Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:08

Ieder ervaart zijn hobby op zijn eigen manier, voor motorrijders is het een drama dat ze als ze even lekker over landweggetjes toeren bijna onderuitgaan over de stront, voor ruiters is het vervelend als er ballonnen landen en zo zal iedereen zich ergens aan ergeren.............

Toch blijf ik het vreemd en ergens oneerlijk vinden dat de Nederlandse overheid voor o.a. ruiters, fietsers en surfers en zo de mogelijkheden steeds meer beperken terwijl ballonen overal maar mogen (uitzonderingsgebieden daargelaten) varen en landen.

Ik begrijp dat het een goed gevoel geeft lekker rond te zweven, maar het is ook erg prettig een beetje door de bossen te zwerven.......................

ballon
Berichten: 66
Geregistreerd: 23-08-06

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:10

runningkawa schreef:
Sorry, maar mij klonk dat meer als verwijt met dat landen in die wei en de tront aan je balon..

En ik verdraai niets, ik lees die tekst gewoon zo.
Dat is het nadeel met tekst, jij kunt het misschien anders bedoelen dan dat een ander het leest.
Dan leg je het gewoon netjes uit zonder met verwijten te gaan gooien Lachen

Overigens is het hier de gewoonte dat moderators ook gewoon bokken.
En een topic waar ze zelf actief zijn, mogen ze ook niet modereren.
En wel een lekker dooddoender om het daar op te gooien, vind je ook niet?


nee jij leest alleen wat je WILT lezen. je leest niet de hele context. je ziet woorden stront en weiland en je begint meteen weer over priveland te mekkeren. het antwoord was op een vraag die over paarden op het strand ging.

maar goed je maakte het punt goed duidelijk er is een hoop onbegrip. en hou alsjeblieft eens op met te zeggen dat ik niet besef dat het land niet van mij is maar dat ik te gast binnen kom vallen. dat heb je nou al een keer of wat gezegt en ja dat weet ik al 10 jaar.

Anoniem

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:13

Ik lees dat vast zo omdat ik er ander tegen aan kijk, vanuit een ander oogpunt.
Dat wil niet zeggen dat ik niet de hele tekst heb gelezen, maar je bericht anders op vat.
Dan hoef je niet direct boos te reageren, nergens voor nodig Lachen

En ja, ik blijf dat wel zeggen, want zo komt elk bericht van je op mij over.
Zo van, wij mogen van de wet landen, dus zeik niet zo met je schijtende Tong uitsteken knollen Lachen
Wij doen niets illegaals, dus leg je er maar bij neer.

Zo komt het mij over, jammer als jij dat anders bedoeld

Anoniem

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:42

ballon schreef:
[een ballon is na de landing zeker nog een uur bezig met opruimen dus er was tijd genoeg geweest.
[/quote]


A. Waar zeg ik dat de ballon is geland????
Hij is dusdanig laag overkomen varen, met veel gasgebrul, dat de heleboel aan de kletter ging in het weiland.
De ballon bleef gewoon vrolijk verder gevaren en is absoluut niet in de buurt geland om de schade te regelen
We hebben het nog in de buurt rondgevraagd of hij ergens geland is maar dat was niet zo.
Doot het ontbreken van vluchtplannen zijn ballonvaarders nog niet zo heel makkelijk te achterhalen, vooral niet in een buurt als deze waar nogal veel ballonvaarders zitten.
Vind je verdachtmakingen erg laag...........

B. Je doet wel zo mooi over alle regeltjes maar ook dit jaar heb ik al weer enkele verbalen opgemaakt tegen ballonvaarders.
2x ivm Flora&Faunawet, verstoren/vernielen van het leef-natuurgebied (lees gewoon met alle macht je ballon over het bouwland en bomenrij heen laten gaan en landen op hei zodat je geen gewasschade hoeft te betalen maar wel de hele heide naar de knoppen rijdt om je spullen op te halen).
3x voor te laat landen.
2x bemiddeld voor ongewenst landen op andermans weiland met alle schade vandien.
Ik ben dus zeer bekend met de "manieren" van de gemiddelde ballonvaarder........

ballon
Berichten: 66
Geregistreerd: 23-08-06

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:03

Ilindra schreef:
ballon schreef:
[een ballon is na de landing zeker nog een uur bezig met opruimen dus er was tijd genoeg geweest.
[/quote]


A. Waar zeg ik dat de ballon is geland????
Hij is dusdanig laag overkomen varen, met veel gasgebrul, dat de heleboel aan de kletter ging in het weiland.
De ballon bleef gewoon vrolijk verder gevaren en is absoluut niet in de buurt geland om de schade te regelen
We hebben het nog in de buurt rondgevraagd of hij ergens geland is maar dat was niet zo.
Doot het ontbreken van vluchtplannen zijn ballonvaarders nog niet zo heel makkelijk te achterhalen, vooral niet in een buurt als deze waar nogal veel ballonvaarders zitten.
Vind je verdachtmakingen erg laag...........

B. Je doet wel zo mooi over alle regeltjes maar ook dit jaar heb ik al weer enkele verbalen opgemaakt tegen ballonvaarders.
2x ivm Flora&Faunawet, verstoren/vernielen van het leef-natuurgebied (lees gewoon met alle macht je ballon over het bouwland en bomenrij heen laten gaan en landen op hei zodat je geen gewasschade hoeft te betalen maar wel de hele heide naar de knoppen rijdt om je spullen op te halen).
3x voor te laat landen.
2x bemiddeld voor ongewenst landen op andermans weiland met alle schade vandien.
Ik ben dus zeer bekend met de "manieren" van de gemiddelde ballonvaarder........



hahahahahha jij bent grappig.

ballon
Berichten: 66
Geregistreerd: 23-08-06

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:04

ik kap met deze zinloze discussie. aangezien de arrogantie van paardenhouders veel groter is dan die van ballonvaarders zal er altijd ellende blijven. leg je er maar bij neer.

-topic closed wat mij betreft-

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:06

plus bij Wolvega, onvrijwillige poging tot doodslag toch? Dat stond bij ons in de krant. Kwam iemand van het publiek in de ankerlijn verstrikt en is 20 meter boven de grond pas losgekomen.....

En de balon voer gewooon door... want tja, de mensen hadden toch betaald. Niks hobby, dikke buiseness!

Anoniem

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:08

Als je dan maar niet bij ons gaat landen
want deze arrogante paardenhouder laat de herders hond "toevallig" los in het hoge hekwerkje

Lijkt me wel een leuk gezicht als die zijn tanden in een ballonetje zet en het op een scheuren zet Tong uitsteken
En de mensen weg proberen te komen maar de poort op slot zit Haha!

Nee, dat is een grapje, maar de arrogantie lijkt mij uit een andere hoek te komen

Wij mogen alles met onze ballon op andermans erf

Nou, nee dus, heb je een probleem als je bij mij land, dat weet ik zeker.

ballon
Berichten: 66
Geregistreerd: 23-08-06

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:13

runningkawa schreef:
Als je dan maar niet bij ons gaat landen
want deze arrogante paardenhouder laat de herders hond "toevallig" los in het hoge hekwerkje

Lijkt me wel een leuk gezicht als die zijn tanden in een ballonetje zet en het op een scheuren zet Tong uitsteken
En de mensen weg proberen te komen maar de poort op slot zit Haha!

Nee, dat is een grapje, maar de arrogantie lijkt mij uit een andere hoek te komen

Wij mogen alles met onze ballon op andermans erf

Nou, nee dus, heb je een probleem als je bij mij land, dat weet ik zeker.


wie zegt dat? hoe kom je daarbij ? je baseerd je mening op een enkel geval. als er überhaupt al eens een ballon bij je geland is (wat ik ten zeerste betwijvel) scheer jij alle ballonvaarders meteen over 1 kam. dat jij toevallig nou 1 keer een klote piloot onmoet hebt wil niet zeggen dat iedereen zo is. ik verwijt toch ook niet alle paardenhouders dat mijn neefje onder de voet gelopen is ? je bent gewoon zo verschrikkelijk kortzichtig dat je niet verder dan je eigen hekje kijkt. bovendien zijn je honden als de dood voor een ballon dus die komen niet eens in de buurt. en die kleine kuttelikkerstjes die op je foto;s staan ben ik echt niet van onder de indruk hoor. hoop dat je een paar valse rotweilers in de aanbieding hebt. heb ik nog een uitdaging.

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:15

Ballon, waarom is Ilindra grappig? Ze weet toch zelf wel wat voor proces-verbalen ze heeft uitgeschreven als agent zijnde?

Heel toevallig kwam er gisteravond hier ook een ballon heel laag over en dit keer raakte mijn paard dus wel in paniek, ze gaven nl. iedere keer gas bij (of hoe je dat ook noemt) en dat geeft ontzettend veel lawaai. Gelukkig zag ik het gebeuren en kon ik hem nog enigszins tot kalmte bewegen.

Anoniem

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:16

Wat bedoel je met wat ik zeg en hoe ik waar bij kom?

die 2 kleintjes komen idd niet in de buurt

Maar ik geloof dat ik herdershond schreef, niet jackrussel Haha!
Ilindra is trouwens bekend met deze ex- politie hond Haha!

En als je goed gelezen had was die ballon idd niet geland, maar hing letterlijk 5 cm boven het dak.
Hij had achter ons willen landen (ons vorige huis), maar dat ging niet en moest toen vol geweld weer omhoog.

ballon
Berichten: 66
Geregistreerd: 23-08-06

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:20

runningkawa schreef:
Wat bedoel je met wat ik zeg en hoe ik waar bij kom?

die 2 kleintjes komen idd niet in de buurt

Maar ik geloof dat ik herdershond schreef, niet jackrussel Haha!
Ilindra is trouwens bekend met deze ex- politie hond Haha!

En als je goed gelezen had was die ballon idd niet geland, maar hing letterlijk 5 cm boven het dak.
Hij had achter ons willen landen (ons vorige huis), maar dat ging niet en moest toen vol geweld weer omhoog.


dat de arrogantie uit de andere hoek zou komen, de enige die hier keer op keer arrogant uit de hoek komt ben jij namelijk. elke keer met je kansloze dreigementen. en de hond erop af sturen ? ook dat is strafbaar. OOK OP JE EIGEN TERREIN !!

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:23

Pffff als de hond gewoon losloopt en jullie ongevraagd op zijn terrein komen is er weinig strafbaars aan.
Je gaat nu wel erg ver, ballon. Moet je maar niet landen op een terrein met honden. Dat is het risico dat jij neemt, niemand nodigt je uit.

Ik vind het trouwens zo weer zo belachelijk dat jullie maar overal kunnen landen zonder toestemming.

Anoniem

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:23

Ik zei toch dat dat een grapje was

Maar hij loopt overigens altijd op het erf rond, dus erop af sturen is niet iets wat ik zou hoeven doen, dat doet hij zelf wel.

En hij mag toch echt gewoon los lopen op een afgesloten erf Ja
Niets strafbaars aan.

Arrogant ben ik niet, maar ben wel als de dood voor die ballonnen ja, dat klopt.
1 nare aanvaring vind ik wel genoeg.
Hoop dat er ook nooit geen bij komen.
Gelukkig weet ik nu wel waar het te melden, want hangt er nog ooit een zo laag, krijgt hij echt wel wat te horen.

Jacimatho

Berichten: 9608
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:25

Ballon:.....lees je eigen reacties nu eens na.
Vind je het gek dat mensen vijandig op je reageren?

Ik niet, eerlijk gezegd krijg ik jeuk van je arrogante en vijandige stellingen. En als je dat niet zo bedoelt ,komt het verrekte slecht je toetsenbord uit.

Of het nu een goede of een slechte ballonvaarder betreft...geen van beiden wens ik op mijn land.
En als ze dat dan toch doen krijgen ze geen vriendelijk onthaal.
Als iemand langs wil komen kunnen ze aanbellen bij de voordeur en daar beslis ik wie welkom is en wie niet.

Als ruiters te pas en te onpas zomaar jouw tuintje binnen zouden springen zit je ook niet op ze te wachten.
Privacy heet dat....en daar ben ik zeer op gesteld.

Tel daar de stress van de dieren bij op, met soms verrestrekkende gevolgen.....blijft het ballonvolk niet welkom bij ons.
Of koop in een cooperatie landjes aan door heel Nederland zodat je altijd een plekje hebt om te landen.

ballon
Berichten: 66
Geregistreerd: 23-08-06

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:34

je meldt maar raak joh. @Ilindra: die zogenaamde processenverbaal die uitgeschreven zouden zijn worden 99% van de tijd al vernietigd voor het moet voorkomen. er is nm geen officier van justitie die zijn vingers durft te branden aan dit soort problemen omdat hij niet ter zake kundig is. te laat landen? je weet niet eens hoe laat een ballon aan de grond zou moeten staan. bemiddelling? jij als paardenhoudster bent niet in staat om objectief te kijken.

Gelukkig zijn er hier maar een paar mensen die een probleem met ballonnen hebben en weten wij uit ervaring dat 99,9% er geen probleem mee heeft.

de groeten en succes met je knollen

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:52

Is die verrekte Ballon er nog steeds?

@ RunningKawa, meid je hebt gelijk. Laat ze zelf maar eens een lapje grond kopen. Uit de reactie over eventuele hondengevechten blijkt wat voor een persoon het is. Laat het gaan.

@ Ballon vlieg toch op, je hebt werkelijk niet in de gaten waar het hier om draait.
Je bent niet welkom. Op helemaal niemand zijn land. Dat de landeigenaren je niet de nek omdraaien wanneer ze je zien is een heel ander verhaal.

Iedereen mag zijn leven leven leven zoals hij wil daarin mag je alle keuzen maken die je wil. Er is echter een voorwaarde: jouw leven en jouw keuzen mogen nooit ten koste gaan van andere levende wezens.

Ergens moet je voelen dat dit de waarheid is.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:16

Het is me redelijk lange tijd gelukt me neutraal en belangstellend op te stellen, maar inmiddels zie ik dat ballon ook vrij selectief leest.

In de situaties die ik als voorbeeld schetste had ik het over opgeschoten meiden met paarden, of ze aangeschoten waren weet ik niet.
Welke van de 2 geschetste situaties gevaarlijker is doet er ook niet toe, ik wilde enkel 2 voorbeelden geven van misdragingen binnen beide hobby's.

Het geval van de proostende ballonvaarders terwijl dat paard werd afgemaakt is uitgebreid in het nieuws geweest en het was duidelijk dat de ballonvaarders wel door hadden wat er gebeurde, maar dat ze zich niet konden voorstellen wat er nou zo erg aan een dood paard was.
Dus ballon je hebt gelijk, dit waren echte klootzakken.
Daarmee wil ik niet zeggen dat alle ballonvaarders zo zijn, maar zulke zijn er wel.
En zulke lieden kom je ook in de paardenwereld tegen.

Maar in de paardenwereld hebben we niet de arrogantie om ons hobby middel op elke willekeurige plek neer te ploffen.

Wederzijds begrip...
Ik begrijp inmiddels dat ballonvaren niet zomaar iets is en dat er heel wat bij komt kijken.
En dat een goede ballonvaarder alles zal doen om landingen tussen of nabij dieren te voorkomen.

Maar ballon begrijpt niet dat een dierenliefhebber nog steeds niet blij is met zo'n ding in of vlak boven de wei, of het kan je gewoon niets schelen.

En dan de opmerking dat die processenverbaal toch verscheurd worden. Dus als ballonvaarder leef je boven de wet?
Das pas arrogant.

Anoniem

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 20:44

ballon schreef:
te laat landen? je weet niet eens hoe laat een ballon aan de grond zou moeten staan.


Je mag gerust van me aannemen dat ik goed op de hoogte ben van de inhoud van het Luchtvaartregelement Knipoog
Ik ben in mijn werkgebied o.a verantwoordelijk voor het groene milieu en coördinator van de "groene boa's" (bijzonder opsporings ambtenaren als boswachters en jachtopzichters).
Ik ben dus goed thuis in de regelgeving wbt ballonvaren en zaken als de Flora&Fauna wetgeving.
Ik heb toch een hele andere ervaring dan die 99,9% die jij noemt, het parket in Arnhem heeft er igg niet veel moeite mee Haha!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:21

mooi weten we ook weer waar we moeten zijn!
En idd, wat hierboven ook gezegt wordt: Ballon leest zeer selectief! als je antwoord of tegengas geeft op zijn eigen stelling( met quote en al) moet je je er niet mee bemoeien....

Maar nogmaals: Ballonvaren is geen hobby, het is big buiseness! Zie dat voorval hier in de buurt dat een dorpsgenoot 20 meter de lucht werd ingeslingert door een ballon en die gek gewoon doorvoer... anders had hij het geld van zijn passagiers terug moeten betalen!

Moet je eens met je auto proberen.... Ja, sorrie maar ik moest nog naar een klant.....ik weet dat ik verantwoordelijk was voor de verwondingen, maar er stonden toch mensen omheen?

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:56

Als ballonvaarder ben je natuurlijk afhankelijk van het weer wanneer je kunt vliegen maar ja wij zijn ook afhankelijk van het weer wanneer we kunnen rijden Haha! Volgens mij wordt het probleem alleen maar groter omdat er steeds meer piloten komen en het luchtruim boven nederland niet groter. Kan me ook niet voorstellen dat zij naar genoeg klachten niet te maken zullen krijgen met beperkingen.

Misschien een idee om een klachtenpunt op te richten en dit overzicht dan op te sturen naar een bevoegde instantie. Die zullen niet om de feiten heen kunnen. Het wordt tijd dat ballonvaarders en gasten eens weten wat ze aanrichten Koe

ballon
Berichten: 66
Geregistreerd: 23-08-06

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 05:52

Nou omdat ik hoop dat de gemoederen een beetje bedaard zijn wil ik nogmaals een poging wagen om eea toe te lichten. ik doe dit bewust nu er even geen reacties meer geplaatst worden zodat ik me niet helemaal de tering hoef te lezen en te typen om alles bij te kunnen houden en ik dus ook niet dingen verkeerd kan lezen of opvatten Knipoog

ik zal idd wel eens iets verkeerd gelezen hebben of anders hebben opgevat, maar wanneer er in een uur tijd 20 berichten geplaatst worden die elkaar overlappen qua inhoud of juist totaal andere vragen/opmerkingen bevatten wordt het lastig om alles precies te beantwoorden. Ik zal mijn best doen om alles duidelijk te schrijven zodat het niet op meerdere manieren kan worden opgevat. En ik hoop ook dat jullie het dan proberen om goed te lezen voor je antwoord Knipoog

Laat ik maar ergens beginnen wat ik als laatste gelezen heb: Ballonvaarders staan zeker niet boven de wet. De meeste zullen dat ook zeker niet denken of ernaar handelen maar wat ik bedoelde met dat de meeste procesverbalen vernietigd worden is het volgende: Wanneer op een bepaalde dag zonsondergang om 10:15 is en ik besluit mijn ballon pas om 10:20 aan de grond te zetten val ik nog in de officiele uitloop van 15 minuten. (oh jee ik begin over regeltjes er beginnen nu al een paar mensen te stijgeren waarschijnlijk Tong uitsteken ) Wanneer een plieseagente besluit om op basis van de tijd een verbaal uit te schrijven wordt het een lastig parket omdat het niet mogelijk is om aan te tonen dat ik eerder had kunnen/moeten landen. Er kan bv eenvoudigweg geen plaats geweest zijn omdat er een hoop dieren in de wei stonden of omdat er een akker onderlag of bv een stuk bos. Het kan in zulke gevallen nodig zijn om door te varen en wat later te landen. Tijdens het voorbereiden van de ballonvaart kijken we hoeveel wind er staat en welke richting er opgegeven wordt door het KNMI. We houden op die manier rekening met welke opstakels we tegen kunnen komen onderweg en verleggen zo nodig onze opstijglokatie naar een gunstigere plek. Mocht tijdens het varen blijken dat er meer of minder wind staat dan er voorspelt werd, kan het zijn dat de obstakels die we probeerden om te omzeilen toch weer een opstakel gaan vormen waardoor we bv de vaart moeten verlengen met een half uur omdat er geen mogelijkheid is om te landen. In zo'n geval kiest de ballonvaarder dus voor veiligheid en zal hij/zij altijd vrij gesproken worden van het ten laste gelegde.

Deze informatie van het KNMI is niet zo beknopt zoals hij op bv teletekst staat maar is veel uitgebreider. De vooruitzichten voor 6 juli voor Limburg zagen er zo uit:

DE BALLONVAART VERWACHTING GELDIG OP DONDERDAG 6 JULI VAN 2 UUR VOOR
ZONSONDERGANG TOT EINDE DAGLICHTPERIODE, OPGESTELD OM 11 UUR 5 DOOR HET K.N.M.I.
VOOR DE REGIO ZUID-LIMBURG.

DE WIND :
2 UUR VOOR ZONSONDERGANG TIJDENS ZONSONDERGANG
HOOGTE WINDRICHTING WINDSNELHEID WINDRICHTING WINDSNELHEID
(VOET) (GRADEN) (KNOPEN) (GRADEN) (KNOPEN)
0000 360 5/8 330 3/5
0250 340 5/8
0500 340 5/8
1000 340 10
2000 340 10
5000 350 10
OPMERKING WIND : MEEST GERUIMDE WIND IN HET OOSTEN EN KANS OP WINDSTOTEN.
.
NEERSLAG : ER IS 70 PROCENT KANS OP ENKELE REGEN- OF ONWEERSBUIEN.
.
BEWOLKING : 2/8 TOT 3/8 TOENEMEND 3/8 TOT 5/8 CB OP 4000 VOET.
TEMPERATUUR : 22 TOT 25 GRADEN CELSIUS.
EINDE THERMIEK : 20 UUR 0 LOKALE TIJD.
EINDE DAGLICHTPERIODE : 22 UUR 16 LOKALE TIJD.=

Bovenstaande is trouwens zonder twijvel ongunstig ballonvaarweer Knipoog

Een ander probleem is het aantonen van het "te laag varen" wanneer vaart een ballon te laag (sorry ik kijk nu echt even puur naar de wettelijke voorschriften, de wensen komen zo Knipoog ) boven de bebouwde kom moet een ballon 300 meter hoog of iig zo snel mogelijk die hoogte bereiken wanneer hij binnen de kom opstijgt. Daarbuiten 150 meter. Op de kaarten met gevoelige gebieden zoals bv de Noorvaarderplassen of stukken van de Veluwe kan een andere hoogte gelden. Deze staan dus op kaarten. Ook op de luchtvaartkaarten zijn bepaalde hoogtes aangegeven. Paleis Soestdijk bv moest op tenminste 1 km hoogte overvaren worden. De Loordrechtse plassen waar de aanvliegroutes van Schiphol beginnen mag je weer niet hoger dan 400 meter (uit mijn hoofd). Op het moment dat een ballonvaarder besluit om te gaan landen gaat hij zoeken naar een stuk land in zijn vaarrichting om daar te landen. Wat sommige mensen zich niet altijd realiseren is dat een ballon onbestuurbaar is. Hij gaat waar de wind hem heenblaast. Heel vaak is het zo dat vooral in de zomer de wind ruimt of krimpt. Dit betekend dat vlak boven de grond (soms op 20 meter) de wind ineens een andere richting krijgt waardoor de richting veranderd. Dit is geen constante. Het is dus niet zo dat de wind altijd ineens 10 graden naar links of rechts gaat maar kan de ene keer bij water bv 5 graden zijn terwijl het 500 meter verderop -5 graden is. Hierdoor kan het dus gebeuren dat het weiland waarop gemikt wordt niet gehaald wordt en de ballon weer moet stijgen. Wanneer iemand ziet dat een ballon daalt en daarna weer stijgt is het dus heel lastig om te zeggen dat hij dat expres deed en bewust te laag gevaren heeft. Wij noemen dit een mislukte landing en zoals je snapt: die moet over. Een hoop verbalen worden om die reden ongegrond verklaard omdat het niet mogelijk is om te bewijzen dat een ballonvaarder wel had kunnen landen. Er zijn eenvoudigweg teveel verschillende factoren waar een piloot afhankelijk van is voor hij definief een landing kan maken.

De opmerking van Runningkawa, Jacimatho en Lennie die zeggen dat we maar lappen grond moeten kopen zodat we daar kunnen landen zal wel een geintje zijn maar zoals je wel zult begrijpen is het Godsonmogelijk om daar te landen omdat je er niet heen kunt sturen. En of je het nou geloofd of niet: gelukkig zijn jaarlijks 100-en landeigenaren wel zo vriendelijk om ons welkom te heten op hun land. Het feit dat er landelijk meerdere zogenoemde boerendagen georganiseerd worden door ballonvaarders die druk bezocht worden door landeigenaren waar we geland zijn in de loop van het jaar geeft ook wel aan dat ze meer betrokken zijn bij het ballonvaren dan sommige mensen hier denken of durven te beweren. Er zijn er genoeg die naar buiten komen rennen en roepen LAND HIER MAAR !! Soms gebeurt het zelfs dat wanneer we niet landen ze met de auto, tracktor of fiets achter ons aankomen en verontwaardigd vragen waarom we nou niet bij hun geland zijn maar bij de buurman. Na het bovenstaande verhaal over niet kunnen sturen enzo snappen ze het en zeggen dan: noe volgunde keer bij mie landhun heur. (sorry mien uhh mijn boers is niet zo goed) Iemand die zo enthousiast is krijgt natuurlijk ook een uitnodiging om naar de boerendag te komen en maakt dan ook meteen kans op een gratis ballonvaart. Dit en het kado wat ze krijgen doen we niet als afkoopsom zodat ze niet moeten zeiken maar om duidelijk te maken dat we zeer dankbaar zijn dat we van hun land gebruik hebben mogen maken en we heel goed weten dat we als ongenode gasten komen binnenvallen. Als je bij iemand op bezoek gaat neem je toch ook een fles wijn of een bos bloemen mee? Het kan ook voorkomen dat er geen particuliere eigenaar is maar bv dat we op een bouwterrein in een nieuwbouw-wijk landen of ergens in de Flevopolder langs de weg. De bermen daar zijn fantastisch breed en met de juiste richting zeer geschikt om te landen. Op die manier proberen we ook om zo min mogelijk bij mensen in het land te landen om te voorkomen dat er elke dag een ballon in de tuin staat. Het kan soms voorkomen dat je de hele week dezelfde richting met dezelfde snelheid hebt en dan kom je elke keer in hetzelfde gebied uit. Zoals ik al eerder schreef is het me in Juni gebeurt dat ik 2 keer in een week bij dezelfde boer stond en geloof het of niet: gisterenavond stond ik er weer. Notabene vanaf een ander opstijgveld maar weer in hetzelfde weiland bij dezelfde vriendelijke boer.

De gewenste hoogte is duidelijk Knipoog zo hoog mogelijk. Vooral bij stallen en weilanden met vee. En please mensen geloof MIJ dan iig wanneer ik zeg dat de meeste dat echt wel proberen en doen wanneer ze het zien. We proberen ook echt wel om niet te branden boven dieren. Ik las ergens dat een ballon vol gas gaf boven de stal of boven dieren en dat hij niet stopte ondanks dat er hard geroepen werd. Dat hij dat doet is niet om zijn ballon heel te houden omdat dat ding geld gekost heeft en de piloot de ballon belangrijker zou vinden als levende dieren in de wei die beginnen te rennen. Wanneer hij op een hoogte van 40 meter zou stoppen met branden zou een 6 persoonsballon met een verticale snelheid van ongeveer 20 knopen (20x1.8=36km/h) tegen de grond slaan. De inhoud van de ballon is dan wel lucht maar een afgelsoten geheel met een voorwaardse snelheid. Zo'n ballon met een inhoud van ruim 4500 m³ heeft inclusief passagiers mand, brander en flessen een gewicht van ruim 6000 Kg. Een klap met die snelheid zou voor alle inzittenden dodelijk zijn. Wanneer je met een auto tegen een betonnen muur rijdt met 20km/h is de auto total los, dit is vergelijkbaar met een klap op de grond met de ballon.

De persoon die aan het touw zat en meegesleurt werd de lucht in tot 20 meter hoogte: ik hoop oprecht dat deze persoon het overleefd heeft, hoewel ik me dat niet kan voorstellen na een val van 20 meter. Over het voorval is me niets bekend en ik kan er ook niets over vinden op internet. Ik ken de situatie ter plaatse niet maar ik begreep dat de ballon opgestegen was en hij niet meteen landde om te kijken wat er gebeurt was. Wat ik wel weet en wat je na het bovenstaande gelezen te hebben ook kunt begrijpen is dat een ballon die opgestegen is niet zomaar 1-2-3 aan de grond te zetten is. Verder weet ik dus niet wat er gebeurt is en of er contact is geweest tussen de grondploeg en de piloot en wat er besproken is.
De opmerking dat hij is doorgevaren omdat hij anders het geld had moeten terug betalen vind ik een beetje kortzichtig en ongefundamenteerd. Er zijn zoals ik al eerder schreef inderdaad een paar grote bedrijven die het puur voor het geld doen, maar de meeste piloten zijn hobbisten die er een fulltime baan naast hebben. Zo is er bv een 747 piloot, een tandarts, een dierenarts!, een paar huisartsen, tuinmannen, ICT-ers etc etc etc. Deze mensen hebben allemaal een gewone 40-urige werkweek en doen ballonvaren er als ontspanning bij in de avonduren. Deze mensen hoeven niet te varen om een belegde boterham te krijgen. Het maakt hun (en mij ook) niet uit of de ballon in 3 jaar of in 5 jaar terugverdient wordt. Als hij niet vaart dan slijt hij niet. En mocht er bij mij zoiets gebeuren als op dat veld waar die persoon aan dat touw bleef hangen, zou ik waarschijnlijk ook gedwongen zijn om door te varen. Niet omdat ik dan geld zou moeten terug betalen want een afgebroken ballonvaart wordt gewoon een nieuwe afspraak voor gemaakt maar ik zou waarschijnlijk moeten doorvaren omdat er geen mogelijkheid is om meteen te landen. De meeste velden waar we opstijgen is net groot genoeg om de ballon uit te kunnen leggen en op te stijgen maar meestal staan er bomen of huizen omheen waardoor er toch doorgevaren zal moeten worden naar het eerste weiland buiten de bebouwde kom. Maar nogmaals: ik ken de situatie niet terplaatse. Als iemand weet wat het exacte adres was van het opstijgveld kan ik wel een keer kijken als ik in de buurt ben.

Ik vind het jammer dat er een aantal mensen hier slechte ervaringen hebben door het gedrag van piloten of hun crew. Ik kreeg van iemand nog een verhaal in een PM die door een crewlid geslagen was omdat ze vroeg of ze het terrein wilde verlaten. De ballon was in de boom gekomen en schijnbaar zijn op dat moment alle stoppen doorgeslagen bij deze persoon en vond hij het nodig om deze mevrouw een klap te geven. Zoals ik haar ook al schreef kan ik niet mijn excuses aanbieden voor iets waar ik geen deel aan gehad heb. Als ik bij Albert Heijn door een kassiere onbeschoft behandeld wordt krijg ik in een ander filiaal ook geen excuus. Dit is niet tijdens een ballonvaart van mij gebeurt en ik heb ook geen idee wie het wel geweest is. Was het bij mij gebeurt dan zou deze persoon zeker niet meer voor mij hoeven te volgen en had de mevrouw zeker een verontschuldiging gekregen.

De volgers zijn overigens meestal vrijwilligers die het als hobby doen. Sommige krijgen bv wel een onkostenvergoeding voor het gebruik van eigen telefoon en slijtage aan kleding en omdat ze met hun eigen auto naar de opstijglocatie moeten komen. Maar we hebben het hier misschien over 25 euro terwijl een ballonvaart soms wel 8 uur in beslag neemt. Wanneer ik vanuit Utrecht naar Breda ga om daar te varen ben ik gauw van 17:00 uur tot soms wel middernacht bezig voor ik weer thuis ben.

Ik hoop dat het eea nu iets duidelijker is en dat we er niet op uit zijn om jullie over de zeik te halen en dat we echt niet allemaal €-tekens in de ogen hebben en verder niets telt. De groep ballonvaarders die champage stond te drinken terwijl even verderop een dierenarts bezig was om een paard in te laten slapen (hoe zeg je dat?) is een bizar voorbeeld van hoe je je dus niet hoort te gedragen. Soms ben ik niet in staat om een ballon te varen terwijl er wel passagiers geboekt hebben. Dan probeer ik meestal een collega in te huren die voor mij de vaart doet. Als iemand mij kan vertellen wie deze piloot was of van welk bedrijf de ballon was dan kan ik daar rekening mee houden en hem/haar niet meer inhuren.

Reageer nou alsjeblieft niet met een opmerking als: nou hij heeft het eindelijk begrepen of heh heh ballon snapt het eindelijk want we begrijpen het allemaal echt heel goed. En zoals uit bovenstaande verhaal en de moeite en tijd die ik genomen heb om het te typen mag toch hopelijk duidelijk zijn dat we ons best doen om niemand te kwetsen Knipoog

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 07:16

Ik maakte geen geintje. Jij misschien wel met je reactie want je hebt de moraal van ons verhaal nog steeds niet door! Jij grote grapjas Clown

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 07:57

Citaat:
Wanneer een plieseagente besluit om op basis van de tijd een verbaal uit te schrijven wordt het een lastig parket ....


onnodig denigrerend en zelfs zeer arrogant ten opzichte van een vrouwelijke politieagent....

(sorry mien uhh mijn boers is niet zo goed) nou ja zeg.... wat een respect!

Citaat:
De persoon die aan het touw zat en meegesleurt werd de lucht in tot 20 meter hoogte: ik hoop oprecht dat deze persoon het overleefd heeft, hoewel ik me dat niet kan voorstellen na een val van 20 meter.

in twijfel trekken van een voorval, alleen omdat jullie balonvaarders dus schijnbaar geen nare zaken uitwisselen... De man heeft beide benen en diverse botten gebroken, en ja, hij leeft nog! opstijgplaats was Steggerda en is minder dan een maand geleden gebeurt.

Jammer dat je zo blijft reageren, de rest van je betoog gaat ook volledig voorbij aan de grieven van land- en vee eigenaren.
Ik geloof niet dat je mij kunt overtuigen van je gelijk. En dan mag je je vanaf nu bedenken dat ik, voordat je reageerde, volkomen neutraal stond ten opzichte van ballonnen.... De Jouster ballonfeesten heb ik altijd met genoegen bezocht, maar als jouw gedrag beeldbepalend is voor de gemiddelde balloneigenaar wil ik die arrogante rijkeluiskliek niet meer op mijn land zien! Heel jammer, zeker als je bedenkt dat de meesten hier alleen problemen hadden met de excessen, terwijl nu uit jouw verhaal blijkt dat jullie deze excessen volledig incalculeren en zelfs negeren om maar van je eigen "hobby"te kunnen genieten. Een doodsbange hond, lachuh!!!! Een vluchtend veulen in het draad?, daar is mijn verzekering goed voor, laat ze het maar bewijzen... Een ballon voor je slaapkamerraam?.... Jezus, maak geen problemen, wat bomt dat nou... Een zeldzaam orchideënveld naar de kloten? das habe ich nicht gewusst.... Een man levenslang gehandicapt?, ik weet niet waar je het over hebt, hij mag blij zijn dat hij nog leeft....( nou hij is heel blij hoor....)


Maar gelukkig blijf ik geloven in het goede van de mens en zal lang niet iedere ballonvaarder jouw houding hebben.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paarden slaan op hol; vrouw gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:47

ballon is voor mij een gevalletje gebakken lucht en onbegonnen werk.

Ik kan alleen hopen dat ie niet representatief is voor zijn collega ballonvaarders.