Sanne Voets zoekt samenwerking met Son Mieux: ‘Voelt koninklijk aan’

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14181
Geregistreerd: 20-04-16

Sanne Voets zoekt samenwerking met Son Mieux: ‘Voelt koninklijk aan’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-24 17:19

DTV Nieuws
Algemeen

Afbeelding
Sanne Voets en Demantur RS2 N.O.P..
Foto: Marlies Trap Fotografie


Sanne Voets heeft er al een paar succesvolle Paralympische Spelen opzitten. Maar ook deze zomer in Parijs wil ze voor het hoogste eremetaal gaan. Ondertussen heeft ze samengewerkt met de band Son Mieux.

Het Nederlands team heeft vier startplaatsen voor de Paralympische Spelen. Of Voets daarbij zit moet de komende maanden blijken. De Berghemse en haar paard Demantur gaven afgelopen week het goede voorbeeld door een grote wedstrijd in de buurt van Parijs te winnen. “De bondscoach was hartstikke tevreden over mij. Laten we beginnen aan dit seizoen. Ik heb er zin in.”

Voets weet inmiddels wat er van haar gevraagd wordt met haar ervaringen. Toch betekent het niet dat ze geen spanning voelt. “Je hebt dit proces vaker doorgemaakt. Je durft meer te vertrouwen op jezelf en je team. Je laat je minder snel van je stuk van brengen. De focus ligt op het proces en meer dan ooit op onszelf.”

Proces het allerbelangrijkste
Dat proces, daar hecht Voets veel waarde aan. Nog niet zo lang geleden sprak ze met een andere topsporter. Die vroeg Voets hoe ze het kan opbrengen om zoveel voor de sport te doen. “Ik zie dat zo helemaal niet. Het plezier zit hem in het proces. Het beter worden en samen met je paard op zoek te gaan om een stapje sterker te worden. Het proces is voor mij interessanter en belangrijker dan het uiteindelijke doel.”

Meer concurrentie
In Londen werd Voets vierde. En met in totaal drie gouden en een zilveren medaille in Rio en Tokio, waren de Spelen een succes. Toch is een gouden plak in Parijs alles behalve een zekerheid. Op het EK vorig jaar werd ze geklopt door landgenoot Demi Haerkens. Ook over de grens is er meer concurrentie. “Je ziet dat het niveau internationaal omhoog gaat. Er wordt financieel meer geïnvesteerd in goede paarden en training. Ook vanuit andere continenten. Dat is goed voor de sport en maakt het leuker en spannender.”

Samenwerking met Son Mieux
Voor de nieuwste kür van paard Demantur zocht Voets de samenwerking met de band Son Mieux. “Ze stonden vorig jaar op Muze Misse. Ik was daar ook. Er straalt zoveel positiviteit van die band af. Dat zocht ik.”

Voets nam contact op met het management van de Haagse band. Uiteindelijk zijn bestaande liedjes verwerkt tot de kür op muziek. Voor Voets voelt het soms zelfs koninklijk aan. “Natuurlijk zit het herkenbare Multicolor erin. Maar ook hebben we Tonight omgetoverd tot een uptempo liedje waar we onze draftour op rijden. Ik vind dat het een koninklijk tintje heeft.”

Dat maakt het nog bijzonderder. De kür op muziek tijdens de Paralympische Spelen wordt gereden in de tuinen van Versailles.