Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14177
Geregistreerd: 20-04-16

Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 16:37

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Een Exmoorpony. Foto: Marriet Fotografie/x_Marr/Bokt Wiki


Staatsbosbeheer heeft drie stukken ruiterroutes over het Aekingerzand (Kale Duinen) bij Hoogersmilde tijdelijk omgeleid. In het gebied loopt een kudde Exmoorpony's, en de hengst van de kudde is niet gediend van andere paarden in zijn omgeving. Wandelaars en fietsers in het gebied lopen geen gevaar, maar de hengst zoekt wel de confrontatie met ruiters van andere paarden.

"Het moment is extra vervelend, maar op dit moment zien we geen andere oplossing wat voor nu de veiligheid kan waarborgen voor de ruiters en hun paarden. De hengst die in de kudde loopt, laat op dit moment gedrag zien wat zeker niet gewenst is", laat Staatsbosbeheer weten. Grondeigenaar Staatsbosbeheer gaat in gesprek met de eigenaar van de Exmoorpony's en de ruiters om tot een oplossing te komen.

Oplossing onbekend
De grondeigenaar wil vooral weten welke prikkels ervoor zorgen dat de hengst dit gedrag vertoont. "Het gezamenlijke doel van ons allen is dat iedereen zo snel mogelijk weer veilig kan genieten van dit stukje natuur." Wat de oplossing voor het probleem is, weet Staatsbosbeheer nog niet. De Exmoorpony's zorgen voor de begrazing van het gebied en de hengst moet bescherming bieden tegen de wolf die in het gebied rondloopt. Ook weet de grondbeheerder niet wanneer de ruiterpaden weer open kunnen.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 10-05-24 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Lindsey_99
Berichten: 2521
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 16:57

Goh, zou het voorjaar er wat mee te maken hebben dat deze hengst geen andere paarden in de buurt van zijn kudde duld? :7

fenja

Berichten: 3439
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden door bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 17:19

Stukje natuurlijk kudde gedrag lijkt mij van ind een hengst die nu niets bij zijn kudde in de buurt wil hebben.

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 17:24

nou er was echt heel veel commentaar op,mensen waren allemaal boos dat ze er niet meer konden rijden en die hengst moest maar weg en gecastreerd.
en hoe lang dat het dan zou duren voor de hengst een kindje zou aan vallen en heel veel drama.
ging ook een filmpje rond van iemand die de hengst dus achter haar paard aan kreeg.
dus ik ben wel benieuwd wat de oplossing dan gaat zijn.

Toffeltje

Berichten: 529
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden door bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 17:37

Is er ook ergens een kaartje waarop te zien is welke routes nu afgesloten zijn?

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 18:14

Citaat:
Wat de oplossing voor het probleem is, weet Staatsbosbeheer nog niet.


Nou dat is niet zo moeilijk hoor. Hengst eruit andere hengst erin.
Verwijderde hengst ergens onderbrengen waar geen mensen en ruiters komen.

Maar er zal wel weer maanden over vergaderd moeten worden.

_chou
Berichten: 100
Geregistreerd: 16-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 18:17

Cowgirl schreef:
Citaat:
Wat de oplossing voor het probleem is, weet Staatsbosbeheer nog niet.


Nou dat is niet zo moeilijk hoor. Hengst eruit andere hengst erin.
Verwijderde hengst ergens onderbrengen waar geen mensen en ruiters komen.

Maar er zal wel weer maanden over vergaderd moeten worden.

Een andere hengst wordt niet agressief?

Als het de bedoeling is dat de merries door de hengst gedekt worden, zou mijn oplossing zijn om tijdelijk het bos af te sluiten tot die fase in het jaar weer over is. Mochten de merries gesteriliseerd zijn, dan zou ik er wel een andere hengst bij zoeken, of eerder een ruin.

Jolien87

Berichten: 17509
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 18:27

Dit is toch heel natuurlijk gedrag voor een (wilde) hengst?

Zou het geen optie zijn om het losloopgebied af te zetten?

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden door bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 18:31

En welke hengst was daar pas dan afgemaakt?

Wintu

Berichten: 3113
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 18:52

Er is een gemengde kudde van dertien exmoors in de Kale Duinen gezet, in dat gebied liepen al een tijd 2 hengsten. De hengst van de kudde en de al aanwezige hengst gingen niet samen. De al aanwezige hengst is daarom afgeschoten. De hengst uit de kudde is niet afgeschoten, want die zou weer gekalmeerd zijn.. maar die reageert nu dus op elk paard die voorbij komt.

Ik snap niet, hoe ze deze dieren allemaal bij elkaar hebben kunnen zetten. Gebrekkige info ook in de media.

Wat er met de tweede al aanwezige hengst is gebeurd, dat weet ik niet.

Janneke2

Berichten: 22886
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 18:55

Citaat:
Citaat:
Wat de oplossing voor het probleem is, weet Staatsbosbeheer nog niet.


Nou dat is niet zo moeilijk hoor. Hengst eruit andere hengst erin.
Verwijderde hengst ergens onderbrengen waar geen mensen en ruiters komen.

Maar er zal wel weer maanden over vergaderd moeten worden.



Yeah, sure.

(Paarden zijn voor sommigen helaas halve wegwerpartikelen, onderling inwisselbaar en wat al niet...
- "Kuddehengst eventjes vervangen", no problemo...!)

Ibbel

Berichten: 49230
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 18:55


Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 18:57

Cowgirl schreef:
Citaat:
Wat de oplossing voor het probleem is, weet Staatsbosbeheer nog niet.


Nou dat is niet zo moeilijk hoor. Hengst eruit andere hengst erin.
Verwijderde hengst ergens onderbrengen waar geen mensen en ruiters komen.

Maar er zal wel weer maanden over vergaderd moeten worden.

Even negerend dat je doet alsof het een papieren bekertje is dat lekt:

Die nieuwe gaat net hetzelfde doen. Zijn paardenmensen echt zo ver vervreemd geraakt van de natuur van hun dier?
Een hengst met een kudde wil geen ‘concurrentie’. Dus die jaagt wat niet bij hem hoort weg.

Wintu

Berichten: 3113
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 18:59

Ibbel schreef:
https://www.facebook.com/photo?fbid=840 ... 8856604532

Staatsbosbeheer legt het imo vrij duidelijk uit op FB...
Bij andere kuddes blijkt er niets aan de hand te zijn als ruiters in de buurt komen. Men ging er dus van uit dat dat ook hier te verwachten was.


Ze vermelden echter niet dat er al hengsten in het gebied liepen, dat dat is geëscaleerd en ze de andere hengst hebben afgeschoten.

office
Berichten: 825
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 19:10

En dit is dus het karakter wat je juist wil hebben als hij roof dieren op afstand moet houden .Zo krijgen wolven ontzag voor paarden.

Jet

Berichten: 12060
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 23:12


Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 23:21

Dit is de kudde die in het gebied is geplaatst waar al pony’s overleden zijn door wolvenaanvallen en waarvan de eigenaar, tevens een adviseur op wolfwerende omheiningen, zegt dat ze in een kudde daarmee om kunnen gaan. Misschien is de juiste conclusie dat pony’s niet passen in een gebied met zowel wolven als recreanten?

Wintu

Berichten: 3113
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 23:29

Miran schreef:
Dit is de kudde die in het gebied is geplaatst waar al pony’s overleden zijn door wolvenaanvallen en waarvan de eigenaar, tevens een adviseur op wolfwerende omheiningen, zegt dat ze in een kudde daarmee om kunnen gaan. Misschien is de juiste conclusie dat pony’s niet passen in een gebied met zowel wolven als recreanten?

De ponies van deze man die eerder gegrepen zijn stonden niet hier hoor, maar in een ander gebied en ook van een andere natuurorganisatie.

Ben stiekem wel blij dat de hengst zo fel is, hopelijk ook tegen de wolf.

xYaartje
Berichten: 1477
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 07:06

Mooi natuurlijk gedrag van een hengst die logisch geen andere paarden in de buurt van zijn kudde merries wilt hebben. Dat gevaarlijke gedrag is simpel weg zijn kudde beschermen.
Al helemaal als die andere paarden een hengst of ruin zijn. Dat is namelijk in zijn ogen concurrentie. Of er nu een ruiter op zit maakt in de ogen van de hengst niet uit. Die concurrentie moet weg uit zijn gebied. Weg van zijn merries. Goed schiks of kwaad schiks.
Voorbijkomende merries zal die of willen dekken of aan zijn kudde willen toevoegen, maar wanneer de vreemde merrie op dat moment hoogst waarschijnlijk geen natuurlijk gedrag laat zien (aanname) kan de hengst ook in de aanval gaan om nog duidelijker te maken naar de merrie wat de bedoeling is en uit frustratie waarschijnlijk omdat die de signalen van de vreemde merrie niet goed begrijpt die anders kunnen zijn dan zijn eigen wilde merries.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen met merries, ruinen en evt hengst in een gebied van een wilde hengst willen rijden/wandelen. Dat het in andere gebieden goed gaat mag een wonder heten. Zou ik weten dat er wilde pony's met een hengst in een bepaald gebied wonen dan laat ik de pony's thuis.
Uit respect voor de natuur. Vergeet niet dat we door het terrotorium wandelen of rijden van een wilde hengst. We komen wel zijn leef gebied in. Zonder toestemming van de hengst ook nog eens.
De oplossing van chou is een mooie. In voorjaar en zomer het gebied afsluiten. In najaar weer open. Nog niet leuk voor de ruiters, maar voorjaar/zomer in combinatie met een wilde hengst die volop in de hormonen zit en zijn merries wilt beschermen van vreemde paarden. Daar wil je niet tussen rijden lijkt mij... het zal de wilde hengst zelf ook meer rust geven in voorjaar en zomer. Herfst/winter kan die rustiger reageren. Hoeft niet. Beschermend gedrag wat er in zit kan er nu eenmaal hele jaar door in blijven zitten.

De hengst van de kudde die ik verzorg zag ik laatst ook twee buurt paarden aan willen vallen. Er zit een goed hek tussen. Kan niks gebeuren, maar hij vond het niet tof dat ze direct naast zijn wei en kudde stonden. Inmiddels snapt die dat die paarden niks doen en heeft die de situatie geaccepteerd, maar zonder hek er tussen had die de aanval ingezet.
Dit is puur geen andere paarden in de buurt van zijn merries willen accepteren.
Bij paarden die langs komen wilt die ook echt wel langs het draad rennen. Niet voor de fun maar om zijn merries te beschermen van het vreemde paard dat langs komt.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 07:22

Als ik ergens ga rijden en tussen een kudde loslopende paarden terecht kan komen, dan verwacht ik sowieso niet dat er een hengst tussen loopt.
Wel typisch dat 1 van de hengsten die precies doet wat hij moet doen; zijn kudde beschermen, is afgeschoten. Maar de wolven niet hoor, nee stel je toch eens voor… 8)7

karrij
Berichten: 1062
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 07:31

Xyaartje, alles goed met je?

Waarom moet ook dit gebied afgesloten worden voor alle recreanten? Omdat meneer Mekel zijn kudde daar heeft lopen?

De Epervierdaagse is al om zeep geholpen door de groene wappies, nu zal ook voor de vierdaagse in Zorgvlied wel geen lang leven meer beschoren blijven!

Het wordt steeds idioter in de land.

Laten ze die kudde uit dat gebied halen, ze hebben er voorheen ook niet gestaan , dan kan iedereen deze zomer gewoon genieten van de natuur daar!

De natuur is aan het veranderen, maar een verandering hoeft niet slecht te zijn! Ik woon zelf ook aan een bosrand en wij hebben bijvoorbeeld de dassenpopulatie hier zien verdubbelen, meer zelfs! De buizerds die hier rond vliegen zijn niet meer op 2 handen te tellen , toen wij hier kwamen wonen was het een bezienswaardigheid, nu ben ik bang dat ze onze kat wat aan doen (kat is niet heel groot).
Wilde zwijnen zijn hier ook al gezien en dood geschoten omdat wij niet in Gelderland wonen maar op de grens van Drenthe en Overijssel.

Overal worden mensen geweerd uit de bossen, belachelijk!

Wintu

Berichten: 3113
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:08

Ineke2 schreef:
Als ik ergens ga rijden en tussen een kudde loslopende paarden terecht kan komen, dan verwacht ik sowieso niet dat er een hengst tussen loopt.
Wel typisch dat 1 van de hengsten die precies doet wat hij moet doen; zijn kudde beschermen, is afgeschoten. Maar de wolven niet hoor, nee stel je toch eens voor… 8)7

De hengst van de kudde is niet afgeschoten.

Wintu

Berichten: 3113
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:11

karrij schreef:
Xyaartje, alles goed met je?

Waarom moet ook dit gebied afgesloten worden voor alle recreanten? Omdat meneer Mekel zijn kudde daar heeft lopen?

De Epervierdaagse is al om zeep geholpen door de groene wappies, nu zal ook voor de vierdaagse in Zorgvlied wel geen lang leven meer beschoren blijven!

Het wordt steeds idioter in de land.

Laten ze die kudde uit dat gebied halen, ze hebben er voorheen ook niet gestaan , dan kan iedereen deze zomer gewoon genieten van de natuur daar!

De natuur is aan het veranderen, maar een verandering hoeft niet slecht te zijn! Ik woon zelf ook aan een bosrand en wij hebben bijvoorbeeld de dassenpopulatie hier zien verdubbelen, meer zelfs! De buizerds die hier rond vliegen zijn niet meer op 2 handen te tellen , toen wij hier kwamen wonen was het een bezienswaardigheid, nu ben ik bang dat ze onze kat wat aan doen (kat is niet heel groot).
Wilde zwijnen zijn hier ook al gezien en dood geschoten omdat wij niet in Gelderland wonen maar op de grens van Drenthe en Overijssel.

Overal worden mensen geweerd uit de bossen, belachelijk!


Ik denk dat dat juist de bedoeling is, mensen weren uit het gebied, vooral bij SBB. Hier worden ook al veel hekken geplaatst. De kudde staat er nu een dikke maand, timing is perfect.

karrij
Berichten: 1062
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:29

Wintu schreef:
karrij schreef:
Xyaartje, alles goed met je?

Waarom moet ook dit gebied afgesloten worden voor alle recreanten? Omdat meneer Mekel zijn kudde daar heeft lopen?

De Epervierdaagse is al om zeep geholpen door de groene wappies, nu zal ook voor de vierdaagse in Zorgvlied wel geen lang leven meer beschoren blijven!

Het wordt steeds idioter in de land.

Laten ze die kudde uit dat gebied halen, ze hebben er voorheen ook niet gestaan , dan kan iedereen deze zomer gewoon genieten van de natuur daar!

De natuur is aan het veranderen, maar een verandering hoeft niet slecht te zijn! Ik woon zelf ook aan een bosrand en wij hebben bijvoorbeeld de dassenpopulatie hier zien verdubbelen, meer zelfs! De buizerds die hier rond vliegen zijn niet meer op 2 handen te tellen , toen wij hier kwamen wonen was het een bezienswaardigheid, nu ben ik bang dat ze onze kat wat aan doen (kat is niet heel groot).
Wilde zwijnen zijn hier ook al gezien en dood geschoten omdat wij niet in Gelderland wonen maar op de grens van Drenthe en Overijssel.

Overal worden mensen geweerd uit de bossen, belachelijk!


Ik denk dat dat juist de bedoeling is, mensen weren uit het gebied, vooral bij SBB. Hier worden ook al veel hekken geplaatst. De kudde staat er nu een dikke maand, timing is perfect.


Alles is een vooropgesteld plan, we worden weer vierkant in de maling genomen en dat alles onder het mom van , dat het beter is voor de natuur...........yeah sure 8)7

prugelpiet

Berichten: 12592
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden door bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:44

Ik denk dat iedereen hier een beetje vergeet dat dit een ontzettend toeristisch gebied is. Mensen komen van heinde en verre om hier te fietsen, wandelen en paardrijden. De complete omgeving draait hier op, denk aan horeca en slaapplekken. Er is genoeg andere natuur over, maar dit stuk is een vrij drukbezochte doorsteek van routes naar routes, voor iedereen.

Daarbij laten ze echt niet alle fietsers en wandelaars nog met rust. Uiteraard worden die niet aangevallen op de manier waarop ruiters dat worden, maar ze worden ook niet compleet met rust gelaten hoor.

Daarbij vind ik het bizar dat je een nieuwe kudde midden in wolgengebied plant :o? En drek is t janken omdat de veulens gepakt worden. 1 hengst red het niet tegen een roedel wolven, die ook in deze tijd weer jongen krijgen.