Irisscan contra paardenchip

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Irisscan contra paardenchip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 13:41

www.telegraaf.nl
telegraaf.nl

"Inbrengen chip dieronwaardig en fraudegevoelig"

Amsterdam - Veel diereneigenaren kiezen ervoor om hun dier te voorzien van een chip met identificatiegegevens, zodat diefstal en fraude kunnen worden voorkomen. Bij alle paardachtigen is het inbrengen van een chip met ingang van 1 janurai 2007 zelfs verplicht. De chip is echter een lichaamsvreemd object dat met een naald moet worden ingebracht en kent daardoor nogal wat tegenstand. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de irisscan bieden uitkomst.
Wat bij mensen kan, geldt ook onverminderd voor dieren.
Met enige aanpassing van de menselijke scan kunnen nu ook paardenogen gelezen worden.

Zie hier de scan van het hele artikel:
*Klik*

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:02

Dat zou ik toejuichen!

Hoewel ik weer niet voor de registratie drift van Nederland ben . Wat is de volgende stap?

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:05

Dat is wel een mooi 'alternatief' voor de chip denk ik..
Mijn paard is al gechipt dus daar heeft het niet veel nut voor maar voor vele zal t ideaal zijn.
Ik vraag me af of ze het dan ook voor koeien enz gaan doen dat die lelijke nare oorlabels er tenminste uit kunnen...

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Irisscan contra paardenchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:27

ja die oordingen vind ik helemaal dier onvriendelijk ik heb ik gezien hoe ze die erin schieten echt zielig hopelijk komt er voor hun ook een oplossing!!

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:32

die oordingen zijn idd geen succes, moet nu ook bij alle schapen bij paarticulieren thuis, in BEIDE oren! Z'n irisscan of andere bioidentificatie lijkt mij een groter succes.

Lastig om alleen een veulen een paar minuten in de lens te laten kijken denk ik....

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:10

ach... ze hebben nu eenmaal de chip, hoeveel geld en moeite gaat het wel niet kosten dat weer om te zetten naar zo'n irisscan. van mij hoeft dat niet, chip bevalt mij prima.

Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:47

Arabesk schreef:
Dat zou ik toejuichen!

Hoewel ik weer niet voor de registratie drift van Nederland ben . Wat is de volgende stap?


precies hoe ik erover denk.

Vanillala

Berichten: 390
Geregistreerd: 22-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:49

Lijkt mij een goed plan. Ik ben er niet helemaal van overtuigd of die chip nou echt zo slecht is, en of ieder paard het geluld heeft voor die scan weet ik ook niet eigenlijk..

Maar als ze het kunnen realisern, lijkt het me top.

KimH

Berichten: 1626
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:59

Die van mij is gechipt.. maar wat ik even niet begrijp (blond ) is dit een anders soort chip en wordt die ook verplicht?

pintj
Berichten: 13
Geregistreerd: 10-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:13

daar hadden ze dan ook wel eerder mee kunnen komen, nu zijn heel veel paarden al gechipt..
nog even terugkomen op dat van die koeien/schapen met oornummers. het voelt voor hun ong. net zo als dat wij oorbellen krijgen,
dus ik vind het niet zielig. verder is het ook een stuk herkenning voor de boer(je kan zo de koe makkelijk van anderen onderscheiden,,
maar dat is allemaal wel erg offtopic

ikke

Berichten: 37584
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:14

KimH schreef:
Die van mij is gechipt.. maar wat ik even niet begrijp (blond ) is dit een anders soort chip en wordt die ook verplicht?

Nee, het is een tweede alternatief voor de chip, naast de DNA-registratie.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:19

pintj schreef:
daar hadden ze dan ook wel eerder mee kunnen komen, nu zijn heel veel paarden al gechipt..
nog even terugkomen op dat van die koeien/schapen met oornummers. het voelt voor hun ong. net zo als dat wij oorbellen krijgen,
dus ik vind het niet zielig. verder is het ook een stuk herkenning voor de boer(je kan zo de koe makkelijk van anderen onderscheiden,,
maar dat is allemaal wel erg offtopic


Ik snap echt niet hoe je dat kunt zeggen. Enig idee hoeveel oren erg pijnlijk gaan ontsteken na het inbrengen van de oormerken? Hoeveel er uitscheuren en dan ook nog vaak meerdere malen?
Snap echt niet hoe je dat níet zielig kunt vinden.

Over het chippen. Dat systeem is zo ondeugdelijk en fraudegevoelig als je maar kunt bedenken en wat te denken van zo'n dikke naald die 3 tot 4 cm (!!!) in de halsspier wordt gedrukt!

Met de irisscan is niet te frauderen, je brengt geen lichaamsvreemd iets in en de scan maken is een kwestie van seconden.

De NL regering had er goed aan gedaan verder te kijken i.p.v. een halfslachtige systeem in te voeren dat rammelt aan alle kanten.
Ik hoop dat de irisscan doorgaat, dat zal weer een hoop leed voorkomen.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:24

ranna schreef:
dat zal weer een hoop leed voorkomen.


dat hoop je dan maar, je kunt je voorstellen dat, als er heel veel geld in het spel is, ogen uitgesneden kunnen worden of pijnlijke lenzen in ogen gezet kunnen worden of verzin het maar om te frauderen.

Als een merrie met hoefkatrol al 900.000 waard is....

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Irisscan contra paardenchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:35

Vorige week pas mijn paarden gechipt, omdat mijn dierenarts ermee kwam dat als je met een niet gechipt paard de weg op gaat en je wordt aangehouden, je paard een enkeltje slachthuis krijgt.

Waarom ik er zo laat mee ben? Omdat ik ook fel tegen de registratie plicht én de manier waarop ben. Waarom ik dan toch gechipt heb? ik vind het voor 2 fokmerries van 23 en 25 jaar (shetjes) waar verder niks mee gedaan wordt onzin om er nog veel geld aan uit te geven. die chip is bijna duurder dan de waarde van deze merries.

Als ik het nieuws van de irisscan vorige week had geweten had ik er echt nog mee gewacht.

Palhaço

Berichten: 1587
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:42

de irisscan lijkt me super..
maar als het paard ouder wordt, kan dan niet ook de iris wat veranderen? ik bedoel dan bijvoorbeeld staar? of zo'n blauw vlekje..

ik bedoel hoe betrouwbaar is dat op oudere leeftijd?
of is dit onzin wat ik nou zeg?
was er gewoon wel benieuwd naar.. omdat geloof ik het bij mensen wel wat kan veranderen door ziektes..

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:49

ranna schreef:

Ik snap echt niet hoe je dat kunt zeggen. Enig idee hoeveel oren erg pijnlijk gaan ontsteken na het inbrengen van de oormerken? Hoeveel er uitscheuren en dan ook nog vaak meerdere malen?
Snap echt niet hoe je dat níet zielig kunt vinden.

Over het chippen. Dat systeem is zo ondeugdelijk en fraudegevoelig als je maar kunt bedenken en wat te denken van zo'n dikke naald die 3 tot 4 cm (!!!) in de halsspier wordt gedrukt!

Met de irisscan is niet te frauderen, je brengt geen lichaamsvreemd iets in en de scan maken is een kwestie van seconden.

De NL regering had er goed aan gedaan verder te kijken i.p.v. een halfslachtige systeem in te voeren dat rammelt aan alle kanten.
Ik hoop dat de irisscan doorgaat, dat zal weer een hoop leed voorkomen.


De irisscan lijkt mij ook beter/fijner als een chip en bovendien betrouwbaarder. Ik heb mijn paarden allemaal gechipt, maar ben zeker vóór de irisscan.
Maar ik vind dat jij wel een beetje vooruitstrevend reageert op de oornummers bij koeien ed. Ik woon op een boerderij en werk iedere dag tussen de koeien. Ik kan dus als geen ander weten hoe het er met oornummers aan toe gaat. En geloof me dat uitscheuren valt wel mee en het ontsteken helemaal! Schiet ze gewoon op de goede plaats in het oor en er gebeurd niet vaak wat. Tuurlijk scheurt er wel is een oor uit en is er héél af en toe wel is een oor ontstoken maar ik vind dat dit gebeurd bij een minimaal aantal koeien. Uiteraard stribbelen de kalveren even tegen als je een oormerk in een oor wilt schieten, maar dat is ook niet zo gek, ze snappen niet wat hun overkomt. Met het maken van een irisscan zal hetzelfde gebeuren, ook dan zullen ze even tegen stribbelen. Eenmaal het oormerk goed in het oor geschoten zie je er niet vanaf dat ze er pijn aan hebben.

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Irisscan contra paardenchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:59

Ik ben zeker voor een alternatief van de chip. Maar een irisscan lijkt me niet zo veilig/betrouwbaar. Een iris veranderd voortdurend. Als je ziek bent kun je dat dus aan je iris zien (een iriscopist kan aan de iris zien wat je evt. mankeert). Dus tja, een irisscan lijkt me dus niet wat.

bren

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: noord holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:09

Sjaan schreef:
ranna schreef:

Ik snap echt niet hoe je dat kunt zeggen. Enig idee hoeveel oren erg pijnlijk gaan ontsteken na het inbrengen van de oormerken? Hoeveel er uitscheuren en dan ook nog vaak meerdere malen?
Snap echt niet hoe je dat níet zielig kunt vinden.

Over het chippen. Dat systeem is zo ondeugdelijk en fraudegevoelig als je maar kunt bedenken en wat te denken van zo'n dikke naald die 3 tot 4 cm (!!!) in de halsspier wordt gedrukt!

Met de irisscan is niet te frauderen, je brengt geen lichaamsvreemd iets in en de scan maken is een kwestie van seconden.

De NL regering had er goed aan gedaan verder te kijken i.p.v. een halfslachtige systeem in te voeren dat rammelt aan alle kanten.
Ik hoop dat de irisscan doorgaat, dat zal weer een hoop leed voorkomen.


De irisscan lijkt mij ook beter/fijner als een chip en bovendien betrouwbaarder. Ik heb mijn paarden allemaal gechipt, maar ben zeker vóór de irisscan.
Maar ik vind dat jij wel een beetje vooruitstrevend reageert op de oornummers bij koeien ed. Ik woon op een boerderij en werk iedere dag tussen de koeien. Ik kan dus als geen ander weten hoe het er met oornummers aan toe gaat. En geloof me dat uitscheuren valt wel mee en het ontsteken helemaal! Schiet ze gewoon op de goede plaats in het oor en er gebeurd niet vaak wat. Tuurlijk scheurt er wel is een oor uit en is er héél af en toe wel is een oor ontstoken maar ik vind dat dit gebeurd bij een minimaal aantal koeien. Uiteraard stribbelen de kalveren even tegen als je een oormerk in een oor wilt schieten, maar dat is ook niet zo gek, ze snappen niet wat hun overkomt. Met het maken van een irisscan zal hetzelfde gebeuren, ook dan zullen ze even tegen stribbelen. Eenmaal het oormerk goed in het oor geschoten zie je er niet vanaf dat ze er pijn aan hebben.



helemaal met je eens,
gebeurt idd maar een enkele keer dat de oren daarna ontstoken zijn.
werk op een kinderboerderij en daar hebben we alleen
schapen en geiten denk dat het bij ons wel iets sneller
kan gebeuren dat het gaat scheuren.
we hebben nubische geiten(met van die flaporen),
\daar gebeurt het vrij snel dat het gaat scheuren.
maar met oormerken geven ,geven ze bijna geen krimp.
denk dus ook niet dat het onwijs zeer doet.

Flosje
Berichten: 80
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Boxtel

Re: Irisscan contra paardenchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:25

ik kan die scan niet goed lezen of was da nie de bedoeling

ikke

Berichten: 37584
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Irisscan contra paardenchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:33

fjordnina schreef:
Vorige week pas mijn paarden gechipt, omdat mijn dierenarts ermee kwam dat als je met een niet gechipt paard de weg op gaat en je wordt aangehouden, je paard een enkeltje slachthuis krijgt.


Dan heb jij een fijne dierenarts, not.
Hij heeft je botweg voorgelogen!!!

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:03

ik vind chippen helemaal niet zielig.
irisscan is misschien ook een goede oplossing.
ik vraag me af hoeveel zoiets gaat kosten

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:04

@ Fjordnina: Paarden zonder chip mogen nieteens voor consumptie geslacht worden, (je kunt hem wel daar laten slachten maar het geld krijg je niet) dus hoe kan je paard een enkeltje slachthuis krijgen als ze niet geslacht mogen worden? Pure paniekzaaierij!

Fijne dierenarts heb jij, ik moet de controle nog tegenkomen waar de agenten standaard met een leesapparaat in de auto rijden. Als je een paspoort hebt is het voldoende. Chippen is NIET verplicht, je moet je paard alleen kunnen identificeren, en dat kan ook met behulp van andere methodes dan die chip.

In mijn paarden geen chip. Irisscan zou ik iig een heel goed alternatief vinden.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:38

Irisscan lijkt me idd een heel mooi alternatief voor chippen en DNA.

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:53

ik ben tegen irisscan,reden,als een paard oogletsels krijgt kan men de scan niet meer tegoei aflezen,ik hoor al zeggen ja,maar ge hebt twee ogen.
Is juist.
Maar ik weet van mijn eigen merrie,na ongelukje op de weide,zicht uit één oog kwijt.
En als ze op leeftijd komt is er kans dat ze daar ook al wat kwalen aan gehad zal hebben,dus hoe veilig is de scan dan..

Met de chip kan ook vanalles mis.
Maar die kan tenminste gelezen worden,en opgezocht aan de hand van een nr.

Hoe ga je dat met de ogen doen,een centrale gegevensbank voor europa is nog niet ok met de chip,laat staan met irisscan.

vallie

Berichten: 584
Geregistreerd: 23-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:00

Ik heb van mijn paard zijn DNA laten vastleggen, geheel pijnloos en zeer betrouwbaar! Tevens een ontheffing aangevraagd om niet te hoeven chippen, kosten waren niet hoger dan te laten chippen en mijn paard heeft geen eng ding in zijn nek.