat met alles erop en eraan. Ik geloof ook dat het begrip 'schuilstal' in de wet niet genoemd wordt. Er is een stal of er is geen stal. Een middenweg is er niet. Maar gemeentes kunnen best eisen stellen aan een schuilstal, bijvoorbeeld niet meer dan 3 muren, 100% hout, geen fundering, enz. Daar kunnen paardenhouders best mee leven denk ik, en gemeentes hoeven niet bang te zijn voor landschapsvervuiling, of problemen met het bestemmingsplan.

Anoniem

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:33

Maar wat heeft een dier in de winter aan een kale boom?
Daaronder is het net zo nat en helpt ook niet tegen de wind
En wat heeft een paard in de zomer aan een boom tegen de dazen?

Ik hou zelf heel erg van bomen, maar niet voor dat doel Lachen

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:41

marquez1 schreef:
Kan die man het stalletje niet gewoon op wielen zetten? Ik heb altijd begrepen dat als iets op wielen staat je er geen vergunning voor hoeft aan te vragen.


Iets op wielen mogen wij ook niet in het natuurgebied zetten, hoor. Zoiets moet er ook meteen weer uit, als ze het ontdekken. Ja

Alexandra__

Berichten: 1942
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Wachtum (ZO-Drenthe)

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:11

Dat slaat toch nerregens op?
paarden hebben ook recht om te eten te drinken en te leven!
Dan hebben de paarden ook nog wat schuilgebied en word het ingenomen...
He... ik vind het zielig!
Bovendien de paarden zijn nuttig en houden het gras mooi kort!

Cristina

Berichten: 836
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: De mooiste plek van NL : de Achterhoek

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:47

RockyLover schreef:
En ik hoorde juist op de radio dat er meer controle ging komen naar dat paarden op de juiste manier gehouden worden? Maar aan de andere kant begrijp ik het ook wel van de gemeente, het is natuurlijk wel een soort van 'uitzichtversperring'.


Als het in het straatje van de gemeente past kent gezichtsversperring of liever gezegd landschapvervuiling geen grenzen. Lelijke industriegebieden , windmolenparken, kassen in de mooie weidse verten.....zaken (euro's) gaan dan voor een mooie natuur...overal!!
Wedden dat de gemeente voor haar verslavende personeelsrokers een schuilstalletje heeft gebouwd!

regina

Berichten: 2316
Geregistreerd: 04-09-04
Woonplaats: Kesteren

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 00:48

pfff... weer zo'n geval...

wij mochten wel een schuilstal plaatsen, maar die moest 20 meter buiten de wei staan... ROFL
wij zeiden: wat hebben pony's aan een schuilstaql waar ze alleen maar naar kunnen kijken, en niet in kunnen? Nagelbijten / Gniffelen
Zij: ja, dat is eigenlijk wel een beetje krom
hahahaha.... toen hebben ze toch maar vergunning gegeven.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 01:08

Ik vind het echt schandalig dat er geen suilhok mag komen voor de paarden

ladolcevita
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-01-05

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 02:10

Mijn moeder had een stuk grond te koop in haha, Turkije. Maar toen dacht ik, eigenlijk nog niet zo maf dat Turkije. (ik ben geen Turk hoor, ik ben er zelfs nog nooit geweest dus speculeer ik eigenlijk een beetje) maar toen hoorde ik dat je er gewoon op mocht bouwen, dat je eerste buren 10km verder wonen, boomgaarden, beekjes en ga zo maar door! Kortom, we moeten met zijn allen naar Turkije. Veeeel minder regeltjes, veel meer ruimte en afdakjes bouwen tot je een ons weegt. Clown

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 10:23

@ ladolcevita
En het grootste gros van de paarden hier zullen daar bij bosjes neervallen ondanks de beschutting Ach gut

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:45

marquez1 schreef:
Kan die man het stalletje niet gewoon op wielen zetten? Ik heb altijd begrepen dat als iets op wielen staat je er geen vergunning voor hoeft aan te vragen.

Er wordt idd vaak gezegd dat dit mag, maar in de praktijk blijkt het vaak niet zo te werken. zo ook bij ons niet Boos!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:58

Bij de meeste gemeentes zitten er wel gaten in de regels en kan je vaak iets vinden wat wel mag bv op wielen of verplaatsbaar.
Ik vindt dat elk dier een ruimte moet hebben om te schuilen, of het nu om een tijdelijke oplossing gaat bv partytent of een permanete schuilstal, het moet gewoon mogen.

Tuurlijk heb je wel rekening te houden hoe het eruitziet in de omgeving enzo maar dierenleed is er niet minder op.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 14:54

En dan te bedenken dat het daar een soort van vallei is waarbij de buurman een hele grote manege met paarden heeft (is van een bouwbedrijf) Er van die grote dure villa's omheen staan waarvan ook een deel met paardenstalletjes en de kwekerij ook niet het toonbeeld van opgeruimdheid is op sommige plekken. Misschien kan de beste man een schuilstalletje op de rand van de kwekerij neerzetten zodat de paarden daar kunnen gaan staan als ze willen? Ik ga er maar even van uit dat hij de paarden achter de kwekerij in de wei wil zetten.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Re: Schuilgelegenheid voor paarden taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:49

Het probleem in Huizen is dat er in de gemeenteraad maar weinig mensen met paarden zitten en daardoor niet goed kunnen beslissen wat wel en niet noodzakelijk is.
Een schuilstal is niet noodzakelijk als het weer goed is maar wanneer is dat nou in Nederland?
Tuurlijk hoef je niets te bouwen, als je tijd zat hebt kan je ook elke keer de paarden op stal zetten Knipoog