Irisscan contra paardenchip

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurine

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: ´t Harde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:28

Ik heb met pony gewoon gechipt

perdiksvesra
Berichten: 96
Geregistreerd: 17-10-04
Woonplaats: Den haag

Re: Irisscan contra paardenchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:57

Jaja,straks rijdt iedereen op een echte robot...

Er moet eens worden opgehouden met die onzin in de natuur te plaatsen...De natuur is de natuur,en degene die een paard jat,moet gewoon opgepakt worden...Laten ze daar eens geld in investeren...Straks leeft de wereld voort van robotten...

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Irisscan contra paardenchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:14

perdiksvesra schreef:
Jaja,straks rijdt iedereen op een echte robot...

Er moet eens worden opgehouden met die onzin in de natuur te plaatsen...De natuur is de natuur,en degene die een paard jat,moet gewoon opgepakt worden...Laten ze daar eens geld in investeren...Straks leeft de wereld voort van robotten...



Nogmaals die chip zit er niet met hoofdzaak in om paarden terug te vinden nadat ze gejat zijn!!!

vallie

Berichten: 584
Geregistreerd: 23-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:31

Ik vind toch het registreren via dna de makkelijkste oplossing, alle gegevens staan in een databank, mocht er een paard dat gestolen is teruggevonden worden kunnen ze zo nachecken waar hij vandaan komt. Er komt geen raar ding in het dier zijn nek(met alle gevolgen van dien) en het is geheel pijnloos en zeker niet duurder dan chippen.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:07

vallie schreef:
Ik vind toch het registreren via dna de makkelijkste oplossing, alle gegevens staan in een databank, mocht er een paard dat gestolen is teruggevonden worden kunnen ze zo nachecken waar hij vandaan komt.


Dat is natuurlijk met alle registratie methoden zo!!!

Citaat:
Er komt geen raar ding in het dier zijn nek(met alle gevolgen van dien) en het is geheel pijnloos en zeker niet duurder dan chippen.


een paard wat gekloond is (en dat gaat in de toekomst vast vaker gebeuren) vertoond een zelfde DNA patroon hoewel hij in de iris verschild!! Dus dan lijkt de irisscan toch beter dan de DNA.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Re: Irisscan contra paardenchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 00:43

In absoluut geen geval een chip in mijn paarden. Ze zijn allemaal DNA getest, waarbij ik bovendien heb laten vaststellen dat de ouders die zijn aangegeven ook de ouders van het betreffende paard zijn. Hengsten en merries moeten bij ons stamboek toch al op DNA zijn getest. En bij veulens wordt dus het ouderschap tegenwoordig, als je een DNA test aanvraagd, direct meegenomen.

Van het resultaat krijg ik een kopie op aanvraag, is geen probleem en bovendien komt het DNA nummer op het stamboekpapier. Een kopie van het stamboekpapier plus de kopie van het onderzoeksresultaat heb ik in de betreffende paspoorten liggen.

Een echte wettelijke verplichting bestaat niet. Het is een voorschrift van het produktschap voor vlees en vee en een voorschrift van de KNHS als je wedstrijden wilt rijden. Mara het produktschap kan zoveel voorschriften uitvaardigen als ze willen, de wetten worden daar dus niet gemaakt, dat is voorbehouden aan de wetgevende macht en ik neem dus aan dat iedereen weet wat en wie de wetgevende macht vertegenwoordigt.

Er is hier al gesproken over onderzoeksresultaten over de chip. Alle onderzoeken hiernaar zijn tot op heden nog steeds gaande en dus niet afgesloten. Dat wat weergegeven wordt zijn de eerste resultaten. En die liegen er niet om. Gezien deze eerste resultaten is men naarstig op zoek naar andere indentificatie methodes. De enige wettelijke verplichting die we hebben is dat bij ieder paard een paardenpaspoort behoort en dat men dat bij zich moet hebben zodra men met het paard de openbare weg betreedt.

Dat verschillende landen waaronder Nederland natuurlijk bij de eerste kreten uit Brussel dat er eventueel een chip in een paard zou moeten, dit plannetje direct heeft aangegrepen als haantje de voorste is maar al te duidelijk. Het gaat alleen om geld, waaronder ook een paardenbelasting.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Irisscan contra paardenchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:14

Dance schreef:
Een echte wettelijke verplichting bestaat niet. Het is een voorschrift van het produktschap voor vlees en vee en een voorschrift van de KNHS als je wedstrijden wilt rijden. Mara het produktschap kan zoveel voorschriften uitvaardigen als ze willen, de wetten worden daar dus niet gemaakt, dat is voorbehouden aan de wetgevende macht en ik neem dus aan dat iedereen weet wat en wie de wetgevende macht vertegenwoordigt.


Ik weet niet of je het bedoelt als in zijnde, er is geen verplichting tot chippen. Die is er helaas wel alleen is er voor de mensen die dat niet willen een mogelijkheid tot DNA identificatie. 18 september 2004 is de verplichting ingegaan in NL dat idd het braafste jongetje van de klas weer es wilde zijn *zucht*.
Ach ja, en de stamboeken en KNHS en de ambtenaren van het PVE varen er wel bij.

Maar je hebt gelijk dat Brussel op zoek is naar een andere wijze voor I&R. Er zijn nl. teveel lidstaten die niet willen chippen. Ze krijgen het er EU breed dus niet door hoewel het PVE ten onrechte bij hoog en laag beweert dat er een EU-wijde chipverplichting zit aan te komen.
Ze hebben daar banen die ze willen houden en onze paarden hebben ze echt wel sch*t. Het zou hun echt een zorg zijn dat er paarden bij zijn die nadelige gevolgen ondervinden van het chippen.
Ze doen er zelfs erg lacherig over. Erg triest en Nederland op z'n smalst als je het mij vraagt.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Re: Irisscan contra paardenchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:53

@ranna: sorry, dat van 18/9/04 had ik net niet meer meegekregen, maar voor de rest hebben we gewoon gelijk. Met redelijke zekerheid kun je aannemen dat er geen EU wetgeving op het gebied van chippen komt.

Iedere verdwaalde chip is er één te veel, afgezien van de problemen met de halsspieren van de paarden.

Sommige besluiten zijn soms te hypocriet voor woorden, brandmerk mag niet, want och dat arme paard, dat is dierenmishandeling, maar met een dikke lange naald een vette transponder, wat toch een lichaamsvreemd voorwerp is, de hals in jagen dat is geen dierenmishandeling.

Maar op een brandmerk kun je geen belasting heffen, toch?

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Re: Irisscan contra paardenchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:41

Hierbij een persbericht van het Productschap Vee, Vlees & Eieren over het artikel in de telegraaf:

PVE schreef:
Reaktie op artikel in de Telegraaf dd. 6 mei 2006 over chippen van paarden.
In de Telegraaf van 6 mei j.l. wordt gesuggereerd dat met een varkensprikker chips zijn op te blazen.
De bron voor dit zeer ongenuanceerde artikel is een experiment met een zogenaamde RFID tag zoals die gebruikt wordt voor labelling van goederen in de logistieke keten, of bijv. in winkels. Men heeft aangetoond dat, door contactpuntjes van een wegwerpfotocamera met "flash" de stroomstoot van de flitser de data op de RFID tag wiste. Deze contactpuntjes werden op de RFID tag gedrukt voor een optimaal contact.
Echter:
 het gaat hier om een heel ander type RFID tag, dan de chip die voor de identificatie van paarden wordt gebruikt;
 het gaat hier om rechtstreeks contact met de onbeschermde of nauwelijks beschermde delen van de RFID tag;
 het gaat hier over een flash camera en niet over een varkensprikker;
De implanteerbare RFID tag, de chip zoals die voor de identificatie van paarden gebruikt wordt, kan NIET worden "gewist" of "opgeblazen" door sterke magnetische velden (MRI scanner) of röntgenstraling, of electrische ontladingen welke niet meteen dodelijk zijn voor het dier.
Ze kunnen WEL worden vernietigd door:
- inwerking van geweld van buitenaf (breuk kan het gevolg zijn);
- verhitting boven 80 a 100 gr.celcius;
- magnetron;
En tenslotte kan een chip door middel van een kostbare en tamelijk lastige operatie worden ver-wijderd.

Over de irisscan.
Een goed gelukte irisscan is inderdaad een unieke identificatie van het paard.
Deze identificatiemethode heeft echter ten opzichte van de chip op dit moment een aantal uitvoe-ringstechnische en kostentechnische nadelen.
Uitvoeringstechnisch:
 De iris-deeltjes van een paard zijn gedurende de eerste maanden na de geboorte niet stabiel.
 Vanwege de bewegelijkheid van het hoofd zijn de scans soms van slechte kwaliteit
 Er is experimenteel vastgesteld dat sommige paarden onvoldoende herkenbare deeltjes in de iris hebben om ze aan de hand daarvan te kunnen identificeren
 De unieke irisdeeltjes kunnen als gevolg van infectie of ziekte op natuurlijke wijze veran-deren
 Scanapparatuur is omvangrijker en minder makkelijk mee te nemen dan een chipreader
Kostentechnisch:
 Zowel het afnemen van de scan als de controle van de identiteit met de scan vereisen veel begeleiding. En begeleiding kost geld.
 De techniek is gepatenteerd is; uiteindelijk is een ieder die met een irisscan werkt afhan-kelijk van één leverancier.
 De kosten van scanapparatuur zijn aanzienlijk duurder dan de kosten van een chipreader.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:12

Ik had niet anders verwacht!!!

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Irisscan contra paardenchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:42

Citaat:
En tenslotte kan een chip door middel van een kostbare en tamelijk lastige operatie worden ver-wijderd.
En hier geloof ik dus niets van !!
Natuurlijk snij je hem er niet even met een zakmes uit, maar gezien het medische kunnen momenteel moet dit toch echt een fluitje van een cent zijn.

Aniet1987
Berichten: 1
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Irisscan contra paardenchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:18

[b] Ik zelf heb mijn paard in februari laten chippen omdat het verkocht en de mensne dit graag wilden. Ik zelf ben ook geen voorstander van een chip, maarjah nederland barst van de regeltjes. Zo'n scan is echt veel en veel dier vriendelijker.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:33

Ik kan me wel rotlachen om het PVE.
Die lui beweren ook nog altijd dat er een EU brede chipverplichting aan zit te komen. Die zeggen alles om hun banen veilig te stellen. Onvoorstelbaar wat een stel daar.
Zou me verbazen dat ze überhaupt weten hoe een paard er uitziet.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:08

@Merens, waar komt dit persbericht van het PVE vandaan?
Op hun site is het niet te vinden.

Lidewijke

Berichten: 1533
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Leuven / Brecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:26

oosterhoff schreef:
een paard wat gekloond is (en dat gaat in de toekomst vast vaker gebeuren) vertoond een zelfde DNA patroon hoewel hij in de iris verschild!! Dus dan lijkt de irisscan toch beter dan de DNA.


Een paard dat gekloond is, heeft zelfs niet dezelfde aftekeningen als "het origineel"

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:29

ranna schreef:
Ik kan me wel rotlachen om het PVE.
Die lui beweren ook nog altijd dat er een EU brede chipverplichting aan zit te komen. Die zeggen alles om hun banen veilig te stellen. Onvoorstelbaar wat een stel daar.
Zou me verbazen dat ze überhaupt weten hoe een paard er uitziet.



Tja, en als je dan weet wie de chipfabrikant is en hoe de draad naar het PVE is, lach je je helemaal rot.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:51

Dance schreef:
ranna schreef:
Ik kan me wel rotlachen om het PVE.
Die lui beweren ook nog altijd dat er een EU brede chipverplichting aan zit te komen. Die zeggen alles om hun banen veilig te stellen. Onvoorstelbaar wat een stel daar.
Zou me verbazen dat ze überhaupt weten hoe een paard er uitziet.



Tja, en als je dan weet wie de chipfabrikant is en hoe de draad naar het PVE is, lach je je helemaal rot.


Ach, hou op, ik word er helemaal treurig van.
Het KNMvD (Kon. Ned. Maatsch. voor Diergeneeskunde) is al niets beter. Hier zijn heel veel DA bij aangesloten.
Groep Nijhof werd notabene gewaarschuwd door een lid van het KNMvD om ze niet vertrouwen omdat ze zo verweven zijn met het min.v. LNV.
Als het LNV dus zegt; 'we gaan chippen', zal het KNMvD wel de laatste zijn die zegt dat 'we' dat niet zullen doen.
Al die belangenverstrengelingen, al dat gelieg en gekonkel, altijd maar dat kl*tegeld dat belangrijker is dan wat dan ook. Bah, bah, BAH!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:58

Ik voeg me er even tussen, want ik snap er inmiddels geen reet meer van.
Is het nu wel of niet verplicht?
Wat als je geen indentificatie hebt van het paard?
Hoeveel zijn de kosten van DNA testen? Of dat andere?
Ben even de kluts kwijt hoor!

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:00

Babeth. Identificatie van je paard is en blijft verplicht.
De instanties vergeten echter voor het gemak te vermelden dat de eigenaar kan kiezen tussen een chip of DNA.
DNA is ca. € 15,00 duurder en gaat middels het trekken van maanharen.
Voor meer info: www.invisio.nl/antichip

Hoop dat dit je verwarring ontward?

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:14

Oke bedankt. Nu heb ik alles weer een beetje op een rijtje!