Europese Commissie : Interview met Anky van Grunsven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Europese Commissie : Interview met Anky van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 18:33

Van : http://www.eu.nl/netherlands/interviews/van_grunsven.htm

Wat is je favoriete EU land?
"Nederland! Ik heb het hier super naar mijn zin en ik vind het een hele mooie plek. En Brabant heeft bovendien een fijne leefcultuur, heel makkelijk en open. Over het klimaat kan ik niet klagen. Ik zou nooit ergens willen wonen waar altijd de zon schijnt. Ik vind de seizoenswisselingen juist mooi. Het heeft wel wat als het heel koud is, je hebt je muts op en het sneeuwt. Drie-kwart jaar zijn wij buiten aan het werk. Er is niks mooiers dan ’s morgens gaan rijden en de zon op zien komen. Ik ben echt een buitenmens."

Welke talen spreek je en als je er één mag kiezen, welke zou je dan nog graag willen leren?
"Ik spreek Duits en Engels. Ik vind Frans eigenlijk wel een heel mooie taal. Ik heb een aantal pogingen gedaan om het onder de knie te krijgen. Maar omdat ik het te weinig spreek, lukt het eigenlijk niet. Dus ik heb de hoop opgegeven. Maar ik kan me wel redden in Frankrijk. Ik heb hier iemand die in mijn vrachtwagen rijdt als we ver weg zijn. Hij spreekt alleen maar ‘plat Brabants’. En ook hij kan zich prima redden. Met een beetje glimlachen lukt het allemaal wel."

De Europese Commissie wil graag één Europees registratiesysteem voor paarden. Wat vind je van dit voorstel?
"Dat de registratie er komt, vind ik heel goed. Ik zie het ook het liefst ingevoerd door heel Europa. Mijn paarden heb ik DNA laten testen omdat ik absoluut voor registratie ben. Als ik internationaal ga rijden, heb ik een paspoort bij een paard waarin het paard helemaal beschreven staat. En als iemand het DNA van het paard wil checken kan dat ook. Maar op internationale wedstrijden wordt daar niet op gecontroleerd. Dat gebeurt alleen tijdens nationale wedstrijden. Maar omdat ik veel internationaal rij en maar een paar keer per jaar meedoe aan een concours in Nederland, word ik weinig gecontroleerd."

Wat vind je van het voorstel om alle paarden in de EU te voorzien van een chip om ze zo te registreren?
"Ik vind het onnatuurlijk om een paard te chippen en heb mijn paarden daarom ook niet gechipt. Er wordt een ‘niet lichaamseigen ding’ in het lichaam van het paard geplaatst. Meestal gaat het goed, maar stel dat het misgaat… Een paard kan toch ook een paspoort met een foto hebben? Ik heb ook geen chip, maar gewoon een paspoort met een beschrijving en dat werkt ook. Natuurlijk worden paspoorten vervalst, maar dat gebeurt bij mensen ook. Je gaat daarom toch ook geen mensen chippen?
Een andere reden waarom ik op dit moment nog niet gechipt heb, en dat vind ik soms ook wel het moeilijke van Nederland, is dat wij zo hard voorop willen lopen met het invoeren van maatregelen. Als het ook nog niet gebeurd is in andere landen dan heeft het geen enkele zin als je je paard chipt."


Welk voordeel heeft Europese samenwerking volgens jou?
"Ik vind het goed dat Europa steeds meer op één lijn komt te zitten ten aanzien van veel nieuwe dingen. Wat dat betreft ben ik een voorstander van Europa. Maar ik vind het ook mooi dat elk land z’n eigen cultuur en z’n eigen mentaliteit heeft; dat zou niet mogen verdwijnen. Het reizen met paarden is wel veel makkelijker geworden. Vroeger stond je echt uren aan de grens om alles in te vullen. Je moet nu nog steeds wel een reispapier aanvragen waarin staat dat je paard gezond is, maar die rompslomp er omheen is niet meer nodig. Dat is wel heel handig.
Daarnaast vind ik de euro ook heel goed. Omdat ik door heel Europa rijd, is het veel handiger te gebruiken dan al die vreemde munten. Het is alleen jammer dat alles duurder is geworden."

Waaraan zou je meer Europees geld willen uitgeven?
"Als ik een zak met Europees geld te besteden zou hebben, zou ik proberen de euro een beetje goedkoper te krijgen. Ik denk dat het voor iedereen zo veel duurder is geworden, dat iedereen blij is als alles weer een beetje goedkoper zou worden."

Waar zou je juist op willen bezuinigen?
"Zou ik echt niet weten."

Waar zou de EU meer aandacht aan kunnen besteden?
"Ik denk dat er veel meer dingen Europees geregeld kunnen worden. Nu gebeurt het in het ene land vaak zo, en in het andere weer anders. Ik heb buitenlandse werknemers in dienst. Door Europese afspraken is het wel makkelijker de zaken geregeld te krijgen voor (tijdelijke) Europese werknemers dan voor mensen uit Australië of Canada. Voor zulke mensen zitten er flinke prijskaartjes aan om alles geregeld te krijgen.
Als op 1 mei de Nederlandse regering zou beslissen dat de grenzen voor werknemers uit nieuwe lidstaten open mogen, ben ik daar wel een voorstander van. Hier in de buurt is veel tuinbouw. Zij hebben Polen nodig om het werk te doen dat anderen niet willen doen. Van mij mogen de grenzen dus open. Misschien is het voor de mentaliteit en de bereidwilligheid in Nederland juist wel goed."

Hoe zou je Europa dichterbij mensen willen brengen?
"Tijdens de verkiezingstijd voor het referendum is er volgens mij te weinig informatie geweest over de voor- en nadelen van Europa. Ook ik vond het eerlijk gezegd moeilijk te volgen. Mensen moeten meer informatie krijgen zodat het voor iedereen duidelijker wordt. Een ‘maatschappelijk debat’ dat georganiseerd zou worden door de Nederlandse regering is niets voor mij. Zet het in de krant of televisie, zodat mensen horen, zien en bewust worden wat er gaande is. Dan kun je beter een mening vormen over wat er precies gebeurt. Het nadeel van debatten is dat de discussie binnen een kleine groep mensen blijft die in ieder geval al geïnteresseerd is. Ik denk dat je meer naar buiten toe moet, via televisie of kranten of internet."

Stellingen
1. Uitbreiding van Europa is positief
Nee, ik vind dat Europa zo groot moet blijven als het nu is. Als de hele wereld straks Europa gaat heten, is de charme eraf.

2. Europa moet met één mond spreken als het gaat om militaire missies
Ja, als de meningen van alle lidstaten in de besluiten vertegenwoordigd zijn.

3. Europese belasting in plaats van Nederlandse belasting?
Nee, Ik zou het liever per land houden, zodat je toch meer het gevoel houdt dat het voor je eigen land besteed wordt.

4. Ontwikkelingshulp moet alleen in Europees verband
Ja, ik vind het positief als je daardoor kosten kunt besparen.

5. Europa moet bezuinigen op subsidies voor Europese boeren
Nee, anders hebben we straks geen boerderijen meer. We zouden er wel op kunnen besparen door wetten en regels voor boeren makkelijker te maken, zodat ze meer tijd hebben om op stal te werken.