Paardrijden positief voor natuur Veluwe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:34

wel gaaf, maar het is maar te hopen dat alles wel een beetje heel blijft

xZolox

Berichten: 2789
Geregistreerd: 23-02-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paardrijden positief voor natuur Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:06

Idd leuk.. Wordt lachen van de zomer

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:54

Tof nieuws, ik wou dat ze hier bij ons ook eens wat natuur op die manier toegankelijk maakten. Maar wat ik niet goed begrepen heb, hebben ze daar dan ook regels voor opgesteld? Ik denk aan dingen als niet zomaar overal af stappen, picnic's houden, roken, hond mee nemen enz..? Of mag dat op de paden ook niet?

Machie

Berichten: 16010
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:18

het klopt wel. Bij ons lopen veel herten. Als ik te paard langskom, blijven ze gewoon staan

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Paardrijden positief voor natuur Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:21

AMEN!
En nu Elburg nog! En daarna de rest van nederland

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:17

Ik vind super! Voor mij ook wel in de buurt . Ja de herten zijn meestal ook niet bang als ik met me paard voorbij kom, blijven gewoon staan. Maar zo gauw ze wel gaan rennen, vind me paard ze eng

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:21

Top...Woon er vlakbij. En de ruiterpaden daar waren voor een groot deel zo loeizwaar.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Paardrijden positief voor natuur Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:29

Natuurlijk is het leuk als je je niet altijd aan de paden hoeft te houden. Maar ik plaats toch echt wel wat kanttekeningen.
1. je kunt vanaf een paard niet zien wat zich onder het struikgewas (de hei) bevind. Konijnen- en vosseholen kunnen een behoorlijke blessure aan je paard veroorzaken, OOK als je hier in een rustige gang in stapt. Een gat van 40 tot 80 cm diep is niet ongewoon !!
2. door op de paden te blijven heb je een beter overzicht waar je je bevindt, zeker als je ergens vreemd bent.
3.mocht je van je paard vallen dan ben je op een pad makkelijker te bereiken en te zien als wanneer je ergens midden in de rimboe ligt.
4.vergeet niet dat er nog steeds stropers op de Veluwe rondlopen en dat een klapval onder een struikgewas zich niet beperkt tot hertepootjes.

Dus bezint eer je begint (om buiten de paden te gaan )

Verder vraag ik me af of ze alle ruiterpaden die ze dicht gegooid hebben vanwege 'stiltegebied' nu ook weer open gaan stellen.

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: Paardrijden positief voor natuur Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:18

Ik vind dat we hier al niet mogen klagen met de vele kilometers Veluwetrail... Maar ik merk zelf ook dat ik liever op de charmante tussendoorpaadjes rijd dan over de lange, rechte, zanderige trailpaden...Die trailpaden zijn idd wel beter geschikt als je vaart wilt maken, maar die kleine paadjes zorgen wel voor het ultieme wildernis gevoel .. Ik ga maar eens een keer richting Hoenderloo rijden..

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:56

De Veluwe heeft meer als 100 kilometer ruiterpad waaronder hele leuke smalle paadjes, daarbij komen dan nog eens de 'normale' zandpaden. Dus ik zie geen reden om buiten het pad te gaan 'bushwacking'.

Ik zal niet zeggen dat ik altijd op een ruiter/zandpad blijf. Af en toe pik ik best wel eens een stukje wandelroute mee, maar kriskras de hei over of tussen de bomen door crossen zal ik niet snel doen.

Daar waag ik maan paard niet aan.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:07

Op de Hoge Veluwe zijn wel mooie zandverstuivingen.... Toch maar eens een paar afslagen verder pakken op de A50.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Paardrijden positief voor natuur Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:33

Citaat:
Sorry, maar de hei bij Uddel is een stuk afgebrand, niet bij Hoenderloo in de buurt....beter topografie doen...


Was dan ook sarcastisch bedoeld...blijven we gezellig?...

Die zandverstuivingen zijn inderdaad geweldig, als ik op zo'n plek loop (zonder paard) denk ik vaak 'kon ik hier maar lekker even uitwaaien'. En nu kan dat dus (legaal)

netam12

Berichten: 2941
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:35

Bij ons sinds kort blijven de herten staan erg leuk om te zien

di_Segno
Berichten: 2181
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Paardrijden positief voor natuur Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:23

Vet!, ik ga er toch niet heen om te rijden, maar 't blijft leuk voor de mensen die wel gaan

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:28

Sugarmiss schreef:
Ik zal niet zeggen dat ik altijd op een ruiter/zandpad blijf. Af en toe pik ik best wel eens een stukje wandelroute mee, maar kriskras de hei over of tussen de bomen door crossen zal ik niet snel doen.

Ehm... jij noemt nu net de dingen die niet zo'n heel goed idee zijn Met stukjes wandelroutes mee pikken maak je geen vrienden op de Veluwe, maar vooral de 'crossen' over de hei of tussen de bomen... dat zal nou net het gedrag zijn waarmee dit experiment negatief zal aflopen...

Ik vind het een prachtig idee, het is al lang bekend dat struinpaden goed zijn voor de diversiteit van de natuur, fijn dat ze de paarden nou eens niet als bedreiging zien!

Ik hoop dat dit experiment goed uit pakt, in de herfst wil ik met mijn paard naar de Veluwe, en dan hoop ik nog heerlijk te mogen genieten van de natuur vanaf een paardenrug!!

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:31

Ik denk dat ik vaker wandelaars op een ruiterpad ben tegengekomen dan mensen mij op een wandelroute zullen aantreffen
Feit is dat niet alle paardepaden even netjes worden bijgehouden, zeker niet als je ze moet delen met militaire voertuigen die de boel kapot rijden. Als het dan stevig geregend heeft voel ik niet zo de behoefte om door de zware bagger te lopen, dan kies ik liever voor het naast gelegen wandelpad (in stap)

Ik probeer alleen mensen maar te waarschuwen die niet gewend zijn op buiten te rijden (in een écht natuurgebied ipv een aangelegd park) dat als ze die grote vlakte zien dat ze niet denken dat men daar veilig recht door heen kan. Want dat is gewoon niet zo.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:24

Dat klopt...daar sluit ik me bij aan. Maar ben blij dat ik nu legaal op de Hoge Veluwe een beter pad kan uitkiezen voor knolliebollie. Aangezien de ruiterpaden daar ook niet alles zijn.

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Paardrijden positief voor natuur Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:02

Wat gaaf zeg Jammer dat het net iets te ver van Friesland ligt

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Paardrijden positief voor natuur Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:14

Glossi schreef:
Wat gaaf zeg Jammer dat het net iets te ver van Friesland ligt


Dan ga je toch naar Havelte, dat ligt 5 km bij ons vandaan dus dat is bijna Friesland. En anders naar Appelscha, daar mag je ook heel veel!

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:07

@sugarmiss: sluit me geheel bij je mening aan.
ik struin wel eens over smalle paadjes om beter wild te kunnen spotten. Je ziet sneller herten, ervertjes e.d. op deze illigale paadjes.
Alleen in stap rijd ik hier.

Voor de rest vind ik de ruiterpaden op de eluwe perfect en ik weet eindelijk na 10 jaar de weg overal, ik ga dus net zomaar rondrijden daar met alle gevaren van dien....

borderjay

Berichten: 1490
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Paardrijden positief voor natuur Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:45

Ik denk dat er een paar mensen zijn die niet begrijpen dat dit alleen voor het Nationale PARK De Hoge Veluwe geldt....niet voor de rest van de Veluwe er buiten.
Wat ik wel een addertje onder het gras vind is dat je nu ineens ook entree voor je paard moet gaan betalen!!!!!!!!
Tja....ze willen er licht beter van worden....

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:48

Waarom zou je in het park gaan rijden (en ervoor betalen) als je een kilometer verder gratis kunt rijden ??
De natuur is er niet anders om

Leoni_

Berichten: 2313
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Enschede

Re: Paardrijden positief voor natuur Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:20

dit stond in de spit toch?

Jasmijn_

Berichten: 1577
Geregistreerd: 05-12-04
Woonplaats: Arnhem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:14

jaah.. super !!! echt geweldig !
Staat ook op de site van mijn manege (www.mansour.nl), iets van struinen door de duinen geloof ik.., heb ook al van velen gehoord dat het zeker een aanrader is...
Heerlijk van de zomer !

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:29

Sugarmiss schreef:
Waarom zou je in het park gaan rijden (en ervoor betalen) als je een kilometer verder gratis kunt rijden ??
De natuur is er niet anders om


Daarom zijn paarden goed voor de natuur! Ze betalen mee.
Of te wel, iedereen blij met een dooie mus..