Paardenhouderij krijgt volwaardige plaats in beleid minister

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Paardenhouderij krijgt volwaardige plaats in beleid minister

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 15:15

http://www.knhs.nl/News.asp?ID=24966&Pc ... omStyle=11
knhs.nl

UTRECHT (ANP) - De paardenhouderij in Nederland verdient het net zo behandeld te worden als andere agrarische takken als de melkveehouderij of glastuinbouw. Voor deze erkenning eist minister Cees Veerman van Landbouw wel dat de sector zijn verantwoordelijkheid neemt in de ontwikkeling van het landelijk gebied.

De paardenhouderij floreert. Inmiddels kent deze sector een omzet van ongeveer 1,5 miljard euro per jaar en is daarmee groter dan bijvoorbeeld de bollensector, meldde de bewindsman donderdag op het Nationaal paarden congres 2006 in Utrecht.

Lees hier het hele artikel
Lees hier de originele OP

Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:18

gaaf!

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 15:25

Nou, ik weet niet of dat zo gaaf is. De paardenhouderij komt dus in de picture te staan bij de overheid. Dat kan postief uitvallen, zoals hierboven gesuggereert wordt, door betere voorzieningen, maar ik vermoed dat ook de paardenhouderij te maken gaat krijgen met veel strengere regels. Dit omdat de overheid ziet dat de sector zo groeit en deze ontwikkeling zal de overheid wel willen structureren. Aan de andere kant zullen wanpraktijken wel eerder worden opgedoekt.

Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:18

ik denk dat het er uiteindelijk wel beter op word, misschien dat ze strenger worden, maar daar waren zo ook al mee bezig, oa de verplichte cap op, en het eigen risico op maneges.
het zou voor de paarden wel goed zijn als er duidelijke regels zijn, dan kan een eventuele aid ook makkelijker ingrijpen.
ik denk dat het er wel beter op word uiteindelijk, globaal gezien..
of niet? (ben benieuwd/ geintereseerd in wie dat vind en waarom)

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 16:51

Regels ten behoeve van een beter dierwelzijn van de paarden of veiligheid van de ruiter zijn in principe altijd goed. Maar als staleigenaar krijg je wss te maken met veel administratieve rompslomp en zal het aanvragen van een vergunning oid langer duren en moeilijker worden. Ook zal het minder vanzelfsprekend worden om paarden te houden. In de varkenshouderij geldt bv een quotering: er mogen maar zoveel varkens gehouden worden in Nederland anders komen er teveel. Koeienboeren mogen maar zoveel melk per jaar afleveren, dus hun worden ook begrenst in het aantal dieren dat ze mogen houden.

Ik kan me goed voorstellen dat eenzelfde principe ook in de paardenhouderij op den duur er komt. Nu kan iedereen paarden houden of redelijk makkelijk een stal, manege of fokkerij beginnen. Ik denk dat dat in de toekomst niet zo vanzelfsprekend meer zal zijn. De kritiek ten aanzien van de paardenhouderij groeit namelijk. Veel mensen klagen over de weerwar van stalletjes en rijdbakken die overal als paddestoelen de grond uit schieten. Ook de boeren klagen dat zij zich aan allerlei strenge regels moeten houden o.a. m.b.t. mestafvoer, terwijk de paardenhouders veel minder regels hebben meer vrijheid dan de veehouders. Terwijl paarden net zo goed groot-huisdieren zijn, als varkens en koeien.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Paardenhouderij krijgt volwaardige plaats in beleid mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:24

Originele OP:

Duke schreef:
Paardenhouderij krijgt volwaardige plaats in beleid minister

De paardenhouderij wordt steeds belangrijker als sector in het landelijk gebied. Met een omzet van zo.n 1,5 miljard euro streeft zij bijvoorbeeld de bollensector voorbij. Er zijn meer dan 400.000 paarden, vele maneges en andere voorzieningen. Minister Veerman van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit vindt dat de paardenhouderij recht heeft op een positie gelijkwaardig aan andere agrarische sectoren. Vandaag heeft hij op het Nationaal Paardencongres in Utrecht een voorschot gegeven op zijn visie op de paardenhouderij en landschap in Nederland. De visie wordt in juni aangeboden aan de Tweede Kamer.
De minister vindt dat de sector moet bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van het landelijk gebied en een aantrekkelijk landschap. Het initiatief en verantwoordelijkheid voor verbeteringen ligt bij de sector.
De minister is ervan overtuigd dat samenwerking binnen de sector én met andere organisaties en overheden het beste resultaat geeft. Initiatieven om de organisatiegraad te verhogen, aansluiting te zoeken bij onderzoek en onderwijs en professionalisering horen daarbij.

De overheid is niet als eerste verantwoordelijk voor een goede ontwikkeling van de paardenhouderij. De overheid faciliteert de ontwikkelingen en biedt ruimte voor ondernemerschap. Het ministerie begint met het verzamelen van basisinformatie om ontwikkelingen in de sector beter te kunnen volgen. Het ministerie gaat de aandacht voor paarden en paardenhouderij in onderzoek en onderwijs verbeteren. Dit kan bijdragen aan de professionalisering van de sector.
Daarnaast brengt het ministerie in kaart hoe het staat met de recreatieve voorzieningen, zoals ruiterpaden. Met verschillende terreinbeheerders, zoals Staatsbosbeheer worden de knelpunten onderzocht. Op het platteland zijn wellicht meer mogelijkheden voor ruiterpaden. Met de verschillende eigenaren zal de sector de mogelijkheden moeten onderzoeken.
Veel van de knelpunten in de paardenhouderij liggen op het gebied van ruimtelijke ordening, zoals bestemmingsplannen. Het ministerie juicht initiatieven van de sector toe om knelpunten te inventariseren en oplossingen aan te dragen, zoals de door de sectorraad paarden vandaag gepresenteerde notitie paardenhouderij en ruimtelijke ordening. Het ministerie wil ondersteuning bieden aan de sector en andere overheden bij het verbeteren van de inpassing van de paardenhouderij in het landschap.
Dat kan bijvoorbeeld met het .goede voorbeelden.-boek dat inspiratie biedt voor de kwalititeit van het landschap.


Bron: Ministerie van LNV, Origineel persbericht, 18 mei 2006
[/quote]

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:25

-> VN

Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:31

oke daar heb je wel een belangrijk punt, daar weet ik dan weer minder van af (of het makkelijk is om een manege te starten enzo), wel van quotums in de landbouw.. hoop niet dat ze dat met paarden doen; en hóe willen ze dat ooit doen, maximaal zoveel paarden per zoveel inwoners, of maximaal per ruimte, of zoals met de melk dat je voor elk paard, en elke hoeveelheid mest, een bepaalde hoeveelheid land moet bezitten/ pachten...
ik zie nu nog niet echt in hoe ze dat in de praktijk willen gaan doen..
maar hoop idd niet dat ze er net zoveel regeltjes op gaan leggen als in de landbouw!!!

ik bedoelde met mijn reactie ook echt het welzijn van de paarden, en was al benieuwd naar deze kant van het verhaal.. (regels enzo..)

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:54

Denk wel dat die regeltjes er gaan komen. Niet voor niets het paspoort en chip.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:50

Ik denk wel dat we meer regels krijgen maar als ze beloftes doen zoals
Citaat:
Het ministerie wil ondersteuning bieden aan de sector en andere overheden bij het verbeteren van de inpassing van de paardenhouderij in het landschap.
waarbij ik denk aan kruiskruid

en
Citaat:
Daarnaast brengt het ministerie in kaart hoe het staat met de recreatieve voorzieningen, zoals ruiterpaden. Met verschillende terreinbeheerders, zoals Staatsbosbeheer worden de knelpunten onderzocht. Op het platteland zijn wellicht meer mogelijkheden voor ruiterpaden. Met de verschillende eigenaren zal de sector de mogelijkheden moeten onderzoeken.
dan raken ze toch een stel grote knelpunten imho.

Jammer dat er verwacht wordt dat paardehouderijen zelf het initiatief tonen, dat klink overal doorheen. Zij zijn de overheid, we betalen er niet voor niks voor!!

passoasam
Berichten: 118
Geregistreerd: 29-04-06
Woonplaats: westbeemster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:45

Nou ik ben van mening dat het wel goed is dat er van de sector zelf ook wat verwacht wordt. Dit is denk ik ook beter als dat ambtenaren van alles gaan bedenken. Dat de sector profesioneler kan ben ik wel met de minister eens. als ik het vergelijk met andere agrarische sectoren (ben ook werkzaam in veehouderij) is de paarden houderij nog erg amatueristisch ook de grote bederijven. Met als voorbeelden veel handwerk, slecht onderhouden weilanden (waar de rest van de agrarische sector erg van baalt) medicein gebruik om een paar voorbeelden te noemen. Denk dat er niet gauw een qoutering op paarden komt omdat het geen produktie dieren zijn zoals koeien of varkens. Wel is het voor het dieren welzijn misschien goed dat er een grens komt van b.v. zoveel land in bezit dan niet meer als zoveel paarden houden. Dit ook in verband met mest afzet. Daar kan je wel strengere regels van verwachten en dat is misschien wel zo eerlijk als je kijkt bij de andere sectoren aan wat voor eisen die moeten voldoen en wat voor administratie dat met zich mee brengt. En de ervaring is dat de overheid alles kan controleren, hoeveel land, beesten en dergelijke je in bezit hebt.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:08

Misschien dat er van overheidswege ook controle komt op bijv. pensionstallen. Boxen die een bepaalde afmeting MOETEN hebben, automatische drinkbakken, zoveel paarden per hectare en misschien dat een diploma paardenhouderij verplicht gaat worden. Voor de particuliere paardenhouder wordt er misschien gedacht aan belasting, zoals bijv. hondenbelasting.
Ik vind dat de sector ook wat professioneler kan maar ben bang dat wij het allemaal in onze portemonnee gaan voelen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:45

pff zal wel meer investering vergen en een goede pensionstal hier in de buurt is er nu al pas vanaf € 250.00 per maand daaronder is al niet veel keus. Denk dat dan veel mensen hun paard moeten verkopen.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Paardenhouderij krijgt volwaardige plaats in beleid mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:57

Gloeiende, gloeiende. En daar moet de paardenhouder blij mee zijn?
De minister ruikt geld en daarom wil hij meer controle = regels = bureaucratie = ellende voor de paardenhouder.
Als er toch 1 wens van mij in vervulling mocht gaan was het wel dat het ministerie vergat dat er zoiets was als een paardensporttak.

Pas al de briljante ideeën van die onbenullige 'landschapsarchitect' aangesteld door LNV die al dat 'lelijke' witte lint om de weilanden door buxushagen wil vervangen enz.
What's next? Een bult bemoeizucht van een regelzieke regering
Wie zit daar op te wachten?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Re: Paardenhouderij krijgt volwaardige plaats in beleid mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:33

Ze willen meer besteden aan onderzoek en onderwijs. Dus krijgen de maneges nu ook subsidies? De andere sportverenigingen in onze buurt krijgen allemaal subsidie. Denk aan de voetbalvelden etc. Als de maneges subsidies zouden krijgen dan is er meer geld te besteden aan de paarden. nu is het zo dat er heel veel maneges hun hoofd maar net boven water kunnen houden.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:54

Haha, dat denk ik echt niet. Ze ruiken geld en willen het vast niet weggeven. Paardrijden wordt nog steeds beschouwd als een elitesport en voetballen, atletiek e.d. als een noodzakelijk iets voor kinderen.

Door het verplichte chippen/paspoort zijn paardeneigenaren makkelijker op te sporen.
Maar ik denk dat de grootste klappen gaan vallen bij de ex-boeren die er een pensionstalling op na zijn gaan houden zonder boekhouding. Met krakkemikkige stalletjes, illegale mestbulten e.d. Die verdienen er nu wel een belegde boterham aan (naast hun aow bedoel ik).

StalHaffie

Berichten: 220
Geregistreerd: 24-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 08:54

De overheid is al bezig, zo moeten wij nu al onroerendgoed belasting betalen over 1 hectaren grond waar alleen onze Paarden op staan.
Eerder viel dit gewoon onder agrariërs land en was dit niet zo.
ze zeggen nu dat als je een stukje land gebruikt voor je hobby moet je ervoor betalen.

Wat komt er nog meer !!!!

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 12:48

Silviabol schreef:
...
en
Citaat:
Daarnaast brengt het ministerie in kaart hoe het staat met de recreatieve voorzieningen, zoals ruiterpaden. Met verschillende terreinbeheerders, zoals Staatsbosbeheer worden de knelpunten onderzocht. Op het platteland zijn wellicht meer mogelijkheden voor ruiterpaden. Met de verschillende eigenaren zal de sector de mogelijkheden moeten onderzoeken.

dan raken ze toch een stel grote knelpunten imho.

Jammer dat er verwacht wordt dat paardehouderijen zelf het initiatief tonen, dat klink overal doorheen. Zij zijn de overheid, we betalen er niet voor niks voor!!


Wees daar juist blij om! Liever zelf met een plan en beleid komen en zo inspraak hebben, dan dat alles voor je geregeld wordt zonder inspraak. Dan ben je slechter af, als sector zijnde.

Ik geloof niet zozeer dat er een quotum komt mbt het aantal paarden, maar er zal best een soort belastingstelsel komen. Denk aan hondenbelasting. Er zal best straks via belastingen betaalt moeten gaan worden. Met de paspoorten en chips, weten ze wie paarden heeft. Slim gedaan om dit eerst in orde te krijgen.

Zoals de meesten wel weten, moeten grotere pensionstallen en maneges nu al hun mestboekhouding bijhouden met alle bijkomende kosten vandien.

Ik vermoed dat de paardenhouderij in Nederland aan banden wordt gelegd. Nu al klagen veel mensen over de, als paddestoelen uit de grond vliegende, illegale rijdbakken (jaja, ook voor het aanleggen van een buitenrijdbak moet vergunning worden aangevraagd). In verschillende gemeenten wordt daar nu strenger op gecontroleerd en zijn er al pensionstallen waar de bakken moesten worden afgebroken.

Blijkbaar is het goede business, maar waar nog weinig controle en beleid voor is. Over het algemeen wordt gedacht dat mensen met paarden ook geld te besteden hebben. Dus daar valt wat te halen.

Ik vind het vreemd dat er niet eerder werd ingegrepen, maar waarschijnlijk heeft dat te maken met dat vooral de mensen met macht en inspraak, zelf vrouwen en dochters hebben die deze (dure) sport beoefenen. (tja, ik heb nogal vooroordelen hierover).

Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:02

ze kunnen door de chips toch niet altijd weten wie een paard heeft, hij blijft toch op de naam van de paspoort-aanvrager staan?
dus als je een paard koopt met chip, en niet verzekerd dan kunnen ze het niet weten toch?

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 14:32

Volgens mij moet je het paspoort naar het stamboek sturen om het paard op jouw naam te zetten. Dat is toch onder andere één van de redenen van de chip: tracering. Paarden moeten te traceren zijn. Als dat niet zo is, dan heeft de werking bij diefstal ook geen zin. Of andersom, als iemand een paard steelt en de chip zou op naam de paspoort-aanvrager blijven staan, dan kan de huidige eigenaar niet aantonen dat het gestolen dier van hem/haar is.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:57

Duke schreef:
Volgens mij moet je het paspoort naar het stamboek sturen om het paard op jouw naam te zetten. Dat is toch onder andere één van de redenen van de chip: tracering. Paarden moeten te traceren zijn. Als dat niet zo is, dan heeft de werking bij diefstal ook geen zin. Of andersom, als iemand een paard steelt en de chip zou op naam de paspoort-aanvrager blijven staan, dan kan de huidige eigenaar niet aantonen dat het gestolen dier van hem/haar is.


Een paspoort is geen eigendomsbewijs en idd is er niet 1 databank waarin alles staat genoteerd.
Dus is de reden 'zo handig als je paard gechipt is voor het geval hij gestolen wordt' ook dikke flauwek*l.
Zoland niet in de hele EU een waterdicht registratiesysteem voor paarden komt zul je een gestolen paard maar zelden terugvinden.
Waarom zouden ze in een land waar niet gechipt worden gaan zoeken naar een chip? De meeste landen weten niet eens dat wij chippen en trouwens een gestolen paard bij de slacht aanbieden is geen probleem.
Een paar maanden geleden nog gebeurd.
Draver die notabene aan de medicijnen was wegens castratie en bovendien een chip droeg is gestolen in België, direct de grens over gegaan naar Frankrijk (die ook chippen en dus zouden moeten controleren bij de slachthuizen) en onmiddelijk geslacht.

Wat ik al zei, die hele chip is dikke flauwe k*l als het om ons belang gaat, want dat is er niet.

Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:01

worden die chips dan niet verzameld na het slachten dan?
zodat je dus zeker weet dat de paarden achter die chipnummers niet meer leven?
ik neem aan dat ze het niet in het vlees laten zitten..
ow word n beetje beroerd kan echt niet over het slachten van paarden maar bedoel het nu even zakelijk..

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:35

loveblacky schreef:
worden die chips dan niet verzameld na het slachten dan?
zodat je dus zeker weet dat de paarden achter die chipnummers niet meer leven?
ik neem aan dat ze het niet in het vlees laten zitten..

ow word n beetje beroerd kan echt niet over het slachten van paarden maar bedoel het nu even zakelijk..




Helaas is het een feit dat paarden slachtdieren zijn en dus in de menselijke voedselketen eindigen. (kun je wat aan doen hoor. Vegetariër worden )
Maar let op;
90% van onze paarden gaat naar de Italiaanse slachthuizen. Je kent dat wel, die superdiervriendelijke diertransporten waar nooit teveel dieren in een vrachtwagen staan, ze super vriendelijk behandelt worden en ze veel pauze krijgen onderweg met lekker eten en drinken, not .
Italië chipt niet en bovendien zijn chips uit verschillende landen onderling niet afleesbaar. Wat denk je, zouden ze in de Italiaanse slachthuizen NL chipreaders gebruiken? Zouden ze daar de info van een paardenpaspoort vertalen om te kijken wanneer de laatste medische behandeling van het dier is geweest en waaruit die heeft bestaan?

Daarbij heeft de EU een paar jaar geleden opdracht gegeven voor een onderzoek naar de chip als I&R mogelijkheid bij dieren.
Hieruit bleek dat 20% van de chips bij de slachtlijn niet terug te vinden is omdat ze defect zijn en geen signaal meer geven. Deze chips zijn enkel terug te vinden als het dier geröntgend wordt. Zie jij dat gebeuren in de slachthuizen waar tijd geld is en alles snel, snel moet?
Van de overige 80% van de chips die nog wel een signaal gaven bleek 40% onvoldoende afleesbaar. Met andere woorden, je hebt geen idee welk dier je zojuist hebt omgelegd. Hoe wil je dan de medische historie van het dier achterhalen als je niet weet welk dier je voor je hebt?

Denk je echt dat de Italiaanse slachthuizen de chips eruit peuteren en terugsturen naar de stamboeken???????????

Dus mag je rustig aannemen dat de chips vermalen of anderszins bewerkt in de salami, hamburger, frikandel, kroket of ander vlees weer bij jou op je bord belandt ja.

Chips zijn gewoon totaal ongeschikt voor I&R maar stamboeken en andere instanties verdienen er lekker aan dus tja...

Sorry, maar welcome to the real world.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 15:48

Ranna, je bevestigt mijn vermoeden. Ook ik heb gehoord dat de chips vaak in het vlees verdwijnen. Bizar, maar waar. Door het vermalen van het vlees, blijft er van de chips weinig over en geen slachthuis die dat eruit gaat peuteren (kost teveel tijd en dus geld). En dat gebeurt niet alleen in Italië. Ook Nederlandse slachthuizen halen die chips er niet altijd (of helemaal nooit, wie zal het zeggen) eruit. En waar wordt dat vlees voor gebruikt? Juist, voor frikadellen o.a. Eet smakelijk.

En Ranna, bedankt voor deze informatie. Ik had wel een vermoeden van de slechte werking voor I&R, maar deze cijfers slaan in als een bom. Tjonge, jonge, de techniek staat weer voor niets.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:30

Duke schreef:
Ranna, je bevestigt mijn vermoeden. Ook ik heb gehoord dat de chips vaak in het vlees verdwijnen. Bizar, maar waar. Door het vermalen van het vlees, blijft er van de chips weinig over en geen slachthuis die dat eruit gaat peuteren (kost teveel tijd en dus geld). En dat gebeurt niet alleen in Italië. Ook Nederlandse slachthuizen halen die chips er niet altijd (of helemaal nooit, wie zal het zeggen) eruit. En waar wordt dat vlees voor gebruikt? Juist, voor frikadellen o.a. Eet smakelijk.

En Ranna, bedankt voor deze informatie. Ik had wel een vermoeden van de slechte werking voor I&R, maar deze cijfers slaan in als een bom. Tjonge, jonge, de techniek staat weer voor niets.


Ja het is echt treurig. Deze wetgeving is totaal ondoordacht en overhaast uitgevoerd onder het mom van EU opdracht wat pertinent onwaar is. NL heeft op eigen houtje gehandeld en de consequenties van dit hele gebeuren totaal niet doordacht.

We hebben de regering hier meerdere keren op attent gemaakt maar toegeven dat ze miszitten is gezichtsverlies en een politieke doodzonde. Dat zullen ze dus ook nooit doen.
Bij hen geldt, liever ten hele gedwaald, dan ten halve gekeerd

Wil je meer weten, kun je een kijkje nemen op www.invisio.nl/antichip