ZZ-Zwaar kampioen Hanzon gediskwalificeerd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

ZZ-Zwaar kampioen Hanzon gediskwalificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 22:42

http://www.knhs.nl/News.asp?ID=25062&Pc ... omStyle=11
knhs.nl

EINDHOVEN (KNHS) -De diskwalificatie van Theo Hanzon met Spargo is het gevolg van het feit dat volgens de informatie in het paspoort van het paard de entingen niet op het juiste tijdstip zijn gegeven. "In al onze officiƫle mededelingen hebben wij melding gemaakt dat op de KNHS kampioenschappen strikt zal worden gecontroleerd op de gezondheidsaspecten rond het paard, en alles wat met de identificatie en registratie te maken heeft. Daar horen entingen bij, want met de besmettelijke dierziekten die overal met enige regelmaat de kop opsteken hebben wij ook als taak er voor te zorgen dat de entingen van de paarden niet alleen regelmatig worden uitgevoerd, maar ook binnen de gestelde termijnen. Dat was in het geval van Spargo volgens de KNHS reglementen niet juist gebeurd. In de stallen hebben wij op woensdag en donderdag plakkaten opgehangen, waarin wij de ruiters er nogmaals op hebben gewezen dat er strikt gecontroleerd zou worden. Ook onze officials hebben we er regelmatig op gewezen dat zij goed en correct dienen te controleren. Dat heeft in het verleden al diverse malen tot diskwalificaties geleid en volgens de reglementen konden wij niet anders doen dan nu Hanzon te diskwalificeren. Dat is jammer, maar ik ben niet bevoegd om in de reglementen een glijdende schaal aan te brengen", verklaarde Frans Vrenken, de afgevaardigde van de KNHS die de straf oplegde.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 06:32

-> VN

Noukie
Berichten: 10948
Geregistreerd: 27-12-01

Re: ZZ-Zwaar kampioen Hanzon gediskwalificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 07:41

ok, ik geef toe, ook ik heb eens mn enting laten verlopen, het kan iedereen overkomen, maar op dit niveau vind ik het toch niet zo slim...
maar het is jammer voor m.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 08:49

ik vind dit echt raar, kom op hun draaien mee op een hoog nivo en dan niet eens je enting goed hebben????

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 08:54

Wat een flauwe kul, je maakt mij niet wijs dat wanneer een paard jaar na jaar ge-ent wordt en er zit eens een weekje verschil in dat dan alle entingen voor niks zijn geweest
In de afgelopen jaren zijn hier bij de meeste paarden de entingen verlopen tijdens de varkenspest en mond- en klauwzeer periodes, dierenartsen kwamen toen liever niet langs als het niet strikt noodzakelijk was. Meerdere dierenartsen hebben mij verzekerd dat een korte tijd uitloop echt geen gevolgen had.

Ik snap ook wel dat ze ergens een grens moeten trekken, maar deze diskwalificatie kan goed te maken hebben met en enting van 5 jaar geleden en dat gaat mij toch wat te ver.

NFman
Berichten: 239
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Berkhout (that's the place)

Re: ZZ-Zwaar kampioen Hanzon gediskwalificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:27

Regels zijn Regels, Afspraken zijn Afspraken...
Houd de KNHS zich er niet aan dan is het einde zoek en zal het een grote puinhoop worden!

LP

sanne_

Berichten: 760
Geregistreerd: 19-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:29

Regels zijn regels.
De regel over op tijd enten is natuurlijk gemaakt met het oog op het welzijn van de paarden. Maar vragen we ons dan niet af waarom we een paard, waarvan we niet zeker zijn dat hij aan de eisen voldoet, toch 4 dagen op stal mag staan met de anderen?
Het geklets over 'we wilden Theo niet storen in zijn voorbereiding' is natuurlijk gezwets, als er bij aankomst van de paarden gecontroleerd zou worden was er geen vuiltje aan de lucht geweest. Dan heb je alle tijd om alles na te gaan, zit er nog niemand in de stress en is er nog helemaal niets verloren. Mocht er iets niet kloppen dan kan dat nog in orde worden gemaakt en hoeven taferelen als deze niet voor te komen.

Regels zijn zeker regels, maar je moet wel in de gaten houden wat de achterliggende gedachte is.

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:37

Het lijkt mij eerlijk gezegt ook wel logisch dat een paspoortcontrole bij aankomst op het terrein is.........Vreemd verhaal, al moet ik wel zeggen dat een ruiter daar zelf ook wel zijn verantwoordelijkheid in heeft om er voor te zorgen dat de entingen kloppen......

Rl_PrincEsS

Berichten: 1162
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Amstelveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:47

Sneu is het.
Maar als je op concours gaat dan check je dat toch allemaal van te voren?

BBGirl

Berichten: 182
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Nuland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:17

ja idd sanne, regels zijn regels.

Ik heb hem ook woensdag nog zien rijden en op film staan! en dan na al die dagen bij de andere paarden op stal staan komen ze pas controleren. misscihen is het voor de volgende keer een beter idee om alle paarden bij aankomst hier op te controleren?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:23

de site van Theo Hanzon schreef:
Door een communicatiefout is de laatste enting, die wel gegeven is, niet in het paspoort verschenen. Daarmee is een belangrijke regel overtreden en op grond daarvan werd de combinatie na hun winnende rit gediskwalificeerd. Theo ging hierop in beroep en tekende meteen schriftelijk protest aan. Uit correspondentie met Theo's dierenarts bleek dat de entingen in orde waren, maar dit werd door de KNHS niet als bewijs beschouwd. Na lang beraad bleven zij bij hun besluit en is de nummer twee, Emmelie Scholtens, als kampioen ZZ-Zwaar gehuldigd.

Bron: http://www.hanzon-horses.nl/newsitem.asp?newsid=201

de site van Anky van Grunsven schreef:
Het is een misser dat het resultaat van de, terechte, controle van de papieren niet eerder tot actie van de KNHS/organisatie van het kampioenschap heeft geleid en dat Hanzon pas korte tijd voor de prijsuitreiking op de hoogte werd gebracht en uit de uitslag werd geschrapt.

Bron: http://www.anky.nl

Inderdaad!

Echt zeer sneu voor Theo.

sanne_

Berichten: 760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: ZZ-Zwaar kampioen Hanzon gediskwalificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:37

Feit blijft, dat hij twee fantastische proeven heeft neergezet met zijn SuperSpargo en dat zij samen op dit moment absoluut de beste ZZ-Zwaar combinatie van Nederland.

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:03

Sneu voor de combinatie, zeg. Maargoed, regels zijn regels, blijkt maar weer. Maar wel erg zonde dat het door zo'n foutje komt..

Djuukiej

Berichten: 1969
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:42

Alle helemaal erg, als ze de inenting er "vergeten' zijn bij te zetten.. Dan ben je zwaar de ** , Nou.. Die zal nooit meer zoiets overkomen, en iedere wedstrijd eerst eens goed bekijken of alles wel klopt.. Wel sneu hoor..

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 12:21

Dat zou iemand op zo'n niveau gewoon moeten weten en bijhouden, terecht hoor.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 12:48

Behoorlijk zuur, maar wel terecht. Als basisruiters wordt je ook gecontroleerd en moet het ook in orde zijn, dus bij de ZZGP ook.

nickvos
Berichten: 341
Geregistreerd: 25-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 12:59

Ik vindt het gezeur het kan toch ook verkeerd zijn opgeschreven

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:35

Dat is balen! Maar juist is juist natuurlijk. Als een organisatie als de KNHS kleine uitzonderingen begint toe te staan, dan is iedere vorm van regelmaat in de regelgeving zoek natuurlijk.

Toch blijft het balen.

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:17

Eigen schuld dikke bult. Iedereen die aan wedstrijden deelneemt moet enkele regels volgen zowel in de basis als in de topsport. Dit is een regel die al jaren geldt. Heb je je papieren niet voor elkaar, dan vind ik het normaal om een ruiter uit te sluiten. Balen is het wel, maar je bent er zelf bij. Op concoursen is alles tot de nopjes verzorgt, zorg dan ook dat de rest ook klopt!!

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:12

De controle moet gewoon plaats vinden voor aanvang van de rubrieken. Dan kan er dit ook niet gebeuren.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:31

Sneu voor Theo en Spargo, helemaal als het nieuws pas bekend is gemaakt bij de prijsuitreiking. Regels zijn regels, maa dit is wel zuur.

CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 08:25

Tequiro schreef:
De controle moet gewoon plaats vinden voor aanvang van de rubrieken. Dan kan er dit ook niet gebeuren.


Onzin! Het is je eigen verantwoordelijkheid om je papieren voor elkaar te hebben. Dit is een geval van "een beetje dom!"

sanne_

Berichten: 760
Geregistreerd: 19-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:15

Onzin? Weet je waarom die regels bestaan? Om te zorgen dat er geen ziekten de stallen ingaan en om besmetting van andere paarden te voorkomen. Dan ben je best een beetje enorm gruwelijk ontzettend giga-dom als je pas gaat controleren als een paard al 4 dagen op stal staat!

Natuurlijk moeten de deelnemers hun papieren op orde hebben, maar om het onzin te noemen dat er niet eerder is gecontroleerd vind ik pas 'een beetje dom'.

Anoniem

Re: ZZ-Zwaar kampioen Hanzon gediskwalificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 12:26

Regels zijn regels en ook hij dient zich daar aan te houden!

Groot gelijk dat hij gediskwalificeerd is, ook al is het natuurlijk wel triest om zo'n prijs aan je neus voorbij te zien gaan...

TJolieke
Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Noord Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 19:11

sluit ik me helemaal bij aan. De regels zijn duidelijk en ze gelden voor iedereen.