Van Grunsven wint eerste onderdeel (jumping Amsterdam)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:06

Ja, de nederlanders doen het zeker super! Petje af!

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:09

Heb niets gezien. Vanavond toch maar eventjes kijken, ben benieuwd hoe dat met Ling zit.
In ieder geval een mooie prestatie van Anky.

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:12

Dat komt pas 22.30. Zolaat kan ik niet opblijven. Heb morgen school, proefwerkweek!!!
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 20-04-06 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Van Grunsven wint eerste onderdeel (jumping Amsterdam)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 20:40

Citaat:

Anky deelt eerste tik uit



Anky van Grunsven (Erp) deelde met Keltec Salinero in de finale van de FEI wereldbeker dressuur de eerste tik uit door de Grand Prix te winnen. In de zeer goed gevulde Europahal van de RAI was de achtvoudig wereldbeker winnares voor de verzamelde concurrentie eenvoudig te sterk. De vandaag (donderdag) verreden wedstrijd is alleen bepalend voor de startvolgorde in de Kür op muziek, die op zaterdagmiddag wordt verreden, maar de morele tik richting Jan Brink (Zweden) en Isabell Werth (Duitsland), die resp. tweede en derde werden, is er niet minder om.

Anky van Grunsven was zeer te spreken over haar prestaties, maar maakte toch nog wel een enkele kanttekening. "Salinero voelde gespannen aan, terwijl hij in de ochtenduren tijdens de warming up juist heel relaxed aanvoelde. Ik was na twintig minuten hoofdzakelijk stapwerk te hebben verricht al klaar en in het verleden vroeg dat vaak aanzienlijk meer tijd", aldus Van Grunsven. De spanning was schijnbaar meer te voelen voor de amazone dan voor de mensen op de tribunes, die gewoon een schitterende rit te zien kregen, met fraaie pirouettes, goed doorgesprongen galopchangementen om de pas, en strak uitgevoerde appuyementen. Zelfs het halt houden lukte. Waar Van Grunsven duidelijk minder tevreden over was zat hem in de tweede passage en piaffe tour. "Ik merkte dat Salinero daar net even begon terug te komen en in plaats dat ieder onderdeel er uit dient te zien alsof het vanzelf gaat moest ik er daar even aan rijden, en dat verstoord dan net de rust. Maar ik heb een heel goed gevoel over deze rit en als ik zaterdag net zo'n rit neer zet als vanmiddag maak ik mij weinig zorgen over de concurrentie", lachte Anky.

Ook het internationale Nederlandse jurylid Wim Ernes had een constant goede rit van Van Grunsven gezien, waarin naar zijn mening de zwakkere punten uit het nabije verleden duidelijk zijn verbeterd. "Zelfs voor de stap kon ik gemakkelijk een zes kwijt", aldus Ernes, die misschien een fractie meer expressie had willen zien. Van sommige juryleden kreeg Anky zelfs voor enkele onderdelen de hoogst mogelijk waardering van een tien, maar niet van de voorzitter van de jury, de Britse Jenny Loriston Clarke. "Ik heb mooie dingen gezien, waar ik met plezier een negen voor kon geven, maar in mijn ogen heb ik de tien nergens kunnen geven".

Jan Brink eindigde met Bjórsells Briar op de tweede plaats en hij vertelde dat hij in de wedstrijd alleen maar tegen zichzelf streed in plaats van tegen zijn tegenstanders. "Ik wilde gewoon een goede prestatie neerzetten en ik heb wel een goed gevoel over mijn rit. Het voelde vloeiend aan en de kleine foutjes die we maakten mag ik puur alleen mezelf aanrekenen", aldus Brink.
Isabell Werth, derde in de uitslag met Warum Nicht FRH, was ook zeer tevreden met haar prestatie. "Ik heb hier in Amsterdam de hoogste score ooit met dit paard behaald van 75.208% en daarmee zetten we de lijn door waarbij we in iedere wedstrijd net iets beter scoren. Het spreekt vanzelf dat dit wat mij betreft nog wel even door mag gaan", aldus Werth, die van mening is dat Warum Nicht steeds constanter begint te presteren, wat de rust in de proef ten goede komt.
Imke Schellekens-Bartels (Hooge Mierde) met Sunrise en Laurens van Lieren (Rijswijk) met Hexagon's Ollright reden alle twee een zeer aansprekende rit, waarmee ze de vierde en vijfde plaats in de tussenstand innemen. "Lekkere frisse proeven", vatte Wim Ernes de prestaties van de beide jongelingen samen.
Minder te spreken mag men helaas zijn over de rit van Edward Gal met G4S Lingh. Gal kreeg een waardering van 71.916% en dat is bijna zes procent lager als vorig jaar in Las Vegas, toen hij de Grand Prix winnend wist af te sluiten. Wim Ernes: "Gal reed met Lingh een wedstrijd beneden zijn niveau, met te veel fouten. Als je alleen al kijkt naar de appuyementen dan krijgt hij daar nu nog achten voor, maar hij liet de negens die hij vorig jaar kreeg liggen".

Ook bondscoach Sjef Janssen is niet echt tevreden over Gal. "De afgelopen winter scoorde Gal steeds rond de 74% en zonder de fouten had hij dat nu ook kunnen realiseren. Ik vind het jammer dat hij dat het niet zo heeft mogen zijn", aldus Janssen, die wel zeer ingenomen was met de ritten van Van Lieren en Schellekens. "Dat zijn twee mensen die zeer geconcentreerd trainen. Van Lieren komt elke dag vanuit Rijswijk naar Erp rijden om bij ons te trainen. We zien de progressie die beiden boeken. Voor mij is het belangrijk dat alle ruiters zich volledig concentreren op het komende WK, want daar zullen we er als team moeten staan", aldus Janssen, die zegt ook content te zijn met de opgaande lijn van zijn partner Anky. "Zij boekt nog steeds progressie en het kan nog beter, maar ik weet dat er bij haar en Salinero nog meer in het vat zit. Datzelfde geld ook voor de twee jonkies, en nu er hard aan werken om Gal weer op zijn oude niveau te krijgen", aldus Janssen.


Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:18

Ik ben geweest naar die 'selectie'.
Vond eigenlijk dat Laurens veel beter als Anky reed, maar Anky presteerde ook goed.
Heb een handtekening van haar gekregen

Mr_PLH
Berichten: 1651
Geregistreerd: 13-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:33

Lingh had een bloeduitstorting onder het zadel... vandaar die foutjes in de appuyementen en aanzet passage...
is na de ring pas geconstateerd...
dit staat op de site van anky en van de academy.

annetjuh1988
Berichten: 340
Geregistreerd: 21-01-05
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:13

Esperanca schreef:
Ik ben geweest naar die 'selectie'.
Vond eigenlijk dat Laurens veel beter als Anky reed, maar Anky presteerde ook goed.
Heb een handtekening van haar gekregen


waar heb je die gekregen dan?
Ik ben er ook geweest, maar heb voor de rest geen ruiters buiten de piste gezien.
Anky reed zeker een mooie proef en ik vond Laurens ook erg goed gaan! Maar ja het is en blijft een jurysport

Anne_
Berichten: 2309
Geregistreerd: 22-09-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:56

Heb het net gezien,,
Wat zouden ze bedoelen met 'intensieve behandelingen'?
Ben wel benieuwd hoe je een blauwe plek intensief behandeld..

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 23:10

Wat zijn Jan Brink en Briar toch een heerlijke combi. Ik hoop dat ze gaan vlammen in de kür, daar wordt het lekker spannend van.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:18

Onide schreef:
Heb het net gezien,,
Wat zouden ze bedoelen met 'intensieve behandelingen'?
Ben wel benieuwd hoe je een blauwe plek intensief behandeld..


Net als bij mensen: de ophoping wegmasseren en veel koelen, is te doen hoor...

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:26

annetjuh1988 schreef:
waar heb je die gekregen dan?
Ik ben er ook geweest, maar heb voor de rest geen ruiters buiten de piste gezien.
Anky reed zeker een mooie proef en ik vond Laurens ook erg goed gaan! Maar ja het is en blijft een jurysport


Handtekening bij zo'n standje van Ooteman

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:38

Ik heb het filmpje van de herhaling. Wie hem wilt hebben moet mij even pmen of hier even vragen!

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:42

Ik heb filmpjes van mijn telefoon

Vond haar niet de echte winnaar, ik heb betere proeven gezien.. maar toch heb ik aardig wat kippenvelltjes gehad tijden de proeven!

miekske

Berichten: 4377
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Reek

Re: Van Grunsven wint eerste onderdeel (jumping Amsterdam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:17

ja het is echt jammer dat lingh hetnu zo slecht doet terwijl het met indoor brabant juist heel goed ging.

RuizSoler
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:25

SaskiaKur schreef:
Ik heb het filmpje van de herhaling. Wie hem wilt hebben moet mij even pmen of hier even vragen!

Ik wil 't filmpje wel

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 17:27

Euhm... ze zegt toch dat je haar een pm/pb moet sturen?!

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:28

Nee,Sjoert, of heel even hier vragen. Jij hebt je verlezen.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re: Van Grunsven wint eerste onderdeel (jumping Amsterdam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:31

miekske schreef:
ja het is echt jammer dat lingh hetnu zo
slecht
doet terwijl het met indoor brabant juist heel goed ging.


Een beetje relativeren kan geen kwaad, de prestaties van Lingh slecht noemen zou afbreuk doen aan de prestaties van de hoger geplaatste deelnemers. Zesde worden in dit veld is toch netjes? De rest is gewoon nóg beter (en zeker niet onterecht volgens mij).

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 17:31

Das waar.

Maar hou het maar gewoon bij pm'en.
Anders krijgen we hier alleen maar van die weinig toevoegende reacties "ik wil ook"

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:32

haha,ja. Heb het daarom ook bij gezet!

muiltje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: nb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:50

SaskiaKur schreef:
Ik heb het filmpje van de herhaling. Wie hem wilt hebben moet mij even pmen of hier even vragen!

ik heb interesse

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:31

Je kan em pmen!

Carolina
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-04-06

Re: Van Grunsven wint eerste onderdeel (jumping Amsterdam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:33

En ja.. het is weer de naam Anke van Grunsven, hoeft ze haar best eigenlijk nog wel te doen??

Ze reed ook wel heel goed! En Salinero is natuurlijk een enorm mooi paard! En Sali was ook best hevig. Toch knap , maar ik had het eigenlijk wel weer verwacht Anky van Grunsven, Maarja ze is ook goed!

Kinee_

Berichten: 1427
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: Manege Groenesteyn - Utrecht

Re: Van Grunsven wint eerste onderdeel (jumping Amsterdam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:17

Ik heb de prijsuitreiking gezien! Toen was ik er zelf. Spectaculair hoor!

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:08

Bealy schreef:
Misschien hebben de juryleden Edward's proef eindelijk gewoon eens op waarde gepunt.

Salinero, Briar en Warum Nicht lopen naar mijn bescheiden mening gewoon beter
en van de score van Imke en Laurens zit hij niet ver af. Knap gereden van de Nederlanders!

Grappig dat je zegt dat Salinero beter loopt, aangezien op de foto aan 't begin van dit topic al meerdere punten van verzet te zien zijn. That excludes het slaan naar de hulpen (met achterbeen of staart) en andere bewegingen, want die zijn op foto's niet te zien...

Lang leve de happy athletes... Nou nog maar even wachten tot die insteek ook bij de juryleden doordringt...