Kloon van ET geboren 13-07-2006

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yessy

Berichten: 23039
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:07

Ben benieuwd hoe dit verder gaat lopen. Het paard is genetisch identiek dus als ermee gedekt, gebeurt er precies hetzelfde als wanneer het oorspronkelijke paard hengst was en je zou ermee dekken. Maar het paard zelf hoeft helemaal niet goed in de sport te zijn, kan een deels ander karakter hebben etc.. Maarja dat kan je veulen natuurlijk ook! DNA zegt nou eenmaal niet alles!

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:15

joostvangestel schreef:
Interessante bijkomstigheid: stel dat iemand de kloon van Jazz zou hebben en voor een goedkoop dekgeld erbij "beunt" om te concurreren met de echte Jazz... Waarschijnlijk kunnen ze het verschil niet zien bij DNA onderzoek.

*gaat gauw manen van bekende hengsten verzamelen*

Ik vind het een vreemd idee en ben ook erg benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.

Pytje

Berichten: 4363
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:17

Ik heb mij eens laten vertellen dat er om het DNA een soort beschermlaagje zit. Naarmate (in dit geval) een paard ouder wordt, slijt dat laagje als het ware iets eraf. Als een paard dan wordt gekloond, wordt dit laagje (inclusief zijn slijtage) ook gekopieerd. Als een paard 8 jaar was toen het werd gekloond, wordt de kloon dus als het ware als 8 jarige geboren in een veulen lijf. Zo kunnen ze dus niet oud worden.

magic_lover

Berichten: 15573
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:18

Pytje schreef:
Ik heb mij eens laten vertellen dat er om het DNA een soort beschermlaagje zit. Naarmate (in dit geval) een paard ouder wordt, slijt dat laagje als het ware iets eraf. Als een paard dan wordt gekloond, wordt dit laagje (inclusief zijn slijtage) ook gekopieerd. Als een paard 8 jaar was toen het werd gekloond, wordt de kloon dus als het ware als 8 jarige geboren in een veulen lijf. Zo kunnen ze dus niet oud worden.

Ja precies dat bedoelde ik te zeggen Ja

Yessy

Berichten: 23039
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:21

Pytje: dat werd idd gezegd, en als reden gegeven voor de dood van schaap Dolly, maar dolly is aan een simpele schapenziekte overleden (samen met een groot deel van de schapen die bij haar stonden). Wat jij bedoelt zijn de telomeren, uiteindes aan het DNA die na iedere deling wat korter worden, als ze maar kort genoeg zijn stopt de cel met delen en sterft uieindelijk. Maar veel cellen (bijvoorbeeld die in de huid) maken enzymen aan die de telomeren steeds verlengen, zodat de cellen eigenlijk oneindig kunnen delen, dus dan gaat dat hele verhaal niet meer op.

KimH

Berichten: 1626
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:23

hmmzz klonen, nee liever niet ik vind het op z'n zachtst gezegd nogal tegennatuurlijk. Nu doen ze het nog bij beesten straks gaat ze een hitler of sadam namaken getver....

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:24

Hmmm... ik vraag me af of het dan ook 100% gelukt is, in DNA komen mutaties voor (bijv. kankercellen of moedervlekken bij mensen) best vervelend als je net zo'n gemuteerde cel ertussen hebt zitten :S

ElCid

Berichten: 9246
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:28

Echt blij zijn met zo'n ontwikkeling kan ik niet, de vergelijkingen met science- fiction boeken als Brave New World en 1984 komt wel erg dichtbij. En die liepen niet goed af Gestoord .
Was het toch meer "science" dan "fiction" blijkbaar.

Misz_J

Berichten: 2090
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Hoogvliet

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:37

hmm.. dit ga ik volgen want dit vind ik een ondoordachte ontwikkeling ...

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:50

Ik vind het bloedlink. Waar zijn we mee bezig!!??

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:51

Ik zou niet zo snel ervoor kiezen om bij een kloon te dekken hoor. Volgens mij wordt dit alles geen succes. Het is een enge ontwikkeling waar ik niet achter sta, maar toch is het op een nare manier interessant om te volgen wat er van de kloon veulens gaat worden.
Misschien is het over 25 jaar wel de normaalste zaak van de wereld; we kunnen nog steeds niet in de toekomst kijken (maar wie weet kunnen we dat over 25 jaar ook...). Pling

Kimberley84

Berichten: 1484
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: In het wonderschone Drenthe!

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:00

Nu zijn het nog maar paarden (niet dat het daarom minder erg is en tegen de natuur) maar ik wil niet weten wat ze over een paar jaar klonen! Ik ben erop tegen, het is tegen moeder natuur in. Jammer dan dat je zo'n goed paard hebt laten castreren (zullen ze ook wel een reden voor gehad hebben) er lopen genoeg goede sporthengsten op de wereld!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:40

Yessy: toevoeging, wat wel zo is, is dat een paard (of een mens, of welk dier dan ook) in z'n leven mutaties in het DNA krijgt (wat dat betreft klopt de opmerking van Joost ook, kom ik later nog op terug). Een jong mensje heeft nauwelijks mutaties en blijft dus ook heel lang gezond. Op het moment dat die mutaties 'teveel' worden (even simpel gezegd) ontwikkel je als mens bijvoorbeeld kanker, er zijn heel veel controlemechanismen tegen die mutaties, daarom duurt het ook zomaar 50 jaar. Maar het komt er op neer dat sommige mensen meer mutaties krijgen dan anderen en dan kanker kunnen ontwikkelen (niet iedereen krijgt kanker). Het kan dus zo zijn dat je niet in al je cellen hetzelfde DNA hebt. Mutaties komen ook meer voor in sneldelende weefsels. Dus wat dat betreft zit er zeker een risico aan als je het mij vraagt.
Joost: aan de ene kant (zie hierboven) ben ik het met je eens. Maar aan de andere kant zijn eeneiige tweelingen die dus echt wél identiek DNA hebben ook niet altijd hetzelfde aan de buitenkant (moedervlekjes, ogen ed). Er is verschil tussen genotype (DNA) en fenotype (de buitenkant). Het genotype bepaalt wel het fenotype, maar dat wil dus niet zeggen dat alle individuen met hetzelfde genotype hetzelfde fenotype hebben Knipoog De mutaties die ik noemde hebben denk ik niet heel veel van doen met het fenotype in dit geval.

Ontopic: bij dieren vind ik het niet zo spannend om heel eerlijk te zijn. Gekloonde mensen vind ik enger. Wat mij wel een voordeel lijkt is dat ik nu dus met een paar haren van mijn overleden paard weer een nieuwe kan halen Knipoog, denk alleen dat mijn budget dat nog niet echt toe laat. Voordeel is dan wel: ik heb weer een hengst en ik kan er nog mee gaan fokken ook... of dat alleen verstándig is???

Sizzle

Berichten: 35721
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:46


Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:06

Het schijnt dat een kloon ook een deeltje genen van de draagmoeder mee krijgt en daardoor een its afwijkend genen pakket heeft als bijvoorbeelde de echte E.T.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:13

Brrr ik vind het maar niks...
Ik zou ook absoluut geen intresse hebben in veulens van zo'n 'gekloonde hengst'
Maar goed dat die sowieso toch onbetaalbaar zullen zijn veronderstel ik...

Suzanne F.

Berichten: 49422
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:18

Wilawander schreef:
Het schijnt dat een kloon ook een deeltje genen van de draagmoeder mee krijgt en daardoor een its afwijkend genen pakket heeft als bijvoorbeelde de echte E.T.


Hoe kan dat nou?
Na samensmelting van ei en spermacel kan er normaal geen genetisch materiaal meer in de bevruchte eicel komen. Waarom zou dat na klonen wel zo kunnen zijn dan?

Hoe gaat dat dan precies? Ze nemen DNA uit de huid dus en dan? Hoe maken ze daar een eicel van? Of nemen ze een lege eicel en doen daar DNA in?

Wat ik raar vind is dat ze niet dezelfde uiterlijken hebben, je zou zeggen dat een kloon identiek is en dat is dus genetisch het geval maar het uiterlijk is toch ook genetisch bepaald?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:52

Suzanne: lees mijn post nog een keer? Het staat er toch duidelijk? Of is het te wetenschappelijk? Kort gezegd: DNA = genotype, dus de genen. Fenotype is hoe je er aan de buitenkant uit ziet. Dat kan bij ééneiige tweelingen ook al verschillen, dus ik kan me voorstellen dat ET en zijn kloon ook lichtelijk verschillen.
Ze nemen een eicel, halen er de kern eruit (alle cellen behalve rode bloedcellen (en misschien nog 1?) hebben kernen), want die heeft maar de helft van het DNA (genen, een spermacel heeft ook maar de helft, zodat je, als je ze bij elkaar stopt weer 100% krijgt), dan stoppen ze de kern van een huidcel erin die heeft wel alle genen en dan gaat het verder zoals bij IVF ongeveer (alleen dan bij paarden natuurlijk).
Lijkt mij sterk dat de nakomeling genen van de moeder mee krijgt. Het enige wat gebeurt is dat in de eicel buiten de kern nog allerlei organellen (apparaatjes waarmee de cel in leven blijft zeg maar, meer specifiek: de mitochondriën) zitten die je allemaal altijd van je moeder krijgt. Dat zal hier ook wel zijn. Hij kan dus iets anders in elkaar zitten dan ET zelf, maar in principe werkt hij hetzelfde hoor Knipoog en het maakt voor de evt nakomelingen ook niet uit, die krijgen hun organellen weer van de moeder Knipoog

Suzanne F.

Berichten: 49422
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:16

Hmm oke bedankt voor het uitleggen. Ja de mitochondrien zorgen voor de energie he? (ver weg de biologieles in mn hoofd). Begrijp het een beetje nu.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:49

klopt, zij gebruiken zuurstof voor het verbranden Knipoog
Tegenwoordig krijgen mensen veel meer met bio, al mijn medestudenten hebben andere basiskennis, maar ook mijn zusje krijgt veel meer... voel me best een ouwe taart, maar gelukkig pik ik het wel redelijk snel op Haha!

prompter

Berichten: 11273
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:53

Wat is nu eigenlijk het voordeel van het klonen van bekende paarden? Wat "winnen" we er mee? Doen de wetenschappers dit puur om te laten zien dat ze het kunnen, of worden er zo toppaarden voor de rijken "gemaakt"?

Laten ze het geld wat hier mee gemoeid is liever besteden aan het bestrijden van dieren- en mensenleed Boos! !

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:57

Nou, het kunnen zal het niet om gaan. Dat is met Dolly al wel bewezen.
Ik denk dat het puur gaat om het financiële gewin van de eigenaar van de kloon. Die kan er nu mee gaan fokken en hoopt dan natuurlijk dat die het ook goed gaan doen, of op z'n minst dat men dik wil gaan betalen voor een beetje sperma.

prompter

Berichten: 11273
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:11

En zo helpen we een eeuwenoud ras om zeep? Alleen de fokkers met het grote geld nog toppaarden? Goh, wat een vooruitgang Clown

Yessy

Berichten: 23039
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:16

Laui! schreef:
Lijkt mij sterk dat de nakomeling genen van de moeder mee krijgt. Het enige wat gebeurt is dat in de eicel buiten de kern nog allerlei organellen (apparaatjes waarmee de cel in leven blijft zeg maar, meer specifiek: de mitochondriën) zitten die je allemaal altijd van je moeder krijgt. Dat zal hier ook wel zijn.

En daardoor klopt het weer wat hierboven is gezegd, mitochondrien hebben namelijk hun eigen DNA, wat onafhankelijk van moeder op kind wordt doorgegeven, en hier dus van draagmoeder (of beter: eigenaresse van eicel, hoeft niet persee de draagmoeder te zijn denk ik?) op kloon. De kloon heeft dus 100% gelijk genomisch DNA met dat paard waar het hier om gaat, maar het mitochondrieel DNA van de draagmoeder Lachen

OomaaikeoO

Berichten: 610
Geregistreerd: 21-04-05
Woonplaats: heerhugowaard

Re: Kloon van ET geboren 13-07-2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:00

Ik vind t persoonlijk zelf ook helemaal niks.

en je moet trouwens dan nog maar afwachten of het een top-paard wordt.
neem nou een gekloonde Salinero.
Bij zn geboorte zal ie echt niet gelijk een grand-prix oefening doen.
Daarvoor zal ie zoiezo al door een goed iemand getraind moeten worden.
en voor t zelfde geld verstapt ie zich op 1 jarige leeftijd verstapt ie zich. Heb je nog geen "Salinero"

of begrijp ik t allemaal verkeerd

Ik ben hier denk ik te nuchter voor Bloos